رواية انثي من نار الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم ميرفت السيد


 رواية انثي من نار الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم ميرفت السيد 


#انثى_من_نار


♡24♡


بقلم_مرفت_السيد


اتفاجئنا الصبح باستدعاء من القسم لعمي منصور ولمراته هدى بتهمة ضرب وطردمنال

عدي قابل امين الشرطة وعرفه بنفسه وقاله انه هايتصرف

عدي اتصل باصدقائه الي منهم ظابط صديق له بيشتغل بالقسم التابع لمنطقة سكنه وفهمه ان دة بلاغ كيدي من أمه وانه مفيش دليل وانها عملت كدة لانها على خلاف مع ابوه 

الظابط طلب منه يروحله عشان يبعتولها تتنازل ويقفلو المحضر

عدي قال لابوه: متقلقش انا هتصرف

وفعلا عدي راح القسم وبعتو لوالدته وجت شافت عدي وشها اصفر

عدي استأذن من صاحبه يتكلم معاها بمكتبه على انفراد


قعد وقالها: وبعدين يعني 

ردت بحدة: وبعدين فيكم انتم نسيتو امكم انت واخواتك

: ماهو انتي بافعالك دي بتختاري خسارتنا

دة كله عشان خايفة عليكم 

: من إيه ومن مين دول اهلنا وبعدين ينفع تتبلي على بابا ومراته كدة انتي عارفة بسهولة جدا يثبتو كدبك ووقتها انتي الي هتتحبسي


بتهددني بتهدد امك


: لأ بس انتي غلطانة انا مش عارف انتي عاوزة إيه 


ولو قولتلك الي انا عاوزاه هتعمله:؟ 


: مااوعدكيش الا لو في استطاعتي انا برضه فاهمك وعارف دماغك


طالما فاهمني وعارف دماغي يبقى متنساش اني أمك وطاعتي فرض عليك


ضحك عدي من قلبه وقالها: هي دي طريقتك طول عمرك تعالي بقى منضيعش وقت وقوليلي عاوزة إيه 


ابوك يطلقني ويبعتلي حقوقي كلها 


: تمام طالما دي رغبتك هابلغه في حاجة تاني؟ 


لأ بس كدة 


: ماشي بس يعني نورا ونور مش عاوزة تشوفيهم ولاايه


اه طبعا وابقى سلملي عليهم


: بس ليا سؤال لو تسمحي


خير؟ 


: عاوزة تطلقي ليه 


اترددت وقالت بلهجة مترددة: عادي مش مرتاحة مع منصور  


بقلم مرفت السيد 










: ماشي ياامي دلوقتي هاتمضي على تنازل عن المحضر

هامضي عشانك بس انت وعدتني تنفذ طلباتي

: ماشي ياأمي


وعاد عدي لمنزله وجلس مع جده ووالده وبلغهم بطلبات منال

منصور: انا موافق

الجد: متتسرعش لو حابب تكمل معاها بس تجيبلها شقة برة يبقى افضل

منصور: لأ ياحاج انا مبقتش طايقها خصوصا بعد جوازي من هدى ست عاقلة وكاملة

الجد: دة قرارك الاخير 

منصور: ايوة وحقها تاخده بس تمضيلي اقرار انها استلمت حقوقها

عدي: تمام هاحددلك ميعاد معاها عند المحامي وابلغك

الجد: لاحول ولاقوة الابالله 

وتم الطلاق 


وبعد شهور العدة اتجوزت منال من شاب يصغرها باكتر من عشر سنوات 

 ونورا اتحددت خطوبتها على ابن خالها والدة حسن سميحة كانت ست محترمة  وكانت مش بتحب منال اتفقو على ميعاد الخطوبة قبل بدء الدراسة 

