رواية معلمة من الصعيد الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم مريم شعبان
بسم الله الرحمن الرحيم
(بارت39)
في جناح موده و عز
عز: موده موده
موده: نعم
عز: تعالي نخرج
موده: لا مش عايزة
عز: بطلي رخمة
موده: انت اخدت عليا اوي عز مش عشان اليومين اللي فاتوا كنت بهزر و اضحك معك يبقي كده انا خلاص لا يا عز أنا لسه زعلانة و متضايقة و سيبني في حالي
عز: انتي مجنونة يا بنتي ما كنتي حلوة
موده: اه طبعا ما انت اتعودت علي كده تجي تصلحني بالكملتين و الموضوع يخلص بس لا المرة دي الموضوع مش هيخلص بالسهولة دي يا عز و انسا نهائي اني اكلمك زي الاول أنا زعلانة منك و من بابا و من نفسي و علي نفسي في لو سمحت سيبني في حالي بقي
عز: تصدقي أنا غلطان كنت عايز اخدك و نروح الملاهي
موده: بطل هبل و امشي من هنا
عز: لا موده انتي نسيتي نفسك ولا اي انا جوزك كلمني باحترام شوية و اداب اي هبل دي اي الطريقة دي ده اللي اتعلمت في بيتكم لا لا أنا لازم أقعد مع عمو صابر
موده: اتفضل
عز: اتفضل اي
موده: تروح تقعد مع اللي انت عايزه
عز: أنا بهزر
موده: طيب يلا من هنا بقي
عز: أنا خارج ده انتي بتعشقي النكد هرمونات النكد بتجري في دمكم
موده: احسن بردو و اه صح حاتم جاي انهاردة
عز: ليه أن شاء الله
موده: يشوف أخته عندك مانع
عز: مش عندي أنا نازل و يخرج
موده: احسن بردو
****
في جناح ماهر و رحاب
ماهر: لا كده غلط براحة و انت هتعرف تحفظها
سند: أنا قولتها كذا مرة و بنسا
ماهر: مش مشكلة تنسا يا حبيبي هنفضل كتير لحد ما نحفظها عادي يلا ورايا نقرأ سورة الفاتحة
سند: حاضر و يبدأ يقرأ
ماهر: ما انت شاطر اهو
سند: حلو
رحاب: جدا جدا جدا برافو عليك يلا بقي عشان الاكل يلا سند تروح تغسل ايديك يلا
سند: حاضر و يجري
ماهر: فين نورسين و لين
رحاب: قاعدين مع زهراء
ماهر: تمام احنا هناكل هنا ولا تحت
رحاب: انهاردة الغدا تحت عشان طنط قالتلي انزلوا كلكم انهاردة
ماهر: تمام يا حبيبتي عاملة اي حاسة بتعب
رحاب: لا يا حبيبي الحمدلله أنا بخير
ماهر: ادام الله حمدك لو حسيتي بحاجة قولي علي طول
رحاب: متخفيش أنا لسه في الاول
ماهر: ربنا يعينك يارب أنا جنبك اهو
رحاب: ربنا يحفظك ليا تربية الولاد صعبة اوي يا ماهر
ماهر: عندك حق بذات في الزمان ده بس احنا اتفقنا نعمل كل حاجة اهو بقول يصلوا معنا و نقرأ قران كلنا و اهو احنا معهم و طالما احنا بنحاول ربنا هيكون معنا و ربنا يجعلهم ذرية صالحة هم و اللي جاي ده
رحاب: يارب يا حبيبي و يحفظك لينا
ماهر: اللهم امين يلا يا استاذ سند عشان ننزل
سند: أنا جيت يلا
رحاب: انزلوا انتوا انا هروح عند موده حاتم جاي انهاردة
ماهر: تمام بس انزلي علي طول عشان تأكلي و خلي بالك من نفسك
رحاب: ماهر يا حبيبي انا مش مسافرة أنا رايحة الجناح اللي جنبنا
ماهر: بردو بخاف عليكي
رحاب: حبيبي
سند: ينفع اجي معكي
رحاب: اكيد تعال يلا
ماهر: لا تعال معايا
رحاب: سيبه
ماهر: عشان تقعدي براحتك مع اخواتك
رحاب: لا سيبه عادي يعمل اي يعني
ماهر: تمام يلا روحوا انتوا و انا هغير هدومي و انزل
رحاب: تمام يا حبيبي يلا يا سند
سند: يلا يا ماما
****
تحت في الجنينة
سليم: اطلع خلي مراتك تنزل عشان تاكل معنا
عز: لما يجي وقت الغدا هطلع إنما هي دلوقتي قاعدة مع حاتم
صابر: عامل اي معها يا عز يا بني براحة عليها يا عز أنا عارف أنها مطلع عينك اكيد بس يا بني هي طيبة خلي بالك منها
عز: متخفيش يا عمي موده في عيوني بالعكس والله هي مش بتعمل حاجة للدرجة اني خايف من الهدوء بتاعها ده انا اللي غلطان يا عمو مش هي حتي لو بتعمل اي دلوقتي ده هيكون رد فعل علي اللي انا عملته أنا خنت ثقتها يا عمو و انتوا السبب قولتلك كتير اقولها و انا عارف انها طيبة و هتقدر تفهمني ربنا يحفظها ليا و باذن الله نرجع زي الاول
صابر: باذن الله يا حبيبي انا من ساعة ما رجعتوا من السفر مش شوفتها ولا حتي كلمتني
عز: معلش يا عمو موده زعلانة منك اوي انت كنت كل حاجة ليها خدعتها بردو
صابر: ربنا يسامحني يارب و يهديها عليا
****
في جناح موده و عز
حاتم: عاملة اي يا حبيبتي
موده: الحمدلله بخير
حاتم: طمنني عاملة اي مع الواد ده
موده: كويسين الحمدلله اخبار شغلك اي
حاتم: مشغول أوي
موده: مش وصلت لحاجة بخصوص المدرسة
حاتم: لا للاسف
موده: يعني بردو مش عارفين مين الشخص ده
حاتم: لا يا موده احنا مستنين تخلصوا الافراح دي و نبدأ نشتغل جد عشان مش عايزين مشاكل
موده: تمام علي خير كتب كتابك بعد اسبوعين يا باشا
حاتم: اه الحمدلله ده انا فرحان أوي
موده: الحمدلله ربنا يسعدك يا حبيبي و الباب يخبط
موده: اقوم اشوف مين و تروح
رحاب: السلام عليكم عرفت اني حاتم هنا قولت اجي رخم عليه
