رواية جبل الفصل الرابع والثلاثون 34 والاخير بقلم الكاتبة المميزة
جبل وقفت هنا هو في ايه هنا يادهب
هو ده الشارع هو ده هو ده الشارع اللي فيه مامتي
جبل طب كويس ادخلي انت عارفه البيت ولا نسال
فضلت ماشيه في الشارع تلف حواليها يمين وشمال بتحاول تفتكر البيت وقفت قدام مكان كده وخبطت على الباب جبل قال لها هو ده البيت هزت دماغها وقالت له ايوه هو ده جبل خبط
ذهب وقفت ورا جبل مستخبيه فيه مبينه حته صغيره بس من عينيها بتبص بيها لكن جسمها كله مستخبي ورا جبل
مفاجاه فتحت ست كبيره الباب اول ما ذهب شافتها استخبت كلها ورا جبل ومسكت في جبل جامد بدات تضغط على دي ريحته جامد فجبل كده فاهم ان الست دي المفروض هي تبقى امها
.
الست ايوه يا بيه انت عايز مين
جبل انا كنت جاي اتكلم معاكي في موضوع بس مش هينفع على الباب لو ينفع ندخل جوه نتكلم
الهام. انت مين اساسا عشان ادخلك جوه بنت تتكلم ما تكونش مخبر بقول لك ايه اصطبح احنا لسه الصبح
جبل لا انا مش مخبر ولا تبع ه على الحكومه خالص
الهام امال انت مين بدل ما انادي لك صبياني يعلموك الادب
هنا دهب تدخلت وطلعت من ورا جبل وقالت لها ده جوزي
الهام اول ما شافت ذهب انصدمت
وسكتت شويه كده مش عارفه تقول لي ايه وبعدين اتكلمت وقالت بنت يا دهب انتي جيتي ه هنا ازاي جوزك ازاي تعالي هنا يا بنت وهي تحاول تشد ذهب من ورا جبل بس طبعا جبل منعها وقال لها يا ستي قلت لك جاي لك في موضوع دخلينا نتكلم جوه وصدقيني مش هتخسري انتي اللي كسبانه
الهام فضلت واقفه شويه وقالت هكسب ايه بس هي دي يجي من وراه وشها مكسب
دهب قالت لها جبل ده يبقى ابن عمي
الهام سكتت شويه كده وانصدمت وقالت له انت ابن سهير
جبل قال لها انت لسه فاكره سهير عموما ايوه انا ابن سهير
الهام ادخل انت وست الحزن مين البنت دي هي كمان قصدها على رحمه جبل قال لها قريبتنا برده
دخلوا كلك قعدوا والهام قالت ايه انت كنت فين ده كله وجدك جوزك ابن عمك ليه طمعان في فلوس وهو كمان ولا ايه
دهب قالت لها جدي مات
الهام راحت مزرغطه وقالت لها لولو لولولي احسن بالسلامه بس يا بت مين اللي خد الورث انطقي وهي تشدي ذهب من ذراعها
يا ست ايدي واحنا هنتكلم في كل حاجه وانا هقول لك اهو جدي مات وكتب لي كل حاجه باسمي
الهام ايوه وبعدين وبدا يحكي لها اللي حصل كله من يوم ما عرف ذهب والحكايه كلها من الاول لحد الاخر
لحد ما قال لها ان جدي قال لي ان انتي مش امها
قالت لي ان هي ما تجوزش مراتي لانها اختي
بس جدي اكد لي انها مش اختي وانا كمان عملت تحاليل واتاكدت انها مش اختي يبقى كلام امي مش صحيح
بس كلام جدي صح ولا غلط
.....
الهام وهستفيد ايه لما اقول لك الحقيقه يا ابن سهير
جبل اللي انت عايزاه كله هتاخديه ورثك الا جدي كلوا عليك انا هديه لك وبزياده بس اعرف الحقيقه
الهام بجد طب احلف برحمه ابوك
جبل طالما جبت سيره ابويا يبقى انتي عارفه ان ابويا ما كانش بيرجع في كلام وانا زيه بالضبط
الهام وهي تفتكر وتقول له ابوك ده ما شفتش راجل زيه في الدنيا
الله يرحمه والله يسامح جدك بقى هو السبب في كل اللي حصل وهو السبب في موت عمك عبد المجيد جوزي الله يرحمه
دهب هو انا اهل مين
الهام.. عبد المجيد مش ابوكي لان عبد المجيد ما كانش بيخلف
جبل ..عرفنه الكلام ده لكن عايزين نعرف بقى الحقيقه
الهام انا يا ابني كنت متجوزه راجل زمان وانا صغيره اهلي غصبوني عليه وبعدين الراجل تمام وجيت شفت عمك عبد المجيد الله يرحمه وطبعا جدك كان رافض أننا نتجوز علشان انا كنت رقاصه بس عمك عبد المجيد اتجوزني من ورا جدك وخدني انا وذهب لجدك وحطه قدام الامر والواقع وقال له انا اتجوزتها وعندنا بنت ولازم تتقبلها في الدوار هنا لما جدك تقبل الموضوع واجي لما عمك مات واخذت البنت ومشيت قصدها على دهب وجيت بعدها اطالب بورث دهب وبورثي في فلوس ابوها جدك اجر ناس خطفوها واخدها ومن يومها وانا ما اعرفش عنها حاجه ولما رحت مره اخدها قال لي انت جايه تاخديها لي وهي اساسا مش بنتك ولا بنت ابني فخليها عشان ما نكشفش المستور ونفضح المستخبي
