رواية اميرة الصعيد الفصل الثاني عشر 12 بقلم سما حسين

رواية اميرة الصعيد الفصل الثاني عشر 12 بقلم سما حسين

 

البارت الثاني عشر

أميرة الصعيد

 بقلم : سما حسين

هند اكلت وطلعت تراقب ليلي بس اتفجات لما لقت شخص قدامها والشخص ده كانت هالة ام زين 

هند : ايه ده .....ازيك يا طنط 

هالة بهمس: انتي بتعملي ايه 

هند : بسرقكوا 

هالة : نعم ...... وكانت لسة هتصوط 

هند حطت أيدها علي فم هالة : بس يا ولية بس

هالة : ولية 

هند : آسفة يا طنط تعالي معايا وانا هفهمك









في غرفة فيروز 

هند : بقولك ايه يا فيروز مرات عمك شافتني وانا براقب العقربة احكيلها بقي كل حاجة عشان انا مش قادرة احكي 

فيروز : تعالي يا طنط بس اوعديني الاول أن محدش يعرف الحكاية دي 

فيروز حكتلها كل حاجة 

هالة : انا مش فاهمة حاجة بردو 

هند : هو انتي وابنك عليا يعني ايه مش فاهمة يا طنط 

هالة : انسدي يا بت

هند : انسديت 

هالة : انا اقصد انا مش فاهمة انتم هتعملوا ايه وبعدين هي لسة قاعدة في البيت ليه 

فيروز : المشكلة أنها لسة بابا مطلقهاش 

هالة : مطلقهاش ليه 

هند بسخرية : أصله دايب في دباديبها 

هالة : انسدي يا بت 

هند : حاضر

فيروز : عشان خايف لما يطلقها تعمل فيا حاجة بس هي هنا قدام عنينا مش هقدر تعملي اي حاجة 

هالة : طب يمكن بتفكر في حاجة 

هند : دي حمارة مبتعرفش تفكر 

هالة : انسدي يا بت 

هند : حاضر 

فيروز بضحك: مش هتلحق 

هالة : ازاي 

فيروز : حنا مسكنا عليها أدلة توديها في داهية بس مستنيين الوقت المناسب 

هند : لا ومش اي داهية دي داهية ما تطلعش منها 

هالة : انسدي يا بت 

هند : لا بقولك ايه يا ولية انا سكتالك من الصبح عشان انتي اكبر من امي لكن لحد هنا وبس 

هالة : اترزعي يا بت 

هند : حاضر يا طنط 

هالة : فيروز انا طالعة دلوقتي وانتي انزلي عشان تفطري 

فيروز : حاضر 

هند : طب وانا مليش نفس 

هالة : مش انتي نزلتي ابني ف عز الحر يجيبلك بيتزا واكلتيها عايزة ايه تاني ده انتي قادرة ده انا ابني عمره ما عملهالي ونزل في عز الحر عشان يجيبلي حاجة 

هند : هو انا زيك يا طنط 

هالة : هو انتي تطولي 

هند عملت نفسها بتعيط وقالت  : انتي ليه مش طيقاني يا طنط لو عايزاني امشي همشي علي فكرة

هالة : لا اعصري عينك كمان شوية عشان تنزل دمعتين وبعدين ما اسمعكيش تقولي همشي دي تاني انتي زي فيروز 

هند : هو انتي بتعاملي فيروز كده 

هالة : انا نازلة أفطر 


بعد ما هالة مشيت 

هند : دا ايه العيلة السمجة دي 

فيروز : خلي بالك من كلامك كويس عشان انا من العيلة 

هند : ما انا قولت كده عشان انتي من العيلة 

فيروز : يلا يا حلوة عشان تفطري 

هند : بصي هو انا .....

فيروز : ملكيش نفس 

هند : لا طبعا انا بس كنت عايزة أسألك انتوا عاملين ايه علي الفطار 

فيروز : عنك حق والله يا ابن عمي انا كنت بفكر في ايه يوم ما صاحبتك 

هند : مش عارفة والله ياختي 

فيروز : انا نازلة عشان لو فضلت اكتر من كده يا اقتلك يا اقتل نفسي 








هند : طب جربي كده انتي عارفة ايه اللي هيحصل لك 

فيروز : ايه اللي هيحصلي 

هند : هتدخلي الأحداث 

فيروز : هو انا طفلة عشان ادخل الأحداث 

هند : بيقولوا 

فيروز : ارحمني يا رب 

هند : يا رب 

فيروز نزلت 

هند لنفسها : دي عيلة مجانين كلها بيخرجوا الواحد عن شعوره وبيقرفوه وفي الاخر يطلبوا الرحمة من ربنا دي عيلة معاتيه