حاتم: اهلا
موده: تعالي ادخلوا اهلا استاذ سند
سند: انا مخصمك
موده: ليه
سند: عشان انتي سافرت مع عز و سيبتني هنا
موده: اخص عليا اوعدك اني مش اسيبك تاني
سند: وعد مش هتروح مع عز مكان
موده: انا اقدر اسيبك اساسا مش عايزة اروح مع مكان يا سند
عز: بتقولي حاجة يا حبيبتي
موده: بسم الله بتطلع امت انت
عز: في اي وقت بتقولي اي بقي
سند: ملكيش دعوة بيها متقوليش يا حبيبتي عشان هي حبيبتي انا
موده شليته: سيبك منه يا سند ده رخم اساسا تعالوا ندخل
رحاب: إتفقوا عليك
عز: شكلها كده اهلا استاذ حاتم عندنا
حاتم: اهلا
عز- ما تكلمني كويس يا بني ما خلاص بقي
حاتم: انا كلمتك اساسا انا كنت عايزة اموتك اقسم بالله
عز: لا انت الكبير و تجي زهراء
عز: تعالي يا ستي شوفي خطيبك عامل دوشة
زهراء: رحاب لين بتعيط و مش عارفة مالها
رحاب: طيب هروح اشوفها و تمشي
حاتم: مالها لين
زهراء: مش عارفة و الله مرة واحدة قعدت تعيط
موده: يمكن حاجة زعلتها رحاب راحت تشوفها و هتجي
حاتم: تمام
موده: ما تقعدي يا زهراء واقفة ليه تشربوا اي
زهراء: ولا حاجة احنا كده كده نازلين عشان ناكل
موده: لا انا هاكل هنا
عز: لا هتنزلي جدك عايزين كلنا
موده: مش هنزل
عز: لو مش هتنزلي مش هنزل انا كمان
موده: لا طبعا انزل انت ملكيش دعوة بيا
زهراء: بس هتنزلوا انتوا الاتنين مش ناقصين خناق احنا عشان خاطري يا موده
موده: تمام بس انهاردة بس مش هنزل تاني
زهراء: تمام يا حبيبتي
عز: تعالي يا زهراء يا اختي يا حبيبتي اقعدي جنبي
زهراء باستغراب: حاضر و تروح
عز: تعرفي يا زهراء انا هطلع عين عريسك يوم كتب الكتاب
حاتم: بس يا بني
عز: الله انا كلمتك
حاتم: مش بتقول عريسها ولا انا سامع غلط مش انا خطيبها
عز: اه تصدق نسيت وربنا هطلع اللي انت عملته يوم الفرح بس اصبر
حاتم: اسكت يا بني ملكيش دعوة بينا
عز: انا نسيت اساسا انك خاطب اختي اساسا
حاتم: اصبر اكتب الكتاب بس
عز: جدع يا واد يا حاتم انت صح ماشي بضوابط الخطوبة انت صح و الله انا عرفت اختار لاختي عريس راجل
حاتم: تسلم بس للاسف انا اختارت لاختي عريس
عز: اي اغلط بقي
حاتم: عريس أهبل و متخلف
عز: مش هرد عليك
حاتم: احسن بردو
موده: كفاية انتوا الاتنين
زهراء: انا بقول يلا ننزل احسن
موده: صح يلا بينا
*****
تحت الكل متجمع علي السفرة
سليم: يعني مش سلمتي عليا يا موده مش شوفتك من امبارح حتي طلعتي علي طول
موده: كنت تعبانة و عايزة انام
سليم: لا الف سلامة عليكي طيب بعد كده الاكل هيكون تحت الكل هيتجمع تحت علي الفطار الغداء العشاء محدش هيقعد في جناحه كل ينزل و اعملوا حسابكم يا غيث انت و حاتم بعد الجواز بردو هتجوا هنا عشان نتجمع كلنا
حاتم: انا اسف لحضرتك بس اكيد مش هنقدر نعمل كده بعد الجواز كل واحد بيكون له حياة و يحب يقعد مع مراته و ياكلوا براحتك لوحدهم مفيش اي حاجة لو نتجمع كلنا يوم الجمعة و نقعد زي ما قولت حضرتك انما كل يوم صعب و مستحيل
سليم: زي ما قولت زمان جاين عشان تاخدوا احفادي مني
موده: لا علي اساس انك بتخاف علي أحفادك مش بتعمل خطط عليها عشان مصلحتك فقط
سليم: خلي بنتك تسكت يا صابر ساكت مراتك يا غز
صابر: بس يا موده عيب كده
سليم: انا بعمل كل حاجة في مصلحتكم
عز: جدا الصراحة بوظت فرحتي بالفرح عشان مصلحتك انت مش عشان مصلحتنا احنا كل المهم عندك يفضلوا جنبكم مش مهم بقي هم فرحانين ولا لا اهم حاجة يكونوا جنبك
سليم: انت كمان ما تشوف ابنك يا نبيل
نبيل: اتكلم يا عز اتكلموا كلكم يا ولاد طلعوا كل اللي في قلبكم
ماهر: انا خلتني اتجوز الاول غصب عني عشان صفقة عندك في الشغل حرمنتي من حاجات كتير عشان انا الكبير كنت هتجبرني اتجوز بيري عشان بس تقعد معك و يوم ما رفضنا قولت يا بيري تتجوز خلال شهر الا انا اتجوزها و بيري ربنا رزقها بغيث وقفت قدامي كتير وفقت علي رحاب عشان بس موده مش تزعل و تمشي انما انت رافض اني اكون سعيد في حياتي حتي لما لقيت واحدة بتحبني و عايشين في سعيدة مصصم تخرب علينا البيت ده
بيري انا خلتني ارخص نفسي و اطلب من غيث يتجوزني بس عشان الدنيا تمشي مش اتجوز ماهر خلتني كلنا قاعدين بنفكر نعمل اي عشان نخلص بس من المصيبة دي سيبتم و سافرت عشان ارتاح مع كل شوية كلام اني هتجوز ماهر اول ما نزلت كنت عايز تعمل اي شي عشان اتجوز ماهر و يوم ما ربنا عوضني و حبيت غيث و حياتنا بقيت تمام و اتفقنا ننشأ الإتفاق اللي بينا مصمم بردو تهدم الفرحة دي و احنا خلاص اسبوع و هيكون فرحنا المفروض بقي اننا نسيب بيتنا و نجي نقعد هنا عشان المفروض بتحبنا يعني
