رواية حنين الليل الفصل الرابع عشر 14 بقلم اميرة رمضان
#بارت_14❤
بتقول اااااااااي طب هو في مستشفي ااااااي
_ في ااااااااااي
ليل بقلق : فارس عمل حادثه
_ يالهووووووي وحصلو اااي
ليل : مش عااارف
(ليل قام غير هدومه بسرعه ونزل )
_طب انا هاجي معاك
ليل : هتاجي فين خليكي هنا
_ طب يبقا طمني بالله عليك #بقلمي_اميره_رمضان
(ليل مشي وانا وانا قلقانه قومت صليت ودعيت ربنا كلعاده)
__________
ليل وصل المستشفي وكان نوح واقف هناك قدام اوضه العمليات
ليل بعصبيه وخوف : فااارس حصلو ااااااي وعمل الحادثه ازاي
نوح بتوتر : هيبقي كويس متقلقش
ليل : انت متوتر كده ليييه هو عمل الحادثه فيييين
نوح : هو كل اللي شاغلك الحادثه مش لما نعرف هو فيه اي الاول
(ليل تليفونه رن)
ليل لنوح : مين اللي بلغ خديجه بالحصل
نوح باسغراب :خديجه ..! منتا عارف اني مبقاش ليا كلام معاها دلوقتي (ليل فتح)
:الو
خديجه ببكاء : فارس حصلو اي ي ليل
ليل : اهدي بس هو كويس
خديجه : انتو في مستشفي اي عشان انا طيارتي كمان نص ساعه وجايه
ليل : يابنتي متاجيش وانتي في الحاله دي انا هبقا اطمنك عليه #بقلمي_اميره_رمضان
خديجه : وانا مش هقعد استني انا جايه وابعتلي العنوان
ليل : ماشي انا هبعت حد يستناك في المطار (وقفل )
نوح : هي جايه
ليل : ايوا عايزك تبقا تروح تجيبها من المطار
نوح : لاء انا مش هروح
ليل : هو ده وقت للعند روح هاتها البت خايفه علي اخوها ومش هتعرف تاجي لوحدها
نوح : ودي بنت عمك انا مالي بقا روح انت هاتها
ليل : انت لسه منستش اللي حصل
نوح : عمري ما نسيت وفاكر كويس اوي كل كلمه قالتها ليا وقتها
ليل اتنهد : خلاص براحتك هبقا اروح اجيبها انا (وقعدو ينتظرو الدكتور )
________
استنيت النهار يطلع بفارغ الصبر وبعدين اتصلت علي ليل
_ الو فارس عامل اي
= الدكتور لسه مطمنا عليه بس في كسور كتيره في جسمه وكدمات
_ الف سلامه عليه طب انت شوفته
= لاء لسه شويه كده وهبقا اشوفو يكون طلع في اوضه عاديه
_ طب انت فطرت
= فطار اي ي حنين دلوقتي الساعه لسه 6الصبح
_ ماشي انتو في مستشفي اي
= ليه
_ هو اي اللي ليه عشان اجي طبعا وكمان اجبلكم الفطار معايا
ليل بنفاذ صبر : اولا اسمها ممكن اجي المستشفي ثانيا مفيش اكل بيدخل المستشفي ريحي نفسك
_ هو انت هتمنع ولا اي اني اجي
ليل : اه طبعا همنعك
(عرفت ان العند مش هيجيب معاه نتيجه )_ ليل ممكن اجي المستشفي لو سمحت
= اممممم خليكي وانا هبقا اجي اخدك
_ ماشي ايمتا
=كفايه اسأله اجي وقت منا عايز
_منا مش قادره استني والله مش بحب الانتظار طب هقولك اي رايك اجهز تالين وايان عشان الحضانه وتاجي نفطر وتاخدنا كلنا نوصلهم الحضانه ونطلع علي المستشفي
ليل : عشان اريحك انا مش بفطر تمام ومش بوصل العيال الحضانه هو السواق اللي بيوصلهم واجيلك وقت منا عايز والا مش هتاجي اصلا
اتضايقت من كلامه : اي انت عمرك ما وصلت اولادك الحضانه
ليل ببرود: لاء
قولت بحزن _ خلاص انا هوصلهم ومش عايزه اجي المستشفي
ليل : لاء السواق هو اللي هيوصلهم ومش هتطلعي من البيت
_ ليل انا بدءت اتقبلك متقفلنيش منك ايان مصدقنا حالته اتحسنت شويه خليني معاه طول الوقت هوصلهم والله وهاجي البيت علي طول
ليل : انا قولت لاء ومش عا.. (قاطعته برجاء)
_ بالله عليك ده طلبي الوحيد اني اوصلهم الحضانه والله مش هتاخر
ليل بتنهيده : ماشي بس خلي السواق يوصلكم بلاش مواصلات
قولت بفرحه : حااااضر #بقلمي_اميره_رمضان
_______
ندي كانت بتتكلم في التلفون
ندي : لاء مش هنزل
المتصل ......
ندي : انا اخر كلام قولته وانت اختار
المتصل .......
