رواية احببت مشهور الفصل الثامن عشر 18 بقلم حنان القوقازية


 رواية احببت مشهور الفصل الثامن عشر 18 بقلم حنان القوقازية 


#احببت_مشهورا

#البارت 18

تنتهي المكالمة التي بين نورهان و ذلك الذي قامت بالاتصال به ... لترميم الهاتف على السرير و هي في قمة غضبها و أردف بكره شديد : 


_يا ربي ايه لي بيحصل ده انا ما صدقت اني خلصت من أمينة رجعت تاني ليه اففف يا ربي هعمل ايه عشان اخلص منها .... لا و كمان البنت لي اتجوزت ابن جوزي حورية دي طلعت بنت اخت حليمة انا مكنتش صدقت اني خلصت منهم رجعولي تاني ليه يا ربي هعمل ايه انا بكرهم اوي هخلص منهم كلهم حتى لو هأذي نفسي بس هخلص منهم ... بس استنوا عليا هخلص من كل روائح حليمة الشيخ حتى انتي يا حبيبة يا بنت الكيلاني 


و جلست على الأرض و هي تضع يديها على رأسها و تتذكر يوم من ابشع الايام بنسبة لها 







فلاش باك و قبل سنين 34 سنة تقريبا 

بمنزل من 3 طوابق يجتمعون أهله على طاولة طعام الغداء كبيرة في الطابق الاول الخاص بكبير العائلة "عبد الحميد الكيلاني* 

يترأس الطاولة و يردف : انتبهو كلكم هنا ليا خبر حلو ليكم 

نظر له الجميع و على وجوههم علامة تسأل 

ليكمل حديثه : بعد يومين هنروح نخطب لأكبر حفيد ليا خالد 


منهم من فرح و منهم من صدم و لتسأل زوجته الجالسة بجانبه : 

_و مين هي العروسة 


عبد الحميد : العروسة هي حليمة زيدان الشيخ 

بدأت المباركات لخالد من أعمامه الاثنين و زوجاتهم و عماته ال3  

لتردف إحداهم المدعوة نوران : و دي تعرفها من وين انت 


خالد: احم شفتها مع بنت تشتغل معانا و كلكم تعرفوها أمينة 


عبد الحميد: انت مش مجبور تبرر و يا نوران حفيدي و انا لي مربيه و هو مش بتاع لعب فاحترمي نفسك 


نوران: ليه يا يابا أنا قلت ايه 


عبد الحميد: قولت لي عندي 


بعد انتهاء من تناول الطعام

يذهب خالد إلى سطحة المنزل و يجلس قليلا حتى يتفاجأ بفتاة في المراهقة تأتي تجري نحوه و تردف 

_خالد انت هتتجوز 


خالد: اه يا نورهان مفيش مبروك 


نورهان بحزن : مبروك يا بن خالي 


خالد : الله يبارك فيكي


و ذهبت تجري إلى غرفتها هي ووالدتها 

لتدخل و ترتمي بحضن والدتها و هي تبكي : 

_هيتجوز يا ماما هيتجوز 


والدتها نوران: خلاص يا بنتي متعيطيش يا ضنايا ده ميستاهلش تعيطي عشانه 


نورهان: ازاي يا ماما و ده هيتجوز بنت غيري 


نوران: متخافيش مش هنخليه يتهنا بيها 


نورهان: ازاي يا ماما 

 نوران : هنوقع بينهم انت بس متعيطيش 


مرت الايام و تزوج خالد بحليمة الذي كان يعشقها 

مرت سنة و أنجبت اول مولود أطلق عليه عبد الحليم

و تزوج اخ خالد زكرياء بامينة 

و مرت سنتين أخرى توفى فيها والد نورهان و والدتها و والد خالد 

لتدخل نورهان في اكتئاب حاد سنة كاملة حتى تجاوزت الصدمة كانت تكره رؤية حليم و دائما ما تقوم بازعاجها و لكن الأخرى لا يهمها و لا ترد عليها ابدا 

حتى جاء يوم و جاءت فكرة لنورهان و قامت بتنفيذها 







فماتت حليمة في يوم كان مأساوي على خالد و كان حينها عبد الحليم 6 سنوات فقط و لم يكتشفوا سبب الوفاة ابدا 

بعد 3 اشهر تقريبا أجبر خالد على الزواج من ابنة عمته نورهان بسبب جده فرضي بأمر الواقع و تزوجها لتربي حليم و كان يعاملها معاملة ترضي الله و هي عقلت من جنونها قليلا و لكن عادت إليه بعد ما أصبحت ترى خالد هو يدخل غرفته القديمة التي كان يعيش بها مع زوجته الأولى حليمة لتغضب من هذا و بشدة حتى بدات تراه يحدث من تدعى أمينة و سمعت عن حامد الجبلاوي الذي كان يريد أمينة و لكن تزوجت زكرياء قررت الاتفاق معه فاتفقا مع و بدأت تضع الممنوعات باكل أمينة و لكن تمادت مع حامد و قامو بما حرمه الله مرت السنوات و عقلت فيهم قليلا لكن عادت للجنون مرة أخرى برفقة حامد طبعا فأصبحت تريد و فقط ابعاد أمينة و ابعدتها بعد أن ماتت وردة و التي كانت سبب في وفاتها فهي من كانت تساعد حامد 


