رواية معلمة من الصعيد الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم مريم شعبان 

 

بسم الله الرحمن الرحيم

(بارت36)

يوم حنة موده البنات في بيت صابر 

موده: انهاردة حنتي انهاردة حنتي 

رحاب: لولولولولولوي عروستنا الجميلة 

موده: فين الحلق 

يارا: مش كان معكي 

موده: أنا نسيته في الجناح

زهراء: جناح ليه 

موده: ما أنا كنت جايبة اكسسوارات و كان الحلق معهم و اكيد نسيته هناك هروح اجيبه  

بيري: خليكي و انا هروح 

موده: لا يا حبيبتي هروح عشان انا عارفة مكانه هروح و اجي بسرعة 

رحاب: البسي إسدال و تجي و بسرعة 

موده: تمام 

****

فيلا سليم 

جاد: لا حطوا نور كتير دي حنة موده 

:حاضر يا فندم 

يوسف: جبتوا الشماريخ 

مروان: كله تمام

جاد: هتولع 

موده: دمار يا شباب دمار 

موسى: انتي جاية هنا ليه 

موده: اسكت نسيت الحلق في الجناح و هروح اجيبه فين عز 

جاد: في الجناح بتاعكم 

موده: تمام يلا عايزة نور كتير من اول الفيلا للآخر 

مروان: حنة ولا افتتاح ده 

موده: هرد عليك لما انزل يا حيوان 

مروان: منتظركي 

موده بابتسامة: حيوان و تطلع فوق و كانت طالعة بتغني و طلعت عند الجناح و قبل ما تفتح سمعت 

عز: ازاي يعني ده كله تضحكوا عليها مش عايزني اقول لموده اقولها جدك و ابوكي كذبوا عليكي مرتين و عايزين أنا كمان اضحك عليها انا قولت هقولها بكرة يعني هقولها كفاية أيوة أنا ساكت بقالي فترة كبيرة أنا حاولت كتير أظهر اني بحبها بس مش قادر يا جماعة أنا حبيتها بجد اه كان اتفقنا الاول اني أظهر اني بحبها بس بعد ما قالت لجدو حتي لو لعبة هكمل ما عز أنا حبيتها  و موده تفتح الباب 





