رواية انتقام الصعيدي الفصل العاشر 10 بقلم نوران
#رواية_إنتقام_الصعيدي
#جميلة_زياد
جميلة رفعت التليفون لزياد اللي واقف على الباب وبصتله بدموع وحسرة
جميلة بدموع:مين دي؟ .... رد عليا يا استاذ زياد مين اللى نايمة في حضنك دي ؟
زياد في نفسه بذهول : شيري ..!! ونظر لجميلة ولم يعرف ماذا يتحدث ؟ من هذة الفتاة ..؟ هل هى حبيبته السابقة ؟ وأخيرا تحدث
زياد :جميلة انتي فاهمة غلط انا معرفش مين دي صدقيني انا ...
جميلة بمقاطعة :ورقة طلاقي توصلني يا استاذ زياد انا مستحيل اعيش معاك بعد النهاردة ، اتفضل من غير مطرود
وأطلقت الباب وصعدت لغرفتها وجلست تبكى
بقلمي نوران
مديحة بمكر : سمعت يا وليد ، كدا زياد وجميلة هيطلقوا واختها بقت مراتك وابوهم هيم.وت وكل أملاكهم هتبقي في أيدي
وليد : دا ازاي دا ؟
مديحة : همضيه علي تنازل ليا بكل أملاكه وساعتها بس هعرف ارجع حقي منه
وليد :طب وجميلة هتسيبك تعملي كدا ، انتي نسيتي انها ممكن ترجع لزياد
مديحة :لا جميلة مستحيل ترجع لزياد من الواضح انه أذاها وهي زي امها مش بتسامح بسهولة ، روز دي هتبقي زي الخاتم في صباعك تحركها وقت ماتحب وتلعب عليها لحد ما تتنازل عن نصيبها في شركة ابوها فاهم ياوليد
وليد :تمام
بقلمي نوران
جميلة بدموع: الله يسامحك يازياد علي اللى وجعك ليا ، ليه بتأذيني كدا انا عملتلك اي كانت تتحدث وهي تحمل صورة له من ايام الجامعة
دلفت مديحة إليها وتصنعت الحزن
:جميلة انتي بتعيطي يحببتي !! مالك يابنتي احكيلي !
جميلة ببكاء :زياد ياعمري بيخو.ني تخيلي بعد ماحبيته من قلبي ووهبت نفسي له وعيشت معاه أجمل أيام حياتي وكلمت معاه ولما سابني وسافر كان عندي امل نرجع لبعض ونتجوز ...لكن لكن زياد اتغير مبقاش زي الاول مبقاش يحبني زي زمان وبقي عصبي جدااا وأخلاقه بقت اتغيرت ااا... انااا انا تعبانة اوي ياعمتي
مديحة ابتسمت من جواها وهي بتسمع جميلة وشايفها وهي ضعيفة قدامها وقررت انها تأثر عليها بكلامها
: متزعليش نفسك ياجميلة زياد لو بيحبك هيرجعلك صدقيني بس انتي متعيطيش انتي بنتي يجميلة مش هسمح لحد انه يزعلك بس يحببتي كل إنسان لازم يمر بظروف صعبه ويتحمل علشان يعدي منها
جميلة :وبابا ياعمتي ، هنعمل اي من غيره هنعيش ازاي ؟ الدكتور بيقول نسبه نجاح العميلة ضعيف اوي ودا مرض نادر جدا وعلاجه صعب اوي
مديحة:متقلقيش يبنتي هيكون بخير انتي واختك تروحوا يعمل العميلة وهيبقي كويس
جميلة :تفتكري هيواقق ....؟
مديحة :طبعا هيوافق امال مين هياخد باله منكم ياجميلة .
جميلة :حاضر ياعمتي هروح اقوله وأمري لله
مديحة حست بلحظة الانتصار وان هدفها قرب وهتخلص من مجاهد وتاخد أملاكه ...
بقلمي نوران
سعيد :يعني اي مش عايزة ترجع معاك ؟
انت عملت فيها اي تاني يزعلها منك !!
زياد بهدوء :جميلة طالبه الطلاق ومصممه عليه وانا هحترم قرارها واعمله
رقيه :يعني اي ؟
زياد : يعنى هطلق جميلة
سعيد ورقيه: اي وأردف سعيد بحسرة
: دا اللى ربنا قدرك عليه يازياد ..أمشى من قدامي يازياد مش عايز اشوف وشك .
وصعد الجميع لغرفهم جلس كلا منهم يفكر في الأمور اللي تعثرت طريقهم
بقلمي نوران
شيري بخبث : كدا اول خطة ونجحت جميلة صدقت الصورة اللي بعتهالها مغفلة اوي البت دي يا سوزي
سوزان قررت انها توقع شيري وتسجلها وتعرف زياد بالحقيقة
: برافو عليكي ياشيري كدا عجبتيني. قوليلي بقا هتعملي اي بعد كدا
شيري بصت للورقة اللي قدامها وابتسمت بمكر هتعرفي قريب اوووي هتعرفي انا هعمل اي !!
في صباح يوم جديد
جميلة صحيت ولبست هدومها علشان تروح الجامعة وخرجت من القصر و لسة هتركب عر بيتها سمعت حد بينادي عليها من بعيد ولما البنت قربت عليها جميلة اتصدمت لما شافت البنت هي نفسها اللى كانت في الصورة مع زياد
جميلة:انتي 😮
زياد صحي من نومه ولاقي رسالة من رقم غريب وفيها صورة شيري وهي واقفة مع جميلة قدام بيتهم زياد اتفزع بخضه ونزل بالبجامه بتاعه وركب عربيته وراح لبيت جميلة ومخدش باله من سعيد اللى بينادي عليه
سعيد :ابنك ماله يارقية وبيجري ليه كدا ؟!
رقية:انا قلقانه اوي ياسعيد
سمعوا صوت خبط جامد عالباب سعيد راح يفتح لاقي بنت واقفة وبتديله ورقة ومعاها صورة لزياد وشيري فتح الورقة وكانت الصد.مة من نصيبه
يتبع ....