رواية احببت مشهور الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم حنان القوقازية
#احببت_مشهورا
#البارت 25
عبد العزيز: ازاي انت حبيبة الجبلاوي مش الكيلاني
حبيبة : قصة طويلة مش عايزة احكي فيها
خالد بغموض : امتى عرفتي و ازاي
حبيبة : مش مهمة المهم اني عرفت و لو سمحتوا بلاش تلمسوني مرة تانية و أو تدخلو عليا و انا من غير حجاب
زكرياء: لو سمحتي لازم نحكي
حبيبة : و كنت هقول كدا ماشي
زكرياء: اسفين يا جماعه على ده بس دي أمور عائلية خالد تعال معايا على المكتب ..
.
خالد : البيت بيتكم
ذهب خالد و زكرياء إلى غرفة المكتب و دخلو و أردف زكريا :
_عرفتي ازاي
حبيبة : سمعتك لما كنت تحكي مع ماما قبل 3 ايام تقريبا
زكرياء: كنتي تتصنتي علينا
حبيبة: لا سمعت بصدفة والله
زكرياء: و دلوقتي هيحصل ايه
حبيبة: شكرا عشان ربيتوني و جدا كمان و
زكرياء: و ايه
حبيبة: هروح اعيش في بيت لوحدي عشان مقدرش اعيش معاكم
زكرياء: ازاي ده اصلا امك مش هتتحمل بعدك عنها
حبيبة. : هشوفها كل يوم و اتصل بيها عادي و انا هحكي معاها
زكرياء: حبيبة بلاش جنان
حبيبة: يا اخي ده مش جنان ولا حاجة مينفعش اعيش معاكم افهم بقا
ليردف خالد : حبيبة انت زي بنتي بضبط و زكرياء كان يعتبرك بنته و محدش فينا هيتحمل انك تروحي من البيت ده و أولهم انا فمش مشكلة كبيرة انك تعيشي معانا و انت مش لوحدك في اخوكي و امك
حبيبة: عمو خالد انا عارفة بقول ايه و مش عايزة اعيش هنا عايزة استقر لوحدي
زكرياء: حبيبة حاولي تفهمي قرارك ده هيكون صعب علينا و عليك كمان
حبيبة : حاول تفهم مش هيحصل حاجة والله و ماما و اخويا هجي اشوفهم و هتصل بيهم و حتى انتو هتصل عليكم عشان بجد ليكم فضل كبير عليا عشان ربيتوني وو
زكرياء: اف عنيدة اوي انتي
حبيبة: زي ماما
خالد بحزن : ماشي يا حبيبة براحتك بس انت زي بنتنا بضبط فاهمة
حبيبة: اه فاهمة خلاص بقا
خالد : و هتعيشي فين بقا
حبيبة : عندي بيوت كتير ما انا مستثمرة عقارية
خالد : ماشي متنسيش تديلنا عنوانك
حبيبة: حاضر هروح اقنع ست الكل انا
زكرياء: و شوي شوي عليها
حبيبة : مش هاكلها
خرجت حبيبة و بقي زكرياء و خالد ليردف هذا الأخير
_احم اهو عرفت
زكرياء: بس الحمد لله مكانتش زي ابوها
خالد : ابوها عادي بس امراضه هي أثرت عليها و حتى البيئة لي عاش فيها و والديه كمان أثروا عليه اوي و هو بدوره أثر على ابن اخوه حسان اهو صار زيه بس الحمدلله أنه دخل السجن يمكن يعرف ربنا و يرجع للطريق الصح
زكرياء: معاك حق ده هو السبب اهو حبيبة تربت معانا حتى علاقتي مع امها مأثرتش عليها كتير مع انها كانت هتأثر
خالد : ده عشان امها عرفت تسيطر على الوضع و مكانتش اشتمك ليها مع انها لو كانت تانية كانت شتمتك و خلت حبيبة تكرهك و انت عارف شخصية حبيبة لو كرهت مترحمش
زكرياء: دكتور نفسي انت و نحنا منعرفش
خالد ضحك : لما درست الهندسه المعماريه كان لازم اعرف ازاي الناس التفكر و حالتهم عشان اعرف اقدملهم التصميم
و دي من أهم الحاجات لي. لازم يعرفها المهندس المعماري و كل الأعمال لازم يكون فيها ده حتى لي يدرس اقتصاد إدارة الأعمال ولا تسويق لازم يعرف ازاي يتعامل مع الناس و ازاي يقراهم و يقرأ تفكيرهم
و انت كضابط بضن انك تعرف ده كويس و من اول نظرة تعرف المتهم صح
زكرياء: صح مئة بالمئة يا اخويا
خالد : شفت ازاي ..