موده: انت قولت اي 

صابر: موده 

موده: انت كنت بتقول اي 

عز: موده اهدي 

موده: انتوا بتكدبوا عليا ليه انا عملت فيكم اي حتي انت يا بابا حتي انت 

صابر: اهدي يا بنتي و صوتك الناس 

موده: مش هسكت الوصية كانت لعبة منكم كلكم صح طيب ليه قولتوا كده ليه 

سليم: عشان خالك كان عايز بقولك في حبيت اقولك كده عشان يطمن و مش يقول 

موده: بس عز كان مستغرب ازاي عارف من بدري 

سليم: كان اتفاق بينا 

موده: انتوا بتهزروا صح صح 

سليم: طيب اهدي بس 

موده: ليه كسرتوا فرحتي كده ليه الكدب ليه بعد ما حبيت عز تقولوا كده 

صابر: ده كان الهدف يا موده انك تحبي عز و بعد كده نقولك 

موده: بابا انت بتهزر صح أنا مش مصدقة لا لا و تجري و يجروا وراها

****

قدام الفيلا 

مروان: حط نور يا بني موده عايزة تنور 

موسى: هتموتك لما تنزل 

يوسف: اي ده هي طالعة بتجري كده ليه

جاد: موده مالك 

موده: ابعد يا جاد , عز يمسكها 

موده بصراخ: ابعد عني أنا بكرهكم كلكم و الجوازة دي مش هتكمل كلكم كدابين   

جاد: اهدي يا موده في أي 

موده: طلقني يا عز أنا مش هكمل 

صابر: انت مجنونة بتقولي اي بعد بكرة الفرح 

موده: و انا مش هكمل في الكدبة دي بكرهكم بكرهك يا عز جاد تعال 

جاد: هنروح فين بس 

موده: بقولك تعال 

سليم: روح معها يا جاد

عز: انت مجنونة رايحة فين 

موده: محدش ليه دعوة بيا؛ الكل نازل علي صوتهم 

سهام: في أي 

موده: هتجي معايا يا جاد و لا امشي 

بيري: في أي بس 

جاد: يلا يا موده يلا  و يركبوا العربية 

بيري: اصبري هيجي معكي و تركب معهم و يروح موسى معهم و يمشوا 

رحاب: في أي حصل 

سليم: موده عرفت كل حاجة 

سهام: لا ازاي 

صابر: كنا بنتكلم في الجناح و هي كانت جاية فوق و سمعت 

زهراء: أنا مش فاهمة حاجة 

صابر: الوصية بتاعت زهراء الله يرحمها كانت لعبة مننا و انا اللي كتبت الوصية بايدي عشان بعرف اقلد خط زهراء 

رحاب: نعم 

هيام: بتهزر يا صابر 

حسناء: ليه تعمل في بنتك كده 

سهام: جماعة تعالوا نتكلم جوا حاتم و غيث و ماهر يجوا 

ماهر :في أي يا جماعة واقفين كده ليه 

نبيل: نتكلم جوا جوا الناس بقيت تتفرج علينا يلا يا زفت انت جوا 

عز: أنا لازم اروح وراها

نبيل: انت تسكت مش عايز اسمع صوتك 

حاتم: في أي يا جماعة 

رحاب: الوصية يا استاذ حاتم لعبة من خالك و الباشا ضحكوا علي موده عشان تتجوز الاخ ده

ماهر: انتي بتتكلمي جد

رحاب: اسال جدك

سليم: مش عايز كلام يلا علي جوا يلا 

****




في العربية موده قاعدة ساكتة

بيري: طيب فاهمني في أي  

موده: كانت لعبة يا بيري ضحكوا عليا عشان اتجوز عز بابا هو اللي كاتب الوصية بأيده ضحكوا عليا ده كله عشان أقعد هنا و علي اساسا أنهم بيحبوني 

بيري: مش جدو قالك اني عمتو زهراء هي اللي كتبت 

موده: كانوا بيضحكوا عليا عشان خالي كان عايز يقولي ضحكوا عليا مرتين ليه يعملوا كده ليه لا و الهدف اني احب عز و بعد كده اعرف ليه بقي عشان مش اسيب بس الجوازة دي مش هتكمل الجوازة بدأت بكدبة مستحيل تكمل 

بيري: طيب اهدي كده 

موسي: ما يمكن عز مظلوم يا موده يمكن جدك و بابا بس 

موده: عز عارف من بدري و كان بيضحك عليا كل الحب ده كان كدب ده كله كان كدب مكنيش بيحبني مكنيش بيحبني 

جاد: مين قال كده بس 

موده: هو قال مكنتيش بحبها في الاول بس دلوقتي بقيت بحبها و مش عايزها تسيبني و لما كنت بتكلم مع جدو و قولت حتي لو هي لعبة أنا مش هسيب عز  و يا حرام صعبت عليه و كان عايز يقولي بس هم رافضين 

موسى: انتي متأكدة كنت الكلام ده  

موده: سمعتهم 

بيري: طيب بس اهدي اطلع يا جاد علي اي مكان نقعد فيه 

جاد: تمام 

****

فيلا سليم حاتم ماسك عز من هدومه 

حاتم: أنا تلعب باختي تلعب بيها كده 

عز واقف ساكت 

صابر: سيبه يا حاتم سيبه

حاتم: اسيبه ازاي يا خالي اه صح ما انت معهم ترخص بنتك كده 

رحاب: محدش فيهم بيرد عليا 

حاتم: اقسم بالله يا عز لو اختي حصلها حاجة مش هيحصل طيب 

سليم: شوفها فيها الجوازة لازم تتم بعد بكرة مش ناقصين فضائح

رحاب: فضائح كل المهم عندكم فضائح 

ماهر :بس يا رحاب 

رحاب: بس اي يا ماهر و كنت جيت شوفت فرحتها يا ماهر و هي فرحانة اوي عاملة بتتكلم بكرة هتكون حلوة ازاي و اني ربنا عوضها بعز اللي كان بيضحك عليها يلا يا ولاد يلا نطلع يلا و اخدت عيالها و طلعت

