رواية احببت مشهور الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم حنان القوقازية
#احببت_مشهورا
#البارت 21
عادوا إلى البيت بعد ساعة تقريبا
ليجتمعوا في الردهة و يردف خالد :
_اهم حاجة نورهان تنسوا أنها كانت و ربنا يغفرلها و انا طلقتها و هي بالسجن دلوقتي طبعا و هتتعاقب على عمايلها
لتقاطعه حبيبة: و ربنا هتتعاقب يا بني المساجين عايشين احسن مني و منك اكل و شرب و نوم بس
و أكملت بأسف : بس من غير حرية و اهم حاجة للإنسان هي الحرية قبل كل حاجة
خالد : الحمد لله فهمتي خضيتيني
حبيبة: سلامتك من الخضة يا عمو يا حبيبي يا لي بقيت سنجل
خالد : حبيبتك عمك انت السنجلة جنتلة يا عسل
حبيبة: عارفة يا عمري والله حاجة تحفة تعمل لي انت عايزه من غير قيود السنجلة تعني حرية اقسم بالله
خالد بتأثر: حبيبي لي بيفهم و يفهمني
بتقاطع أمينة: احم معليش عدم المأخذة يعني هتفضلي معانا كتير يا ست حبيبة
حبيبة: اه يا حبيبتي يا ماما قاعدة على قلبكم
أمينة بزكرياء: بنتك مش عايزة تتجوز
ليذهب زكرياء و يحتضن حبيبة بحب :
_ يا قلبي قعدتك معايا عسل ولا قاعدة على قلبنا ولا حاجة ده انت تقعدي على راسي عشان انتي تاج فوق راسنا كلنا يا حبيبة ابوكي
حبيبة : بابا بموت فيك اشكر فيا كمان يا جماعة اتعلموا ازاي تحكوا ازاي تلطفوا مع الناس والله يا زكرياء يا كيلاني ده انت استاذ في اللطف مش زي الناس دي عندهم الدبش من مكونات الدم لي بيمشي بشرايينهم
ضحك الكل و اردفت حبيبة بعد قليل بجدية :
_احم جماعة دلوقتي انسوا حاجة اسمها نورهان و قرف و مش عارفة ايه و عيشوا الحياة عشان والله تستاهل نعيشها في السلام الحياة حلوة اقسم بالله
و إضافة من هذا المنبر عايزة ابارك الحلو عز الدين و مرته زينة مبارك على الحمل ربنا يجعله من الصالحين
زينة احتضنت حبيبة و اردفت : يبارك الله بعمرك يا قلبي عقبالك
حبيبة ابتسمت و ذهبت دون إضافة أي كلمة أخرى
عبد الحليم: مالها دي
أمينة : تم إنهاء الطاقة يعني خلاص مضلش فيها طاقة و لازم تجدد الطاقة دي بالنوم طبعا
ضحكوا كلهم و أردف حورية لحليم : عايز اروح لتواليت
حليم : عن اذنكم يا جماعه غرفتي لسا موجودة طبعا
ذهب عبد الحليم و حورية إلى غرفتهما
و بقي الآخرون حيث احتضن خالد ابنته و بارك لها و ذهبت إلى غرفتها رفقة زوجها و بقي شقيقين و امينة التي اردفت :
_ احم عايزة اقول حاجة
زكرياء: خير يا حبيبتي
أمينة: نورهان هي لي خطفت توأم عبد الحليم مع امها و احم و يمكن تكون لسا عايشة
خالد: انت بتقولي ايه ده بجد
أمينة: اه
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍💙🤍
في بيت كبير بتصميم مميز المهندس المعماري عبد الحليم الكيلاني حيث تجتمع عائلة على طاولة الطعام في غرفة كبيرة تحوي مائدة مستطيلة الشكل يجلس عليها أفراد العائلة المكونة من
الاب ياسين و شقيقه عبد العزيز و زوجاتهما خديجة و زمرده على الترتيب برفقة أولادهم
ليردف إحدى الاولاد الذي في 23 من عمره :
_يا جماعة عبد الحليم نزل فديو جديد
لتردف عليه أخته بحزن :
_ليه بتفكرني
:مالك يا ختي
: يا يونس ما هو اتجوز يا جماعة الكراش اتجوز
ضحكوا كلهم و أردف والدها ياسين:
_يا بنتي كراش ايه ده انت في الثلاثينات
:اعمل ايه يا بابا ما قلبي تتعلق بيه
يونس:ده انت عندك نفس الصوت معاه والله بشك انك أخته
ضحكوا جميعا و أردف خديجة :
_يا فردوس مش هتتجوزي بقا .
فردوس: يا ماما انا قلتلكم هتجوز بعد ما بلاقي عائلتي الحقيقية
خديجة: أن شاء الله يا بنتي
ياسين: أن شاء الله يا حبيبتي
💙💙🤍فلاش باك...... 💙🤍
يوم ولادة زوجة خالد حليمة في احد المستشفيات و قد ولدت توأم بنت و ولد قاموا باخذهم إلى الحضانة
و بعد ساعات جاءت الممرضة و اردفت :
_خالد بيه حضرتك بنتك ماتت و فضل الولد
خالد : الله اكبر و حالة ابني ايه هي
الممرضة : مستقر و بخير بس البنت للاسف
خالد : فينا ندفنها
الممرضه: طبعا
بعد قليل تم دفن فتاة حديثة الولادة و لكنها لم تكن ابنة خالد
فقد تم اتفاق بين نوران و نورهان و الممرضة بأن يقوموا بخطف اولاد خالد الاثنين لكن لم يستطيعوا خطف عبد الحليم إنما خطفوا الفتاة فقط
و اخذوها إلى مستشفى اخر خارج المدينة و رموها فيه
و للصدفة كانت زوجة عبد العزيز زمردة تلد مولودها في ذلك المستشفى و كان هناك ياسين و زوجته التي كانت تعاني من مشكلة في الإنجاب و وجدوا الفتاة و قاموا بتبنيها و أطلقوا عليه فردوس و قاما بتربيتها و بعد سنوات قليلة رزقوا بأطفال و انحلت مشكلة خديجة
مرت السنوات و كبرت فردوس و عرفت انها فتاة تم تبنيها و ليست الابن الحقيقية و بدأت رحلة بحثها عن عائلتها مرة حوال 8 سنوات و لم تجد لهم اثر
💙💙💙💙🤍العودة للحاضر 🤍🤍🤍🤍💙💙💙
#يتبع
(خديجة و ياسين و يونس شخصيات في رواية اسمها تعافيت بك للكاتبة شمس محمد انصحكم تقرأوها عشان تحفة .... و طبعا مش بسرق الاحداث او شيء من هذا القبيل ده مجرد انو اجيتني فكرة احكي قصة الجديدة فيها البطل يونس و بس 😊😊)
#بقلم حنان القوقازية