رواية معلمة من الصعيد الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم مريم شعبان 

 
بسم الله الرحمن الرحيم
(بارت38)
متبكيش يَا ميمتي دُمُوعِك غاليين عَلِيًّا دَأَبًا يفاجيها رَبِّي وتهزي رَأْسَك بِيَا
*****"
في دهب عند موده كانت نائمة علي المصلية نامت مكانها بعد عياط كتير  و عز يدخل الاوضة و يروح عندها 
عز:موده موده 
موده: اي 
عز: نائمة هنا ليه
موده: انت كنت فين 
عز: كنت مخنوق و لفت شوية بالعربية 
موده: و سيبني لوحدي
عز: أنا قولت انتي نامتي و كنت عايز ابعد 
موده بتريقة: اه ما أنا نامت 
عز: بلاش تريقة هتكملي نوم 
موده: اه انا يعتبر مش نامت أنا لسه نائمة 
عز: طيب تمام هدخل اخد شاور و اطلع انام 
موده: و انا مالي و تقوم 
عز: الصبر يارب و يقوم يدخل الحمام و موده تقلع الاسدال و تنام علي السرير و كانت باصة للسقف و بعد مده عز يخرج 
عز: انام جنبك 
موده: ما تمام و انت ساكت 
عز: عشان مش عايز دوشة 
موده: لا اكيد مش همنعك تنام 
عز: تمام و يروح عندها و ينام 
عز' مش هتحطي حاجة في النص زي الافلام و الروايات 
موده: لا 
عز: ليه 
موده: عشان انت لو عايز تعمل حاجة اكيد يعني مش الحاجة اللي بحطها في النص ده بتمنعك 
عز: اشمعنا في الرواية و هل ده بيحصل في الحقيقة 
موده: لو بيحصل عارف العيب من مين 
عز: مين 
موده: من الشخص اللي خليها تعمل كده خليها خائفة منه للدرجة دي 
عز: و انتي مش خائفة مني 
موده: لا طبعا 
عز: حبيبتي طبعا عشان لو فكرت هتموتني 
موده: لا عشان انا واثقة انك عمرك ما تعمل كده غصب عني تصبح علي خير يا عز و تلف وشها 
عز: كان زعلان أنها بتثق فيه و بتحبه للدرجة دي 
عز: موده 
موده: نعم 
عز: ممكن نتكلم شوية 
موده: بس أنا عايزة انام 
عز: طيب لما تصحي لينا كلام مع بعض و بطلي عياط و نامي 
موده: أنا مش بعيط 
عز: و الله وصوتك ده نامي يا موده و لما تصحي لينا كلام كتير 
****
في القاهرة في فيلا سليم يدخل جاد الفيلا بعد ما خلص الدرس الديني 
ماهر: انت كنت فين 
جاد: بسم الله يا ماهر خضتني
ماهر: انت كنت فين در عليا 
جاد: كنت في الجامع 
ماهر: ماشاء الله بس صلاة الفجر خلصت من خمس ساعات 
جاد: اه ما أنا قعدت اقرا قران معهم و اسمع الدرس 
ماهر: ماشاء الله يا حبيبتي ربنا يهديك و يجعلك من الصالحين 







جاد: يارب اطلع انام بقي تصبح على خير
ماهر: و انت من أهله و يطلع جاد 
ماهر: ماما ماما و يروح المطبخ 
سهام: صباح الخير يا حبيبي
ماهر: صباح النور صاحية بدري كده ليه
سهام: اتعودت يا بني انت صاحي بدري ليه 
ماهر: عشان عندي لكي خبر حلو اوي 
سهام: خير 
ماهر: رحاب حامل
سهام: لا احلف 
ماهر: اه و الله 
سهام: اللهم بارك ماشاء الله يا حبيب مبارك يا حبيبي انا اطلع اشوف رحاب بقي 
ماهر: نائمة يا ماما قعدت كتير امبارح تنام الولاد و كانت تعبانة 
سهام: خلاص سيبها لما تقوم اطلع اشوفها 
ماهر: كلمتي عز 
سهام: لا قولت اسيبه
ماهر: تمام يا حبيبتي 
***** 
في بيت صابر 
يارا: يعني صليتوا الفجر 
تيا: اه الحمدلله 
رويدا: و قرأت الورد بتاعي كمان 
فيروز: و انا قرات الاذكار 
يارا اللهم بارك و غرام و ايات 
غرام: الحمدلله صليت الفجر و قعدت لحد الشروق 
ايات: الحمدلله صليت قيام الليل و صليت الفجر 
يارا: اللهم بارك يا بنات بارك الله فيكم و جعلكم صالحات 
:اللهم امين 
غرام: يارا أنا عايزة اجرب الخمار 
يارا: ماشاء الله طيب اي رايكم كلكم عندي انهاردة في البيت نقعد مع بعض و نجرب الخمار علي كل واحدة 
ايات: تمام 
تيا: موافقين عادي 
غرام: ماشي
يارا: خلاص منتظركم يا حفيدات عائشة 
****
فيلا يوسف يوسف كان قاعد بيذاكر
بسملة: أنا دخلت اوضة غلط ولا اي 
يوسف بضحك: في أي يا ماما
بسملة: ابني قاعد بيذاكر 
يوسف: للاسف 
بسملة: طيب ركزي عشان نخلص من السنة دي علي خير 
يوسف: حاضر 
بسملة: في خبر حلو 
يوسف: اي 
بسملة: اخوك نازل بعد اسبوع مصر
يوسف: بجد 
بسملة: اه كلمني و قال جاي 
يوسف: طيب الحمدلله 
بسملة: يلا اسيبك تذاكر 
يوسف: تمام 
بسملة: اعملك حاجة 
يوسف: كوباية شاي 
بسملة: حاضر ركز انت بس 
***** 
في بيت صابر 
يارا: ماما ماما 
حسناء: نعم يا حبيبتي 
يارا: البنات هيجوا يقعدوا عندي شوية 
هيام: ينوروا يا حبيبتي هعملكم اكل اي بقي 
يارا: بلاش تتعبي نفسك
هيام: بس يا يارا اول مرة يدخلوا بيتنا عيب علينا هعملكم اكلات اللي بتحبوها دي كريب و بطاطس و بيتزا 
يارا: تسلمي يا عمتو 








