رواية احببت مشهور الفصل العشرون 20 بقلم حنان القوقازية

رواية احببت مشهور الفصل العشرون 20 بقلم حنان القوقازية 

 

#احببت_مشهورا

#بارت 20 

قبل شهر 

بمنزل الكيلاني بغرفة أمينة بتحديد 

و هي جالسة على سريرها بين يديها المصحف الشريف تقرأ منه وردها اليومي حتى يقاطعها دق على الباب لتسمح الطارق بدخول و كانت ابنتها الصغرى حبيبة 


تدخل و تزيل غطاء رأسها و تردف : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا ماما يا حلوة يا عسل 


أمينة بابتسامة: و عليكم السلام يا حب تعالي عملتي مصيبة جديدة


حبيبة ضحكت و اردفت: لا ازاي ده معملتش حاجة والله بس هعمل تعرفي هعمل ايه 


أمينة بتسأل: هتعملي ايه يا حبيبة امك انتي 







حبيبة و هي تقترب و تجلس بجانب والدتها و تردف ؛ 


_في ست كدا زعجتني اوي. و زعجتي امي زمان و انا مبحبش لي يجي جنبي أو جنب حد قريب مني فقررت اروح جنبها و اجيبها من شعرها بس في مشكلة وحدة 


أمينة و هي لا تفهم معنى حديث ابنتها فهي تتحدث بالالغاز فاردفت: 


_حبيبة قولي في ايه انا مش فاهمة حاجة


حبيبة: نورهان عملت ايه و هي السبب في انفصالك و موت وردة و كمان حليمة 


أمينة : حبيبة ده كلام قديم 


حبيبة بغضب: لا مش قديم و هتحكيلي كل حاجة دلوقتي والا والله لاخليك تحكي زي ما اعترف حسان و سلين السكرتيرة


أمينة: انت بتقولي ايه انا معرفش حاجة و نورهان معملتش حاجة 


حبيبة: لا عملت و عايزة اعرف منك عشان عرفت نص الحكاية و حسان حكالي شغلات كتير. 


أمينة : حكالك ايه حسان بقا 


حبيبة: نورهان كانت عشيقة حامد .... و هي لي كانت تحطلك المخدرات في القهوة بتاعتك زمان كان تجيبها من عند حامد الجبلاوي.... و هي لي قتلت حليمة مرات خالد لي هي صاحبتك و اخيرا هي لي كانت تحط لوردة هنا بالبيت المخدرات في الاكل و برا البيت صاحبتها لي بعتهالها حامد الجبلاوي .... صح ده 


أمينة : كلامك كله صح بس بلاش تدخلي في الحكايات دي .


حبيبة: لا هدخل و نورهان هتتعاقب زي حسان بالظبط هو دخل الطريق ده بسبب عمه لي ظلمه و اضطهده و هي مليش دعوه بيها المهم تتعاقب مهما كان ده غلط و اكيد تعرف أنه غلط  عشان هي القلم مش مرفوع عنها 






أمينة : حبيبة بنتي ليه تعملي كدا بنفسك ما تعقلي بقا و متدخليش في قصص لي توجع الدماغ دي 


حبيبة: هدخل يا ماما عشان بحب وجع الدماغ اوي و كمان حسيت انو الايام دي الحياة مملة و عايزة شوي اكشن 


أمينة : احم بلاش وجع الدماغ يا بنتي 


نضفت حبيبة حلقها و اردفت : يعني مش هتحكيلي .. امم ماشي هعرف لوحدي ماشي يا ماما 


أمينة: حبيبة بلاش 


حبيبة : اسفة بس هعملي بلي في دماغي 


حتى قاطع حديثهم دخول زكرياء و أردف : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته


ردو السلام عليه و اقتربا منهما و قبل جبين زوجته و ابنتها و أردف: 

_عاملين ايه 


حبيبة: بخير بس لو سمحت يا بابا خلي مراتك اكبر دماغها عشان بتفكيرها ده جابتلي مغص و شديد 


