رواية فارس حياة الفصل العاشر 10 بقلم زينب سعيد
رواية فارس حياة
الحلقة العاشرة
في غرفة مالك.
تجلس حياة والصغير مالك يلعبون سويا بالألعاب وضحكاتهم تملئ المكان.
-***-
بينما في الأسفل.
تجلس الدادة سهير في الجنينة تتحدث مع شخص ما:أنت بتتكلم جد يا خالد يعني فارس عارف .
لتضحك بشدة:الله يجازيك يا فارس تعلب مكار فاهم كل إلي حوليه ومخبي وعامل دور العب*يط يلا ربنا يحميه ويصلح حاله ماشي يا أبني مع السلامة لتغلق الهاتف وتنهض لتدخل لكي تذهب لحياة ومالك.
-***-
مساء.
يجلس فارس والدادة سهير وحياة التي تحمل الصغير مالك.
لينظر فارس للدادة بمكر:أخبار خالد أيه يا دادة.
دادة بضحك:كويس يا فارس طالما أنت عارف كل حاجة ليه سكت ده كله.
فارس بهدوء :كنت عايز أعرف أنتو عايزيين توصلوا لأيه بإلي أنتو بتعملوه عشان عارف معزتي عندكم أيه يا دادة كويس وعارف إنكم يستحالة تعملوا حاجة ضدي.
الدادة بحنان:ربنا وحده إلي يعلم معزتك عندي أيه يا فارس يا أبني.
فارس بهدوء :تسلمي يا دادة ربنا يخليكي.
حياة بمرح :تحبوا أخد مالك ونطلع وأجيب ليكوا شجرة وأنتين ليمون.
فاس بضحك:شجرة ليه ما أنتي موجودة أهو.
حياة بغيظ:بقي كده يا فارس ماشي مش هخلي مالك يلعب معاك.
فازس بسخرية :يا سلام.
حياة بغيظ:وحياة عبد السلام يا أخويا.
فارس بضحك:لا والله أنتي هتر*دح*يلي كمان.
الدادة بضحك :الله يجازيكي يا حياة أنتي متبطليش ضحك ولا شقاوة خالص.
حياة بضحك:بزمتكوا البيت كان ليه حس قبل ما أنا أجيي.
الدادة بهدوء:لا يا بنتي بأمانة ربنا البيت كان جسد بلا روح.
حياة بمرح :عشان تقدروا قمتي بس.
فارس بعتاب مصطنع :أخص عليكي يا دادة أحنا كنا عايشين في هدوء قبل القلق دي ما تيجي.
حياة بغيظ:أنت أصلا بتقول كده عشان تغظني لكن أنت متقدرش تعيش من غيري أصلا يوم واحد.
فارس بإبتسامة:عندك حق مقدرش أعيش من غيرك يوم واحد مين هيضحكني غيرك.
حياة بغيظ:أنا طالعة أنيم مالك في أوضته أحسن ما أتشل لتغادر حياة تاركة إياهم يضحكون علي جنانها.
-***-
ليذهب بعدها فارس إلي مكتبه لمتابعة أعماله وصفقاته.
بينما تذهب الدادة للأعلي للجلوس مع حياة.
-***-
في فيلا عز المنياوي.
يجلس عز مع زوجته نهلة وشقيقته نهال يتناولون طعام العشاء بصمت تام.
لتقطع نهال هذا الصمت بمرحها المعتاد:أيه يا جماعة ساكتين ليه واكلين سد الحنك ولا أيه.
ليبتسم عز ونهلة علي دعابة نهال فهي فرحة هذا المنزل.
ليتحدث عز بإبتسامة :عايزة أيه ست نهال أنا عارفك مبتعمليش الشوية دول إلا لو عايزة حاجة.
نهال بتعجب:أيه ده هي نهلة مقالتش ليك.
نهلة بتذكر وأسف:نسيت يا نهال والله متزعليش.
عز بتساوؤل:خير عايزين أيه مش مستريح ليكوا أنتو الأتنين لما بتتفقوا عليا.
نهال بمرح:ده أحنا ملايكة يا أبني.
عز بسخرية:إبنك مش ملاحظة أني أكبر منك يا أوزعة المفروض تقوليلي يا أبيه.
نهال بمرح :يا أبني دي كلها شكليات.
عز بنفاذ صبر:خلينا في المهم عايزيين أيه.
نهلة بهدوء:نهال عايزنا نسافر نقعد مع ماما وبابا شوية.
عز بهدوء:وأنتي رأيك أيه عايزة تغيري جو ولا عايزة تشوفيهم.
نهلة بسخرية :وهتفرق أيه يعني.
عز بهدوء:تفرق لو عايزة تغيري جو نسافر أي مكان سوا عايزة تشوفيهم فعمي كلمني وقالي أنه هينزل الأسبوع الجاي.
نهال بفرح:بجد ده أحسن خبر سمعتواالنهاردة بس ده ما يمنعش أننا نسافر نغير جو.
نهلة بهدوء:زي ما تحبوا أنا طالعة أنام لتغادر إلي غرفتها لينظروا إليها بأسي.
لتتحدث نهال بحزن:صعبانة عليا أوي يا عز موضوع الخلفة مأثر عليها.
عز بتنهيدة:مش عارف أعملها أيه بس أنا تعبت بجد من معملتها دي.
