رواية معلمة من الصعيد الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم مريم شعبان 

 

بسم الله الرحمن الرحيم

بارت 35 

رحاب: الحقوني حاتم جاي و معه عربيات كتير

ماهر: عربيات كتير أوي 

رحاب: بوكس شرطة و كذا عربية وراه 

عز: اي 

****

سهام: فاهمني يا بني في اي 

حاتم: انا قولت محدش يدخل هنا اتفضلوا برة لو سمحتوا 

:حاتم باشا دي تعليمات 

حاتم: و انا قولت برة و انا نتكلم معهم و اجي يلا برة مش عايز حد هنا دي جدو محدش يتدخل و يخرجوا كلهم 

كاظم: في اي يا بني 

حاتم: جدو انت مطلوب في القسم 

اسماء: ليه 

حاتم: في شاب مات من عندكم في المدرسة و اكتشفوا اني السبب المخدرات و كانت اخر جرعة اخدها في المدرسة يوم الخميس و اتوفي امبارح و لازم حضرتك تجي معنا 

نبيل: انت بتقول اي يا بني 

حاتم: متخفيش يا عم جدو في عيوني هم كانوا عايزين يجوا لوحدهم بس انا صممت اجي معهم 

سليم: طيب ممكن ثواني بس اغير هدومي 

حاتم: اكيد يا جدو براحتك 

اسماء: تعال يا بابا و تاخده هي و سهام و يطلعوا 

عز: في اي يا جماعة 

غيث: في اي يا حاتم اي الهيصة اللي معك برة دي 

حاتم: انا جاي اخد جدكم 

زهراء: انت بتهزر صح 

نبيل: بس يا زهراء 

موده: حاتم انت بتقول اي 

حاتم حكلهم كل حاجة 

ماهر: طيب جدو ماله بالحوار ده كله 

حاتم: ما جدك صاحب المدرسة يا ماهر 

رحاب: هو لازم يروح يعني 

حاتم: اه بلاش خوف انا جاي مخصوص عشان آخده 

صابر: في اي يا جماعة مالكم 

موده: اسال ابن أختك 

حاتم: ما تتكلمي كويس 

موده: اتكلم كويس اي ده اتفاقنا احنا اتفاقنا علي اي رد عليا 

حاتم: مقدرتيش اعمل حاجة صدقني حاولت 

موده: حاولت اي يا حاتم عايز جدو يروح معك و انت بتقول تهمة قتل او مخدرات و احنا اتفاقنا نحمي جدي من الناس دي 

عز: بس يا موده اكيد حاتم عارف شغله كويس

حاتم: انا حاولت حاولت اقسم بالله بس مينفعش لازم القسم 

ماهر: انا جاي معكم 

عز: و انا 

غيث: و انا كمان 

نبيل: و انا اكيد مش هسيب ابويا 

كاظم: اقعد انت يا نبيل انت تعبان هروح انا

نبيل: لا هروح 

صابر: و انا هروح معكم 

حاتم: يا جماعة بلاش انا و جدو نركب عربيتي و ساعتين و هنجي تاني 

ماهر: بردو هنجي معكم 

موده: و انا جاية 

عز: هتروح فين اقعدي هنا 

موده: لا هيجي 

حاتم بعصبية: احنا مش رايحين ملاهي اقعدي و اسكتي 

موده: انت بتكلمني كده ليه

رحاب: بس يا موده 

صابر: يلا مش عايزة بنت هنا كله فوق 

موده: قولت هروح يعني هروح

صابر: موده اسمعي الكلام يلا 

موده: اسفة يا بابا مش هسيب جدو

عز :و احنا مش عجبنك يلا علي فوق 

موده: لا





عز: طيب تمام و يمسكها من ايديها 

موده: سيب ايدي 

عز: تعالي معايا محدش يتدخل لو سمحتوا يا جماعة 

صابر: رايح فين يا بني 

عز: لو سمحت يا عمو و ياخدها و يطلعوا فوق 

نبيل: متخفيش يا صابر شكله هتكلم معها 

صابر: انا مش عارف ليه هي مصصمة تجي معنا 

بيري: صدقني يا عمو موده مش لازم تروح 

حاتم: انا مش فاهم حاجة في اي 

زهراء: عشان موده اتبعتلها تهديد من شوية 

رحاب: زهراء قولتلي ليه

زهراء: لازم يعرفوا

صابر: انا مش فاهم حاجة 

ماهر: مفيش يا عمي كلنا لما كنا فوق عندنا في الجناح كنا قاعدين ببنتكلم لقينا موبايل موده بيرن و اتبعتلها تهديد و اني لو مش بطلت تدور وراهم هتروح في داهية 

