رواية ملاكي الحارس الفصل الخامس 5 بقلم توتا ابراهيم
روايه/مــــلاكي الحارس🌚
البارت5
في صباح يوم جديد
استيقظت شروق ونظرت الي أنس وجدته نائم ابتسمت.
نزلت الي الأسفل كي تحضر الفطار
سماح(بتريقه).. ايه دا العروسه بتعمل الفطار
شروق... ممكن تبطلي اسم العروسه دا بعد إذنك
سماح... ليه يا حبيبتي
شروق... اصله فلاحي اووي
سماح... فلاحي مين يا أم فلاحي انتي فاكره نفسك جايه منين من فرنسا مثلا. يا بت حسي علي دمك
شروق... ربنا يسامحك
سماح... فاكره نفسها حاجه
حاولت شروق ان تمسك دموعها. اخذت الطعام الخاص بـ أنس وصعدت عنده.
دخلت الغرفه وجدته مستيقظ. ابعدت الستائر عن الشبابيك حتي دخل النور الي أنحاء الغرفه.
شروق(وهي تحاول منع دموعها علي الهبوط)... صباح الخير
نظر اليها أنس بإستغراب
ليس بإرادتها هبطت دموعها وبكت. وهذا الذي لا يستطيع التحرك مندهش
شروق(ببكاء)... ربنا يسامحهم كلهم.
حاولت ان تهدأ.
ساعدت أنس علي ان يعدل من جلسته وأمسكت الطبق وأطعمته.
شروق(بحزن)... متاخدش في بالك شويه كلام بس
جاءت لتضع الملعقه في فمه لكن هو رافض ان يأكل.
شروق... ايه
عقد حاجبيه.
شروق... ايه مالك .. ااه يا عم عادي بعيط شويه وبسكت مش مشكله بقي ربنا يصبرني. مش هتاكل بقي.
حاولت معه مره اخري ولكن لا جدوي.
شروق... متعذبنيش بقي. خلاص هنزل اجيب العصير علي ما تغير رأيك.
هبطت الي الأسفل. دخلت المطبخ ولكن هناك من وضع شيء علي فمها كالمخدر جعلها تنام.
سماح... هطوها في المخزن لما تعفن.
ولاء... من عيني
نسمه... يلا بسرعه
في المخزن👉🏻
فتحت شروق عيناها لا تري الا ظلام في كل مكان.
شروق(بخوف)... أنس يا أنس الدنيا ضلمه كدا ليه.
سمعت صوت تخاف منه.
شروق(برعب)... يا رب ما يكون اللي في بالي. فاااااااار
وجدت الفأران تحت قدميها.
شروق(ببكاء)... ياااا عموووو كااامل... أنس ياااا ولااااء
ولكن لا أحد يستجيب لها.
وفجأه وجدت أحد يرتدي أسود في أسود ولا يظهر شيء من ملامحه. ممسكاً بفلاش ضوءه ساطع.
ولم تبقي كثيراً مفتحتاً العينين وأغمي عليها.
بعد وقت💙
تمسك رأسها من التعب تجد نفسها في غرفه أنس نائمه علي الأريكه وأنس جالس علي السرير كما هو.
شروق(بفزع)... بسم الله الرحمن الرحيم دا حلم ولا ايه بالظبط
جلست امام أنس علي السرير
شروق(بخوف)... في أشباح هنا ولا ايه. كان في فار علي رجلي . بس لحظه انا جيت هنا ازاي برضو.
دق دق دق
فتح كامل الباب وكان ممسكاً بشنط كثيره.
شروق... ايه دا
كامل... دي هدوم ليكي
شروق... مكنش في داعي
كامل... لا بقي انتي بقيتي مننا
شروق... شكرا
كامل... لا شكر علي واجب . استعدي كمان ساعه هنروح نكشف علي أنس
شروق... أنس
كامل... ايوه عشان هو بيعمل جلسات والجلسه الرابعه النهارده
شروق...اممم تمام
وبعد وقت💙
عند الدكتور
الدكتور(بتوتر)... احم الحمد لله بيتعافي كويس
كامل... الحمد لله طب وسمعه القليل دا يا دكتور
الدكتور... احم أثر الحادثه بس مش أكتر
كامل... بس لو حد نادي عليه من بعيد مش بيسمع اووي
اتسعت عيناها من الصدمه. فكيف انه لا يسمع بشكل جيد من بعيد وهي تنادي عليه بمسافه المرحاض والسرير ويسمعاها جيداً.
شروق(بقلق)... لو سمحت
الدكتور... أؤمري
شروق... هو أنس بيتحرك قصدي يعني ايه اللي بيتحرك في جسمه وهو في الحاله دي
الدكتور... مفيش حاجه بتتحرك غير عينه لإن الحادثه قصرت عليه اووي
شروق(بصدمه)... حواجبه
الدكتور(بإستغراب)... مش فاهم
شروق... احم قصدي يعني مفيش غير عينه مفيش اي حاجه تانيه
الدكتور... للأسف لا
شروق(وهي تخاطب نفسها)... يا وقعه طين
كامل... شكرا اووي يا دكتور وان شاء الله اشوفك في الجلسه الجايه.
الدكتور.. شرفتنا يا فندم
في السياره
شروق(بتفكير)... يا نهار مش فايت
كامل... مالك يا شروق في حاجه
شروق(بتوتر).. لا أبداً مفيش
كامل... شايفك مش مركزه الفتره دي
شروق... احم لا بس كنت بفكر في أنس وعلاجه مش اكتر
كامل(بسعاده)... شكرا انك مهتمه بالموضوع
شروق.... مفيش داعي للشكر
كامل.. مرتاحه معانا
شروق(وهي تتذكر ما تفعله سماح وبناتها فيها)... الحمد لله
كامل... ان شاء الله تكوني مبسوطه دايماً معانا
شروق... ان شاء الله
وبعد وقت وصلوا الي القصر.
ساعد كامل شروق في ان يحملا أنس لغرفته.
كامل... يلا أسيبكم بقي تناموا
خرج كامل ونظرت شروق الي الباب ثم نظرت الي أنس بخبث
شروق(بخبث)... والله بجد
يتبع