ليقطعهم طق على الباب و دخول ياسين و عبد العزيز
ليسمح لهم بدخول
ليردف عبد العزيز: بس في حاجة مختلفة في حبيبة الجبلاوي علينا احنا كرجال اعمال
خالد : ايه هي ولا اجاوب انا هي أنها تدخل في تفكير لي واقف قدامها مش تقرأه بس و بسهولة تغير تفكيره
عبد العزيز: صح .. تعرف من شوي عرفت هي مين كان حلمي اشتغل معاها أو حتى التقي فيها بس
زكرياء: ده كله عشان الاقتصاد
عبد العزيز: هي ولدت للاقتصاد صراحة
خالد : صح موجودة دي مفيش عندها تفكير اقتصادي هي الاقتصاد نفسه و تسويق قصة تانية
الجميع ايدو رأي خالد فحقا حبيبة اخذت شيء من جدها الجبلاوي و هي ازاي تقرأ لي قدامها فقد كان الجبلاوي من كبار الاقتصاديين في العالم لكنه اغتيلة بعد أن أصبح ابنه ابو حسان في 10 من عمره و ابنه الأصغر ابو حبيبة في 5 فقط فعاشت زوجته ابشع معيشة قد تعرضت الإهانات و للفقر المدقع بسبب عدم معرفتها في عمل زوجها و سبب أن أحد شركائه استولى على كل ما يملكه و أراد أن يأخذ زوجة الجبلاوي غصبا عنها و لكن رفضت و عند رفضها قام باهانتها و سرقت كل ما تملك و جعلها تعيش اسوء المعيشة مما أثر على نفسية الابنين و خاصة الابن الأصغر الذي أصبحت نفسيته مضطرب فقد كبر و ماتت والدته و أخيه اعتنى به قليلا و لكن شيطانه تملك منه نعم إنه شيطانه فكل واحد منا فيه شيطان و بمأننا بشر مخيرون أما نختار طريق نور الذي يجعلنا مقربون من الله تعالى و اما طريق الظلام الذي يجعلنا
مبتعدين كل البعد عن الله من كل هذا نستنتج أن المكان الذي يعيش فيه المرء يؤثر عليه إيجابا أو سلبا
(ركزوا فيها شوي عشان تفهموا شغلات ا يمكن تفيدكم حسب عقليتي الصراحة و كل واحد عقليته )
🤍🤍🤍🤍🤍🤍💙🤍
بغرفة أمينة
تجلس على سرير و تردف:
_حبيبة ازاي تطلعي من البيت دي
حبيبة : يا ماما عادي و اصلا هنا مينفعش اعيش معاكم
أمينة بعصبية : لا بردو مفيش خروج من البيت ده و أعلى ما في خيالك اركيبيه
حبيبة و الدموع بعينيها: يا ماما افهميني بقا انا مقدرش اعيش هنا والله عيشتي لوحدي احسن والله
أمينة يتعاطف مع ابنتها : يا بنتي انت متعرفيش هيقولو عليك ايه لما تعيشي وحدك و انت تعرفي الناس مترحمش .
حبيبة: مش هيقولوا حاجة يا ماما و انا مليش حاجة ولا اي صورة في الصحافة فسهلة عليا عادي و هسكن بمكان امان و مناسب ليا و لشغلي و هيساعدني اوي و يتناسب مع الحاجات الحلوة
أمينة : بردو مينفعش
حبيبة : ياالله بترجاكي تفهمي والله مش هيحصل حاجة و هجي اشوفك كل ما افضى ماشي
أمينة بدموع: يا بنتي انا مقدرش على بعدك
حبيبة : مش هروح برا مصر ولا برا المحافظة بس هعيش ببيت لحالي و هجي اشوفك كل فترة فهمتي
أمينة : ربنا معاك يا بنتي و الله يهديك
حبيبة : أمين ادعيلي هجهز تيابي و مستلزماتي عشان اروح اليوم
أمينة : السرعة. دي كلها استني لبعد رمضان
حبيبة : يا ماما السنين دي كفايا عليا هنا و هجي اشوفك كل ما افضى كل يوم أن شاء الله
أمينة : ماشي هتوحشيني اوي اوي
حبيبة احتضنت والدتها و اردفت : و انت كمان يا ماما
بعد قليل ابتعدت حبيبة عن والدتها و أردفت :
_ماما لو سمحتي عاوزة اعرف حاجة كدا مهمة اوي
أمينة : ايه لي عايزة تعرفيه
حبيبة : احم هو ازاي انا بنت الجبلاوي و ازاي حملتي منه
أمينة : ليه عايزاني ارجع لوجع القلب لي من سنين ده كله
حبيبة: اسفة يا ماما بس لازم اعرف و عايزة اعرف
قاطعها دخول زكرياء و قوله : حقها تعرف احكيلها يا أمينة
نظرت زوجته و اردفت: حاضر اسمعيني يا حبيبتي كويس
قبل سنين
#يتبع
حنان القوقازية