صابر: انا مش فاهم اي حاجة مالها موده بالكلام ده في اي 

نبيل: أنتوا بتعملوا اي من ورانا و كنتوا فين انهاردة

جاد: احنا احنا

يوسف: ما هو احنا كنا فين يا موسى 

موسى: احنا اصل اصل 

كاظم: ما تتكلم يا بني انت و هو 

غيث: بصوا يا جماعة ده موضوع كبير أوي مش هينفع دلوقتي جدو ننزل يلا بينا حد يطلع ينادي عز 

سليم: انا جاهز يا بني 

حاتم: تعال يا جدو 

غيث: اطلع شوف فين عز يا جاد

جاد: حاضر 

***

عند موده و عز 

موده: بقولك سيبني 

عز: مش عايز اسمع صوتك و يدخلها اوضته و يدخل و يقفل الباب و يزقها 

موده: اه عز انت اتجنتت

عز: اي كذا شخص يقولك مينفعش تجي معنا و انتي مصصمة انتي نسيتي التهديد 

موده: ما عشان كده لازم اروح 

عز: مش هتروح يا موده و هتفضل هنا انا مش ناقص يحصلك حاجة 

موده: هروح يا عز و بطل تتكلم بصوت عالي 

عز: موده اقسم بالله انا متعصب لوحدي المفروض تقدري الموقف و تقعدي ساكتة ما كل البنات هيقعدوا اشمعنا انتي يعني 

موده: كده انا عايزة اجي و انت ملكيش حكم عليا فاهم ولا لا 

عز: انا مش هرد علي كلامك ده عشان عارف انك متعصبة و بتقولي اي كلام 

موده: لا انت مش عارف ترد عشان انا علي حق 

عز: أستغفر الله العظيم هتقعدي هنا لحد ما اجي

موده: لا طبعا هيجي معكم 

عز: اقسم بالله ما انتي جاية فاهمة ولا لا

 موده: انت بتحلف عليا 

عز: اه يا موده  و هقفل عليكي الباب كمان 

موده: و انا حلفانك مش يمشي عليا 

عز يمسكها من ايديها جامد 

عز: انتي عايزة اي مش بتسمعي الكلام ليه ردي عليا 

موده: ايدي 

عز: ردي عليا ليه كل حاجة لازم تردي الكلمة بالكلمة متعرفيش تسمعي و تسكتي من غير دوشة بذات لما يكون في قلق او مشاكل مش عايز اسكت صوتك تاني فاهمة و يبعد عنها 

موده مسكت ايديها بوجع 

عز: انا رايح مع جدو و لما اجي هفتحلك 

موده: نعم انت بتهزر صح 

عز: لا مش بهزر و يمشي 

موده: عز اصبر عز بالله عليك ما تقفل الباب

عز: ما انتي لو بتسمعي الكلام مكنتيش هعمل كده انما انا واثق اني لو مشينا هتجي ورانا و يخرج و يقفل الباب و ياخد المفتاح معه  

موده: طيب اصبر بس عز عز 

****

عند عز كان نازل 

جاد: عز انت فين دورت عليك 

عز: كنت في اوضتي 

جاد: يلا عشان عايزينك عشان يمشوا 

عز: تمام 

جاد: فين موده 

عز: في اوضتي تعبانة قاعدة شوية 

جاد: تمام 

*****





في القسم واصلوا كلهم

:اهلا سليم باشا أتفضل اي يا جماعة الزحمة دي دول هم كلمتين و نخلص 

نبيل: طيب بعد إذنك احنا هنقعد 

حاتم: معلش يا فندم اهلي خايفين علي جدو 

:ربنا يحفظكم لبعض طيب سليم باشا دلوقتي في شاب مات من المخدرات في مدرستك 

سليم: حقيقي انا اول مرة اسمع اني الولاد عندي بيشربوا حاجة زي كده في المدرسة 

:طيب حضرتك ملحظتيش اي حركة غريبة في المدرسة طيب المدرسين كلهم أخلاقهم كويسة 

سليم: يا بني دول المدرسين بتاعوا المدرسة و دول احفادي 

:اه اهلا طيب أنتوا ملحظتيش اي حاجة 

عز: لا مفيش حاجة اساسا تدل علي كده في المدرسة يعني الفترة الاخيرة المدرسة حصل فيها تغيرات كتير بدأنا نعملها حاجات تقربهم من ربنا و المدرسة كلها بقيت كاميرات 

