رواية غرام الادهم الفصل الرابع 4 بقلم حبيبه الشاهد
الفصل الرابع
بتحس بدوخه جامده بتيجي تسند على التربزين بتقع على الدرج بينزل ادهم لمستواها بقلق
: مالك أنتي كويسه
غرام بتشوفه بنغنشه بتفضل تهرش في أديها جامد بيحملها وبيصعدل للأعلى بسرعه بيدخل الغرفة ثم المرحاض وضعها على الأرض وسند رأسها على البانيو قام بسرعه فضل يدور على أدويه بصلها ورجع دور فتح درفة أدويه في المرحاض طلع فوار دوبه في المياه وقرب عليها جلس على ركبته مسك رأسها ووضع الكوب على فمها
: أشربي
أرتشفت منه بعد عنها الكوب عند أنتهائها هرشت جامد في أديها قام وقف حملها من على الأرض ووضعها في البانيو شغل عليها المياه اتضيقت من المياه هزة رأسها بضيق فتحت عينها نظرة لأدهم واغلقتها ثانين ادهم بيـ. خلع الحذاء وبيقعد في البانيو بيشدها إليه بيضع رأسها على كتفه وبيحاول يفوقها بتستجوب معاه بتفتح عنيها بتعب مسكت رأسها تشعر بصداع شديد ودوخه بسيطه فضل ادهم بصصلها يتابع حركتها وهي بتفوق بتوتر من قربها ليه قام وقف وهو سندها قعدها على طرف البانيو وجاب المنشفه وضعها عليها
: خليكي هنا هجبلك هدوم واجي
خرج أحضر ملابس ورجع أعطاه إليها
: أنا هخرج وهسيب الباب مفتوح لو احتجتي حاجه نديلي
رفعت عنيها بتعب: ماشي
خرج من المرحاض وهو بيحاول يهدي نفسه فتح الدولاب طلع ملابس له وبدل ملابسه المبلوله خرجت غرام كان ادهم خلص لبس قربت على الفراش نامت قرب عليها ادهم غطاها وجلس بجانبها
: أنتي عندك حساسيه من المانجا
: اه بس اخدتها علشان مكسفش عمي
مد ايده فتح دورج الكومودينه طلع ادويه
: خدي المسكن ده علشان دماغك وحاولي تنامي شويه علشان جسـ.. مك يرتاح
أخذت الدواء ولم يمر ثواني وكانت نائمه فضل ادهم بيتفحص ملامحها وقد نسا غضبه من نزولها أمامهم بدون حجاب قام من أمامها دخل البرنده جلس على الكورسي وفضل ينظر للزرع ويستنشق نسيم الهواء
بيمر اسبوع بتستيقظ من النوم على ثقل عليها وانفاس ساخنه لفت وجهها نظرة إليه وهي تلف زرعها حول عنقه نظرة إلى ملامحه الهداءه وإلى قربه الشديد لها كان أنفسهم تخطلت ببعض مشت صوبعها برقه على وجهه فتح عينه بص في عنيها وهي مركزه معاه ولم تنتبه إلى استيقاظه
: أنت جميل أوي
دفن وجهه أكتر وضمها إليه
: عارف أني جميل أوي
شعرت غرام لما تقوله وما تفعله أتوترة جداً وحاولة تبعده
: أنا أسفه مكنتش مركزه ادهم
: امممم
: أبعد عني
: لا خليكي كده تعرفي يا غرام ساعات الواحد بيحب من قلبه وبيبعد بيبقي أكبر وجع
: كنت بتحب
: عمري ما حبيت كل حياتي كانت للشغل بس
: وليه حبست نفسك الحب جميل أوي
: كل ما يكون في حب هيبقي فيه خوف من أن افقد الشخص اللي بحبه أو هو اللي يفقدني
: أنت بتقول الكلام ده ليه
: لأن حياتي على كف عفريت طبيعت شغلي خلتني أنسا حياتي الطبعيه أني أحب واتحب واتجوز واخلف
بعد عنها وقام من على الفراش دخل المرحاض وغرام مكانها مش فاهمه حاجه
خرج بعد فتره وجدها ما زالت في مكانها قرب على الدولاب يطلع ملابس