ندي : والله انا بحبك اوي ونفسي نتجوز انهارده قبل بكرا حتي لو ههرب معاك ب...(قاطعتها بسمه )
بتقولي ااااااي مين ده اللي هتهربي معاااااااه انطقي
ندي بخوف لحد يسمعها : بالله عليك اسكتي اسكتي
بسمه بصدمه : اي اللي انا سمعته ده
ندي برجاء : هحكيلك بس متقوليش لحد وحيات ولادك
(حكت لبسمه كل حاجه )
بسمه : انتي ي ندي تعملي كده بتخوني ثقة اهلك فيكي وتكلمي زياد طب سيبك من ابوك وامك لانهم مش مهتمين بيكي اوي ياسين لو عرف حاجه زي كده انتي عارفه هيعمل فيكي ااااي
ندي : ماهو بصراحه غصب عني انا بحبه وهو كمان
بسمه : طب لما هو بيتنيل يحبك وانتي كمان مجاش يتقدملك ليه ومتقوليش بيكون نفسه والكلام الفاضي ده
ندي : ماهو بيقولي ان اهلي هيطلبه منه طلبات كتيره عشان كده بيكون نفسه كويس وبعدين احنا مش بنعمل حاجه غلط كل البنات والشباب يكلمو بعض عادي
بسمه : اللي انتي بتعمليه ده حرام وغلط سامعه وملوش اي تفسير تاني حتي لو كل ناس بتعمله انا مش كبيره عنك اوي دول كلهم سنتين يعني فاهماكي وفاهمه الجيل بتاعك منتي كنتي عارفه اني بحب اخوكي من صغري بس عمري مقولتلو كده رغم انه كان ابن عمي ولما اتقدملي كنتي شايفه فرحانه ازاي عشان هيبقا جوزي رغم اني شايفه ابوكي وامك بس عشان بحبه مستحمله كل اللي ابوكي وامك بيعملو فيا ومش بنطق واظن انتي شايفه ولو هو بيحبك ياجي ويتقدملك ويستحمل عشانك
ندي : منا قولتلو كده بس مقدرتش ابعد وكلمته تاني #بقلمي_اميره_رمضان
بسمه : ندي افهمي لو كان حد غيري سمعك كان زمانك دلوقتي واخده علقه موت وانا مش هتكلم كتير لان الموضوع ميؤس منه عقلك في راسك تعرفي خلاصك
__________
يلاااااا ي ايااااان هنتاااااخر
ايان : جيت اهو يلااا
(ركبنا العربيه وطول الطرق تالين وايان فرحانين اوي عشان بوصلهم مع اني كنت مستغربه فرحتهم دي )
_ انتو فرحانين اوي كده ليه
تالين : عثان رهف تثوفني وانا معاكي وتعرف اني عندي مامي زيها توصلني
(اتصدمت من كلامها واستغربت ان الاطفال بيكونو بيفكرو كده وبيزعلو زينا )
_ ان شاء الله ي قلبي كل يوم هوصلكم
ايان : ومش هتسيبينا
_ لاء ي حبيبي مش هسيبكم ابدا ابدا ابدا
وصلتهم وكنت همشي لقيت ايان مسك ايدي وقال
ايان : تعالي ادخلي معايا الكلاس عشان اصحابي يعرفه انك وصلتيني وميتريقوش عليا
_ مين ده اللي بيتريق علييييك
ايان خاف من صوتي العالي : خلاص ي ميس مش عايز
_ لاء ي حبيبي انا مقصدش ازعلك طبعا هدخل معاك الكلاس يلا
(دخلتهم الفصل وهما فرحانين اوي وانا في قمت الزعل عليهم طلعت وركبت العربيه وانا بفكر هتعامل ازاي مع المشاكل النفسيه اللي جواهم دي وهحلها ازاي ولقيت التلفون رن وكانت بسمه )
الو
بسمه : وحشاني عامله اي
_ كويسه الحمد لله
_بقولك حاولي تقنعي ماما انها توافق تاجي تقعد معايا انا تعبت من الكلام معاها وهي مش راضيه
بسمه : انتي عارفه ان ماما روحها في بيتنا عشان ذكرياتها مع بابا الله يرحمه وكمان عشان متسبنيش لوحدي
_يعني متسبكيش انتي لكن تسيبني انا
بسمه بضحك: اي جو الاطفال ده عايزاها اقنعيهااا بقااا
_ ماااااشي (وبعد كلام كتير )
بسمه : عايزه حاجه ي قلبي سلميلي علي ليل
_ الله يسلمك ي بسمتي
بسمه : بقولك ي بت عملتي اللي قولنالك عليه
_ اي هو
بسمه : بخصوص موضوعك انتي وليل
_ اهاا افتكرت لاء معملتش حاجه
بسمه : انتي هبله هو مبقاش فيكم عقل خالص تفكرو بيه حرام عليكي اللي بتعمليه ده
_ اي ي بسمه مالك منفعله كده ليه