:طيب احنا نقدر نشوف الكاميرات دي 

سليم: الملف بتاع تسجيل الكاميرات علي موبايلي 

:موبايلك اشمعنا يعني 

سليم: و الله هحكلك بص يا سيدي ده ماهر حفيدي متجوز رحاب بنت امه الراجل اللي هناك ده  و ده عز حفيدي مكتوب كتابه علي  حفيدتي موده و ده غيث صديق العيلة و مكتوب كتابه بردو علي حفيدتي بيري في بذمتك لازم اعرف هم فين و راحوا فين بدل ما المدرسة تتقلب  كازينو علي النيل و صدقني دول لازم اعرف راحوا و جاين من فين في المدرسة عشان بتاعوا مصايب 

عز: احم خلاص يا حاج مش نعرف فضائحينا للناس بردو 

:ربنا يكون في عونك يا سليم باشا طيب ينفع نشوف الموبايل بتاعك 

سليم: اكيد أتفضل و يفتح الملف 

:حاتم شوف كده الفون 

حاتم: تحت أمرك يا فندم 

سليم: بس انا عمري ما لاحظت حاجة مع اني قاعد النهار كله بيراقب 

غيث: ما يمكن يا جماعة اللي بيجي بيجي بليل 

:ممكن بردو 

سليم: الموبايل معك فيه كل حاجة شوف يا حاتم يا بني 

حاتم: تمام يا جدو 

:طيب يا حاتم انقل كل التسجيلات هنا و نشوفهم براحتنا 

كاظم: بس الحاج هيروح صح 

:مش دلوقتي 

نبيل: ما امت

:لسه يا جماعة في كذا حاجة

صابر: في اي تاني 

ماهر: جدو هيروح معنا 

عز: اكيد مش هنسيبه

غيث: مش خلصنا و اخدته التسجيلات نروح بقي 

:يا جماعة اساسا مينفعش اساسا تكونوا موجودين و انا سيبتكم عشان خاطر الحاج و حاتم 

حاتم: اسف يا فندم شباب مش كده هو مش هيقعد هنا اكيد ساعة كمان بس و يروح 

سليم: بس يا ولاد انا كويس و تحت أمرك يا فندم و يدخل العسكري 

:تمام يا فندم حاتم باشا أتفضل الورق ده 

حاتم: هات و يبص فيه 

:ورق اي ده يا حاتم 

حاتم بصدمة: انت متأكد من الكلام ده 

:اه يا فندم اهله برة 

صابر: في اي يا بني 

حاتم: اهل الولد اللي مات رافعين قضية علي جدو انه السبب في موت إبنهم 

نبيل: نعم اي الكلام ده 

:بهدوء يا جماعة خلي اهل الولد دول يدخلوا 

عز: اي الهبل ده 

حاتم: عز اصبر بس خليهم يدخلوا يا بني 

:تمام يا فندم و يخرج 

غيث: احنا مش فاهمين حاجة قولنا ملنيش دعوة بالحوار ده 

:حضرتك صاحب المدرسة ده دروكم إنكم تعرفوا كل كبيرة و صغيرة 

سليم: حضرتك انا عارف كل حاجة عن المدرسة اه بس المدرسة بتقفل الساعة ٣ و بعد كده كل واحد يروح علي بيته و اشمعنا اساسا تقالوا انه السبب في مدرستي ما يمكن جبهم من برة  