زهراء: تعالي نطلع فوق يا يارا عند رحاب 

يارا: يلا و يطلعوا 

حاتم: محدش بيرد عليا حتي موسى 

سهام: اهد يا بني 

نبيل: قولتلكم قولتلكم بلاش مليون مرة 

سليم: أنا مش عايز اسمع صوت من حد فيكم تمام

هيام:هقول اي هقول ازاي كان اخويا عامل في بنته كده هقول علي جدها اي بقي يلا يا حسناء يلا حسب الله و نعمة الوكيل يلا




سهام: اصبروا يا جماعة 

اسماء: يا جماعة الموضوع يمشي بهدوء 

هيام: الموضوع زاد اوي يا اسماء و احسن حاجة يخلص كده و نخلص من الجوازة دي يلا يا حسناء و يمشوا 

سليم: بنتك تجي يا صابر فاهم ولا لا مش ناقصين كلام و كلام الناس كتير لو الفرح اتلغي بعد بكرة 

صابر: هتجي يا حاج و بعد بكرة الفرح هيتم

حاتم: كل المهم دلوقتي الفرح صح مالك يا خالي اه مالك مكنتيش قاسي كده علي بنتك بنتك اللي انت كل حياتها ليه بقيت كده ليه 

عز: الو يا جاد 

جاد:عايز اي 

عز: بترد كده ليه 

جاد: عايز اي يا عز اخلص 

عز: فين موده 

جاد: ملكيش دعوة 

عز: انت بتهزر 

صابر: هات يا بني هات جاد بالله عليك افتح خلي موده تسمع 

جاد: تمام 

صابر: موده بالله عليكي ارجعي بعد بكرة الفرح هنقول للناس اي نلغي الفرح ليه طيب اتجوزوا و بعد كده أطلقوا عادي بس عدي بعد بكرة على بخير بالله

سليم: عشان خاطر امك يا بنتي ارجعي بس و نتكلم 

صابر: هي مش بترد ليه 

جاد: معلش يا عمو مش قادرة تتكلم  سلام بقي عشان مش عايزين دوشة و يقفل الموبايل 

*****

في المساء كلهم قاعدين و لحد دلوقتي موده مرجعتيش ولا حد منهم بيرد و كلهم موبايلاتهم مقفولة 

حاتم: ماشي يا عز ماشي اطمن علي اختي بس و اقسم بالله ماشي 

عز: ما تقعد ساكت بقي انا قلقان عليها اكتر منك ياريتني ما سمعت كلامك يا جدو ياريتني ما سمعت كلامك و الله العظيم حرام عليك حرام بجد بعد ما حبيتها يحصل ده كله اقسم بالله حرام حرام و يمشي

غيث: عز عز و يروح وراه 

سليم: روح شوف ابنك خليه يجي عشان الفرح بعد بكرة غصب عن الكل مش ناس فضائح أنا 

سهام: اي اي بجد 

سليم: في أي صوتك يا سهام 

سهام: دمرت حياة عيال واحد ورا التاني  و تقولي صوتك عيال حياتهم باظت بسببك ده كله عشان عايزين تكون راضي عنهم 

اسماء: بس يا سهام اهدي 

سهام: أنا عايزة اطلع اوضتي مش عايزة أقعد هنا تاني بقيت اكره البيت ده كله و خليك جنب بابا يا نبيل بابا بوظ حياة عيال و قاعد كل المهم عنده اني الناس متقوليش حاجة عليه انما كسرت عيالي مش مهم

اسماء: تعالي نتطلع يا سهام احسن يلا و تاخدها و تطلع 

حاتم: ردي يا موده بقي ردي 

غيث: تعال يا بني بقي بطل جنان أقعد هنا و بس يا حاتم عايزين نعرف هم فين دلوقتي 

حاتم: أنا مش عايز اشوف وش الكائن ده 

صابر: بس يا حاتم مش عايز اسمع صوتك 

حاتم: حاضر يا خالي حاضر غالبا اللي موبايلها مقفول لقيتها في الشارع مش بنتك و يجي جاد و موسى 