زهراء: انا واقفت قدام عرسان كتير أوي بيجيوا عشان مش اطلع برة البيت ممنوع ناكل اي حاجة برة ممنوع نكلم اي حد ممنوع نفرخ و نغني ممنوع نعمل اي شي نكون فرحانين فيه و حتي لما حاتم اتقدم طلعت عينه عشان توافق لمجرد انك شايف انهم هياخدوني منك طيب انت عملتها اي عشان نقعد معك انا كل يوم في مشكلة شكل بسبب حضرتك
عز: في الاول تجبرني اتجوز موده و تقولي اني عمتو كتبت وصية و بعد ما حبيتها اكتشتف انها وصية اي كلام بس عشان موده تقعد و لما اقرر أقولها تهددني انك هتخلني اطلقها و تجوزها اي حد تاني بوظت فرحتي باليوم اللي كنت منتظره مع حبيبتي خليت موده اليومين دول تعيط كتير ده كله بسبب بعد ما حياتي كانت ماشية تمام بوظتها بعد ما كنا انا موده فرحانين أهو دلوقتي هي مش عايزة تكلمني عشان غلطة عملتها و حضرتك السبب في ده كله
جاد: انا نفسي مرة تحسسني اني ليا لازمة في بيت مش اي حاجة بعملها تقولي شكلنا قدام الناس الناس هتقول علينا اي اي فرحة لازم تبوظها فرحة فرحانين فيهم و جابين حاجات تفرحنا اكتر ازاي انا بيتي يحصل فيه كده نشغل أناشيد ازاي مستحيل الصوت تفرحوا ازاي الناس تقول علينا انا انا سليم السيد الناس تقول عليه احفاده بقول بيسمعوا حاجات ملهيش لازمة انا خارج يا جدو مع صحابي رايحين الملاهي الناس تقولي عليك واحد كبير زيك رايح الملاهي اي حاجة الناس الناس الناس حضرتك مش خايف علينا حضرتك خايف علي شكلك قدام الناس عشان تكون مسيطر علي كل حاجة
موده: انا حياتي كانت كويسة نزلت بس عشان اشوف اهل والدتي و جاية اقعد يومين و امشي لقيت الدنيا كلها اتقلبت قولت لعله خير و اقعدي يا موده حبيت عز و قولت ربنا عوضني بس ازاي لازم حاجة تخرب فرحتي قولت يمكن في الاول انا فهمتك غلط بس كل مرة تثبت اننا مش مهمين عندك اهم حاجة تكون كلمتك مشيت علي طول حضرتك كسرت فرحتي بيوم فرحي و الحنة اللي قعدت اخطط ليها اسابيع و كنت كل حاجة ماشية تمام بس ازاي باظت بخطط حضرتك انا عمري ما تخليت اني رخيصة عند الكل كده عند بابا اللي وافق يعمل كده من ورايا و اني طول عمره كان معايا و عمره ما غصبني علي حاجة ولا علي حضرتك اللي اخر فترة حبيتك فيها و قولت حضرتك اتغيرت و خلاص بقيت تحبنا صح و فهمتنا ولا علي عز اللي حبيته بجد و كنت منتظرة اليوم اللي هنكون مع بعض بس كل حاجة بتبوظ بسبب حضرتك يا جدو شكلك قدام الناس اي ده انت مدرستك كانت كلها باظة و العيال ماشين في طريق غلط و احنا اللي لحقنا العيال دول بيتك اللي فرحان بيه ده كانوا كلهم بيصلوا في البيت من ساعات ما كل واحدة فينا اتجوزت حد من أحفادك بقول ينزلوا يصلوا في الجامع و اقربوا من ربنا حاتم و غيث اللي مش عجبنك هم اللي كانوا بيقفوا جنبنا و خلوا أحفادك تقرب من ربنا اكتر بيري اقربت من ربنا و لبست الخمار ربنا يجعلهم زوجين صالحين و زهراء غيرت حاجات كتير فيها بردو حاتم له سبب في التغير ده يعني انت حياتك و مدرستك و كل الحاجات دي كانت غلط لحد ما احنا جاينا بس مش احنا اللي بنوظنا الدنيا اكتر مش شوفت تغير جاد و صحابه اللهم بارك اتغيروا كتير احنا بقي اللي بنبوظ البيت صح تمام انا مش هقعد في البيت ده انا راجعة بلدي تاني احسن من هنا مليون مرة عز عايزيني تشوفلي شقة برة البيت ده اما هرجع البلد
ماهر: و انا و مراتي و عيااي هنخرج من البيت ده مش هنقعد تاني
غيث: و انا هشوف شقة بعيد عندما خلينا نعيش
سليم: خلصتوا فرحان انت بولادك دلوقتي ولا مراتك خليتك تعصي امري
سهام: لا ثواني مراته اللي هي انا صح و ده انا كل يوم بيشوف واحد من ولادي بيتكسر و بسكت عشان خاطرك ده انا بخدمك ليل و نهار و ساكتة و ده انا بحبك و ده ابويا في الاخر تقول كده يا بابا انا عملتك اي لكده انا هسيبلكم البيت ده يلا يا عيال كلنا هنروح بيت بابا و هنقعد هناك مش هتشوفوا وشنا تاني عشان انا زهقت اقسم بالله من البيت ده يلا كل واحد يلم هدومه و يجي
اسماء: استهدي بالله بس يا سهام
سهام: لا يا اسماء كفاية كده طالما اما اللي بخرب البيت
اسماء: بابا اكيد مش قصده استهدي بالله بي
سهام: همشي يعني همشي انا اسفة يا نبيل بس لازم امشي و تقوم
نبيل: استني عندك
سهام: نعم
نبيل: حضري شنطتي معكي انا همشي معكم
سهام: تمام و الكل بدا يقوم يحضر شنطته و سليم اقعد لوحده علي السفرة
*****
في اوضة كاظم و اسماء اسماء بتكلم كاظم
كاظم: انا بقيت اكره اسافر لو ما اسافر من هنا تحصل مصيبة من هنا
اسماء: ربنا يرجعك لينا بالسلامة المهم اعمل اي دلوقتي مينفعش امشي معهم و اسيب بابا لوحده
كاظم: لا خليكي معه انا كده كده نازل بعد بكرة عشان فرح بنتك
اسماء: فرح بنتي متعرفيش اللي فيها غيث و بيري كانوا متفقين يتجوزا عشان مش تتجوز ماهر
كاظم: نعم الكلام ده بجد
اسماء: اه بيري قالت كده
كاظم: الجوازة دي مستحيل تتم