زكرياء: احترمي نفسك يا حبيبة و حصل ايه 


امينة: مفيش حاجة يا حبيبي بس انت عارف بنتك مصيبة و ناوية على حاجة اكيد 


زكرياء: حبيبة في ايه 


حبيبة: ريحلي دماغك يا يابا يا عمري مفيش حاجة والله و انت كمان يا ماما يلا تصبحوا على خير


الاثنين: و انت من اهل الخير 


لتخرج حبيبة و يجلس زكرياء على السرير بجانب زوجته 

و يردف: ازيك اليوم 


أمينة: بخير الحمدلله


زكرياء: دايما اكلتي 


أمينة : لا لسا 


زكرياء: هطلب يجيبولنا الاكل هنا و هدخل اخد شاور


أمينة : مليش نفس اكل خالص 


زكرياء: ازاي ده لازم تأكلي عشان بعد ايام هنروح شهر عسل و مش عايزك تفرهدي من اول يوم عشان كبرتي الصراحة


أمينة بصدمة و هي تضربه على كتفه: انا كبرت هااا ما انت كمان كبرت و انت لي مش هتقدر 


زكرياء اقترب منها و مال عليها: انت بتقولي ايه انا مقدرش ... 

و اكمل بوقاحة : ايه عايزة نجرب ولا ايه ... الصراحة نفسي اوي نجرب و انت احلويتي كدا


أمينة بخجل : زكريا قوم خد شاور انت بتقول ايه 


زكرياء: ايه يا وحش استسلمت ولا ايه 


أمينة : احم انا جعانة قوم خد شاور عشان ناكل 


زكرياء: خوافة 


أمينة: لا مش خوافة على فكرة 


زكرياء: منشوف بعد ما ترتاحي يا حبيبي يا وحش انت 


طبعا قبلت على فاهها بخفة و ذهب إلى الحمام 


ما ان دخل حتى تنهدت تنهيدة طويلة

🤍🤍🤍🤍🤍💙🤍

بالاردن بإحدى الفنادق خاصة في غرفة حورية و عبد الحليم و هي نائمة بين أحضانه ليردف هو : 

_ايه يا حبيبي مكرهتيش من الاردن 


حورية: في حد يكره من الأردن دي بلد تحفة اوييي 


عبد الحليم: تحفة بجد بس ايه رايك نغير بقا و نروح لمكة نجيب عمرة و نرجع لمصر 


حورية بحماس: انت بتحكي جد احلف 


عبد الحليم: والله ايه رايك 


حورية: نروح طبعا كان نفسي اجيب عمرة 


عبد الحليم: قومي بقا نجهز الشنط و على السعودية بقا 


حورية : ماشي 

و قبل أن تنهض اقتربت منه و قبلته من وجنتيه و رأسه و اردفت : شكرا اوي بجد. 


عبد الحليم: و هو يقبلها من جبينها : مفيش شكر بين الزوجين فاهمة قومي يا حبيبتي يلا احنا واحد فاهمة 


حورية: فاهمة يا جوزي يا قرة عيني

🤍🤍🤍💙🤍🤍🤍💙

عن عز الدين و زينة و هم في المطار 

لتردف هي بضجر: قول بقا يا عز هنروح فين 


عز الدين: مفاجأة







زينة : افف عايزة اعرف بجد و الا هعيط 


نظر لها نظرة عميقة بعسليتيه اربكتها: تعيطي والله.. لا يا حبيبي مش عايز نكد منك خالص ده احنا هنروح لاحلى مكان على وجه الارض 


زينة بعيون القطط: خلاص قلي فين 


عز الدين و اخرج التذكرة و وضعها إمام عينيها لتراها و تردف بصدمة : 