صابر: شباب فين موده 

جاد: متعرفيش 

عز: نعم انطق فين موده 

موسى: قولنا منعرفيش و ياريت محدش يدور عليهم و اهدوا كده و اقعدوا 

غيث: هي مش بيري كانت معكم 

جاد: اه 

غيث: طيب راحوا فين 

موسى: منعرفيش

حاتم: ما تقول يا بني 

جاد: اسفين مش هقدر نقول موده حلفتنا علي المصحف منقوليش مكانها 

سليم: ما تقول يا زفت اي هنقعد نسالك كتير 

جاد: بعد اذنكم عشان رايح عند يوسف عندنا مذاكرة مش هعرف اذاكر في البيت ده يلا يا موسى 

موسى: يلا و يمشوا 

صابر: بنتي راحت فين 

حاتم: انت السبب يا خالي انت السبب و يقوم 

صابر: رايح فين 

حاتم: رايح ادور علي اختي اللي بسببكم كسرتوا فرحتها حسب الله و نعمة الوكيل و يمشي

****





فيلا يوسف في اوضة قاعدة موده و بيري و بسملة 

بسملة: طيب تأكلي اي حاجة 

موده: مش قادرة 

بسملة: يا حبيتي لازم تأكلي حتي لو حاجة بسيطة انتي من الصبح قاعدة كده 

موده: مش عايز صدقني 

بسملة: طيب بصي هعملك كوباية شاي بلبن تشربها تمام و مفيش اي كلام تاني تمام و تقوم 

بيري: موده 

موده: نعم 

بيري: تحبي اعرف رحاب مكانك بتكلمني من الصبح 

موده: لا يا بيري مش عايزة حد يعرف

بيري: تمام يا حبيبتي و يجي يوسف 

يوسف: و انا اقول البيت منور ليه ؛موده ابتسمت 

يوسف: ايوه كده اضحكي مش متعود عليكي كده 

موده: فين جاد

جاد: أنا اهو يا ستي 

موده: قولت لحد مكاني

جاد: لا عيب عليكي الجو متوتر هناك اساسا 

بيري: بيحصل اي هناك

جاد: ماما اتخانقت مع جدو خناقة كبيرة و عايزة تسيب البيت و حاتم اتخانق مع عز و عمو صابر بردو و دلوقتي هو خارج يدور على موده 

موده: تسيب البيت اه 

موسى: اه البيت مولع هناك 

بيري:هتعملي اي يا موده 

موده: مش عارفة و تجي بسملة 

بسملة: الشاي بلبن عشان عيون القمر موده 

موده: تسلمي

بسملة: يتشرب كله تمام 

موده: معلش هقعد هنا انهاردة هعمل ازعاج لكم 

بسملة: متقوليش كده بيتك يا حبيبتي 

موده:ربنا يحفظك و يسمعوا صوت دوشة و يروحوا يبصوا ماعدا موده و بيري كانت بتبص من ورا الستارة 

جاد: دي ماما و يجري 

موده: في أي 

بيري: طنط سهام شكلها عايزة تسيب البيت ماسكة شنطة في أيدها 

****

قدام الفيلا 

سهام: ابعد يا نبيل أنا همشي ابعد 

نبيل: مينفعش كده يا سهام 

سهام: مش هصبر لما حياتنا كلنا تبوظ ابعد

اسماء: يا سهام تعالي نتكلم جوا 

سهام: سيبني يا اسماء سيبني 

جاد: ماما رايحة فين 

سهام: ماشية يا جاد ماشية احسن ما اموت في البيت ده 

ماهر: طيب يا امي تعالي بس مينفعش الكلام في الشارع 

سهام: ابعدوا عني ابني تعبان و مراته مش عارفين هي فين 

غيث: عز كويس يا طنط 

سهام: لا ابني مش كويس أنا حاسة بيه ابني قلبه موجوع اه يا عيالي سامحوني أنا دمرت حياتكم 