اسماء: طيب صل علي النبي كده غيث واضح انه بيحبها كتب لو كانت في البداية كده بس اتحول لحب و هي بتحبه سيبهم يا كاظم انا قولتك بس عشان تكون عرفت كل حاجة انما بالله عليك متعمليش حاجة و غيث شخص محترم و ابن ناس خليهم يكملوا
كاظم باستغرا:ب انتي مين متأكدة انك اسماء
اسماء: يارب كده مش عاجب ولا كده عاجب اعمل اي ياربي
كاظم: لا لا خليكي كده احسن المهم بنتك فين
اسماء: شكلها هتروح معهم
كاظم: سيبها اقعدي بس انتي لحد ما ارجع
اسماء: تمام حاضر
*****
في جناح ماهر و رحاب
رحاب: احنا هنمشي بجد
ماهر: اه و ياريت تلمي كل حاجاتك عشان مش هنرجع تاني هنا و يلا نساعد بعض نلم حاجات الولاد
رحاب: تمام يا حبيبي
ماهر: يلا عشان نمشي بعد العشاء
رحاب: حاضر
****
في جناح موده و عز
عز: خدي كل حاجاتك و بكرة هيجي اخد العفش كله و اشوف شقة صغيرة نقعد فيها
موده: تمام
عز: تحبي اساعدك في حاجة
موده: انت خلصت شنطتك
عز: اه
موده: طيب افتح الدولاب حط الفستانين بتاعتي هنا
عز: تمام و يروح
عز: الحاجات دي بتتلبس فين دي فستان قصيرة او فستان طويلة و بحمالات
موده: كنت جيبهم البسهم في البيت و كمان كان في واحد فيهم للحنة بس يلا الحمدلله
عز: هوعدك اقسم بالله
موده: اخلص يا عز حط الهدوم
عز: لا بس حاجات حلوة أوي
موده: عارفة طبعا
عز: اقسم بالله لو حاجة من دلوقتي لبستها برة بيتنا مش عارف هعمل فيكي اي
موده: شايف الفستان الازرق اللي بحمالات ده
عز: اه
موده: هلبسه في حنة بيري
عز: ده عند طنط
موده: اتكلم كويس
عز: انسي يا موده انسي انك تلبسي فستان زي ده برة بيتنا انسي
موده: ممكن تخلص تلم الشنط عشان طنط سهام قالت هنمشي بعد العشاء علي طول
عز: تمام يا حبيبتي
****
في اوضة نبيل و سهام
سهام: انا اسفة يا نبيل بس حقيقي مش قادرة
نبيل: مفيش حاجة يا حبيبتي ده كان لازم يحصل من زمان كان لازم ناخد الخطوة دي من زمان متخافيش اسماء هتقعد معه
سهام: بس بيري جاية معنا
نبيل: اه بس اسماء هتقعد كاظم لسه مكلمني قال راحوا أنتوا و هي هتقعد لحد ما اجي نشوف في اي
سهام: هو كده فرح بيري
نبيل: في معاده و هنفرح كلنا هناك انا قولت لبيري و البنات يجيبوا كل حاجة خاصة بالفرح عشان هنقعد هناك
سهام: تمام يا حبيبي انا خايفة الولاد مش يحبوا البيت ما انت عارف انه في منطقة شعبي و وسط دوشة
نبيل: لا بإذن الله هيحبوا لحد بس ما نشوف هنشتري بيت نقعد فيه ازاي ما انت عارفة الفلوس كلها باسم بابا
سهام: ربنا يسترها معنا
نبيل: يارب
*****
في بيت صابر
صابر: انا هسيب بناتي كده يمشوا مكان انا مش عارفه
هيام: سيبهم كل واحدة مع جوزها اخرج انت من الموضوع
حسناء: اه ياريت و سيبهم يعيشوا يا صابر كفاية كده
هيام: اه ياريت
صابر: الحاج ده هيقلب علي الكل
هيام: ما يقلب انت خايف منه كده
صابر: انا مش خايف منه انا خايفة علي بناتي
هيام: لا متخفيش بناتك كل واحدة فيها مع جوزها ملكيش دعوة بيهم
صابر: انتي ليه محسسني اني عدو ليهم
هيام: اه يا صابر انت بوظت فرحة بنتك و كفاية كلام بقي
****
بعد العشاء الكل كان جاهز و كانوا كلهم نازلين و سليم واقف
سليم: خلاص ماشين
نبيل: سامحني يا بابا بس مش هقدر اقعد اكتر من كده
سليم: براحتكم بس اليوم اللي هتخرجوا فيه كلكم من البيت مش هترجعوا البيت ده تاني و تنسوا اني كان ليكم جد اساسا و اعتبروا نفسكم زي اي مدرس في المدرسة بياخد مرتب و بس
سهام: يلا يا ولاد خرجوا الشنط في العربيات يلا
سليم: بردو هتمشوا اعتبروا نفسكم مش هتدخلوا البيت ده غير لما اموت يلا برة و يخرجوا كلهم
سليم: انتي قاعدة ليه انتي كمان مش روحتي معهم ليه
اسماء: لحد ما جوزي يجي يا بابا
سليم: تمام انا طالع اوضتي
اسماء: طيب تحب احضرلك حاجة
سليم: لا انا طالع انام
***
قدام الفيلا
يارا: انتوا ماشين و سيبني
رحاب: ما انتي هتجي عندنا يا حبيبي و انا هيجي أشوفك
سهام: البيت بيتك يا يارا تعالي في اي وقت
يارا: تسلمي يا طنط
يوسف: كده بردو هتمشوا خلاص طيب انا هقعد ما مين
نبيل: معلش بقي يا ولاد تنوروا البيت
يوسف: تواصلوا بالسلامة
جاد: الله يسلمك
سهام: يلا يا ولاد
هيام: خلي بالكم من نفسكم يا بنات
موده: حاضر يا عمتو و سلمت عليهم كلهم و يركبوا كلهم و يمشوا
*****
بعد مدة يوصلوا بيت والد سهام
نبيل: يلا كل واحد ياخد مراته و علي اوضة زهراء و بيري اوضتكم هناك أهي و جاد في اوضة صغيرة روح نام هناك في اوض كتير بس اللي متنضفين دول هم دول
ماهر: خلاص يا بابا بكرة الصبح نقوم نشوف البيت ده
جاد: هات سند ينام معايا
رحاب: لا خليه معايا
جاد: يا ستي هي الاوضة تنفع تناموا انتوا لما تنامي عيالك فيهم هاتوا الولد معايا و زهراء و بيري ياخدوا لين و نورسين
