رواية وعد وجبل الفصل السادس عشر 16 والاخير الجزء الثاني بقلم كيان كاتبه


 رواية وعد وجبل الفصل السادس عشر 16 والاخير الجزء الثاني بقلم كيان كاتبه 


الفصل الخامس والثلاثين ولااخير

بعد مرور اسبوع من وفات ام جبل

في الاسطبل يزيد واقف جنب حصانه الاسود 

ياسين: انت كنت قاصد تولع في ستى يا يزيد صح

يزيد: انا رميت السجاره... عادي وهي ولعت مكنتش اعرف

ياسين: انت مفكرني مسفتكش ونت بترمي عود الكبريت قبل السجاره

يزيد ببرود: هي تستاهل

ياسين بنفعال: اي البرود دا ياخي انت حرقت ستى فاهم يعنى اى 

يزيد بعصبيه: وهي حرقت قلبي وقلب امى وابوي وحبيبتي دي خلتني شبه مدمن

ياسين: بس مش الحرق يا يزيد... انا ايوه معاك ستى غلطانه وغلطانه اوي بس مش كدا

يزيد بهدوء: دا حقى وحق ابوي يا ياسين إن كان ابوي كويس و مراعي مشاعر عمى وجبل وانها امه بس انا خت بحقه بقا

ياسين: ربنا يرحمه بقا. 

يزيد: دى ميجزش عليها الرحمه

ميرال دخلت عليهم

ميرال: يزيد جبتلك كاكاو بلبن ع... اي دا ياسين هنا

يزيد: روح انت يا ياسين 

ياسين: اي يبني انت بتكرشني.. احترم انها اختى... وانتى حطيها وطلعى

يزيد: انت عبيط ياض دي مراتى تقعد معاي براحتى

ياسين: مراتك لما تعملوا الفرح تقعد بقا معاك براحتها لكن دلوقتي هي اختى

يزيد: بقولك اي يلا هتهوينا وال

ميرال: خلاص يا ياسين هتكلم معاه شويه واجى وانا قلت لبابا 









ياسين بضيق: تخلصي بسرعه... وانت يا زفت تقف بحترامك 

يزيد: طاب يلا من هنا

ياسين مسك التيشرت بتاع يزيد ورماه عليه

: استر نفسك طيب...وايوه جهز نفسك علشان هنروخ نطلب ايد ساره 

يزيد: طيب ياخوي

ياسين طلع وميرال قربت من يزيد 

ميرال بدلع: البن

يزيد ولسه بيحرك ايده على الحصان

: بقا يزيد النميرى يتقله البن عيل انا

ميرال: ايوه علشان تعبان ولما يخف بقا ابقا نقله العصير

يزيد ساب العصير وبصلها

: وامتى بقا هيتقله القهوه... ولا دي هتقدموه في جنازته بس

ميرال بلهفه: بعد الشر عليك

يزيد: امال مش شيفك زعلانه على ستك.. بعد ما ولعت فيها

ميرال بستغراب مزيف: اي دا هو انت الي ولعت فيها هي مش كبت الغاز على نفسها 

يزيد بحزن: شفتي انا بريئ ازي وكله بيتهمنى اني قصاد

ميرال: كفايه انا مصداق يا حبيبي 

يزيد: كلامنا بقا كبير هااا وخدنا وش

ميرال: مش جوزي حبيبي براحتى

يزيد ركب الحصان برشاقه ومهاره

: طاب تعالى 

ميرال بستغراب

: هتعمل اي

يزيد: انا مش قلت هتركبي الحصان دا وانتى مراتى 

ميرال ابتسمت بحب ومدت ايدها في ايده ابي ممدوده ليها وركبت معاه

في بيت زياد 

آدم: صباح الخير يا زياد

زياد: احترم انى كد ابوك حتى

آدم: خلاص يا حماي

زياد: دي انيل قلي زياد عادي

آدم: طاب بقولك اي عايز اخد رحاب مشوار معاي

زياد: من اولها كدا.. هتروحوا فين

آدم: دي مرات يا زوز وبعدين هخدها ونتغدا برا وعايز اتكلم معاها

زياد: ماشي هدخل اصحيه 

آدم: هدخل اصحيها انا 

زياد: ماشي وريهام هتعملك حاجه تشربها بس مطولوش هااا 

آدم دخل اوضت رحاب وقعد جنبها على السرير وهمس

: رحاب... حبيبتي 

رحاب فتحت عنبها بنوم اول ما لقيت آدم قامت بخضه وحطت الحجاب 

آدم شد الحجاب

: انت عبيطه يا بت انتى مراتي

رحاب: ا.. انا اتوترت بس 

آدم قام وتجه لدولاب وفتحه وهو بيخترلها هدومه

: يلا قومي خرجين

رحاب: خارجين فين

آدم: مشوار كدا وقلت لاعمى زياد... قومي يلا

رحاب قامت خدت الهدوم ودخلت الحمام

آدم: هستناكي برا تمام 

في بيت خالد

يزيد و ميرال دخلوا البيت وهو ماسك ايدها بحب وتملك

يزيد شاف جبل قاعد والحزن باين على وشه ساب ايد ميرال وهمسله

: روحي انتى 

ميرال سبته ودخلت جوه

يزيد اتقدم من جبل وقعد جنبه

يزيد: اخبارك اي يا عمى

جبل مردش عليه 









يزيد: عمى انت عارف كويسه ان امك كانت غلطانه و

جبل: عارف يا يزيد عارف امى عملت اي

يزيد: دي حرقتلي قلبي يا جبل كانت بتتكلم على كل حاجه عملتها ببجاحه... 

جبل: خلاص حصل الي حصل يا يزيد ربنا يرحمه. 