هذه هي قصتهم باختصار 

العودة للحاضر 

تردف نورهان : هخلص منكم هقتلكم 

هاهي يعود الجنون و الهوس لها 

 

🤍🤍🤍🤍💙🤍🤍🤍🤍🤍

تدخل الى البحر و تردف بصوت عالي و هي في قمة السعادة و الضحكة تنور وجهها 

_اعع حليم شوف الماي حاملتني ازاي مقدرش اغرق خالص


ضحك و أردف حليم و هو يقوم بتصويرها : 


_اكيد مش هتغرقي يا حبيبتي ده عشان كمية الملح كبييرة اوي في البحر ده 

و بدأ يقترب منها حتى دخل الماء و احتضنها و اردفت:


_و مفيهوش اي كائنات حية عشان كدا اسمه للبحر الميت ... مبسوطه 


حورية : انا مبسوطة اوييي بجد ده حلمي بيتحقق بجد شكرا 


حليم : هزعلك منك مش قلنا مفيش شكر بينا 


حورية: متعودتش على كدا خلاص متزعلش مش هقولك شكرا تاني بس انت متزعلش عشان مبتبقاش حلو كدا 


حليم : بتثبتيني ولا ايه 


حورية: لا ابدا فين ده


حليم ضحك : خلاص تعالي نتصور صورة مع بعض 


حورية: ماشي 

🤍🤍🤍🤍💙🤍🤍

مر يوم كامل 

خرجت حبيبة من منزلها و ذهبت مباشره الى وجهة مهمة 

و هي السجن الموجود به حسن 

بعد مدة قصيرة دخلت وصلت السجن و هي تحمل حقيبة تم تفتيشها قبل الدخول طبعا و سمح لها بزيارة و قد كانت تعلم مدير السجن و هذا ساعدها لرؤية حسان بكل سهولة 


ذهب إحدى العساكر لجلب حسان من الزنزانة لمكتب المدير بأمر منه 

بالزنزانة يردف الشرطي : حسان الجبلاوي في ليك زيارة 






حسان و هو جالس مع السجناء يعلمهم بعض من أساسيات المحاسبة


أردف: هنكمل بعد شوي يا جماعة 


الكل : الله معك و يفرحك 


ليذهب حسان برفقة الشرطي ليدخل غرفة مدير السجن و يقابل حبيبة و يردف بحب 


: حبيبة السلام عليكم ورحمه الله وبركاته


حبيبة : و عليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا حسان 


ثم أردف المدير: هخرج عشان تبقوا براحتكم 


ابتسمت له حبيبة و خرج 


و اقترب حسان منها و احتضنها و أردف: 


_وحشتيني ازيك 


حبيبة: و انت اكتر الحمدلله و انت 


حسان: بخير قوليلي ليه مجيتيش يوم المحاكمة 


حبيبة بضحك: مش هتصدقني 


حسان: قولي يلا 


حبيبة: زكرياء الكيلاني عاقبني بالبيت عشان عملت لي عملته و فضحتك انت و السكرتيرة و المفاجأة الحلوة قصة حامد الجبلاوي و كمان نورهان بس حتة نورهان حذفتها 


حسان: ازاي عملتيها 


حبيبة: انا حبيبة يا حسان 


حسان: عارف انك حبيبة .. بس ايه مع نورهان مرات عمك هتعملي ايه 


حبيبة بحزن : مش عارفة 


حسان: انت كنتي تعرفي من صغرك 


اومأت بالايجاب و الدموع تجمعت في عينيها 


قام حسان من مكانه و اقترب منها و جلس على الأرض بجانب كرسيها و وضع يديه على وجهها و أردف: 


_مالك يا حبيبي قوليلي 


انفجرت في البكاء : هي لي قتلت اختي بممنوعات و كمان دمروا حياة ماما و بابا شوفت عملت ايه هي و حامد شوفت حصل ايه بسببهم هااا تعرف يا حسان انا خايفة تعمل حاجة بحورية هي تكره طنط حليمة ربنا يرحمها انا خايفة اوي مش عارفة اعمل ايه تعبانة اوي همك و انت هنا زعلانة اوي عليك و حسام كمان هتدمر حياته 