موده: صريح أوي
جاد: ما اصل انا قولت اعمل جدع و آخده معايا هيناموا ازاي ده كنت لوحدي مكنتيش مرتاح
سهام: معلش يا ولاد لفترة معينة بس و هنجيب حاجات جديدة
جا:د تمام
نبيل: يلا كل واحد علي اوضته
****
في اوضة عز و موده
موده: اه مش قادرة يوم صعب
عز: الحمدلله اننا سيبنا البيت
موده: جدو صعبان عليا
عز: بردو يا موده
موده: جدو تعبان عايز حد يقعد معه مكنيش ينفع بردو نسيبه لوحده هو غلطان اه بس احنا قولنا كلام صعب اوي تفتكر ربنا يسامحنا علي الكلام اللي احنا قولنا ده
عز: أنا عارف اننا احنا بردو غلطانين عشان مكنيش ينفع نكلم جدو كده
موده: طيب هنعمل اي
عز: لازم نصالح الدنيا دي جدو غلطان و احنا بردو غلطانين
موده: اصبر ثواني حاتم بيرن
موده: السلام عليكم
حاتم: وعليكم السلام وصلتي
موده: اه الحمدلله
حاتم: طيب الحمدلله موده عايز منك طلب
موده: خير يا حبيبي
حاتم: كلمي يارا و خليها تشيل الصورة اللي حطتها علي الفيس من الصبح بكلمها و مش عايزة تسمع الكلام و مش عايز اقول لخالي
موده: و احنا من امت بننزل صورنا اساسا اقفل اقفل هكلمها
حاتم: تمام يا حبيبتي و يقفل
عز: في أي
موده: يارا منزلة صورها فيس
عز: طيب براحة عليها و فهمها براحة
موده: حاضر ترد بس السلام عليكم
يارا: وعليكم السلام
موده: اي يارا يا حبيبتي اي الصورة اللي منزلة لنفسك دي
يارا: دي بالنقاب يا موده حاتم مكبر الموضوع أنا مش عندي غير بنات
موده: بردو حتي لو مش عندك غير بنات و بالنقاب لا يجوز يا حبيبتي ما انتي مش عارفة البنت دي اخوها بيمسك موبايلها ولا لا ابوها اي راجل و انتي عارفة كويس اني حرام ننزل صورنا علي مواقع التواصل الاجتماعي عشان بيكون فتنة بين الشباب هتقولي بالنقاب هقولك هيقرب من عينك كده و يرزقك ربنا يهديهم يارب الشباب بقيت صعبة اوي يا يارا الزي الشرعي فرض عشان يخفي النظر عنك مش تروحي تنزلي صورك بالنقاب أو الخمار لا يجوز يا يارا و انتي عارفة كده كويس
يارا: طيب ما احنا بنمشي في الشارع و رجالية كتير بتشوفنا اشمعنا يعني
موده: يا حبيبتي انتي بتكون ماشية في الشارع حد يقدر يقرب منك و يقعد يبص عليكي اوي اكيد لا إنما في الصور هو يقدر يعمل كده عرفتي ليه بقي حرام
يارا: حاضر يا موده همسحها و ربنا يهديني
موده: يارب يا حبيبتي بارك الله فيكي عايزة حاجة
يارا: تسلمي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
موده: حاضر في رعاية الله و تقفل
عز: أنا بحبك اوي
موده: شكرا
عز: مش بهزر و الله بحب طريقتك في الكلام معهم اوي بتفهم كل واحد فيهم غلطهم براحة
موده: ما ده الصح براحة و هم هيفهموا كل حاجة
عز: طيب مش دينك بيقولك كلمي جوزك كويس ولا اي
موده: اه انا اسفة لو كنت بكلمك بعصبية أو بزعيق و ده غلط
عز: و انا مش زعلان و انا اسف على كل حاجة وحشة عملتها موده أنا عايز اقرب من ربنا عايز نكون أسرة صالحة عايز عيالنا يطلعوا صالحين
موده: تمام بس توعدني اني عمرك ما هتخبي عليا حاجة
عز: اوعدك و الله نبدا صفحة جديدة
موده: أنا قولتك يوم ما تثبت انك بتحبني بجد اليوم اللي هقولك فيه نبدا صفحة جديدة
عز: تمام يا موده
****
فيلا سليم في الفجر
سليم قاعد زعلان و البيت في هدوء من غيرهم بيعملوا للبيت صوت راح اتوضا و يصلي
سليم: يارب أنا عارف اني غلطان أنا خوفي خوف صعب عليهم يارب خليهم يرجعوا بس و انا هشيلهم في عيوني يارب يرجعوا هم بس لازم يرجعوا البيت يا سليم لازم طلعت غلط كتير اوي يا سليم ساعتين مش موجودين في البيت البيت ملوش طعم من غيرهم هم اساس البيت يارب يرجعوا يارب أنا ندمان اوي هعمل كل حاجة عشان يرجعوا تاني يارب
****
في بيت والد سهام
موده بتخبط علي كل باب: الفجر يا جماعة الفجر يلا الرجال تنزل تصلي في الجامع و الستات يلا عشان نصلي مع بعض
نبيل: صاحيين يا بنتي صاحيين
موده: بارك الله فيك يا خالو
نبيل: يارب يا حبيبتي فين الولاد
جاد: أنا اهو جاهز
نبيل: ماشاء الله اول واحد يجهز للصلاة
جاد: الحمدلله
نبيل: يلا أنا هنزل استنكم تحت و يمشي
موده: لسه بتكلم بنات
جاد: لا مسحت كل حاجة خاصة بيهم
موده: اشمعنا
جاد: عشان لا يوجد علاقة بين ولد و بنت غير الزواج غير كده لا يجوز حتي لو صحاب بردو لا يجوز في قولت لازم ارجع لربنا و امسح كل البنات دي و ربنا يهدينا جميعا يارب و خافت عليهم حقيقي و قبل ما امسح كل واحدة فيهم نصحتهم بلاش كلام شباب عشان نيتنا مش بتكون كويسة حقيقية
موده: أنا فخورة بيك اوي ربنا يهديك يارب و يجعلك من الصالحين
جاد: يارب
عز: أنا جيت
جاد: يلا يا بني هنتاخر فين ماهر
ماهر: أنا اهو يلا كنت مستني سند بس
جاد: تمام يلا بينا
موده: يا زهراء يا رحاب يا بيري يلا عشان نصلي
