رواية فتاة بزي رجل الفصل الثامن 8 بقلم ليل مراد
#رواية_فتاة_بزي_رجل. #8
مراد : هو انت كنت عارفة انك لما ترجعي انا وانت هنتجوز
نور : ايوه
مراد بسخرية : يعني انت مش بتحبني علشان كده مكنتيش عايزة حد يشوفك في الحفلة لانك مكنتيش عايزة ترجعي علشان رافضة فكرة جوزنا
نور وهي تعقد حاجبية : انت بتقول ايه
مراد بغضب : قولي انك بتكرهني وعلشان كده انت رافضة
نور بتنهد : عدي عليا بعد الشغل علشان نتكلم
غادر مراد بغضب و كانت نور لاتعلم لماذا يتصرف بهذه الطريقة
________________...
في الشركة
فهد : بقولك ايه احنا هنسافر
نور بستغراب : ليه
فهد : لان في صفقة هتم في باريس
نور في نفسها : انا محتاجة اسيب البيت لان عمامي عرفوا مكانه ف ممكن استغل السفر علشان محدش يعرف مكاني.. قالت نور لفهد : تمام بس هيكون امتي
فهد : انهاردة بليل هتلحقي تجهزي
نور : تمام
وبعد ساعات جاء مراد واخذ نور ولكن رائهم فهد ثم لحق بهم بدون ان يعلموا
________________...
في مطعم كانت نور ومراد يتحدثون وكان فهد جلس بطولة قريبة منهم ليتمكن من سماعهم
نور : ريم جت عندي في اليوم اللي عمامي رحوا عند عمي رائد فيه علشان يعرفوا مكاني وقالتي علي انهم عايزين يرجعون وخلونا نتجوز.. انت بقي ايه هي مشكلتك
مراد : هو انت بتكرهني
نور : وده ايه علاقته بالموضوع
مراد : ردي علي قد السوال انت بتكرهني يا نور
نور : لا و هكرهك ليه
مراد : طب ما ترجعي وتخلينا نتجوز انا عمري ما هزعلك ولا هجرحك ابدا
نور ببسمة سخرية : وارجع اعيش مع الناس اللي كانوا السبب في موت امي
مراد وهو يسمك يدها : انت هتعيشي معيا انا مش معاهم.. انا بحبك يا نور من وحنا صغيرين
شعرت نور بالصدمة ولم تعرف كيف ترد
مراد بحزن : انت كويسة.. هو ده علشان قولتك اني بحبك
نور : لا الموضوع مش كده بس انا عمري ما فكرت فيك بالطريقة دي
مراد : عادي ده لاننا كنا صغيرين وقتها
نور بتوتر : بس انا..... انا....
لحظ مراد توتر نور فبتسم وربط علي راسها بلطف : انا مش هضغط عليكي خدي وقتك ولما تاخدي قرارك قوليلي،، ثم تابع بمزاح ليقلل التوتر ،، انا بقول يلا ناكل لان الاكل برد
نور : اه صح انا لاقيت لحكاية ان عمامي عرفوا مكاني
مراد : لاقتي ساكن تاني.. لو ملقتيش ممكن تعيشي في شقتي اللي هنا وانا هروح القرية بتاعتنا
نور : لا مش ساكن تاني.. في توقيع صفقة مع شركة في باريس و انا هروح
مراد وهو يعقد حاجبه و يقول بسخرية : واكيد فهد مسافر معاكيو علي كده في حد تاني من الموظفين
نور : علي ما اعتقد لا
مراد في نفسه وهو يسب فهد : مش هسيبك تعمل اللي في دماغك يا ابن الك*ب
رد مراد علي نور بسخرية : هتوحوا اتنين وهترجعوا اربعة علي كده صح ولا انا غلطان
نور : قصدك ايه
مراد : بصي يا نور انا عارف انك طيبة بس متصقيش ابد في راجل مهما كان قريب منك لان كل الرجال في جواهم حاجة بشعة مهما حولت اي بنت تتخيل قذارت الراجل عمرها ما هتعرف قذارتهم قد ايه او ممكن توصل لي ايه