_اعع ده بجد 

عز الدين: اه بجد يا حبيبي 


زينة: و اخيرا هنروح للسعودية 

و احتضنته بشدة و اردفت: شكرا اوي يا حبيبي كان نفسي فيها اوي 


عزالدين: عارف يا حبيبتي و اهو هنروح مع بعض 

و اكمل: بلا على الطيارة بقا 

💙🤍🤍🤍🤍💙🤍

وصل عبد الحليم و حورية إلى مكة في اليوم التالي و قاما بعمرتهما و ذهبا للراحة في إحدى الفنادق ليستعدوا إلى وقت زيارات الاماكن المقدسة


و نفس الشيء بالنسبة لعز الدين و زينة اللذان لا يعلمون بوجود حليم و حوريته 


💙💙💙💙🤍🤍🤍

بدأت تجهيزاتها للإيقاع نورهان لكن هذا الشهر بالمنزل كان في قمة الهدوء لا مشاكل و لا اي. شيء حيث و اهم جالسون على طاولة الطعام و أردف خالد : 

_البيت هادي الايام دي 


لتردف حبيبة بغموض: متنساش يا عمو في حاجة اسمها هدوء ما قبل العاصفة عشان يمكن اوي تكون عاصفة قوية اوي بقعد الهدوء ده 


خالد : قصدك ايه يا حبيبة 


حبيبة: ولا حاجة يا عمو مجرد ترهات مني 

قاطع حديثهم دخول اوليفر و أردف : صباح الخير


الجميع : صباح النور 


اوليفر: حبيبة يلا عشان تشوفيها 


خالد : مين دي 

حبيبة: مرات حسان الجبلاوي و بنته هتكفل بيهم يعني تحت حمايتي بس 


زكرياء: و ليه ده 


حبيبة: حسان مهما يعمل هيبقى اخويا و صديقي يا بابا 

لتخرج من المنزل دون إضافة كلمة أخرى 

و تذهب الى احدى الشقق بالاسكندريه الجميلة 

و تدخل الشقة بعد أن فتحت لها صاحبة المنزل فتاة في نهاية العشرينات ترافقها فتاة صغيرة في السادسة من عمرها تقريبا التي التصقت بحبيبة و اردفت : 


_وحشتيني اوي


حبيبة: و انت يا عيوني و عسلي الصغنن وحشتيني ازيك 


: الحمدلله


حبيبة: ادام الله حمدك يا صغنن تعالي نقعد .... و انت يا حياة ازيك يا حبيبتي


حياة: الحمدلله يا حبيبة هانم


حبيبة: اسمي حبيبة بس على فكرة يعني


ضحكت حياة و اردفت: هو انا بطولك 


حبيبة: اسمعي كدا يا ام عقل سميك دلوقتي مفيش حسان في حياتك انت و بنتك هتبلشي شغل ة تشتغلي و تعتمدي على نفسك و تعملي فلوس فاهمة ولا افهمك بطريقتي 


حياة بخوف: ايه كل ده 







حبيبة: قلت لي عندي و بعد شهر هنلتقي بكون ظبطت شغلات عندي و خلصت من مشكلة و هنتفاهم يا حلوة 


حياة: حاضر ان شاء الله


حبيبة: احم حاجة بس حسان مش وحشة لدرجة كبيرة هو لي حصله بمراهقته مأثر عليه اوي بس فاهمة المهم انا مليش دعوة باموركم لي تقرف دي ... اهم حاجة هو عاملك مشروع كله من الحلال ليك و لبنتك و في بيوت باسمك كمان فهنشتغل على دول دلوقتي فاهمة 


حياة: مش عايزة حاجة منه 


حبيبة: حياة متعصبينيش عشان مش عايزة اتعصب و لي عمله كله فلوس من الحلال و مفيش ولا جنيه فيهم من شغل المافيا ماشي 


حياة: حاضر بس مش عايزة ارجعله 


حبيبة: هو مش هيطلع من السجن اصلا ملناش فيه بقا 


حياة : ماشي و شكرا ليك بس لو تقدري تجي مرة على مرة لحبيبة الصغيرة عشان هي بتحبك اوي و في مرات تقوم تعيط بليل عشانك 