بيري: صحيت يا بنتي اهمدي بقي
موده: الفجر يا استاذة عايزين نكون صحبة في الجنة
بيري: اللهم امين خمس دقائق اتوضا و البس الاسدال و اجي
*****
تاني يوم
فيلا يوسف
بسملة: ترجع تاني ليه ما تخليك معنا
فارس: انا نازل زيارة و هرجع تاني
بسملة: ما تخليك جنبي يا فارس و اسمع الكلام
فارس: و اسيب ارضي هناك متدمرة
بسملة: و انا قلبي يوجعني عليك زي ما وجعني علي اخوك
فارس: ياريت يا امي اموت شهيد يارب
بسملة: الله يطول بعمرك يا بني بعيد الشر
فارس: الشهادة شر تخيلي كده يتقالك يا ام فارس نيالك ياريت امي بدالك
بسملة: بس يا فارس بس و تقوم
فارس: يارب اموت شهيد يارب يارب استجاب ليا
****
فيلا سليم
اسماء: يا بابا لازم تاكل
سليم: مش عايز كلمتهم
اسماء: اه و هم كويسين
سليم: مش هيرجعوا
اسماء: طيب ما تروح ترجعهم
سليم: خايف مس يرجعوا معايا
اسماء: لا يا بابا هم اه زعلانين بس هيرجعوا روح انت بس يا بابا انا فرح بنتي بعد خمس ايام عايزين نفرح بقي خليهم يرجعوا و اتكلم مع موده و صالحها و خلي البيت يدخلوا فيه سعادة بقي
سليم: صح البيت لازم يدخل فيه سعادة اسماء أنا عايز كل البيت ينور خلي الجنينة كلها ألوان فرحة و سعادة كفاية حزن و نكد شاغلوا اناشيد املي البيت فرحة يا اسماء شيلي الستائر السودة دي و حطي الستائر البيضة طلعلي اي ترنج من فوق الواحد لازم يتغير قومي يلا
اسماء بفرحة: حاضر يا بابا حاضر
سليم: يوم بس كأنه سنة يا اسماء كانوا عاملين للبيت جو بدوشتهم
اسماء: اه يا بابا يلا أنا هقوم اعمل اللي حضرتك قولت عليه و كاظم ساعة و يوصل
سليم: تمام عشان بكرة نروح نجيب و نجي
*****
في بيت فيروز
فيروز: ماما
حنين: نعم يا حبيبتي
فيروز: أنا عايزة البس الخمار
حنين: بجد ولا بتهزري
فيروز: بتكلم جد و الله موافقة
حنين: اكيد طبعا ده انا فخورة بكي اوي اوي اويي خطوة حلوة اتكلي علي الله
فيروز: أنا كمان قررت امسح كل الاغاني و اقرب من ربنا و اخلي كل البناطيل البسهم في البيت و بس
حنين: و انا فخورة بكي اوي يلا خدي اي خطوة و انا معكي
فيروز: طيب ما تجي نلبس الخمار مع بعض
حنين: موافقة يا قلب ماما و نصلي مع بعض و نفكر بعض بوردالقران
فيروز بصدمة: أنا مش مصدقة نفيب أنا قولت امك مش هتوافقي
حنين: مش اوافق ازاي حاجة هتقربك من ربنا اقوم أنا بعدك من بكرة هتنزل نجيب خمارات و حاجات مناسبة لسني و حاجات لكي باذن الله
فيروز: باذن الله بحبك اوي يا ماما
حنين: و انا بحبك يا قلب ماما
(يا الله لو كل ام تكون كده تكون عون لبنتها علي فعل الصح تاخدها و تصلي بيها تفرح لما تلبس الزي الشرعي الصح و تاخد الخطوة معها تقولها الصح من الغلط تخلي بالها منها و الله هيكون كل البنات صالحات ربنا يجعلنا من الصالحات يارب )
*****
في بيت والد سهام
سهام: واحدة فيكم تقوم تغسل الاطباق
زهراء: أنا غسلت وقت الفطار
بيري: و انا غسلت بتاعوا امبارح
زهراء: دول كانوا طبقين
بيري: كدابة
زهراء: بت هجيبك من شعرك
رحاب: بس بس انا هروح اغسلهم
سهام: لا طبعا انتي حامل قومي جزمة منك ليها اغسلوا الاطباق يلا لحدما موده تخلص الغداء
زهراء: حاضر و تقوم
سهام: وراها يا بيري
بيري: حاضر يا طنط
رحاب: هي موده بتعمل اكل اي ده كله
سهام: بالله ما اعرف من الظهر في المطبخ مش عايز حد يدخل يشوفها
رحاب: تجارب موده بتكون زي العسل ربنا يستر
سهام: يارب
*****
غيث: أنا غلطان اني جيت اساسا
عز: كمل شغلك انت و ساكت لازم ننضف الجنينة عشان نقعد فيها و حنة عروستك تكون فيها
غيث: حاضر يا سيدي
ماهر: واد يا غيث معك سجائر
غيث: لا يا سيدي الحمدلله بعدت عنها نهائي و سيبتها خلاص
عز: ازاي ده انت مكنتيش بتقدر لازم واحدة في اليوم
غيث: من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه
ماهر: جدع يا غيث ده كان اختبار من بيري عايزة تشوفك لسه بتشرب ولا لا
غيث: الحمدلله بعدت عنها نهائي و قررت اقرب من ربنا
ماهر: القرب من ربنا حلو حل لكل مشاكلنا نقرب احنا بس
غيث: الحمدلله قررت اربي دقني
ماهر: اه انا بردو قررت مش هحلقها تاني
عز: احسن بردو
غيث: اتغيرنا يا شباب
عز: اه كتير ماهر طول عمره ماشي صح الدور و الباقي علينا احنا
غيث: الحمدلله اننا بعدنا عن اي شي غلط
عز: الحمدلله
غيث: أنا تعبت مش لازم الحنة بكرة يعني
بيري: مش لازم اي يا استاذ غيث
غيث: مش لازم اي يا حبيبي انا قولت مش لازم يا عز
عز: اه قولت مش لازم الحنة
بيري: الا الحنة هموتك فيها يا غيث الحنة بكرة و هتتعمل و يلا تعالوا عشان الفطار و بعد كده كملوا
ماهر: تمام يلا بينا
*****
فيلا تيا
تيا: عايزة اخد رايكم في حاجة
ولاء: اتفضلي
تيا: عايزة البس الخمار
