رواية حياة قلبي الفصل السادس عشر 16 بقلم سلمي ابراهيم


 رواية حياة قلبي الفصل السادس عشر 16 بقلم سلمي ابراهيم 


رواية حياة قلبي الحلقة 16

كانت قاعده حياة بتقلب في الفون لقت خبر ان ظابط الشرطه مروان الرعد هو اللي ساهم في القبض علي بسمه وابوها وقفت كدا من الخضه وقالت لنفسها..معقول يكون مظلوم فعلا........وخرجت لنورهان........

حياة..طنط نورهان....هو مروان فين.....

نورهان بحزن..مروان....مروان بقالي يومين مش عارفه مكانو...ولا بيرد عليا بعتلي بس رساله قالي فيها انو كويس ...ودموعها نزلت..وحشني اوي

سكتت كدا حياة وحضنتها..طب تفتكري هو فين......

نورهان..مش عارفه يبنتي....بس هو مكانش عاوز يطلقك.....مروان بيحبك والله...انتي مشوفتيش الأخبار.....

حياة..شوفت....عشان كدا بسأل عليه......طب خلاص...انا هحاول اوصلو......

كان مروان قاعد عند صاحبو طارق وطارق قاعد لوحده في البيت....

طارق..للدرجه دي واحشاك..

مروان..واكتر من كدا كمان......يبني انا حبيتها اوي....

طارق..بقا مروان بجلاله قدرو...بيحب

مروان..تخيل انت بقا....واحد زي كلم طوب الأرض.......وعملت علاقات كتير اوي...وكنت انسان زبااا.له.....وكانو بنات زي القمر يعني..معجبنيش منهم غير حياة....حياة دي حرفيا خطفتني..انا لو اتكلمت عليها من هنا للسنه الجايه مش هيكفي.....

طارق...يااااااه....الله عليكي يحياة علمتيه الادب...

مروان..هي علمتهولي بطريقه.......اسكت بقا متفكرنيش بيها بتوحشني اوي.....








طارق..طب متروحلها يبني.....

مروان بخيبة امل..لا.....قالتلي انا بكرهك....الكلمه وجعتني اوي يطارق ولا نظرتها ليا لما شافتني مع بسمه...حرفيا مش هقدر انسي...

دخلت حياة الاوضه وفضلت تفكر كتير...بس بردو في نفس الوقت هي زعلانه منو انو خبا عليها ومش هتقدر ترجع تعاملوا زي الاول بسرعه كدا..

راحت لجدها.....وكان هو بيقرأ قرآن........

حياة..جدي....ممكن اتكلم معاك شويه....

الجد..صدق الله العظيم......اتفضلي يبنتي......

حياة فتحت الخبر ووريتو لجدها.. شوفت دا.......بص الجد بفخر لحفيده وسكت كدا شويه....

الجد..عاوزه تسامحيه......

حياة سكتت خالص وبصت في الأرض.. مش بالسرعه دي يجدي....بصراحه مش هقدر اعاملو زي ما كنت...لسه شايله منو...وبعدين انا روحت قفشتو في الشقه بتاعتها...بردو حتي لو كان في مهمه ..ميدلوش الحق انو يعمل معاها علاقه زي دي وكمان هو كان عامل علاقات كتير قبل كدا...مش هقدر يجدي بصراحه.....مش هقدر

الجد..براحتك يبنتي انا كل اللي يهمني راحتك...بس بردو اانا شايف انك تديلو فرصه تانيه...انتي بتحبيه..صح

سكتت حياة وهزت راسها ..اه يجدي....بحبو اوي......

اخدها الجد في حضنه..بصي يبنتي...انا شايف انو اتغير يبنتي دا كان هيموت بس عشان يشوفك ويدخلك..هو اه غلط...بس بردو اديلو فرصه 

حياة فكرت شويه..طيب يجدي...بس زي ما قلتلك..محتاجه شويه وقت عشان ارجع اعاملو زي الاول...