:حضرتك نسيت اني مدرستك من ضمن قائمة تجار المخدرات و يدخل العكسري 

:تمام يا فندم اهل الولد اهم

:تعالوا اتفضلوا 

:حسب الله و نعمة الوكيل انتوا السبب 

سليم: يا مدام اهدي

:نهدا اي ابني مات بسببهم الراجل ده لازم يدخل الحبس انهاردة

عز: انا مقدر انت في دلوقتي يا حاج بس ممكن تقولنا ابنك اسم اي بس 

:احمد منصور

غيث: احمد منصور ده في تاني ثانوي صح 

:اه 

ماهر: الولد ده مش بيجي المدرسة بقاله شهر و بعتنا كتير تحذير لأهله محدش كان بيرد علينا و كلمنهم بردو محدش كان بيرد علينا 

:نعم مفيش اي حاجة وصلت عندنا و كان كل يوم بينزل من البيت و بيرجع الساعة ١

نبيل: واحدة احنا المدرسة بتخلص ٣ يا حاج 

:نعم أبني كان بيروح فين 

غيث: منعرفيش بس الولد ده بقاله شهر 

:يا بني كان بيضحك عليا قولي يا ماما رايح المدرسة مش بيروح ليه تعمل فيا كده يا احمد ليه

حاتم: اهدي يا مدام انتوا دلوقتي رافعين قضية علي الحاج بس هو دلوقتي ملهويش ذنب بس دلوقتي لازم الحاج يخرج عشان تعبان و انا هقعد اتكلم معكم 

نبيل: اه عز خد جدك و امشوا 

عز: لا انا هفضل معهم 

نبيل: خد جدك يا عز و يلا 

كاظم: و انت يا نبيل لازم تروح 

نبيل: لا هقعد لحد ما اطمن 

سليم: نبيل هتمشي معايا انا مش همشي غير و انت في ايدي انت تعبان يا بني 

نبيل: تمام يا حاج يلا بينا يا جماعة 

عز: هوصلكم و اجي تاني 

كاظم: انا هفضل

صابر: و انا هقعد معك و غيث و ماهر يفضلوا و بس كده 

عز: تمام يلا بينا يا جدو 

:سليم باشا انا خرجتك عشان حاتم بس لسه القضية مخلصتيش 

سليم: اي وقت كلموني و هيجي 

:تمام يا فندم و يمشي هو و عز و نبيل 

حاتم: بصوا يا جماعة دلوقتي انا عايز افهم منكم كل حاجة عن ابنكم و ياريت لو نروح البيت عندكم نشوف اوضته هو ادفن ولا لسه 

:لسه يا بني بيقولوا بكرة 

حاتم: طيب قادرين تتكلموا 

:انا تعبانة و عايزة اروح اشوف بني في بالله خلي حد من عندك يجي معايا يخلوني اشوف ابني مش موافقين اني ادخل 

حاتم: انا جاي معكي متخافيش هتشوفه بعد إذنك يا فندم هنروح و نجي بسرعة 

:تمام 

غيث: اجي معك انا و ماهر 

حاتم: تمام تعالوا و يقوموا و يمشوا كلهم 

كاظم: طيب ما تخلوا حد يروح يشوف المدرسة 

:هنعمل كده بس الصبح 

صابر: طيب ما الصبح الدنيا بتكون امان انما دلوقتي اكيد حد بيعمل حاجة  من وراهم 

:لا ما احنا عارفين انهم اكيد بيعملوا كده بليل بس اكيد في حد ليهم الصبح هناك 

كاظم: مين يعني 

:هنعرف بإذن الله

*****

في فيلا سليم 

سهام: هم اتاخروا كده ليه  

هيام: لحد ما يتكلموا يا حبيبتي اهدي

حسناء: ان شاء الله خير 

اسماء: انا نفسي اعرف بس انتوا كنتوا فين انهاردة 

بيري: كنا فين يعني 

حسناء: لا احنا اللي بنسال اختفتوا فجأة كلكم 

زهراء: انا كنت في اوضتي 

سهام: يعني انتي مش عارفة هم كانوا فين 

زهراء: لا 

سهام: كدابة 

جاد: خلاص يا ماما نطمن علي جدو بس 

سهام: يارب يخرج بالسلامة

رحاب: شباب معلش تعالوا تطلعوا معايا الولاد عشان ناموا مش هعرف هطلعهم لوحدي و تغمز 