فيروز : سمعاكي 

هند : بتتصنتي عليا 

هند لنفسها : أما انزل آكل عشان جعانة 

فيروز : يلا ياطفسة 

هند : بس يا بت

علي السلم 

هند أمام الجميع : الله اكل 

زين في سره : يا بت المفجوعة 

هند فضلت تاكل وزين بيبص عليها باشمئزاز 

هند : ايه في ايه بتبصلي كده ليه 

زين : بتحسر علي فلوسي اللي دفعتها في البيتزا 

هند : وانا بقول بطني وجعتني ليه 

زين : وانتي في حاجة بتوجعك 

هند : لا لم نفسك الناس قاعدة 

فيروز : وانتي عاملة حساب للناس 

هند : انا آسفة يا جماعة 

هند لزين بصوت خافت : ماشي حظك أن في حد لولا كده كنت عملتك كبدة انهاردة

زين : اسكتي 

هند حطت أيدها علي دقنها وبتتوعد له علي نية سودة 


بعد الاكل 

في غرفة فيروز

هند : بت هاتيلي اي حاجة ألبسها

 فيروز : ليه 

هند : اصلي رايحة فرح 

فيروز : مين  

هند : فرحي....... يا بنتي احنا مش هنقابل الزفت اخويا 

فيروز : اه صح ......طب اهدي بقا لما اكلم زين عشان يجي معانا 


بعد شوية وصلوا للمكان بس فيروز نسيت موبايلها  في العربية بتاعت زين 

فيروز : طب روحوا انتم علي ما اجيبها 

هند : علي اساس ان انا كنت هستناكي 

زين : خدي يا فيروز المفتاح اهو ومتتاخريش عشان هتيجي تلاقي حد فينا ميت 

فيروز ضحكت 

زين لهند : مشي قدامي يا هانم 

هند : مشي يالا 









زين : احم حاضر 

ودخلوا هما الاتنين وقعدوا 

زين : بقولك ايه 

هند : يا نعم 

زين : انتي ليه مش بتطقيني 

هند :هو كده مش بتنزلي من زور 

زين : طب نوسع زورك شوية ونبطل خناقات 

هند : شششش

زين : بقولك ايه ما تعمليش فيها جامدة وانتي عاملة شبه البيضة المسلوقة 

هند بدموع : ده ازاي يعني 

زين : انا فاهمك كويس وعارف أن انتي لطيفة وطيبة من جواكي 

انما من براكي بتبيني عكس كده عشان محدش ياخد باله انك ضعيفة وشخصيتك دي عجباني اوي علي فكرة

هند بدموع : اقولك علي حاجة 

زين : نعم 

هند : انت اول واحد يفهمني بالرغم اني معرفكش غير من وقت قليل حتي فيروز عمرها ما فهمتني مع انها اقرب شخص ليا 

زين : يعني ايه صافي يا لبن 

هند بابتسامة : رز بلبن 

زين ضحك 

هند :حليب يا قشطة 


عند فيروز  

فيروز : ايه ده حازم 

حازم : عاملة ايه 

فيروز : الحمد لله

حازم : انتي هنا لوحدك 

فيروز : لا معايا هند وزين 

حازم : هما فين 

فيروز : جوا 

حازم : اومال انتي بتعملي ايه هنا 

فيروز : اص انا نسيت موبايلي في العربية بتاعت زين فروحت عشان اجيبه وهما دخلوا 

حازم : طب يلا اتفضلي 

فيروز : ياريت عشان زمانهم قتلوا بعض جوا 


دخلوا هما الاتنين 

ولقوا زين وهند بيضحكوا 

فيروز حطت أيدها علي رأس هند وقالت :انتي سخنة 

هند : لا في ايه 

فيروز : انتي بتضحكي في مكان زين موجود فيه 

هند : هبقي احكيلك بعدين









 حازم : احم احم السلام عليكم

الكل : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

حازم لزين : انا حازم اخو هند 

زين : وانا زين ابن عم هند اقصد فيروز 

هند : ايه الاخبار 

حازم : الحمد لله كنت تعبان شوية وخفيت 

هند : لا الحمد لله ماقولتليش ليه كنت عملتلك كمادات 

حازم : لا ماكنش له لزوم 

هند : يا حبيبي ......... انا كنت بسالك عملت ايه لقيت حاجة ضد الولية دي 

حازم : اه لقيت 

هند : لقيت ايه 

حازم : بصي انا عرفت انها بتكلم واحدة اسمها ناهد 

هند : وبعدين 

حازم : ولا قبلين بس كده 

هند : بس كده يا فرحتي 

زين لهند : دا ايه المجايب العسل دي لا انا متفائل

حازم : هي قالت علي عنوان هتقابلها فيه بس المشكلة أنه 

فيروز: المشكلة أنه ايه 

حازم : العنوان دا في القاهره 

زين :حظكم اني عندي شغل في القاهرة بعد اسبوعين 

هند :طب كويس ........حازم انت عارف العنوان دا فين 

حازم : انا حافظه زي اسمي 

هند : طب انت اسمك ايه 

حازم : نعم ....

هند : ربنا يستر  

وفجأة موبايل فيروز رن 

فيروز : الو يا ......


يتبع ......

أميرة الصعيد

بقلم : سما حسين


          الفصل الثالث عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×