قامت غرام وقفت جنبه وطلعت ملابس حوطها ادهم من خلفها لفت غرام
: ادهم خضتني
: وريني كده البس اللي طلعتيه
: اهو زي ما أنت قولت فساتين واسعه وحجاب
ميل بوجهه بصتله بتوتر قبـ.. ل وجنتها
: ايوه كده خليكي شطوره واسمعي الكلام
قرب عليها أكتر ميلت غرام وجريت بسهوله بسبب فرق الطول بنها وبينه جريت دخلت المرحاض طلعتله لسنها قبل ما تقفل الباب ضحك ادهم بشده على فعلتها فهو منذ زواجهم وهي لم تبطل حركات الأطفال هذه
خرجت بعد فتره وجدت ادهم جلس على الأريكه ممسك بالهاتف
: تعالي يا غرام عايزك في موضوع
قربت عليه بستغراب من ملامحه الجاده جلسه بجانبه
: في حاجه
: لا كنت عايزك تعرفي أن موضوع الصوره انتهاء
: أنت.. أنت عارفه
: اه بابا كلمني عليه وأنا خلصته اللي عايزك تعرفيه أنك متبعتيش صورك لأي حد من صحباتك
: هو مين اللي عمل كده
: مش لازم تعرفي أنا خدت التليفون بتاعك وجبتلك واحد جديد وحولة جمعتك هنا في الصعيد
: بجد شكرا جداً انك هتخليني أكمل تعليم
: يلا ننزل علشان عليا شغل
نزل ادهم برفقت غرام وجد الجميع يجلس في الأسفل قرب أدهم قـ.. بل ايد ولدته وولده ودعته عزه ببكاء
: ربنا ينصرك يابني على اعداءك.. هترجعلي زي كل مره إن شاءلله
: إن شاءلله يا أمي
غرام كانت واقفه مش فاهمه حاجه بس حاسه أن قلبها مقبوض
قرب أدهم على غرام
: أنت شغال إيه
: بقالك اسبوع عايشه معايا ومش عارفه أنا شغال إيه انا يا ستي شغال ظابط وعليا مئمـ.. وريه دلوقتي
الدموع نزلة من عنيها حاولة تتكلم وتتحكم على بكاءها وهي بصه في عينه سحبها أدهم في حضنه أمام الجميع
: بس اهدي دي مئمـ.. وريه بسيطه وهرجعلك متخفيش
: أكيد هترجعلي أنت مش هتعمل زي بابا صح بابا راح ومرجعش بس أنت هترجعل واقف على رجلك وهنكمل حياتنا مع بعض
: وهنجيب اطفال
ضحكت وسط بكاءها: وهنجب اطفال
قبـ.. ل وجنتها وبعد عنها خرج من المنزل قربت عليها ولدتها طبطبت على ضهرها مسحت غرام دمعها وحاولة تتماسك أمامهم
تبعتها مروه بسخريه
عزه: تعالي معايا يا غرام عايزكي
بتمشي غرام مع عزه بتدخل غرفتها عزه بتقرب على الدولاب بتطلع منه صندوق خشب صغير بتقرب تقعد جنب غرام بتحط الصندوق على قدم غرام
: إيه ده يا ماما
: دي شبكتك حماتي الله يرحمها كانت مديهالي ساعة جواز من عمك حمدان وكانت مديه لـ أمك زي ما ادتني وقالت لكل واحده فينا نحافظ عليها علشان لما ولدنا يجه يتجوزه نديها لمراتتهم بس ربنا ما أردش أن فريال تجيب صبيان أنا اديت لي مروه ودلوقتي جه دورك افتحي الصندوق وقوليلي رأيك فيهم إن شاءلله يعجبوكي
أبتسمت غرام على حنان ولدة زوجها معها فتحت الصندوق خرجت كردان دهب وست غوايش وخاتم مسكت الكردان وضعته على رقبتها وحساست عليه بأعجاب
: الله يا ماما دا جميل جداً
: دا دهبك ولما يجي أدهم هيجبلك بقيت الدهب
: بس دا كتير اوي
: أنتي تستاهلي أكتر من كده دول مني أما نشوف أدهم هيجبلك إيه
عند أدهم وصل الموقع دخل هو ورجال الشـ.. رطه ودار الضـ..رب بينهم دار لوقت طويل وفي الأخر جت رصـ.. اصه في ادهم...
#غرام_الأدهم