نبيل: يا سهام استهدي بالله 

سهام: مش عايزة حد يكلمني 

جاد طيب ينفع تسيبنا في وقت زي ده 

سهام: اه عشان مش قادرة خلاص 

جاد: بالله عليكي ادخلي يلا يا ماما 

سهام: مش هدخل مش هدخل همشي 

ماهر: طيب هتروحي فين دلوقتي 

سهام: اي مكان المهم ابعد عن هنا احسن 

نبيل: طيب تعالي ندخل بس يا جماعة صوتنا و الوقت بليل 

ماهر: تعالي بالله عليكي يا ماما 

سهام: اقسم بالله ما هدخل يلا تعال وصلني لبيت جدك يلا 

ماهر: حاضر يا ماما تعالي 

جاد: هتمشي بجد

سهام: أنا في بيت جدك يا حبيبتي تعال هناك و تركب مع ماهر 

نبيل: كده تسيبني يا سهام 

سهام: حقك عليا بس مش قادرة 

نبيل: طيب تقعدي يومين و تجي هسيبك عشان عارف انك مخنوقة  

سهام: تمام يا نبيل مش ارجع غير لما موده تجي يلا يا ماهر امشي يلا و يمشي ماهر 

نبيل: اه الحمدلله يارب الحمدلله داخل ولا رايح عند يوسف 

جاد: هشوف يوسف و اجي وراك 

نبيل: تمام و يدخل 

****

فيلا يوسف 

بيري: يلهوي طنط سهام مشيت 

موده: بجد

بيري: اه راحت بيت والدها و قالت مش هترجع غير لما انتي ترجعي

موده: أنا مش عارفة اعمل 

بسملة: انتوا تناموا دلوقتي و بكرة تفكري بهدوء كده دي بيجامات عشان تناموا براحتكم يلا يا واد انت و هو 

يوسف: عايزة اي حاحة قولي يا يوسف بس 

موده بابتسامة: حاضر و يخرجوا كلهم

بيري: تحبي اعملك حاجة 

موده: لا تسلمي هروح اغير بس و اتوضا و صلي و انام 

بيري: تمام 

******






في الفجر في جناح رحاب و ماهر رحاب بتعيط 

رحاب: انا قلقانة عليها اوي 

ماهر: هي بخير صدقني جاد قالي أنها كويسه بس مش عايزة حد يعرف

رحاب: أنا حد ده انا اختها 

ماهر: خليها بعيد يا رحاب هي اكيد مش عايزة اقولك مكانها عشان محدش يعرف هي فين يا حبيبتي و خليها تقعد مع نفسها شوية 

رحاب: هو انت كنت عارف الموضوع ده 

ماهر: للاسف لا لو كنت اعرف كنت حاولت اوقف الدنيا بس انا لسه عارف انهاردة 

رحاب: احنا بقينا الفجر ياربي 

ماهر: طيب قومي كده اتوضي و تعالي نصلي و ندعي ربنا يسترها علينا 

رحاب: حاضر 

*****

في عربية حاتم يلف الاماكن كلها و بردو مش عارف ليها مكان موبايله يرن 

صابر: انت فين يا حاتم 

حاتم: بدور علي اختي

صابر: ارجع يا بني جاد قال إنها كويسة بس مش عايزة تقول المكان 

حاتم: و انا مش هسيبك اختي في مكان انا مش عارفه 

صابر: احنا بقينا الفجر يا بني 

حاتم: مش هرجع البيت غير و هي معايا و سلام دلوقتي يا خالي سلام و يقفل 

حاتم: يارب يارب 

الله اكبر الله اكبر و يوقف عربيته و ينزل يصلي في الجامع 

****

فيلا يوسف موده بتصلي و بتعيط

موده: قولي اعمل اي يارب فرحتي باظت أنا كنت فرحانة اوي انهاردة و كنت مستنية الفرح اوي كنت خلاص بقول عوضتني بالزوج الصالح يطلع كده في الاخر اه يارب اه 

بيري: موده اهدي يا حبيبتي 

موده: مش قادرة قلبي وجعني اوي يا بيري مش قادرة و الباب يخبط 

بسملة: في أي يا بنات اهدي يا موده 

موده: مش قادرة أنا يعمل فيا كده ده انا حبيته بجد ده انا كنت مستنية يوم فرحنا بفراغ الصبر ده كان بيقولي امت اليوم اللي نكون فيه مع بعض امت اليوم اللي اصلي بيكي امت اليوم اللي هنفرح احنا الاتنين فيه سوا عشان خلاص هنعيش مع بعض طول عمرنا ده كله كدب طيب ازاي يعني كل كلامنا كان كدب السلسلة دي كدب الهدايا المميز ليا كدب أنه بيعمل المستحيل عشاني ده كله كدب خوف و غيرته عليا ده كدب أنا كنت عايشة في الكدب ده كله ازاي ازاي بجد مش قادرة قلبي وجعني اوي  مش عارفة اتخيل اني عز يعمل فيا كده مش عارفة افكر اساسا ،بسملة حضنتها 