نهال بحزن :أستحملها عشان خاطري عز.
عز بحسرة:عشان خاطرك نهلة دي روحي يا نهال حب عمري كله.
نهال بهدوء:ربنا يخليكم لبعض ويرزقكم بالزرية الصالحة يارب.
عز بهدوء:يارب يا نهال يارب.
-***-
في مكتب فرس.
يدق الباب وتدخل حياة وهي تحمل فنجان قهوة.
لينظر لها فارس بإبتسامة:أيه الجميل رضي عني ولا أيه.
حياة بعتاب:هو أنت عملت حاجة عشان أزعل منك.
فارس بضحك :طيب أقعدي يا بكاشة عايزة تقولي أيه.
لتجلس حياة بتوتر وتحاول التحدث لكن لا تعلم من أين تبدأ.
ليتحدث فارس بهدوء :قولي يا حياة إلي أنتي عايزة تقوليه .
حياة بإرتباك:عايزة أروح أزور بابا وأخواتي.
يستند بظهره علي المقعد ويتحدث بهدوء:زي ما تحبي خلي السواق يوصلك.
حياة بفرحة :بجد يا فارس أنت موافق.
فارس بهدوء :أه براحتك.
حياة بإرتباك :وطلب تاني.
فازس بملل: قولي.
حياة بتوتر:صاحبتي هتسافر بره مصر ممكن أروح أزوها قبل ما تسافر.
فارس بهدوء :تقدري تروحي يا حياة مكان ما تحبي بس خدي بالك متحاوليش في يوم من الأيام إنك تهزي ثقتي فيكي لإنك لو خسرتيها هتبقي بره حياتي للأبد .
حياة بتعجب:قصدك أيه مش فاهمة.
فارس بهدوء :مفيش يا قمر وأمشي يلا خليني أشرب القهوة إلي بردت دي.
حياة بمرح:أيه رأيك هعمل فشار وعصير ونقعد نتفرج علي التلفزيون سوا.
فارس بهدوء :حاضر يا ستي روحي عقبال ما أخلص شغلي.
حياة بفرح:حاضر لتركض تاركة أية ينظر لها بعشق.
-***-
بعد ساعة.
يجلس فارس وهو يحمل الصغير وحياة والدادة سهير يشاهدون فيلم كوميدي ويتناولو الفشار والعصائر ويضحكون بصخب حتي الصغير يقهقه مثلهم ظلوا هكذا حتي منتصف الليل ليذهب بعدها الجميع إلي غرفهم كي يناموا.
-***-
في الصباح.
يستيقظ الجميع ويتناولون طعام الإفطار ليغادر فارس إلي عمله بعد أن أعطي لحياة مبلغ من المال كي تشتري بعض الأغراض لعائلتها.
-***-
لتذهب بعدها حياة إلي غرفتها كي تستعد للذهاب من أجل زيارة أهلها لتنتهي وتودع الدادة ومالك.
وتذهب إلي الخارج وتركب السيارة وتشتري بعض الأغراض لأهلها.
لتصل بعد الساعة إلي منزل أهلها لتصعد السلم وتطرق الباب.
ليفتح الباب بعد فترة وخرج ست عجوز لها:خير يا بنتي.
حياة بإستغراب :حضرتك مين ده بيت أهلي.
الجارة بهدوء:بيت أهلك مين يا بنتي ممكن قصدك علي الجيران إلي قبلي.
حياة بصدمة :إلي قبلك أزاي.
الجارة بهدوء:أنا مأجرة الشقة من شهرين يا بنتي زي ما قولتلك.
حياة بحزن:تمام يا طنط شكرا.
لتذهب حياة إلي أحد جيرانهم وتطرق بابهم لتخرج الجارة وتسلم عليها بشدة وتخبرها أن أهلها قد تركوا الشقة منذ فترة لتسلم حياة عليها وتذهب بحزن وهي تجر أزيال خيبتها لا تعلم أين تجد أهلها.
لتنزل تركب السيارة وتطلب من الساىق أن يوصلها مكان ما.
-***-
في شركة عز.
يجلس عز في مكتيه يتحدث علي الهاتف مع شخص ما بعصبية أنتي عايزة أيه دلوقتي مش كفاية الفلوس إبي أخدتيها بتهدديني طيب براحتك بنتك إلي هتتفضحك مش أنا فلمي الدور بدل ما أقلب عليكي أنتي مش قدي مش عز المنياوي إلي يتهدد يا حلوة مع السلامة ليغلق الهاتف بعصبية ويضعه علي مكتبه ويغمض عينيه بتعب لعل الصداع يخف قليلا.
-***-
في شركة فارس.
في غرفة الإجتماعات يجلس فارس يترأسهم وعلي يمينه خالد وعلي يساره محامي الشركة وباقي الأعضاء من مدراء ورؤساء الأقسام يناقشون الصفقات التي سيقدمون بها.
ليستمعوا إلي صوت ضج*يج وصر*يخ وأصوات عالية بالخارج.
ليخرج فارس بسرعة ليري ما هذه المهزلة التي تحدث في شركته ويتبعه الجميع من الغرفة لمعرفة ما سيحدث.
ليخرج فارس بعصبية :أيه إلي بيحصل هنا ماكاد أن يكمل كلامه ليصدم مما يري؟؟؟!!!
يتبع......
بقلم زينب سعيد القاضي