حبيبة: هديكي رقمي بس تكون عايزاني اتصل فيا 


حياة : ماشي شكرا ليك 


حبيبة: مفيش بينا شكر احنا اخوات و اي حاجة تحتاجينها انا موجوده فاهمة و مفيش اعتراض 


حياة: حاضر .. اقول حاجة معلش 


حبيبة: قولي بسرعة عشان اروح 


حياة: الصراحة طلعتي عسل عكس ما سمعت حسام كان يقول ايه عليك 


حبيبة: ملكيش في حسام ده غلس خليك في حسان ت لي قاله عليا عشان هو بس لي يعرفني شوي و اكيد كان يشكر فيا ليك 


حياة: اه الصراحة 


حبيبة: يلا يا حب خلي بالك من نفسك من الصغنن ده 


🤍🤍🤍🤍💙🤍🤍

مرت الايام و عاد عن الدين و زوجته و كذلك عبد الحليم و زوجته من عطلتهم


و جاء يوم على مائدة الفطور

أردف نورهان: انا هطلع اليوم اشتري حاجات ناقصتني 


خالد: ماشي


لتبتسم حبيبة في خفاء و تردف في نفسها: حان الوقت


لتذهب نورهان بعد القليل برفقة الحرص 

و لكن ما أن وصلت حتى جاء وراءها أحدهم و هو يضع سلاح على ظهرها من الوراء و يردف: 


_يلا امشي معايا من غير صوت 


نورهان بخوف: حاضر 







ذهبت برفقته دون أن تلفت انتباه الحرس أو اي احد 


ليدخلها الى سيارة سوداء و يقوم بتخديرها بمخدر يجعلها تنام في عمق شديد دون الشعور بشيء 

______**_______**______**

بنفس الوقت يصل إلى جميع عائلة الكيلاني رسالة تحوي موقع و بعض الكلمات: 

"من أجل معرفة الحقيقة اذهب الى هذا الموقع" 

وصلت إلى حليم و زوجته و عز و زوجته و زكرياء و زوجته و خالد 

______**_______**______**

 

حتى وصلت السيارة إلى احدى المخازن التي تمتلكها حبيبة اشترتها من قريب لتحولها إلى ورشة 


ادخلها ذلك الرجل و وضعها على الأرض


بعد لحظات تدخل حبيبة و تشغل الكاميرا و في


في نفس الوقت تكون العائلة قد وصلت إلى المكان و تجلس كلها مع بعض أمام شاشة عرض كبيرة بدأت في عرض فديو مباشر من الغرفة المخزن 

لتبدأ حبيبة في فعل ما جرى سابقا

💙🤍💙🤍

العودة إلى الحاضر 

حبيبة: بقولكم ايه يلا نرجع للقصر 


خالد : يلا بينا 


حبيبة: اها نسيت اقولكم كل عام وانتم بخير بمناسبه رمضان فضله يومين بس 


الجميع: و انت طيبة 

عادوا إلى البيت بمشاعرهم المختلفة 


و ذهبت نورهان لتعاقب فعقابها السجن المأبد تدمرت حياتها كمان أنهت حياة من من قبلها و دمرت حياة فتاة مراهقة بوضع لها المخدرات بالاكل و هي وردة و حرقت قلب والديها عليها و اخواتها كذلك جعلت الابن يكره والدته و رجل كان يموت كل ليلة الف مرة حزن على موت زوجته و حبيبته المفاجأ و تدمير حياة مراهق برفقة عمه و جعلوه يخرج اسوأ ما فيه إلى العالم و خسر حياته هو كذلك و هاهو بالسجن الان و حتى أخيه البريئ الصغير الذي لازال في بداية العشرينات يخسر حياته كذلك و لكن يمكن أن السجن يجعلهم اقرب إلى الذي خلقهم من نفس واحدة


#يتبع 


#بقلم حنان القوقازية

اذكروا الله خالقكم و حوقلوا


                الفصل الواحد والعشرون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا  

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×