بسملة: بس اهدي قدر الله وماشاء فعل قدر ربنا يا حبيبتي اصبري ربنا يعوضك بالاحسن منه باذن الله

موده كانت بتعيط  و قاعدة بتفتكر كل مواقفهم مع بعض 

****

في اوضة عز بيصلي 

عز بعيط: يارب أنا آسف خليها ترجعلي و هشيلها فوق راسي انا بحبها اوي خليها ترجع يارب مش عايزها تسيبني أنا غلطان بس يارب أنا أنا أنا مش عارف اعمل اي خليها ترجعلي يارب مش عايز اكتر من كده انها ترجع بس يارب يارب  

****

في بيت صابر 

صابر: بنتي يارب أنا معرفيش مكانها بس حفظلي عليها يارب انا غلطان بس مكنتيش عارف اعمل اي في قررت اكمل اللعبة دي مكنتيش فاهم حاجة كنت عايز الدنيا تمشي و اخليها تحب أهل والدتها مكنتيش عارف اني الموضوع هيكبر كده مكنتيش عارف أنه يوصل اني مش عارف مكان بنتي يارب احفظها يارب يارب رجعها ليا بالسلامة يارب 

*****

في الجامع عند حاتم 

حاتم: انا مش عارف اعمل اي أنا دورت في كل مكان مش عارف مكانها أنا خنت اختي كنت علي طول بقولها أنها في عيوني و يوم بعد الشر ما يحصلها حاجة هكون اول واحد جنبها انهاردة أقعد و مش عارف هي فين دورت يارب قولي مكانها يارب مش هقدر اروح البيت و مستحيل اعمل كده وهي مش معايا اعمل اي خنت وعدك يا موده أنا آسف يا حبيبتي أنا اسف يا اختي حقك عليا خنت الوعد يارب يارب 

******





يوم جديد في فيلا سليم كلهم قاعدين مش عارفين موده فين بردو و حاتم لسه بردو بيدور عليها 

عز: أنا مش هفضل أقعد كده هروح ادور عليها 

غيث: عز انت تعبان أقعد مكانك 

عز: مش مهم المهم انها ترجع ابعد يا غيث 

غيث: مش هينفع تسوق ولا تروح اي مكان انت مش مركز دلوقتي

 نبيل: كلمت امك يا ماهر 

ماهر: اه يا بابا كويسة الحمدلله 

نبيل: مش هترجع بردو 

ماهر: لما موده ترجع 

غيث: هي قاعدة لوحدها هناك 

ماهر: لا جاد راح أقعد معها هو زهراء 

غيث: تمام 

ماهر: هنعمل اي دلوقتي 

عز: موده فازم ترجع 

نبيل: مش عايز اسمع صوتك  و يجي كاظم 

كاظم: السلام عليكم

:وعليكم السلام

كاظم: قاعدين كده ليه ده كله عشان مش حضرت الحنة احمدوا ربنا اني عرفت انزل قبل الفرح اساسا 

عز: لا ما هو مكنيش في حنة ولا في فرح

كاظم: نعم مش فاهم 

نبيل: أقعد اقولك 

*****

فيلا يوسف علي السفرة

بسملة: ما تأكلوا يا بنات 

موده: بناكل يا حبيبتي 

بسملة: كملوا أكل يلا و يجي جاد 

جاد: السلام عليكم

بسملة: وعليكم السلام تعال يا حبيبي أقعد افطر

جاد: تسلمي يا طنط فطرت مع ماما 

موده: هي رجعت 

جاد: لا في بيت جدو ماما حلفت مش هترجع غير لما انتي ترجعي و غير حاتم من امبارح في الشارع بيدور عليكي 

موده: بجد

جاد: اه و عز كان خارج بس ممنوع من الخروج

بيري: ليه أن شاء الله

جاد: ما انتوا قاعدين هنا متعرفوش اللي حصل بليل

موده: في أي

جاد: عز بليل واقع مرة واحدة بعد صلاة الفجر و غيث كانومعه طلب الدكتور علي طول و قالوا إنه يبطل توتر و يهدأ و بلاش خروج عشان مش هيعرف يقف علي رجله انهاردة ولا يسوق 