حسناء: مين بقي اللي جاي 
يارا: تيا و غرام و رويدا و فيروز و ايات
حسناء: ينوروا يا حبيبتي 
يارا: غرام عايزة تجرب الخمار 
هيام: ماشاء الله خليها تجربه و كلهم كمان خليهم يجربوا 
يارا: هعمل كده باذن الله
حسناء: ربنا يهديهم يارب حتي الشباب راحوا يصلوا مع موسى الفجر في الجامع
هيام: اللهم بارك ربنا يثبتهم يارب خليكي معهم يا يارا اقربهم من ربنا خليكي الصحبة الصالحة
يارا: حاضر يا عمتو بعمل كده 
هيام: بارك الله فيكي يا حبيبتي 
يارا: مش هتخلني البس النقاب بقي
حسناء: امشي يا زفتة من هنا 
يارا: يا ماما ما رحاب لبسته 
حسناء: أنا مش ضد الفكرة إنما هل انتي قدها 
يارا: طيب خليني البسه و تشوفي 
حسناء: نتكلم بعدين
هيام: سيبها تلبسه يا حسناء 
يارا: والله عمتو حبيبتي 
حسناء: ما انتي عارفة يا هيام أنها لبسته لما كانت في اعدادي و قلعته تاني 
يارا: كنت صغيرة و هبلة بالله خليني بقي 
حسناء: تمام يا يارا البسه 
يارا: احلفي 
حسناء: ارجع في كلامي 
يارا: لا خلاص خلاص اروح اكلم رحاب عشان بكرة تنزل معايا اجيبه 
حسناء: تمام يلا قومي عشان صلاة الظهر 
***** 
في جناح ماهر و رحاب كانوا بيصلوا الظهر مع بعض 
ماهر: بارك الله فيكم 
رحاب: ربنا يحفظك لينا 
لين: ماما احنا هنصلي علي طول كده 
رحاب: اه يا حبيبتي و بس الفجر بابا هياخد سند و ينزلوا يصلوا في الجامع 
نورسين: و احنا 
ماهر: هتصلوا في البيت 
نورسين: ماشي انا عجبني الاسدال اوي يا ماما 
رحاب: و انتي قمر اوي بيه يا قلب ماما 
ماهر: نبدا الدرس بقي 
سند: درس اي 
رحاب: كل يوم بعد ما نخلص صلاة هنقعد نتكلم شوية في الدين 
نورسين: ماشي يلا 
ماهر: بما اننا فترة و داخلين علي رمضان  و انتوا هتصوموا السنة دي احنا بنصوم ليه يا ولاد 
سند: عشان نحس بالفقراء
رحاب: بس يا حبيبي ربنا فرض الصيام علي الكل فقراء و غير فقراء كلنا بنصوم 
نورسين: طيب ليه
رحاب: عشان ربنا أمرنا بالصيام و لازم نصوم و علي فكرة اللي هيصوم رمضان اليوم كله هجيبله هدية 
لين: أنا هصوم 
نورسين: و انا 
سند: و أنا كمان 
ماهر: كلنا هنصوم تعرفوا في مفاجأة حلوة 
سند اي يا بابا 
ماهر: في اخ او اخت جاين لكم ماما رحاب حامل
لين بفرحة: الله 
سند: هيكون عند اخ ماما أنا عايز ولد 
رحاب: أقعد ادعي ربنا يكون ولد عشان دي حاجة مش بايدي انا ربنا اللي بيزقني و بعدين يا استاذ سند مالهم البنات 
سند: مفيش بس انا عايز ولد العب معه 
ماهر: طيب لو جات بنت تزعل 








