رواية احببت مشهور الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم حنان القوقازية

رواية احببت مشهور الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم حنان القوقازية 

 

#احببت_مشهورا

#البارت 23

اوليفر : تتجوزيني 


حبيبة: انت بتقول ايه 


اوليفر : انت سنجل و انا كمان ليه منتجوزش 


حبيبة: احم اسفة بس مقدرش اتجوزك بجد مع اني مش هتلاقي احسن منك بس مقدرش 


اوليفر : ليه 


حبيبة: اختلاف دينا يا صديقي 


اغمض اوليفر عينيه و أردف ؛ ليه عاملة اختلاف دينا عائق 


حبيبة: ولا عاملاه عائق ولا حاجة دي حقيقة و ديني يقول لا يجوز زواج بين مسلمة و واحد مش مسلم و اسفة يا اوليفر بس مقدرش 


اوليفر : ماشي يا حبيبة ده هو الموضوع لي كنت عايزك فيه بس للاسف مش هينفع معليش فيك تروحي 


حبيبة: ربنا يرزقك بنت الحلال


ابتسم اوليفر و خرجت و هي حزينة نوعا ما لتقابل فردوس التي لاحظت الحزن على وجهها و اردفت :


_حبيبة وشك مالو اصفر كدا حصل ايه 








حبيبة: محصلش متاخديش في بالك 


فردوس: بس وشك .


قاطعتها حبيبة: متاخديش ببالك بجد يا فردوس محصلش حاجة خلينا نروح يلا بقا 


فردوس : ماشي ربنا يريحك 


حبيبة ابتسمت و خرجت البنتين و ركبا السيارة و ذهبوا إلى وجهتهم 


🤍🤍🤍🤍🤍🤍💜🤍

في بيت الكيلاني 

في ردهة البيت تجلس أمينة برفقة حليم 


أمينة : حليم حبيبي والد حورية لسا عايش لو تقدر تاخدها تشوفه 


حليم بتسأل: عايش فين 


أمينة : بالسجن .....


حليم : بجد هاخدها أن شاء الله


أمينة : ربنا يحفظك يا حبيبي 


ذهب عبد الحليم إلى غرفته و خرجت أمينة الى رده المنزل 

و اردفت : 


_ياااه جماعة وحشتوني ايام كتير محكيتش معاكم  .... احم هو انتو شفتوا لي حصل بس يا رب تطلع فردوس اخت حليم بجد ادعوا معيا 


و بقولكم علاقتي انا و ابني اهو اتحسنت أوي الحمدلله و مع جوزي كمان و مع خالد زي ما كانت زمان بالضبط و مع حبيبة احسن علاقة بينا علاقة ام و بنتها بقا حبيبة دي محدش فاهمها والله المسكينة بجد مظلومة اوي و ده بسببي انا حرام في حقها 

هو انتو تعرفوا أنها مش بنت زكرياء يعني مش حبيبة زكرياء الكيلاني

🤍🤍🤍🤍🤍🤍💜🤍🤍

بغرفة حليم 

جلس بحوار زوجته على السرير و أردف 


: حورية انت تعرفي انو والدك لسا عايش 


حورية : اه و سمعت أنه بالسجن بس مش عارفة لي سجن 


حليم : انا بعرف ة بكرا هنروح ليه أن شاء الله


حورية: بجد شكرا اوي يا حبيبي 


حليم : هزعلك منك على فكرة مفيش شكر بينا 


حورية بضحك: اسفة خلاص مش هقول شكرا تانية 


حليم :. وكلمة اسفة كمان مش حلوة 


حورية: هو انت متحبش ولا كلمة من كلمات الادب دي 


حليم : انا بحب السفالة مبحبش الادب يرضيكي بكون مأدب و بحب الادب كمان مقدرش الصراحة


ضحكت بصوت عالي: لا ميرضينيش 


حليم: حورية يا قلبي خلاص احنا صائمين خلينا شوي بعد الفطار لينا قعدة مع بعض 


حورية ابتسمت بحب 

و أردف هو : اه لا انت كدا بتعذبيني و انا مش هستحمل هخرج سلام


حورية : و عليكم السلام ورحمه الله وبركاته


🤍🤍🤍🤍🤍💜🤍🤍🤍

عادت حبيبة إلى البيت و لتذهبت مباشرة إلى غرفتها و ارتمت على السرير و اردفت : 

_يا رب أهديه بس يا رب 

🤍🤍🤍💜🤍🤍🤍🤍

يدخل اوليفر إلى احدى الكنائس و يقترب من احدى الراهبات التي في أوائل السبعينات من عمرها تقريبا و جلس معها و بظأ يسرد لها ما حدث معه و مع حبيبة و ما كان جوابها كان يحكي و الدموع محبوسة بعينيها حتى أن بعض الدمعات تمردت و نزلت على وجنتيه و هو يحدثها عن من امتلكت قلبه و اردفت الراهبة المدعوة مارينا : 

_حقها يا بني بس الرب اليسوع  يريح قلبك


و دعت له و خرج من عندها بعد ساعة .. ليذهب إلى بيته 

و يجلس بمفرده يركز في مشاهدة إحدى الأشرطة عن نوع من أنواع الحيوانات النادرة 

🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍💜🤍🤍

ببيت الكيلاني على مائدة الإفطار اجتمع الجميع و بدأو في الأكل كان هناك نقص ما هو إلا صوت حبيبة و ثرثرتها المعتادة مع خالد طبعا ليردف: 