موده:انا مش عارفة اعمل اي 

بيري: اسالي ربنا 

بسملة: صح قومي صلي و ادعي و شوفي انتي عايزة اي بس اول حاجة تكلمي حاتم 

بيري: صح يا موده حاتم من امبارح في الشارع

بيدور عليكي 

موده: حاضر هكلمه 

****

عند حاتم كان قاعد في العربية مش عارف يعمل اي 

حاتم: فينك يا حبيبتي كده يا موده تعملي في اخوكي كده يارب و موبايله يرن و كانت موده  و يرد بسرعة

حاتم: موده حبيبتي انتي كويسة  

موده: الحمدلله يا حبيبي ارجع يا حاتم البيت كفاية لف 

حاتم: انتي فين 

موده: أنا في بيت يوسف بس بالله بلاش حد يعرف 

حاتم: حاضر يا حبيبتي طيب تعالي و هنرجع الحارة أنا و انتي و نقعد بعيد عنهم 

موده: تمام تعال خدني 

حاتم: ماشي يا حبيبتي الحمدلله انك كويسة الحمدلله 

موده:ربنا يحفظك ليا يارب

حاتم: يارب ربع ساعة و اكون عندك 

موده: تمام يا حبيبي

 *****





عند سهام قاعدة هي و زهراء

زهراء: هنفضل قاعدين كده 

سهام: مش هرجع غير لما موده ترجع 

زهراء: ياريت هي فين 

سهام: اطمن عليها بس أمانة زهراء بتروح مني اعمل اي يارب 

زهراء: اهدي يا ماما  هتكون بخير 

سهام: يارب ياحبييتي و الباب يخبط 

زهراء: هروح اشوف مين 

سهام: تمام و تروح زهراء و كانت رحاب و ماهر و أطفالهم 

نورسين: عمتو 

زهراء: حبيبتي 

نورسين: فين تيته 

زهراء: جوا يا حبيبتي ادخلوا يلا و يدخلوا كلهم 

سهام: حبايب قلبي عاملين اي 

سند: الحمدلله 

لين: انتي هنا ليه يا تيته

سهام: معلش يا حبيبتي هقعد هنا علي طول 

لين: بس انا عايزكي معايا 

سهام: يا حبيبتي حاضر يا عيوني طمنوني يا ولاد اي اخباركم  

رحاب: الحمدلله يا طنط 

سهام: الحمدلله يا حبيبتي عز عامل اي 

ماهر: تعبان اوي يا ماما 

سهام: اه يلا الحمدلله مفيش اخبار علي موده 

رحاب: لا يا طنط 

سهام: خير باذن الله

****

فيلا يوسف 

حاتم: انتي عايزة اي 

موده: أنا عايزة طنط سهام ترجع 

جاد: و هي قالت مش هرجع غير و انتي موجودة 

موده: طيب كلمها يا جاك كده 

جاد: حاضر و يرن عليها 

سهام: اي يا حبيبي

 جاد:  عاملة اي 

سهام: الحمدلله انت فين 

جاد: خدي موده يا ماما 

سهام: بفرحة موده 

موده: الو يا طنط 

سهام: موده يا بنتي فينك انتي كويسة 

موده: الحمدلله ارجعي بت طنط بالله عليكي 

سهام: مش هرجع غير و انتي موجودة في البيت 

موده: طيب ارجعي و انا هرجع 

سهام: بجد

موده: اه و الله يلا تعالي و انا هيكون في الفيلا 

سهام: تمام يا حبيبتي خدي رحاب عايزكي 

رحاب: الو اي يا حبيبتي فينك

موده: أنا كويسة يا حبيبتي عند يوسف 

رحاب: طيب انا جاية لكي 

موده: أنا هرجع يا رحاب 

رحاب: بجد

موده: اه هكون في الفيلا

رحاب: تمام يا حبيتي 

موده: سلام

رحاب: سلام في رعاية الله و تقفل 

بيري: هترجعي بجد

موده: الحل الوحيد عشان طنط ترجع

بسملة: ربنا يعوضك يا حبيبتي

موده: يارب يا حبيبتي كعلي عملنا لكي دوشة 

بسملة: متقوليش كده تنوروا في أي وقت طبعا 

بيري: تسلمي 

****





فيلا سليم 

كاظم: مفيش اي حد فاتح الموبايل بردو 

صابر: اه برن عليها كتير مش بترد 

نبيل: خير باذن الله يارب انت كلمت بيري يا غيث

غيث: مش بترد عليا يا عمو 

كاظم: حتي بيري يارب يرجعوا بالسلامة

حاتم: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته و يدخلوا كلهم و معهم موده و سهام 