حلا كانت بتساعد نورا وبنجهز معاها كل حاجة ويوم الخطوبة الي عملوها بكافيه صاحب عدي الكل كان سعيد وبيحتفل بس حلا كانت مبهرة وكل العيون بتراقبها كالعادة وعظي رغم انشغاله باستقبال المدعوين بس كان بيراقب حلا وحسين عنيه مش بننزل من عليها ودة اثار غيرة اولاد اخت منال  خصوصا ان حسن خطب بنت عمته 

حلاكانت ملازمة لنورا طول الفرح 

والكل بيحتفل لحد مامنال قررت تيجي بكل بجاحة بصحبة جوزها 

الكل اتصدم من منظرها وهي داخله متزوقة بشكل مبالغ فيه ومتأبطة ذراع شاب بالتلاتينات 

وتقدمت بكل غرور من منصور واسرته وسلمت على منصور وقالتله: مبروك يامنصور انت عجزت اوي ليه كدة


ماردش عليها وذهبت الى العروسة وحضنتها وقالت: حبيبتي زعلانة منك انك معزمتنيش بس مش مهم 

نورا لم ترد واشاحت بوجهها بحزن  كانت مصدومة ومكسوفة  من تصرفات امها الي استطردت: اعرفك بأمين جوزي

رد حسن: نورتي ياعمتي اهلا وسهلا 

منال: وهو انت افتكرت عمتك ياحسن تلاقي امك سلطتك 


جت سميحة وردت عليها: بقولك إيه هو انتي مش واخدة بالك ان محدش طايقك ولا عاوزك هنا

منال بعصبية: دة فرح بنتي وابن اخويا يانحس انتي يالي عييتي اخويا وجبتيله الفقر










لسة سميحة هاترد قام. عدي وقال: يامرات خالي انتي اعقل من كدة اتفضلي وأنا هاتصرف

وبص لجوز امه باحتقار وقال لامه: خلاص شوفتي نورا ووريتي عريسك الاراجوز للكل 

امين: انت بتقول ايه

عدي: اخرس يالا وانتي ياامي متبوظيش فرح بنتك 

منال بغيظ:امشي يعني ماشي حاضر ياعدي  ياللا بينا ياامين


وهي بطريقها للخروج لمحت نور بنتها الصغيرة فحن قلبها ولسة هاقرب منها بس نور خافت وجريت على هدى مرات ابوها واستخبت بحضنها

منال حست بغصة بقلبها وبصت لابنائها وهما رافضينها ورافضين وجودها وجريت على برة وانفجرت من العياط 


عدي راح لحلا كانت قاعدة جنب جدهاوقالها: ممكن تساعديني ياحلا

: اه طبعاً عاوز ايه

واحد صاحبي حاسس بانه هايغمى عليه ورافض يروح للدكتور 

: اه طبعاً 

ونهضت معاه لحد صاحبه علي 

عدي قال: اتقصل ياسيدي جبتلك الدكتورة لحد. عندك

علي: مفيش داعي انا كويس

حلا: قولي بس بتحس بايه يمكن اقدرافيدك

علي: رعشة وتعرق وجوع مستمر وريقي جاف مهما شربت وغيامة على عنيا وباخس 

حلاكتبتله على ورقة وادتهاله وقالت: حلل سكر تراكمي وتحليل سكر صايم وفاطر وروح لدكتور متخصص ومعاك النتيجة ومتقلقش

علي: يعني دة سكر انا كنت خايف عيلتي كلها عندها

حلا: متقلقش خير باذن الله 

علي باعجاب: ماشاءالله لما تتخرجي باذن الله اعتبريني اول زبون

عدي بصله بغيظ وسحب حلا بعيد : تعبناكي ياحلا كفاية تعبك. مع نورا

حلا: تعبك راحة وبعدين نورا دي اختي

ولسة بتلف عشان ترجع مكانها اتفاجئت ب.......... 

🫢😳😳😳🤔

يتبع


انثى_من_نار


بقلم_مرفت_السيد


M_s


               الفصل الخامس والعشرون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×