سبتها بقى
جبل ايوه ايه هو بقى المستور والمستخبي
مش بنتي ولا بنت عبد المجيد دهب هنا تدخلت وقالت امال انا بنت مين فين اهلي
الهام ابوكي كان تاجر كبير اتجوزني قبل عبد المجيد الله يرحمه اللي عرفته من ابوك ان امك وهي بتولدك مات"ت وانا عيشتك معايا ومع ابوك الله يرحمه وجه ابوك هو كمان مات ما رضيتش اوديكي ملجا وسبتك معايا عشان حبيتك وانا اللي ربيتك عشان الام هي اللي بتربي مش هي اللي بتخلف
دهب يعني انا دلوقتي ما ليش اهل وبدات تعيط رحمه وخدتها في حضنها وبدات تطبطب عليها
الهام اهلك عند ربنا ربنا يرحمها
جبل... اه ربنا يرحمه طب وانتي معاكي ورق يثبت الكلام ده
الهام مع ورق ومعايا صور وشهاده ميلادها وكل حاجه ودخلت من جوه جابت لهم شهاده ميلادها والصور بتاعتها هي وابوها وكل حاجه تثبت كلامها اول ما جبل بقى شوف الورق وشوف الصور اتاكد من كلامها ودهب هي كمان اتاكدت ان اهلها ماتوا وهي كده ما بقاش لها اهل ما بقاش لها حد غير جبل طبعا لما الموضوع خلص جبل طلع فلوس كثيره قوي ده الالهام وقال لها ده حقك وورثك في عم عبد المجيد الله يرحمه بما انك انت كنت مراته الهم ما كانتش مصدقه عليها من كتر الفلوس وتقول له بجد دي كلهم ليا جبل قال لها ايوه ده حقك واديها فلوس ثانيه وقال لها ودول مني ليكي حقي ان انت حافظتي على دهب على الاقل خلاص ما وديتهاش ملجا ايوه انا كنت ضد فكره ان انت شغلتيها رق"اصه
نطقت الهام هنا وقالت له كان غصب عني ما كانش في فلوس والحوجه كانت مره
قال لها الفلوس دي كلها لك انت وتقدري تيجي تعيشي معانا في الفيلا بتاعتنا واوعدك ان هفضل شايلك على راسي طول العمر
قالت له لا انا هعيش في بيتي هنا بس هاجي ازوركم وهاخد الفلوس ديت وافتح لي مشروع
ما تفتحيش مشروع وتتعبي نفسك خلي الفلوس دي ليكي وانا كل شهر هبعت لك اللي يكفيك مصاريف واكثر
الهام قالت له تصدق بالله تسلم البطن اللي شالتك وحضانته وبسيته وقربت من ذهب وقالت لها انا يمكن اكون وحشه يا ذهب في نظرك بس والله انا حفظت عليكي على قد ما اقدر يا بنتي اكيد فاكره ايام ما كنت بغطيك وبوكلك وافضل انا جعانه
ذهب هزه رصه وقالت لها فاكر فاكره ياما كانت هتقول يا ماما بس وقفت ما كملتش الكلمه الهام لا انا هفضل طول عمر امك الام اللي ربت مش اللي ولدت
حصل يا ماما وحضنتها وفضلوا يحبوا بعض ويحضنوا ببعض وقعدوا مع بعض شويه وهي قالت لهم هبقى اجي ازوركم في الفيلا وصفه جبل على دهب وعرفت طبعا ان دهب حامل
قول موضوع خلص وجبل خد دهاب ورجع الفيلا وجاب مامته وجاب اخوه وكلهم اتجمعوا وبدا يقول لمامته حبيها عشان هي مراتي وحامل وهتجيب لك حفيدك يا سهير سهير قالت له انا احبها اكثر منكم واتمنى تسامحني على اللي انا عملته فيه وسامحيني
واوعدك ان انا هكون مكان امك الله يرحمها وطبعا ما هو جبل حكى لها كل اللي حصل عند الهام
بالنسبه للرحمه جبل فتح لها بوتيك واشتري لها حاجات ورحمها من الشغل في الشارع وبقت كل فتره تروح تشوفهم وسيف هو كمان حب رحمه واتجوزها وعاشوا مع بعض في ثبات ونبات وخلفه صبيان وبنات بالنسبه بقى لزياد اتحكم عليه بالاع"دام
ودهب ولدت وجابت بنت قمر سميتها لوجي احمد 😂😂 دي اقل حاجه استاهلها بعد كتابه الروايه دي كلها لازم يسموا البنت على اسمي طبعا كانت بنت قمر قمر قوي زي كده تبا لتواضعي
بس وكلك عشاء مع بعض في ثبات ونبات وخلفوا صبيان وبنات
والى هنا تنتهي روايتنا
#جبل
#الاخيره
#لوجي احمد
تمت