:موده 

صابر: موده حبيبتي حمد لله علي السلامة و كان رايح يحضنها و موده تبعد

صابر: موده 

موده: أنا رجعت عشان طنط سهام ترجع و بس مش اكتر 

سليم: موده يا بنتي 

موده: الفرح بكرة زي ما هو عشان منظركم قد الناس مهتمين اوي بالمنظر قدام الناس طيب قدام ربنا الله اعلم بقي لحد بكرة مش عايزة اي حد يكلمني  نهائي  انا هقعد انهاردة عند رحاب و مش عايزة اشوف حد فيكم  و بعد الفرح انسا كان لك بنت يا استاذ صابر يلا يا رحاب

رحاب: تعالي يا حبيبتي و يطلعوا هم و البنات

صابر: انسا انسا ازاي ده انا تعبت و كبرت عشان تسيبني كده يا موده 

حاتم: انت السبب يا خالي و يسيبه يمشي عز كان قاعد مش بيتكلم و يقوم و يطلع اوضته 

نبيل: روح شوفه يا غيث يا بني 

غيث: حاضر يا عمو و يروح وراه 

كاظم: ربنا يستر يا جماعة اهدوا كده خير باذن الله

سهام: أنا طالعة اوضتي ساعدني يا اسماء 

اسماء: تعالي يا حبيبتي و يطلعوا 

****

في اوضة عز 

غيث: طيب لازم تاكل حتي السندوتش ده بس 

عز: مش قادر سيبني انام بس 

غيث: مش هينفع يا عز

عز: سيبني بالله عليك هنام ساعة و تعال صحيني 

غيث: حاضر و يخرج و يسيبه

بيري: غيث 

غيث: نعم يا بيري 

بيري: انت زعلان مني عشان مكنتيش برد 

غيث: لا يا حبيبتي ربنا يكون في عونك 

بيري: أنا أنا 





غيث: مالك عايزة تقولي حاجة 

بيري حضنته استغرب بس حضنها هو كمان و بيري كانت بتعيط

غيث: بس يا حبيبتي

بيري: مش عارفة اشوف حل لموده شايفة دموعها مش عارف اتصرف 

غيث: طيب اهدي خير باذن الله

بيري: أنا مخنوقة اوي البيت كان كله فرح و سعادة في يوم يحصل كده 

غيث: الحمدلله يا حبيبي قدر ربنا بس اهدي و تعالي نقعد و اهدي 

بيري: تمام 

******

في جناح ماهر و رحاب 

رحاب: نورتي جناح اختك المتواضع

موده: منور بيكي 

رحاب: تأكلي اي بقي 

موده: مش قادرة 

رحاب: لا مس قادرة دي تقولها لحد غير هتاكلي يعني هتاكلي

موده: مش قادرة بجد  و الباب يخبط 

رحاب: مين 

صابر: أنا 

رحاب: تعال يا عمو و يدخل صابر 

صابر: عاملين اي 

رحاب: الحمدلله 

موده: رحاب أنا عايزة انام 

صابر: أنا عايز اتكلم معكي 

موده: أنا تعبانة و عايزة انام و تنام و تحط البطانية عليها كلها 

موده: أنا عايزة انام و مش عايزة اكلم حد فيكم تاني اعتبروني مش موجودة في حياتكم و انا مش بحبكم زي ما خلتني رخيصة انسا اني كان لك بنتي 

صابر: كده يا موده 

رحاب: تعال يا عمو سيبها لوحدها سوية 

صابر: ماشي يا رحاب  و يخرجوا و تقعد موده تعيط 

تبع ......

#معلمة_من_الصعيد

#مريم_شعبان

                الفصل السابع والثلاثون من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×