الجد..خدي وقتك...الهم...كلنا بنرن عليه مش بيرد..بس انا واثق لو رنيتي انتي هيرد.......ابتسمت حياة وطلعت الفون و نت عليه....

كان قاعد مروان ومرجع راسه لورا عالكرسي ومغمض عينه ولقا فونه بيرن مهتمش اوي لانو عارف انها اكيد امو..بس بص عليه لقاها حياة اتنفض من عالكرسي وقام وقف حط ايده علي راسه بفرحه شديده ورد.....

حياة...عامل اي يمروان.....

مروان..وحشتيني اوي يحياة....عامله اي...

حياة بكسوف..انا كويسه...هو انت فين.....

مروان..انا.....عند واحد صاحبي كدا....

حياة..وهتفضل عندو لحد امتا...تعالي...احنا عاوزينك....

مروان..انتي عاوزاني.....

حياة..احنا عاوزينك......كلنا

مروان..طيب يحياة..كفايه اني هشوفك وهكون جنبك....انا جاي سلام.....وراح جري يحضر شنطه بفرحه....

حياة قفلت الفون بفرحه وسابت جدها ومشيت........

بعد شويه وصل مروان البيت وكانو كلهم قاعدين....

الجد..اولا كدا...كلنا فخورين بيك بالمهمه اللي انت عملتها...بس لازم تقولنا.....

مروان..كان ممكن اكون متراقب ..والمهمه كلها تبوظ......

الجد..ماشي...تاني حاجه انت لسه باقي علي مراتك ولا ...

مروان بص لحياة بحب..انا مقدرش اعيش منغيرها.....بصت حياة الناحيه التانيه وابتسمت لكنها مظهرتلوش.....بعدها بشويه طلعو الاوضه وكانت الساعه تقريبا 11 بالليل.....








مروان قرب عليها..كنتي وحشاني اوي.....

حياة بعدت..خد بالك يمروان...انا مش هقدر اكون معاك زي الاول...انا مبقتش اثق فيك خالص....

مروان انكسرت فرحته..مش فاهم قصدك......

حياة..يعني الكام يوم اللي فاتو انا كنت بتعب بسببك وكنت عايشه حياة وحشه جدا..انت قهرتني يمروان...ونا بصراحه شايفه بردو انك غلطان

كان باصصلها مروان وافتكر كلمه بكرهك وافتكر كمان نظرتها اللي هتفضل في دماغو ومش قادر ينساهوم.....

مروان عينه لمعت بالدموع..طب انا مش عارف اعمل اي عشان تثقي فيا تاني.....

حياة..متعملش حاجه يمروان..هي هتيجي لوحدها...وخد بالك انت خسرت رصيد كبير اوي من غلاوتك عندي...كفايه انك كنت عامل معاها علاقه في الحرام....دي كفايه اوي..اتمني ترجع لربنا وتبطل شرب خم.را...اتمني يمروان تنسي حياتك القديمه 

الدمعه نزلت من عين مروان..يعني انتو كلكم شايفيني كدا......

حياة بصتلو في عينه ..اه يمروان....اتمني تصلح من نفسك.......

دخل مروان الحمام اخد دش ودموعه نازله علي حياته اللي قضاها في البعد عن ربنا وخرج لبس واخد المصليه بتاعتو وقضا فرضية واخد البطانية بتاعتو وخرج من الاوضه للبلكونه.....

حياة..رايح فين....

مروان..هنام بره......

حياة..الجو انهارده برد اوي..بلاش......

مروان مردش عليها وخرج......وهي زعلت شويه.....

جهه الصبح ودخلت حياة ليه البلكونه لقيته مكشر وهو نايم كدا وبيترعش خفيف.......

حطت ايديها علي راسه واتخضت اوى..مروان انت سخن اوي..........

يتبع...........


                     الفصل السابع عشر من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×