فرح: خمار اي انتي عندك كام سنة عشان تلبسه ده احنا الكبار لبسين الحجاب بس
تيا: أنا عايزة انفذ ربنا مليش دعوة بحد
فرح: من امت الخمار فرض
اشرف: لا يا امي الخمار مش فرض
تيا: اشرف انت بتقول اي
اشرف: النقاب هو اللي فرض
فرح: نعم انت مالك يا اشرف بقالك فترة غريب ما ساعة ما بقيت تروح الجامع بقيت شخص متشدد
اشرف: متشدد في أي يا امي متشدد عشان بقولك الصح من الغلط
ولاء: خلاص يا جماعة محصلش حاجة
اشرف: لا يا طنط حصل امي بتقول كلام غلط في الدين و انا مستحيل اسكت
راشد: في أي عاملين دوشة ليه
فرح: بنتك عايزة تلبس الخمار
راشد: ماشاءالله ربنا يكرمك يا حبيبتي
فرح: انت بتقول اي انت كمان بنت في سنها تلبس الخمار ليه
اشرف: الزي الشرعي فرض علي كل مسلمة يا امي
فرح: بس يا اشرف
راشد: خلاص يا جماعة نقفل الموضوع ده نكمل بعدين كنتي عايزة اي يا فرح
فرح: اه طبعا يا اخويا انت عارف اني تيا اخر سنة ليها: في ثانوي و البت حلوة مليون واحد عايزها
راشد: ادخلي في الموضوع علي طول
فرح: تجوز اشرف لتيا
اشرف: حضرتك بتقولي اي
تيا: عمتو انتي بتهزري صح
فرح: لا مش بهزر و ابوكي وعدني أنه هيجوزك ابني لما تخلصي ثانوي
راشد: لما تخلص السنة دي نشوف الكلام ده البنت لسه صغيرة اقفلي كلام في الموضوع ده
فرح: ولا صغيرة ولا حاجة قدها بتجوزوا عادي تيا و اشرف يضحكوا
فرح: بتضحكوا علي اي
اشرف: اصل حضرتك من خمس دقائق كنتي بتقولي تيا صغيرة ازاي تلبس الخمار و دلوقتي فين كبيرة عشان تتجوز بصي يا خالي أنا اه عايز تيا بس بعد ما تخلص تعليم و اعرف رأيها إنما لو هي مش موافقة هتفضل اختي بس خليها تخلص السنة دي علي خير و تشوف هي عايزة اي
راشد: صح يا بني القرار يرجع لتيا و اظن انها صغيرة دلوقتي تقدر تاخد القرار ده
اشرف: و انا مستني العمر كله
فرح: طيب علي القليل نعرف رأيها عشان لو رافضة ابني مش يقعد علي الفاضي
راشد: طيب سيبها تفكر براحتها
تيا: أنا طالعة اوضتي و تمشي
فرح: تمام يلا بينا يا اشرف
اشرف: تمام اتفضلي بعد اذنكم
راشد: ليه ما انتوا قاعدين
فرح: معلش كفاية كده يلا و يمشوا
ولاء: البنت لسه صغيرة يا راشد سيبها تخلص تعليم انت عارف كويس اوي اختك بتعمل كده ليه
راشد: انا حاسس بنتك موافقة
ولاء: نعم ازاي
راشد: مش عارفة بنتك شكلها بتحب اشرف
ولاء: الصراحة اشرف بقي شخص كويس و محترم إنما أمه
راشد: خلاص يا ولاء روحي شوفي بنتك و انزلي معها عشان تجيبوا لبس ليها خليها تاخد خطوة صح
ولاء: تمام حاضر
****
في شقة والد سهام في المطبخ
غيث: بقالك ساعة بتعملي الشاي
بيري: براحتي تعرف يا غيث
غيث: خير
بيري: نفسي اعمل حنة زي اللي بنشوفهم علي النت
غيث: زي اي عشان لو اللي في دماغي صح هعمل منك شاورما
بيري: الحنة اللي العريس بيدخل فيها و يقعدوا يلبسوا كذا طقم و يتصوروا كتير فيها هي و عريسها بلبس صعيدي و هندي و فلاحي و كده
غيث: هل تفتكري اني كا راجل اوافق على كده
بيري: أنا بقولك نفسي الله
غيث: يا بيري يا حبيبتي دول غلط الحنة طول عمرنا عارفين انها بتكون بنات بس و يقعدوا براحتهم إنما العريس يدخل و يقعدوا يتصوروا بمليون طقم ده مش راجل اللي يقعد يرقص مع مراته قدام الرجالية و هي لبسه لبس ضيق ولا يجوز انها تخرج بيه قدام حد اساسا البلوجر اللي بيعملوا كده بيعملوا عشان المشاهدات و يقعد ينزل صور مراته عشان نقول ده راجل عسل إنما احنا بنقول عليه راجل دي.و.ث أنا يا بيري عمري ما هنزل صورك معايا علي صفحتي حتي لو ايديك بس انا بغير عليكي مستحيل انزل صور كده لو عايزة تلبسي كده و تصوري تمام عادي جدا البسي و نجيب مصورة بنت و تتصوري براحتك وسط البنات تمام بس انسا نعمل حنة مختلطة و تقعدي ترقصي قدام ولاد عمك كده عشان هم كمان متسحيل يوافقوا علي كده تمام يا حبيبي اعملي حنة بنات بس و سيبك من البلوجر دول حياتهم مش حقيقية و افرحي مع موده و رحاب و زهراء و يارا و وسط البنات و انا هدخل اتصور معكي قبل ما تنزلي عشان تكون ذكري لينا حلو كده
بيري: طيب بالله عرفت اختار صح
غيث: عيب عليكي يا بنتي أنا بردو مش اي حد
بيري: لا بجد أنا ربنا بيحبني
غيث: احمدي ربنا بقي
بيري: الحمدلله عندك حق علي فكرة أنا بقيت متأكدة انك هتحافظ عليا و هتكون سند صالح ليا أنا بحبك يا غيث
غيث: لا احلفي قولها تاني
بيري بكسوف: لا كفاية مرة
غيث: بالله عليكي
بيري بتوتر: بس يا غيث
غيث: بالله عليكي يا قلب غيث قولها تاني
بيري: لا بقي
عز: و اي كمان
بيري: بسم الله
عز: احنا قاعدين برة عايزين نخلص ام الجنينة عشان ام الحنة و عايز كوباية عشان نقدر نكمل و سرحان و نفسية قاعدين بيحبوا في بعض ادعي عليكم اخلصوا نص ساعة بتعملوا شاي
غيث: بتكلم مع مراتي
عز: لا ما احنا قاعدين بنعمل ام الحنة بتاعتك انت و مراتك