حسان : ليه متروحيش تقوليلهم على حقيقتها 


حبيبة: و زينة هتتقهر اوي 


حسان : قصدك بنت عمي صح 


حبيبة: اه هي مش اخت حليم و مش بنت خالد هي بنت حامد 






حسان : خلاص اهدي. و اقعدي و فكري تعملي ايه بس مهما يكون هتظهر الحقيقة بفضل انك تقوليلهم كل حاجة عشان  متأذيكمش أكثر فقوليلهم يا حبيبة و اثبتي الحقيقة انت قدها و متخافيش خليك قوية 


حبيبة: مش قادرة 


حسان : ليه مش قادرة عشان حليم اتجوز 


حبيبة ابتسمت: اتجوز مبارك ليه و ربنا يرزقه الذريه الصالحه و انا مبسوطة عشانه ماشي 


حسان: كنت بتحبيه عارف على فكرة 


حبيبة: الكل عارف على فكرة 


حسان : و ايه قصة اوليفر 


حبيبة: يشتغل معايا و صديق ليا بس 


حسان : ماشي ربنا يريح قلبك و لما تتجوزي قوليلي 


حبيبة بسخرية: انا و اتجوز مستحيلة دي هه 


حسان: متقوليش كدا انت عندك 30 سنة بس يعني لساتك صغيرة عادي و الف من يتمناك . 


حبيبة: خلاص هروح  خلي بالك من نفسك و اقترب من ربنا لو عايز طبعا 


حسان بابتسامة: اقتربت الحمدلله


حبيبة ابتسمت : الحمدلله


حسان: حبيبة عايز منك طلب 


حبيبة: خير

حسان: املاكي اتحجز الشركة بتاع المعمار و بعض البيوت ليابس صح 


حبيبة: ليه في عندك أكثر من كدا 


حسان: اه في عندي مجموعة محلات ذهب و كمان مجموعة صالونات التجميل و عقارات كتير و معرض سيارات ده كان هيكون هدية لأحدهم بعيد ميلاده بعد يومين بس للاسف انا بسجن 


حبيبة بصدمة: قصدك عليا 


حسان: اه طبعا عيد ميلاد سعيد هو باسمك و كل حاجة روحي لزين عاشور ده محامي بتاعي السري و هيديك ورق المعرض و الحاجات التانية باسم البنت لي عذبتها معايا و اتمنى تسامحني بس شهد الشهاوي المهم انا عايز منك حاجة وحدة انك تساعديها و اكيد دلوقتي تكون عند اخوها ايهاب الشهاوي مع بنتي


قاطعته حبيبة و اردفت : هي عندي و في مكان امان و كل حاجة بس هبلغها و تساعدها تدير أعمالها حتى تتعلم شوي متخفش هي أمانة عندي 







حسان : شكرا اوي يا حبيبة المرة الجاية لو اجيتي جيبيلي حبيبة الصغيرة معاك عايز اشوفها وحشتني 


حبيبة: هو انت بتحبني عشان كدا سميت بنتك عليا 


حسان: انت احسن انسانة و اخت ليا بحياتي يا حبيبة ... ت تعرفي مراتي فكراك حبيبتي فروحي و قوليلها انك اختي 


حبيبة: هههه يا مجنون سؤال اخير انت كنت بتخونها 


حسان : كتير الصراحة بس ربنا يسامحني 


حبيبة: ربنا يغفر لك يلا خلي بالك من نفسك كويس و اهي الشنطة دي فيها كتب كمان 


حسان: شكرا 


حبيبة: الشكر لله

 

اقترب حسان منها و احتضنها بحب اخوي 

🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍💙🤍

بعد 3 ايام في مكان مظلم تفتح عينيها بتعب شديد حتى تقابلها الأخرى بابتسامة شر لتردف 


: يا طنط ازيك اخبارك ايه 


لترد بخوف و عصبية ::بتعملي ايه و انا ايه لي جابني هنا و ايه المكان ده


: تؤ تؤ متخافيش يا طنط ده انت هتعترفي بشوي حاجات انت عملتيها 


:: انت بتقولي ايه انا معملتش حاجة 


و هي تشرب من مشروبها المفضل 


_:تؤ تؤ عملتي و عملتي بلاوي كمان و انا عارفاها كلها بس الصراحه عايزة اسمعها منك 


::حبيبة بنتي انت بتقولي ايه .. انت بتتهميني ولا ايه 


:لا يا طنط نورهان اتهمك ليه ما انت بجد عملتي بلاوي نبدا بايه بقا ازاي قتلتي مرات عمو خالد الآولى حليمة ولا ازاي اتفقتي مع عمو حامد الجبلاوي عشان تدمن مامي أمينة هااا نبدا بايه ولا ازاي قتلتي اختي 

و لا علاقتك مع حامد و نومك معاه كل ما يكون عمو خالد في شغل برا مصر ......


و لكن لم تعلم أن حديثهم بث مباشر


#يتبع 


#بقلم : حنان القوقازية


                     الفصل التاسع عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا  

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×