بسمه : مفيش بس انا عايزاكي تتكلمي معاه في الموضوع ده والقرار يرجع ليه ي اما ياخد حقه او يسيبك فتره لحد متاخدو علي بعض وفي الحالتين هو معاه حق لانك مراته ولازم تفهمي كده وهو صبر عليكي كتير وخلي في بالك ان لصبر حدود
انتي ليكي حق عندي اني انصحك انما القرار ليكي انتي سلام (وقفلت)#بقلمي_اميره_رمضان
_يااااربي هو انا ناقصه بس عندها حق انا كده حرام عليا اووووف
_________
سوسن بفرحه : صرفت الشيك
سيد بجشع: ايوا وكمان عملت حساب في البنك ومش هيبقا اخر مبلغ نحطو فيه
سوسن : دي بس اول مره ولسه الجايات كتيييير وهناخد منهم فلوس كتير اوي لحد منطلع من الفقر ده
سيد : محدش هيقرب لنص مليون ده
سوسن : ايوا طبعا خليه عشان نبقا نجوز بيه ندي
سيد : بقولك محدش هيقرب منه انتي مش بتسمعي
سوسن : امال هتعمل بيه اي هتخلله
سيد : ايوا هخلله ويبقا خلي البت ندي تلبس حلو كده وتروح عند الشملوله حنين عشان عرفت ان ابن عم ليل جه من السفر وعلي وش جواز وكمان ده شريكه في الشركه يعني لو اللي في بالي حصل كده هنبقا مكوشين علي الشركه كلها
سوسن بطمع : يارييييت
(ندي سمعتهم وهما بيتكلمو ودخلت اوضتها تبكي علي حالها )
_______
في المطار
ليل : نورتي مصر ي سندريلا
خديجه : منوره بيك طبعا يلا بسرعه نروح عند فارس
ليل : اهدي شويه هو فارس هيطير
خديجه : انت متعرفش انا هموت عليه ازاي
ليل : ماهو باين عليكي ي اختي
(ركبو العربيه )
خديجه : اه نسيت اقولك مبروك علي الجواز رغم اني زعلانه منك اوووي
ليل : معلش والله الجوازه جات بسرعه وكمان معملناش فرح
خديجه : ليه بقا دانت ليل الحديدي بجلاله قدره متعملش فرح
ليل : يعني هي اول مره اتجوز
خديجه : بس العروسه اول مره كنت المفروض تفرحها #بقلمي_اميره_رمضان
ليل : ده كان قرارها
خديجه : طب هي عامله اي
ليل : زي الفل ي اختي واسكتي بقا عشان هكلمها
خديجه : يعيني علي الحب هي لحقت توحشك
ليل : خليكي في حالك ي حقنه
(رن عليها )
_ عايز اي
ليل : اي اللي عايز اي متتكلمي عدل ي بت
_عايزاك تروح تجيب ايان وتالين من الحضانه انهارده
ليل باستغراب : اشمعني
_ هو كده ي اما اروح انا
ليل : امر واقع هو
_ لاء مش امر واقع بس ده المفروض انه يحصل
ليل : يبقا نتكلم فيه بعدين انتي فين دلوقتي
_ انا في الطريق مروحه البيت
ليل : طب تعالي علي المستشفي *****زي مكنتي عايزه
_ بتتكلم جد يعني انت مش حرارتك عاليه عشان كده بتخرف في الكلام
ليل : بخرف : ي بت قولت مليون مره اتكلمي كويس
_ ماهو انت اللي غريب اول مره ترجع في كلامك عشاني
ليل : خلاص متاجيش
_ لاء خلاص خلاص جايه ي جوزي ي قمررر انت
(ليل قفل التلفون وهو بيضحك علي جنانها )
وصل المستشفي هو وخديجه وكان لسه هيدخل المستشفي بس وقف
خديجه ؛ وقفت ليه
ليل : مستني حنين عشان متعرفش احنا في انهي دور
خديجه : يعيني علي الحلو لما تبهدلو الايام
ليل : هتتريقي هخليكي تحصلي اخوكي
خديجه : لاء ياعم انا مش قدك
ليل : لو كده اطلعي انتي وانا هجيبها واجي
خديجه : لاء هستني معاك عشان عندي فضول اشوفها
بعد شويه
ليل : هي اتاخرت كده لييييه
خديجه : اهدي بس زمانها علي وصول
_ طب ما اجيب اتنين ليمون يحلو القعده الحلوه دي
ليل : اتاخرتي كده ليه
_ عشان يحلالك الجو انت والسنيوره ومالك ي اختي لازقه فيه كده ليه لاء ادخلي في حضنه بالمره
ليل : بطلي جنان ووطي صوتك احنا في المستشفي
_ هو كل ده اللي هاااااامك مغفلني وبتقولي انك مع صاحبك
خديجه : حضرتك اهدي انتي مكبره الموضوع
_ اها عندك حق مليش حق الصراحه (ومسكتها من شعرها )دانا هطلع رووووووووحك في ايدددددددددي
#يتبع.....
#روايه_حنين_الليل
#بقلمي_اميره_رمضان