غيث: مش مراتي دي بنت عمك و لازم تقف ولا اي يا جدعان لا لا أنا كده اضربها بقي ملهيش حد
بيري: اضرب مين
عز: تضرب مين يا غيث ده انت يوم ما تفكر تفكر بس تمد ايدك عليها اقسم بالله هقطعها و مش بهزر اظبط كده
غيث: أنا بهزر يا استاذ عز بيري في عيوني و قلبي
عز: لا عبدالحليم حافظ يلا قدامي
غيث: حاضر شوية و اجي نتكلم
بيري: خدوا الشاي و انتوا خارجين
غيث: تمام هاتي يا حبيبتي خد يا عز
عز: شيلها انت
غيث: اشمعنا يعني
بيري: لا اخلصوا اي حد
غيث: عشان خاطر مراتي و ياخد الشاي
عز: مجنون اقسم بالله و يخرج
غيث: بحبك يا بيري و يخرج
بيري ضحكت بفرحة
*****
فيلا سليم
كاظم: يعني بكرة حنة بنتي اي رايك تروح بكرة يا بابا
اسماء: سهام كلمتني و قالت إنهم هيعملوا الحنة هناك
سليم: هناك ازاي
كاظم: مش مشكلة يا بابا نروح نفرح معهم و بعد كده نرجع
اسماء: بعد اذنكم يعني اروح أقعد انهاردة و بكرة حنة بنتي و انا بعيدة
سليم: خليها تروح يا كاظم سيبها تفرح مع بنتها
كاظم: تمام روحي يا اسماء اجهزي و انا هيجي و اوصلك
اسماء: لا خليك هكلم اي حد من الشباب يجي ياخدني
كاظم: تمام يا حبيبتي و تمشي اسماء
سليم: كاظم
كاظم: نعم يا حاج
سليم: عايز منك خدمة و لازم تنفذها
*****
في بيت صابر
هيام: موده كلمتني و قالتلي خلي يارا تجي عشان يقعدوا عشان حنة بيري
صابر: خليها تروح تفرح معهم
هيام: تمام يا حبيبي هو جاد جاي ياخد اسماء و هي هتمشي معهم
صابر: تمام و انتوا
حسناء: هنروح بكرة بدري باذن الله
صابر: باذن الله هم مش ناوين يرجعوا
هيام: شكلهم كده هم ظبطوا كل حاجة هناك عشان يعملوا الحنة
صابر: ربنا يهديهم و يرجعوا
حسناء: المفروض تروح تكلم موده يا صابر انت عارف بنتك و شوية و بتنسا الزعل
صابر: حاضر باذن الله
هيام: ربنا يهديهم و يصلح ما بينا يارب
:يارب
*****
في وقت العصر في عربية جاد
جاد: انتي جاية معنا ليه
اسماء: جاية تفرح مع اخواتها ملكش دعوة بيها
يارا: حبيبتي يا طنط
جاد: كان يوم حبك اجمل صدفة
اسماء: بس يا حيوان
جاد: الله بغني بس
اسماء: طيب اقف هنا عايزة اجيب حاجة من المحل ده يلا يا يارا عشان ننزل
جاد: ليه سيبها
اسماء: اكيد مش هسيبها معك
يارا: متخافيش يا طنط انزلي و انا قاعدة
اسماء: طيب تمام خلي بالك من نفسك و انت يا حيوان انزل أقف قدام العربية
جاد: حاضر انتي نازلة تجيبي اي
اسماء: هجيب هدايا لحنة بنتي
يارا: ربنا يحفظك ليها
اسماء: يارب أنا متفقة معهم يجهزوا كل حاجة و انا هيجي اخدهم دلوقتي
جاد: تمام و ينزلوا و هو يقف قدام العربية
جاد: اي خدمة يا آنسة
يارا: أقعد ساكت
جاد: يارا هو ده محل اي
يارا: توزيعات بنات بتعمل توزيعات للافراح مش موجودين كتير في مصر
جاد: اه قولتلي مهمة التوزيعات دي
يارا: بتكون فرحة عادي يعني بنفرح كلنا مع بعض
جاد: ربنا يسعدكم تحبي تشربي حاجة
يارا: لا شكرا
جاد: هنفضل واقفين كتير
يارا: لا بيخلصوا علي طول بس عشان يحطوا التوزيعات في شنط
جاد: تمام فهمت تصدقي يا يارا النقاب شكله حلو اثبتي عليه
يارا: اسال الله الثبات
جاد: بت عايزة اقولك حاجة
يارا: اتفضل
جاد: هتكوني في يوم مراتي
اسماء: انت يا زفت أنا مش قولت ملكش دعوة بيها و يلا تعال ادخل هات باقي الشنط
جاد: حاضر يا طنط حاضر و يمشي
اسماء: عمل لكي حاجة الواد ده
يارا: لا يا طنط مفيش حاجة
اسماء: تمام يا حبيبتي
*****
في بيت والد سهام
موده: يا عم الفرح فرحنا الفرح فرحنا
غيث: فرع النور حلو كده
بيري: اه حلو يا حبيبي
ماهر: حبك برص انتي و هو اخلص يا بني بقالك ساعة في فرع نور
غيث: تعرف أنا لو وقعت دلوقتي الفرح هيتلغي نهائي
بيري: لا بعد الشر
موده: سرحان و نفسية احنا عايزين نخلص
غيث: تمام يا مدام عز
اسماء: السلام عليكم
:وعليكم السلام
بيري: ماما حبيبتي و حضنتها
اسماء: عروستي الجميلة
بيري: الحمدلله انك جيتي
اسماء: تفتكري هسيبك في يوم زي ده انت يا بني انت و هو اطلعوا هاتوا الشنط اللي برة
غيث: أنا فوق مش هقدر انزل
اسماء: لا خلي بالك انت بس معلش يا عز انت و ماهر: اطلعوا هاتوا الشنط مع جاد
بيري: شنط اي يا ماما
اسماء: التوزيعات اللي نفسك فيها
بيري: بجد
اسماء: بجد يا حبيبتي ربنا يفرحني بيكي يارب
:يارب
سهام: ام العروسة وصلت يا ناس زغروطة بقي يا جماعة
رحاب: لولولولولولوي لولولولولولوي
جاد: لا أنا تعبت اقسم بالله
يارا: نزل الشنط و انت ساكت
زهراء: اهلا اهلا يارا هانم منورة
يارا: بنورك يا حبيبتي
جاد: البيت و الناس و الخمسة الستة و اللي احنا منهم
رحاب: شغلها يا جاد
جاد: من عيوني و عندي بدون موسيقي كمان و يشغلها و يقعدوا كلهم بفرحة و سعادة
تبع...
#معلمة_من_الصعيد
#مريم_شعبان