رواية القادرة الفصل الثاني 2 بقلم ميرفت السيد

رواية القادرة الفصل الثاني 2 بقلم ميرفت السيد

رواية القادرة الفصل الثاني 2 بقلم ميرفت السيد

 


#القادرة

♡2♡

#بقلم_مرفت_السيد


مسكت المقص ولسة هتقص شعرها 

لقت إيد مسكتها ومنعتها

لفت بسرعة لقت  امل مرات اخوها رمت و قعدت وماسكة بطنها وقالتلها: يامجنونة اوعي تقصي شعرك

سارة: اتخنقت ياامل عاوزة اطلع من هدومي

امل:  انا عاوزة اشكرك على الكلام الي قولتيه برة انتي قولتي الي كان نفسي اقوله لبابا ودلوقتي عاوزة اقوله لجوزي سارة انا جنبك اعتبريني اختك ولو احتجتي مساعدتي مش هتأخر

ابتسمت سارة: شكرا ياامل

امل: اه وعلى فكرة هما بعتوني اقولك انهم اتصلوا بالعريس وجاي بعد المغرب يشوفك وتتكلموا وبعدها تنزلو تجيبو الدهب

سارة: تمام

قعدت سارة على سريرهاوهي بتفكر وقررت بعد. كدة مش هاتسكت تاني عن حقها وقالت لنفسها: سكتت كتير عمري كله وماكسبتش ابا قهرتي من هنا ورايح هاقف قدام الدنيا بكل جراءة

شوية ومرات ابوها قالتلها: اجهزي الحج  وصل


قامت بلامبالاة واطمئنت على شكلها بالمراية

وخرجت وهي سامعة مجاملات متبادلة من الكل

قالت لنفسها انا اعرف الحج نصر بما انه اكبر جزار بالمنطقة كلها ماتعاملتش معاه عن قرب بس باسمع عنه زي كل الناس كل شوية جوازة شكل واهله صعبين وابوه متجوز كتير وعنده اخوات كتير عزوة وعيلة كبيرة ولكن هو عنده بيت خاص بيه وبيشتغل لوحده بعيد عن اخواته

اول مادخلت قال: بسم الله ماشاء الله 

كان جايب فاكهة وحلويات ولحمة وحاجات كتير 

بقلم مرفت السيد 








ابوها:تعالي ياسارة اقعدي هنا 

تصر: عاملة إيه ياسارة

سلرة: الحمد لله

الأب: احنا هنسيبكم لوحدكم تتكلمو على راحتكم ياللا ياعبدالله ياللا يالمياء

مرات الأب لمياء: ربنا يتمم علي خير 

ونظر اليها ابوها نظرة معناها اوعي تزعليه

خرجوا وسابوهم

نظرت إليه رجل بمنتصف الخمسينات ولكنه طويل جدا وضخم جدا  وسيم يعني كاريزما 

ابتسم وقالها: اتفضلي انا سامعك

_انا عاوزة اسمعك الأول 

: عاوزة تعرفي ايه انا راجل صريح 

_عاوز تتجوزني ليه وانت على حسب مااعرف متجوز واتجوزت وطلقت كتير

ضحك وقال: شرع ربنا كله بالحلال وانا مقتدر ومش هاخبي عنك السبب الحقيقي 

بصي ياست البنات انتي حلوة ولافتة نظري من زمان عجبني برك بأمك وادبك وانا هعملك كل الي انتي عاوزاه انا بحب الخلفة انا اتربيت وسط اخوات كتير وبحب العزوة

_تمام ياحاج بس انا الي اعرفه انك بتتجوز كتير وتطلق بعد ماتاخد مزاجك

بصلها كالاسد الجائع لما ينظر لفريسته : بصراحة لو مش مرتاح باطلق بس الكلام دة مش هايبقى عليكي انتي متتسابيش وانا ميهمنيش الفلوس

_وانا عاوزة ضمان 

: الضمان الي تطلبيه

_شقة باسمي برة بيتك ومهري يتشال بحساب باسمي بالبنك 

: وانا موافق بس الشقة هاتبقى بالعمارة الي جنب بيتي

_مفيش مشكله 

: ننزل نشتري الشبكة وكتب الكتاب اخر الاسبوع 

_ماشي مفيش مانع بس طلباتي تتتفذ قبل الجواز

: ماشي كلامك بكرة هاخدك اشوفي الشقة وتكتبي العقد.كمان ياحاج سلامة ياللا بينا ننزل تشتري الدهب

اطلقت لمياء وامل الزغاريد وتهلل وجه الاب والاخ








وراحوا اشتروا الدهب ونصر جابلها كل الي طلبته ولبسهولها عند الصائغ

وروحو البيت اول مادخلت اخوها قالها: عملتي ايه مع نصر

قالت بحدة: طلبت ضمانات لمستقبلي 

الاب: طلبتي ايه

: شقة باسمي وفلوس 

الاب: جدعة

الاخ: يعني خلاص راضية وموافقة

_ايوة

الاب: عشان. كدة طلب مني  ياخدنا بكرة نتفرج عالشقة

_اه

باليوم التالي اصطحبهم نصر لمعاينة الشقة 

وسألها: ها عجبتك ياعروسة

_اه كويسة

: ياللا بينا عالشهر العقاري

اتجهو الشهر العقاري مع صاحب العمارة نصر دفعله تمن الشقة والمحامي  عملهم عقد باسم سارة وسجلوه

وتاني يوم اخدها تختار العفش وبخلال اسبوع كان فرش الشقة واخدها البنك فتحلها حساب باسمها بمبلغ 2 مليون جنيه 

ويوم الفرح نصر دبح 3 عجول قدام بيتها واخواته عملوا زفة كبيرة وتم كتب الكتاب ونصر سلم ابوها فلوس بدون ماسارة تشوفه ونصر واهله ضربو ن... ار بالشارع وعملو فرح كبير من بيت العروسه لبيت العريس 

واصطحب نصر سارة الى شقتهم اخيرا 

وبعد مادخلوا الشقة بثواني الباب خبط

نصر اتضايق وقال: مين الحي.... وان الي جاي دلوقتي 


وراح فتح الباب ليجد...... 


يتبع..... 

#القادرة

#بقلم_مرفت_السيد

#M_s


              الفصل الثالث من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×