يوسف: تمام و يروحوا شيلوا البنات و سند و يطلعوا 

رحاب: و تعال يا موسى عايزك في حاجة 

موسى: حاضر و يطلعوا 

سهام: شوفتوا بيعملوا حاجة من ورانا 

بيري: في اي يا طنط ما عشان يطلعوا العيال رحاب هتشليهم لوحدها ازاي 

هيام: تمام يا بنتي فين موده صح 

زهراء: اي ده صح هي راحت فين

بيري: من ساعة ما كانت مع عز طلعت مش نزلت 

جاد: مين 

زهراء: موده فين 

جاد: عز قالي انها في اوضته  

بيري: تعالي نشوفها يا زهراء 

زهراء: تمام يلا 

جاد: يارا 

يارا: نعم 

جاد: رحاب عايزكي فوق

يارا: تمام و يطلعوا كلهم 

اسماء: هو احنا المفروض نصدق بقي انما كلهم طالعين صدفة فوق 

سهام: المفروض فاكرين اننا  عيال صغيرة لما يجي بابا نفهم في اي 

*****





فوق في اوضة عز 

موده: ماشي يا عز ماشي ياربي انا زهقت و موبايلي كمان عند رحاب فوق ياربي ماشي يا عز لما تجي بس لما تجي و الله و تعيط كده بردو يا عز تعمل فيا كده ولا كاني كلبة عندك ماشي يا عز و الباب يخبط 

بيري: موده انتي جوايا 

موده: اه 

بيري: طيب افتحي الباب مش عايز يفتح 

موده: ابن عمك قافل عليا الباب

زهراء: نعم 

موده: حد يخرجني عشان انا بقالي فترة قاعدة هنا و زهقت 

بيري: طيب فين المفتاح 

موده: مع عز 

زهراء: طيب انا هنزل اشوف مفتاح تاني مع ماما 

بيري: تمام و تمشي زهراء 

موده: بيري مفيش اي اخبار علي جدو 

بيري: لا يا حبيبتي هو قافل الباب عليكي ليه

موده: عشان مش اروح اروح بس لما يجي بس  

بيري: معلش يا موده اصبري ثواني

 زهراء نزلت تحت 

زهراء: ماما ماما 

سهام: في اي بنتي 

زهراء: مش معكي مفتاح بتاع اوضة عز 

سهام: لا يا بنتي معه هو بس ليه 

زهراء: ابنك قافل الباب علي موده عشان متخرجيش وراهم 

هيام: نعم 

سهام: ده اتجنن اهدوا يا جماعة هروح ادور علي حاجة افتحوا بيها 

اسماء: أهو بابا واصل 

سهام: بابا و يدخلوا كلهم 

اسماء: حضرتك كويس 

سليم: اه يا بنتي الحمدلله 

سهام: انت يا حيوان ازاي قافل علي مراتك اطلع افتحلها 

نبيل: قافل علي مراتك 

سليم: انت اتجنتت اتقفل عليها ليه

عز: كانت عايزة تجي معنا و خوفت تجي ورانا 

سليم: اطلع افتح لمراتك و بطل جنان و بعد كده انزل عايزك نشوف الجنان بتاعك ده 

هيام: كده بردو يا عز دي الأمانة 

عز: و الله يا جماعة كنت هتجي ورايا و انا واثق من كده 

حسناء: بردو يا بني مكنيش ينفع تعمل كده 

سهام: انا اسفة يا جماعة حقكم عليا يلا يا زفت 

عز: حاضر و يطلع 

*****

فوق قدام اوضة عز 

بيري: هي زهراء اتاخرت كده ليه

موده: انا اشي عارفني انتي اللي برة

بيري: مش عارفة جات هي الحقي دي هي و عز 

موده: متخليش عز يدخل الاوضة 

عز: يلا يا بيري انتي و زهراء عند رحاب فوق يلا 

بيري: جدو تحت 

زهراء: اه تعالي نروح نشوفه بعد كده نطلع فوق 

موده: انا قولت محدش يسيبني مع الكائن ده 

عز: يلا يا بنات بعد إذنكم و يطلع المفتاح و يدخل 

بيري: ربنا يهديهم 





زهراء: يارب 

عند موده و عز 

موده: انت دخلت ليه اطلع برة انا زعلانة منك 

عز: و الله 

موده: انت رخم علي فكرة 

عز: لو غلطتي تاني هتلقي قلم علي وشك 

موده: هي دي وصية الرسول يا عز تسيبني هنا مش معايا موبايل ولا عارفة اعمل اي دي وصية سيدنا محمد 