سند: لا هيكون عندي ٣ اخوات بنات و هيكون معهم علي طول و مش بيخلي حد يزعلهم صح يا بابا انا كده شاطر 
ماهر: انت اشطر سند في الدنيا إنا فخور بيك أيوة كده خليك سند للاخواتك 
سند: حاضر 
ماهر: يلا بينا بقي ننزل نفرح جدو و الباقي 
رحاب: انت قولت لطنط
ماهر: اه قولتلها 
رحاب: خلاص تمام يلا بينا يا ولاد 
*****
في دهب عند موده و عز موده كانت نائمة 
عز: موده موده 
موده: سيبني انام شوية 
عز: لا يلا عشان نصلي الظهر و بعد كده نامي براحتك لحد العصر 
موده: اه انا نامت نوم 
عز: صباح الفل علي مراتي القمر 
موده: عايز اي 
عز: الله بقولك صباح الفل 
موده: طيب ابعد كده عشان اخش اتوضا و اصلي 
عز: نصلي 
موده: نصلي ماشي و تتدخل تتوضا و يصلوا سوا 
عز: عقبال ما نصلي في الحرام 
موده: اللهم امين يارب احنا هنرجع امت 
عز: هنقعد هنا اسبوع 
موده: ليه أن شاء الله
عز: موده بلاش نكد
موده: مش هرد عليك 
عز: يلا عشان نفطر 
موده: مش هاكل معك 
عز: يلا يا موده 
موده: مش جعانة يا عز و ممكن تجيب الموبايل بتاعي اكلم اهلي 
عز: لا مفيش موبايلات
موده: ده انت رخم 
عز: لا احترامي جوزك 
موده: طيب يلا من هنا عشان اكمل نوم 
عز: يلا يا موده هناكل و بعد كده نتكلم شوية 
موده: مفيش كلام بينا و بجد مش بهزر يلا من هنا عشان عايزة أقعد لوحدي 
عز: ده اخر كلام عندك 
موده: اه و يلا من هنا 
عز: تمام أنا غلطان اساسا و يخرج 
موده: رخم و تقوم تخلع الاسدال وتقعد علي الكنبة و تشغل التلفزيون
موده: الله مسرحية و تقعد تتفرج عليها و شوية و الباب يتفتح 
عز: قولت طالما مش عايزة تنزل اجيب الفطار هنا 
موده& أنا افتكرتك خرجت 
عز: لا كنت بعمل فطار
موده: تمام شكرا 
عز: هتاكلي معايا 
موده: لا 
عز راح عندها: هتاكلي يعني هتاكلي 
موده: الله هو غصب 
عز: اه عشان الزعل ملوش علاقة بالاكل زعلانة مني تمام حقك بس بلاش تمنعي الاكل عشان لو حصلك حاجة بعد الشر عمري ما هسامح نفسي 









موده: تمام هات الاكل
عز: اتفضلي لو سمحتي ينفع أقعد معكس 
موده: اتفضل عشان نخلص بس 
عز: مش عارف اعمل اي من كرمك عليا 
موده: تقعد تاكل و انت ساكت 
عز: رمضان علي ابواب 
موده: فاضل شهرين 
عز: هيخلصوا بسرعة هننزل فرح غيث و بيري و بعد كده إجازة نص السنة و بعد ما نرجع من الإجازة بابا هيروح يعمل العملية و الايام هتجري و هيجي رمضان 
موده: المهم يعني عايز اي 
عز: رمضان اقرب مش عايزة تلكمني بردو 
موده: هناكل ولا نتخانق 
عز: أنا مش عايز خناق أنا عايزك انتي انا عارف أنه صعب ترجعي زي الاول بس نحاول مش نخسر حاجة  
موده: طيب بعد الاكل نتكلم 
عز: تمام
*****
في المساء في بيت صابر في اوضة يارا 
هيام: منورين يا بنات 
رويدا: بنورك يا طنط 
حسناء: يلا نسيبكم مع بعض و تخرج هي و هيام 
غرام: نجرب الخمار بقي 
يارا: الدولاب قدامكم كل واحدة تختار خمار و تجربه
ايات: تمام و يروحوا كلهم 
رويدا: يارا ممكن تساعدني اني البسه
يارا: من عيوني اه صح بكرة هنزل اجيب نقاب ماما  موافقة البسه 
تيا: مبارك يا حبيبتي بس مش  الخطوة دي كبيرة اوي  
يارا: ولا كبيرة ولا حاجة ربنا يرزقكم بيه باذن الله 
غرام: باذن الله يلا عشان نجرب الخمار
*****
فيلا سليم 
سليم: يا اهلا بقيت تنسا اني ليك أهل تحت رحاب شغلتك ولا اي 
سهام: ربنا يحفظهم لبعض يا بابا
سليم: يارب 
نبيل: رايحين فين كده 
ماهر: مش رايحين مكان بس جاين نقولكم خبر حلو
نبيل: اي يا بني 
ماهر: رحاب حامل 
نبيل بفرحة: ماشاء الله مبارك يا بنتي 
رحاب: الله يبارك في حضرتك 
سليم: مبارك يا رحاب 
رحاب: الله يبارك في حضرتك 
سهام: يا ختي ماشاءالله لولولولولولوي
بيري: فروحني معكم بتزغرطوا ليه
رحاب: هتكوني خالتو يا هبلة 
بيري: لا احلفي 
رحاب: و الله 
بيري: حبيبتي مبارك ربنا يكلمك علي خير 
رحاب: يارب فين زهراء 
سهام: في الكلية يا حبيبتي 
رحاب: ربنا يكرمها 
سهام: يارب 
*****










