رواية لانها امي الفصل الخامس عشر 15 بقلم سمر احمد
#الخامس_عشر
#لانها_امي
#سمراحمد
#كاتبة_الظلام
_ محمد بغ'ضب طلع مسد'سه :- انا هوريك بقا دلوقت يارو'ح امك مين قتا'لين القت'لة لو مقولتش فين أية
_ عبير مسكت دراعه :-:لاء يبني متوديش نفسك ف داه'ية عشان واحد زي ده ، البوليس هيتصرف معاه
_ بهجت قعد بكل برود:- وماله هاتوه
_ محمد :- انا هسجن'كم كلكم
_ عاطف كان برا ودخل:- تسج'ن مين بتقول؟!
_ محمد بصله باستغراب مع كره وغض'ب
_عاطف:- ايوا ايوا انا عاطف مستغرب ليه وبخصوص البوليس فانا اللى طلبت اجيبه
_محمد:- اشكالكم لازم يكون مكانها ف السجن
_ عاطف:- ولا انت لم نفسك مش عيل زيك على اخر الزمن اللى ياجي يكلمني كدا
_ عبير :- قط'ع لسانك
_محمد:- انا بقا هوريك العيل ده هيعمل ايه ..قرب منه بفحي'ح الأفاعي
_ استنى عندك.....
_ محمد:- اهو البوليس جه
_ الظابط :- ف ايه
_ محمد :- أية مختفية ياحضرة الظابط وهما اللى خفوها
_ الظابط :- مختفية ازاي وتطلع مين أية دي اصلا
_محمد:- أية اللى عملت محضر عدم تعرض
_ الظابط :- اه افتكرتها ، أية فين ؟؟
_ عاطف :- واحنا مالنا دي وحدة قالت هتروح تشوف قرايبها هنمسكها احنا بقا وبعدين انا اللى اتصلت بيك ياحضرة الظابط عشان ده داخل يته'جم على بيتي
_ الظابط :- متاكد انها قالت كدا ومشيت عند قرايبها
_ بهجت :- اه وحضرتك ممكن تسأل باقي البيت حتى الخدم واي حد بيشتغل فيه
_ الظابط :- هنشوف
__ سأل كل اللى كانوا ف البيت قالو انها مشيت تشوف قرايبها بس كان باين عليهم الخو'ف
_ الظابط:- يبقى فعلا زي ما قالو وملوش داعي الكلام واللي بيحصل ده
_ محمد:- كله كدب والله كدب انتو عملتوا ايه
_ الظابط :- بقولك ايه انت عايز قضية تانية
_ عبير:- هو فيه اولى
_ عاطف :- طبعا بس عشان انا عندي بنات قد ابنك هتنازل
_ محمد:- والله مهسيبكم
_ الظابط...
_ بهجت:- معلش يا حضرة الظابط اهو طي'ش شباب
____ خرج محمد وراح بيته وهو زعلان ومقه'ور على اختفاء أية وابنها دور عليها كتير بس محدش اتعرف على صورهم.
_ دكتور دكتور البنت فاقت
_ دخل الدكتور وفحصها وطلع على احمد
_ احمد:- ها طمني ادخل أشوفها
_ الدكتور:- بس عايز اقولك أنها ...
_ احمد:- قالت ايه
_ الدكتور:- تقول ايه وهي مش فاكرة حاجة ، البنت فاقدة الذاكرة
_ احمد بفرحة:- بجد
_ الدكتور باستغر'اب:- هو ايه اللي بجد
_ معتز:- معلش يادكتور دا من زعله بس اتص'دم ممكن ندخل نشوفها
_ الدكتور:- ادخلوا بس محدش يحاول يفكرها بحاجة والا ده هياثر عليها
_ احمد بزعل متصن'ع:- حاضر
_ الدكتور:- عن اذنكم هروح اشوف شغلي بس مطولوش عندها
_ معتز:- حاضر
_ احمد:- جتلنا على طبق من دهب
_ معتز:- امك ددعيالك
_ دخلوا عند أية
_ احمد دخل واول ماشافت وشها افتكر بنته الحقيقة والدموع نزلت من عنيه وبدأ يتكلم معاها وكأنها فعلا بنته
_ عدت الايام وجه وقت خروج أية وابنها من المستشفى_
_ احمد :- البنت دي من هنا ورايح اسمها دعاء
_ معتز:- طب والطفل ده
_ احمد :- انا اتصرفت خلاص
_ معتز:- عملت ف ايه
_ احمد :- كان فيه حد شغال ف المستشفى اديتهوله يتصرف فيه مقابل شوية فلوس
_ معتز:- مضمون يعني
_ اه
____
_ بص الواد ده مش عارف اوديه فين انا خدت قرشين وهنسقمهم بالنص وطبعا مش هيدي نص الفلوس بجد
= عايزني يعني اوديه ف اي مكان
_ بالظبط
=طب هات الفلوس الاول
_ خد بس اللى حصل ده متفتحش بقك بيه تاني
= تمام يا زميلي
__
_خد الولد ووداه الملجأ وسموه عمر بس مقالش على حكاية الولد ، وادم متكلمش مع أنه كان فاكر كل حاجة الخو'ف كان مسيطر عليه
__ بعدها بفترة
_ عاطف :- بقولك ايه يابهجت
_ بهجت :- اي يااخويا
_ عاطف :- انت ماشاء الله مخلف ولاد وبنات وانا خلفتي كلها بنات ومراتك حامل ، وانا وانت اخوات مفيش فرق بينا ف..
_ بهجت بخب'ث:- كمل
_ عاطف:- يعني لو اللى ف بطن مراتك ولد اكتبه باسمي واهو هيتربى ف نفس البيت
_ بهجت :- انت اجنن'ت عايزني اديك ابني ولا بنتي متتطوز ياخي ولا خلى مراتك تخلف
_ عاطف:- مينفعش تخلف حكم سن بقا
_ بهجت:- اتجوز ياخي
_ عاطف:- اتجوز؟! انت عارف ابوها مين واخواتها مين ؟؟
_ بهجت:- معرفش اتصرف انت بس الحوار ده تشيله من دماغك خالص انا هقوم عشان مسمعش الكلام ده عالصبح
_ عاطف :- بقا كدا ، عشان ابنك برضو ولا عشان الميراث ماشي يابهجت
_ عاطف طلع لمراته وبخب'ثه عرف يقنعها وقالها عشان بهجت طمعان وعشان يكون سند لاخواته البنات بس رفضت فكرة الجواز وكان الحل أنهم يجيبوا ولد يكتبوه باسمهم من الملجأ ،راحوا الملجا وبقا يشوفوا الاولاد
_ مرات عاطف ( دلال) :- الولد دا حلو اووي وشكله ابن ناس متقولش عليه ابن ملجأ خالص
_ عاطف:- انا برضو شايف كدا , هو اسمه ايه الولد ده؟!
_ مديرة الملجأ:- عمر....