عز: عليه الصلاة و السلام طيب بس حقك عليا 

موده: انا زعلانة منك بجد 

عز حضنها: طيب خلاص انا اسف يا حبيبتي انا خايف عليكي من الناس دي كفاية التهديد 

موده: ما انا حاسة اني انا السبب 

عز: لا يا حبيبتي مش السبب متخافيش جدو تحت و كويس 

موده: بجد طيب هنزل اشوفه

عز: اصبري عايزك 

موده: نعم بس ابعد كده 

عز: موده مش هينفع مش كل حاجة تقولها لازم تعملها في قرارات بتكون غلط 

موده: انا مش باخد قرارات غلط 

عز: موده احنا بنتكلم دلوقتي بطلي العند بتاعك ده 

موده: انا مش عنيدة 

عز: موده اهمدي كده و افهمي الكلام ولا عنيدة يا موده و انا مش بحب اجي عليكي قولت انا لسه مش عارفها بتحب ترخم عليا بس طلعتي عنيدة في كل حاجة اهدي كده يا حبيبتي عشان نتكلم بهدوء انا مش بحب العند و لما اقول كلمة تسمعها و انتي ساكتة بذات لما يكون في قلق و خطر عليكي قولتلك خليكي يعني تفضل هنا طالما ده في مصحلتك 

موده: شكلي كنت غلطانة اني قررت اكمل في الجوازة دي احنا الاتنين مش عارفين بعض احسن شي يا عز يتم الطلاق بهدوء كده و الحمدلله اننا مش اتجوزنا أهو احسن لسه فاضل اسبوعين علي الفرح و تبعد عنه 

عز: انتي في اي اه ردي عليا اي مشكلة تحصل تطلبي الطلاق حياتنا كده مش هتمشي اي حاجة تحصل يلا نتطلق يا عز هو عز لعبة في ايدك ردي عليا قولتي بنفسك فرحنا بعد اسبوعين يعني المفروض يكونوا احسن وقت انتي اللي مصصمة تقلبي الجو نكد و علي طول كلمة طلقني علي لسانك و انا مش هطلق يا موده انا عيل معكي بتعملي كده ليه ده كله عشان بنتكلم و بنشوف انتي غلطتي في اي 





موده: و انت مش غلطان شوف طريقتك بتتكلم ازاي 

عز: بتكلم ازاي انا كنت حاضنك و بتكلم بهدوء و بقولك اني بحب كلمتي تمشي في المواقف الصعبة يعني دلوقتي احنا في مصيبة و الهانم مش عايزة تسمع كلام اي حد 

موده: مش بحب حد يمشي كلامه عليا فاهم ولا لا 

عز: لا انتي بقيتي صعبة بجد يمشي كلامه عليكي اي انتي مجنونة انا جوزك لازم نتكلم مع بعض و نشوف هنعمل مش اول ما تحصل اختلاف في وجهات النظر تقولي طلقني فوقي يا موده ركزي كده 

موده: بس انا بجد المرة دي مصصمة علي الطلاق

عز: قولي أعوذ بالله من الشيطان اللي مسيطر عليكي دلوقتي و اهدي كده عشان انا مش هطلق 

موده: انت مش شبهي يا عز و انك تمنعني اني اروح مكان انهاردة تقدري تعملها بعد كده اني اروح اي مكان لوحدي 

عز: انتي هبلة انهاردة كان في خطر عليكي و اخدك معايا القسم لسه اساسا ما البنات كلهم قاعدين تجي ليه 

موده: انا مليش دعوة بحد انا كان لازم اكون موجودة 

عز: بصي يا موده نوقف كلام لحد هنا عشان مش عايز الموضوع يكبر 

موده: لا ياريت يكبر عشان اخلص من الجوازة دي كنت عايشة براحتي بعمل اللي انا عايزه كل مرة تغلط فيا و بعد كده تجي تعتذر و انا امشي الدنيا 