نور وهي تضحك علي مراد : ده علي اساس انك مش راجل
مراد بغضب مصطنع :لاء... انا راجل عفيف
ضحك نور بسبب كلام مرار ثم غادروا وعادت نور بعد ان اوصلها مراد وكان ينتظر بسيارته الي ان صعدت ثم ذهب وبدات نور ترتب اغراضها وهي تستعد للسفر وبعد ان وضبط اغراضها رنت علي فهد ليسطحبها الي المطار.. وبينما كنت تزل خبطت علي باب الرجل الساكن في الطابق الارضي ففتح الباب
الرجل : اهلا يا بني عايز حاجة
نور : شكرا يا حج بس انا كنت هسافر لي اهلي في فرنسا لو حد سال عليا ممكن تقوله ان مسافر عند اهلي
الراجل : تمام يا ابني ترجع بالسلامه
نور ببسمة : شكرا يا حج.. بعد اذنك
خرجت نور بعد ان انهت حديثها وهي تبتسم بفرحة وتتخيل شكلهم وهم يسالون عليها
فهد : يلا
نور وهي تضع الحقيبة : تمام
فهد وهو يقود بغضب : هو مراد جه الذىكة وانت مشيتي معه
نور : ايوه بس انت عرفت ازاي
فهد : شفتكم بس هو جه ليه
نور : مفيش كنا بنتكلم شوية
فهد بغضب في نفسه : ما انا عارف انكم كنتم بتتكلموا ما انا كنت معاكم في المطعم
فهد : ايوا يعني كنت بتتكلمو في ايه
نور : عن موضوع جوازنا
اوقف فهد السيارة فجاءة لتندفع نور للامام نتيجة للتوقف المفاجئ
نور : في ايه
فهد بصدمة : انا اكيد سمعت غلط.. لاني سمعت كلمة جواز.. ممكن تقولي تاني انتم كنت بتتكلموا عن ايه
نور : عن موضوع جوازنا
فهد بصوت عالي : ازاي
نور باستغراب : هو في ايه
فهد : لا انا مش موافق.. انت لسه صغيرة.. انت لازم ترفضي
نور بقلق : انت كويس يا فهد.. انا مش هتجوز بكرة وبعدن الموضوع مش زي ما انت فاهم علتنا كانوا عايزين يجوزونا لما ارجع بس انا رافضة ارجع
فهد وهو يتنهد براحة : مش كنت تقولي ان الموضوع كده
نور : هو في ايه
فهد ببسمة : ما فيش بس حاسس انه كان في هم وانزاح من علي قلبي
ذهب فهد ونور الي المطار وصعدوا الطائرة وكانت نور متوترة
فهد : انت خايفة ولا ايه
نور بتوتر : مين انا.. لا انا مش خايفة
فهد وهو يضحك علي تعبير وجهها : ما هو باين.. لو خايفة تقدري تمسكي ادي ده لو عايزة
نظرة نور لفهد الذي اشاح بوجهه بعيدا عنها
مراد : وهي تمسك ايدك بتاع ايه
فهد بغضب : انت
مراد : اوه انا مش عاجبك ولا ايه
فهد : انت ايه اللي جابك هنا
مراد بسخرية : معرفش ان المطار ده من املاكك.. هاي نور
نور بفرحة : هو انت كمان جي
مراد وهو ينظر لي فهد : لازم اراقب ناس كده.. المهم لو خايفة تقدري تمسكي ادي انا
فهد بغضب : وهي تمسك ايدك بتاع ايه
نور بغضب : لااااااا.. الرحلة 6 ساعات انا مش هستحمل مشاكلكم انتم الاتنين.. اطمنوا انا متوترة بس لان دي اول مرة اركب طيارة وصوت تاني مش عايزة فاهمين
هز مراد وفهد راسهم ب اجاب ولم ينطق احدهم بكلمة واحدة
نور ببسمة : ايوه كده خليكو شطرين واسمعوا الكلام
__________...
#الفصل_الثامن
#رواية_فتاة_بزي_رجل
#الكاتبة_ليل_مراد