جبل قام وسابه

يزيد اتنهد: ميرال... ميرال يلا علشان هنرروح عند الدكتور. 

عند آدم وقف العربيه قدام العماره الي كانت فيها رحاب

رحاب بخوف: آدم لا

آدم بحنيه: متخفيش يا حبيبتي طول ما انا معاكي

آدم مسك ايدها ونزلوا من العربيه وطلعوا على فوق

بعد شويه 

رحاب مسكت ايده بقوه وآدم فتح باب الشقه 

وكان فيه شخص مربوط 

آدم: هو دا

رحاب هزت راسه بخوف

آدم قرب ومسكه من هدومه بقوه 

: انت عارف هعمل فيك اي 

الشخص: يا باشا والله ام جبل الي قلتلي كدا والله ما لمستها ولا قربت منها والله ما قربت

آدم: عارف بس برضو مفيش مشكله امي أادبك شويه علشان لمست اغلا حاجه حياتي

بعد مرور سنه

يزيد شايل ميرال بفستانها لابيض

يزيد ميل باسها برقه

ميرال بخجل: يزيد آدم و ياسين طلعين ورانا 

يزيد: ما الى طلع يطلع انتى خلاص بقيتي مراتي وحلالى

ميرال: بس مش على السلم

يزيد غمزله: يعني انتى مشكلتك في السلم خلاص نطلع شقتنا ونشوف شغلنا

ميرال: انت متربتش اصلا

يزيد ميل باسها تانى

: عارف يا حبيبتي 

بعد شويه كانوا وصوا شقتهم ويزيد نزلها ولسه هيقرب منها ميرال رجعت لورا

يزيد: مالك يا حبيبتي خايفه ليه

ميرال بتوتر: ا.. انا

يزيد بحنيه: ادخلي غير الفستان لاول 

ميرال هزت راسه ودخلت الحمام

ويزيد غير هدومه في لاوضه وقعد على السرير يتصفح التلفون 

: يزيد.. قلتها ميرال برقه وهي طالعه من الحمام بقمي*ص نو**م ابيض 

يزيد ساب التلفون وهو متنح فيها قام من على السرير وقرب منها رفع وشه بصباعه وهمسله

: بحبك

في بيت خالد

تقى طلعت من الحمام قعدت جنبه على السرير لما لقيته سرحان

تقى: الولاد كبرو وتجوزو... وفضول علينا البيت 

خالد: دا يدوب خطوه من بيتنا لبيتهم

تقى: بس مش زي لما اصحا ملكهمش في اوضتهم

خالد: الوسخ شد البنت وباسها قدام الناس كله في الفرح

تقى ضحكت: الواد يزيد دا رهيب الصراحه 

في اوضت آدم نزل رحاب الي باين عليه التوتر

آدم باسها بحنيه

: مبروك يا حبيبتي 

رحاب بهمس: الله يبارك فيك 

آدم: روحي غيرى الفستان وانا هعمل حاجه نكلها

رحاب: حاضر

رحاب دخلت الحمام و آدم غير وراح المطبخ










بعد شويه 

: اساعدك

آدم بص وراه لقي رحاب واقفه بقم**يص نو*م

وبتفرق في اديها بتوتر هي مكنتش عايزه تعمل كدا بس محبتش تبوظ لادم ليليه زي دي

آدم: هااا

رحاب: اسعدك

آدم قرب منه: رحاب انتى لو مش جاهزه عادي في اي يوم تاني

رحاب: لا انا جاهز 

عند ياسين 

ساره بفرحه: اخيرا اخيرا بقينا سوى

ياسين ضحك: اهمدى يا بت 

ساره: انت ازي اقنعت بابا انه يوافق يعمل الفرح مع ولاد عمك

ياسين: هحيلك بعدين كدا بليل وحنا وانتى قاعده في حضنى بنشرب نسكافيه سوى لاكن دلوقتي روحي اتوضي علشان نصلي

ساره بحب: حاضر 

عند وليد

سلمى طلعت من الحمام لقيت نايم على السرير وتعب باين عليه قربت وبسته وهي مبتسمه

: بحبك

تاني يوم بليل في بيت خالد الكل متجمع حتى وليد ومراته وريهام جم

وعد بحب: صباحيه مباركه يا حبايبي 

يزيد: الله يبارك فيكي يا حماتي... يزيد بص لجبل... مش هتقولي صباحيه مباركه يا حماي

جبل ابتسم وخده بالحضن

: صباحيه مباركه يا عريس 

والكل بارك للعرسان

زياد: خالد انت محتاج بتوسع البيت شويه بشكل دا كل ما هنتجمع البيت مش هيشيلنا

تقى: الله اكبر الله اكبر ربنا يبارك فيهم ويحفظهم من كل عين يارب

 زياد: هو انا قلت حاجه متشوف يعم مراتك دي

يزيد ضحك: عند ام يزيد انت كدا بتحسدهم

يزيد: ما تيجوا نتصور يا جدعان

زياد قرب من خالد

زياد: بس كدا اوى اوي

يزيد ضحك: الصحاب بقا

خالد: صور وانت ساكت يا زفت 

يزيد صورهم 

يزيد: يلا يا جماعه ضموا على بعض هنتصور

خالد وزياد و جبل قعدو على الكنبه 

وصور صوره تاني للعيله كلها 

ريهام و وعد و تقى عدوا جنبهم 

ومن وراهم وقفو الولاد وكل واحد و مراته

يزيد من قدام: تعالي يا ميرال

ميرال قربت وقفت من قدام معاه وحط ايده على كتفه وضمه ليه وهمس وهو بيبصلها

: بحبك يا نورتيلي طريقي

خالد حط ايده على كتف زياد

: عبال ميت الف سنه وحنا في كتف بعض يا صحبي... 

تمت

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×