عز: و انتي لما بتكون غلطانة بجي انا و امشي الدنيا و انتي بتجي بمزاجك و كل خمس دقائق طلقني انا قولت في الاول عشان لسه مش عارفين بعض و لسه بنتعرف و هي متوترة في عادي يا عز طيب دلوقتي احنا الاتنين بنحب بعض ليه عايز كل شوية نكد و زعل ليه بجد يا موده انا للدرجة دي رخيص أوي عندك مجرد شخص في حياتي اقوله بحبك بس وقت ما اكون عايزة اطلق اطلب الطلاق و نخلص بقي في بجد خلينا نتكلم في وقت تاني انتي دلوقتي متعصبة و انا متعصب في بالله خلي وقت تاني احسن 

 موده: عز انا اسفة 

عز: انا مش زعلان بس احسن حاجة نتكلم في وقت تاني يلا اطلعي برة و يروح يقعد علي السرير و يحط ايده علي راسه و يقعد يستغفر 

موده راحت عنده و قعدت علي الارض جنبه

موده بدموع: عز 

عز: نعم 

موده بتعيط جامد: بالله انا اسفة حقك عليا 

عز: بس بس اهدي و يقومها و يقعدها جنبه و يحضنها

موده: انا اسفة انا متوترة أوي من الصبح و خايفة 

عز: طيب اهدي محصليش حاجة خلاص اهدي بس ليه العياط ده كله  بس يا حبيبتي بس 

موده: عشان انت زعلان مني و انا غلطانة مش هقول كده تاني 

عز: طيب اهدي بس 

موده: انا مكنيش قصدي اقولك طلقني انا كنت متعصبة و خايفة حقك عليا 

عز: طيب بس اهدي كده خلاص محصليش حاجة يا روحي بس و بدات موده تبطل عياط 

عز: بس أهو كده 

موده: اسفة 

عز: و انا كمان اسف بس مش عايزين كلمة طلاق دي تاني 

موده: مش هقولها تاتي ابدا 

عز: بجد 

موده: اه و الله 

عز: و انا مصدقك و انا اسف اني سيبتك في الاوضة و نزلت  

موده: تمام يا حبيبي 

عز: طيب يلا بقي هيقولوا عملت فيكي بسبب العياط ده كله و اصبري كده غمضي عينك

موده: هتعمل اي 





عز: هاكلك يعني غمضي بس 

موده: أهو يا سيدي و تغمض و عز يطلع عسلية

عز: فتحي يا ست البنات 

موده: الله عسلية 

عز: شوفتها انا و جاي قولت اجبلك كتير 

موده: شكرا شكرا شكرا 

عز: مفيش بينا شكر يا روحي 

موده: اه صح هو جدو كويس 

عز: اه الحمدلله بس لسه التحقيقات شاغلة

موده: خير بإذن الله يلا نطلع عند رحاب كلهم  متجمعين فوق  بس انزل اشوف جدو الاول 

عز: تمام اطلعي انتي انا رايح للشباب لسه التحقيقات شاغلة 

موده: طيب خلي بالك من نفسك 

عز: تمام يا حبيبي يلا ننزل 

موده: اصبر هغسل وشي و اجي 

عز: تمام يلا و تمشي موده 

عز: اه لو كل واحد بقي فاهم اني مراته ساعات كتير مش بيكون قصدها اي حاجة بتقولها و انهم لما يكونوا متوترين و خايفين بيقولوا اي حاجة و انهم احن قلب بس عايزين معاملة براحة و بهدوء الدنيا هتمشي لو راجل فاهم اني الست بتحب اللي يحطوها مش اللي يضربها حتي و هي غلطانة صحيح رفقا بمن عنهنَّ قيل استوصوا خبر بالنساء

****

في المستشفي عند حاتم و الباقي حاتم و انا الولد في المشرحة

 حاتم: افتح يا بني انا الرائد حاتم 

:تمام يا فندم و يفتح و والدة الشاب تقرب منه و تشيل الملاية من علي وشه و بعد كده بصت باستغراب