_احم احم في ناس مش مديانا وش النهارده ليه بقا 

انا هي فتجاهلت و لم ترد 

خالد: عيب عليك والله تتجاهليني كسفتيني 


حبيبة بابتسامة صفرا: عمو حبيب قلبي خليني في حالي عشان حالتي النفسية مش كويسة خالص و بكرا نبقى نحكي 


و نهضت من على طاولة الطعام و اردفت : صحة و هنا انا انسدت نفسي 

ذهبت إلى غرفتها بسرعة 

و اما الباقي اردف زكرياء لزوجته : مالها و حبيبة اليوم 


أمينة : مش عارفة من لما رجعت ة هي بغرفتها لحد ميعاد الفطار 


حتى قاطع حديثهم رنين هاتف حورية و اردفت : 

_دي فردوس 


حليم: ردي يا قلبي 


ردت حورية و اردفت : السلام عليكم


فردوس: و عليكم السلام ورحمه الله وبركاته. ازيك يا حورية


حورية : بخير الحمدلله و انت 


فردوس: الحمدلله. بس عايزة اسئلك على حبيبة عشان تلفونها مسكر هي كويسة 


حورية: ليه هو لما كنتي معاها حصل حاجة 









بدأت علامات القلق تظهر على الجالسين


فردوس: الصراحة انا و ياها رحنا لمكتب حد قالت إنه صديقها أو شيء كدا 


حورية : اها و بعدين 


فردوس : لما طلعت من المكتب كانت حزينة شوي و وشها اصفر 


حورية: اها ماشي يا قلبي هشوفها و ارجعلك خبر 


فردوس: ماشي يا عمري تصبحي على خير


حورية: و انت بخير 


حليم : في ايه 


حورية قصت عليهم ما قالته فردوس لها بخصوص حبيبة 


أردف زكرياء: يمكن اتخانقوا 


أمينة : مبضنش الصراحة. نتصل و نسأله 


زكرياء: معاك رقمه. 


أمينة : اه هتصل 

جذبت هاتفها و اتصلت على اوليفر و اتصلت

و أردف : هاي اوليفر ازيك يا حبيبي 


اوليفر : طنط أمينة الحمدلله و انت 


أمينة : بخير عايزة اسئلك حاجة 


اوليفر : اتفضلي 


أمينة : انت اليوم التقيت بحبيبة صح 


اوليفر : اه صح ليه 


أمينة : حصل ايه بينكم تخانقتوا 


اوليفر : لا محصلش حاجة مجرد كلام ليه في ايه 


أمينة: بصراحه مش عارفه مالها خالص 


اغمض عينيه و أردف في نفسه : يا رب انا عملت ايه اسف بجد 


و اكمل كلامه لحبيبة: محصلش بينا حاجة يا أمينة و لما ترد عليك قولي لها لازم نلتقي بعد اسبوعين كدا عشان نصفي حسباتنا 


أمينة : اي حسابات 


اوليفر : بتاع الشغل قررت الغي شراكتي معاها و الغي شغلي بمصر و ارجع لبلدي التاني


أمينة : ليه كدا 


اوليفر : عشان مش مرتاح هنا الصراحة و انا قبرت و يمكن استقر و اكون عيلة و مراتي هيكون ليها مشكل لما تعرف علاقتي مع حبيبة 


أمينة : ماشي يا اوليفر بتوفيق 


اوليفر : شكرا باي 


أمينة : باي 







أغلقت معه الاتصال و الذي كان بمكبر الصوت و العائلة سمعت كل الكلام 

اردفت أمينة: حصل حاجة انا متأكدة 


زكرياء : هروح اشوفها 


ذهب زكرياء إلى غرفة حبيبة و دخل بعد أن سمحت له بالدخول و اردفت : في ايه يابابا 


زكرياء احتضنها و أردف : انت لي في ايه يا حبيبة ابوكي يلا اعترفي حصل ايه 


حبيبة: محصلش حاجة والله


زكرياء: اتخانقتني مع اوليفر 


حبيبة : لا 


زكرياء: المهم هو عايزك بعد اسبوعين عشان تصفوا حساباتكم و تلغوا شراكتكم 


حبيبة: حكيت معاه ولا ايه 


زكرياء: اه حكيت 


حبيبة : ليه يلغي لي بينا كل ده 


زكرياء: عشان هيروح يستقر و يعمل عيلة ببلده التاني ايطاليا


حبيبة: اها احسن بردو بتوفيق ليه .. خلاص هحكي معاه انا و نصفي كل حاجة. 


زكرياء: ماشي بس انت ليه زعلانة


حبيبة: ولا زعلانة ولا حاجة متوترة من نتيجة فحص بتاع فردوس بس 


زكرياء: هعمل نفسي اقتنعت بس براحتك بردو 


حبيبة: مفيش حاجة والله يا حبيبي 


زكرياء: ماشي ربنا يريح قلبك و عقلك يا قلبي انتي 


ابتسمت له حبيبة و خرج من غرفتها و هو يدعوا لها بكل خير 


🤍🤍🤍🤍🤍🤍💜🤍

في اليوم التالي بعد صلاة العصر اجتمعت عائلة ياسين الشيخ و عائلة الكيلاني و قد تم إحضار نتائج الفحص التي قامت به فردوس 

و ها هي فردوس تفتح الظرف و الجميع في حالة توتر فتحته و قرأت ما فيه و. أدمعت عينيها و اردفت : 


_مش مصدقة بجد 


خالد : ايه النتيجة ... 


فردوس..... 

#يتبع 


#بقلم حنان_القوقازية 


                   الفصل الرابع والعشرون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×