:ده مش ابني 

حاتم: نعم 

:انتي بتقول اي يا حبيبتي 

:تعال تعال مش ابننا و الله ما ابني يروح الاب 

:إيوه ده مش ابني 

حاتم: لا فهموني براحة ازاي مش ابنكم و البطاقة اللي معه 

:و الله العظيم مش ابني بس الاسم ابني بس ده مش ابني الحمدلله يارب الحمدلله 

حاتم: طيب اتفضلوا معايا شكله حوار كبير ممنوع نهائي حد يدخل هنا تمام 

:تمام يا فندم و يخرجوا و الست كانت فرحانة أوي 

غيث: الله يكون في عونها 

:مش ابني مش ابني 

ماهر: نعم مش ابنك ازاي 

حاتم: اللي جوا ده مش إبنهم شكلها لعبة كبيرة أوي يلا بينا

غيث: يلا 

****

في جناح رحاب و ماهر قاعدين كلهم بعد و الكل موجود

موده: يعني اي مش إبنهم طيب الاسم

حاتم: البطاقة بتاعت إبنهم انما الشكل مش هو 

عز: جدعان ده حوار كبير و عايز تفكير اهم حاجة موده: تخيلي بالك من نفسك بذات و انتي في المدرسة شباب بلاش تقفوا مع حد غريب 

يوسف: تعرفوا الحل فين 

بيري: فين 

يوسف: في المطعم

ماهر: بس يا يوسف 

مروان: يوسف عنده حق المطعم ده مش مطعم 

عز: ده لغز يعني ولا اي 

موسى: لا يا عز المطعم مش مطعم بجد ده عشان الشكل انما ده مخزن سري بتاعهم 

رحاب: صدقوهم هم من ساعة ما طلعوا هنا و هم قاعدين بيجمعوا معلومات

غيث: يبقي كده الحل كله هناك صح يا يوسف 

عز: هنروح ازاي بس 

ماهر: جماعة انتوا ناسين اني افراحكم خلاص هانت نخلص من افراحكم و بعد كده ندور مين الزفت و ازاي و ياريت يا شباب محدش ينزل لوحده حاتم دلوقتي ماسك القضية مش عايزين نعمل مشاكل ليه 

حاتم: بإذن الله خير يا شباب انا معكم كل اللي عايزة منكم معكي فرح العيال دول علي خير بعد كده نلعب معايا بطريقتنا احنا تمام

:تمام 

*****





تاني يوم في المدرسة في فصل جاد 

موده: السلام عليكم

:وعليكم السلام و رحمة الله بركاته

موده: يلا عشان ناخد الدراجات 

يوسف: بلاش بالله 

موده: دراجاتكم تفرح بجد

يارا: بلاش تقولي قدام الكل كل واحد ياخد دراجته و خلاص 

موده: لا و الله يوسف عجائب الدنيا كام 

يوسف: سبعة

موده: من عشرين برافو 

يوسف: نعم 

جاد: عاش يا يوسف عاش يا واد وانا يا موده 

موده: اتنين في اتنين 

جاد: اربعة 

موده: من عشرين بردو 

جاد: يالهوي بتهزري صح 

موده: دراجاتكم كلكم زي الزفت أدعي عليكم دي دراجات 

جاد: لا اقسم بالله حرام 

موده بضحك: خلاص خلاص برافو يا شباب الدراجات حلو الكل جايب فوق ١٥ فخورة بيكم 

مروان: يا بنتي خضتنا طيب و الله برافو يا عيال 

امجد: عاش لينا 

موده: ما خلاص يا بابا انت و هو يلا نبدأ الحصة 

*****

يمر اسبوعين بدون احداث جديد حاتم شاغل علي القضية الشباب مشغولين في المذاكرة و موده مشغولة في فرحها و كذلك الباقي محدش عارف لحد دلوقتي فين الولد و لسه حاتم بيدور عليه 

****

في بيت صابر 

موده: هو بجد بكرة حنتي 

هيام: يا حبيبتي 

موده: يعني اسبوع همشي من البيت

حسناء: للاسف بس هتروحي بيتك و حياتك التانية و انتي جنبنا أهو 

هيام: المهم دلوقتي خلصتي كل حاجة 

موده: اه يا عمتو 

هيام: جبتي فستان الحنة صح 

موده: اه 

هيام: طيب تمام الحنة هتكون هنا 

موده: بإذن الله

حسناء: علي خير ربنا يكملك علي خير 

موده: يارب

تبع .....

#معلمة_من_الصعيد

#مريم_شعبان  

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×