في دهب 
عز: ممكن نخرج شوية 
موده: مش قادرة لو عايز تتكلم في حاجة اتفضل انما مش هخرج 
عز: تعالي نبدا صفحة جديدة مع بعض تعالي ننسا اللي فاتت 
موده: قصدك انسي مش ننسا أنا مش عملت لك حاجة
عز: أنا عارف اني غلطان بس بس 
موده: عز لو سمحت أنا دماغي مصدعة و عايز انام  
عز: أنا مش بتكلم معكي 
موده: و انا مش عايزة اتكلم 
عز: بطلي تقفلي الكلام 
موده: لو سمحت يا عز بجد مش قادرة انا تعبت من الكلام كل شوية بتقول نفس الكلام 
عز: طيب اعمل اي يا موده أنا كنت جاية اقولك و هم اللي كانوا واقفين قدامي 
موده: كنت هتقولي امت بعد ما نتجوز صح 
عز: انتي سمعتي كويس اوي أني كنت هقولك قبل الفرح بس هم واقفوا قدامي 
موده: بردو انت غلطان
عز: أنا مقولتيش اني مش غلطان اني بقولك اني كنت بحاول اقولك و اتخنقت معهم بس بقولك نبدا صفحة جديدة 
موده: اليوم اللي هتثبت فيه انك بقيت زوجي و انك عمرك ما هتخبي حاجة عليا اليوم اللي اقولك فيه نبدا صفحة جديدة غير كده لا 
عز: طيب اعمل اي 
موده: شوف انت بقي اول حاجة هات موبايلي
عز: لا 
موده: عز بطل رخمة 
عز: احنا جاين نغير جو مش نقعد علي الموبايل 
موده: يا بني انت اهبل نغير جو اي هات الموبايل هات 
عز: موده اخر الكلام مفيش موبايلات أنا فصلت موبايلك و موبايلي 
موده: يبقي تطلع برة بجد أنا مش عايزة اكلمك و ياريت الفترة اللي هنقعد فيها مع بعض مش تكلمني 
عز: ما اكلم مين 
موده: أنا مش بهزر و يلا من هنا 
عز: طيب تعالي ننزل نقعد عند البحر شوية 
موده: مليش مزاج انزل في مكان 
عز: خلاص نقعد نتفرج علي حاجة هنا و يروح يقفل الباب 
عز: عشان تعرفي تخرجي بقي 
موده: افتح الباب 









عز: هنقعد نتفرج علي فليم سوا 
موده: اوف و راحت قعدت علي الكنبة و هروح راح جنبها 
موده: انت بتعمل اي 
عز: اقعد اتفرج 
موده: مش جنبي 
عز: لا جنبك و مش عايز صوت بقي عشان الفليم بدأ
موده: رخم رخمة 
عز: شكرا 
موده: أنا رايحة انام 
عز يمسك ايديها: أقعدي
موده: سيب ايدي 
عز: بقولك اقعدي 
موده: كلمني كويس 
عز: اقعدي يا موده يا حبيبتي حلو كده 
موده: ياربي عز بالله عليك أنا عايزة ارجع القاهرة أنا مش عايزة أقعد هنا أنا مش مبسوطة هنا 
عز: يا بنتي احنا لسه جاين امبارح و انتي قاعدة هنا بقولك يلا ننزل لا طيب تعالي ناكل برة لا بردو 
موده: عشان انا مش عايزة اروح معك مكان و تقوم تدخل البلكونة 
عز: يارب الصبر و يدخل وراها 
موده: جاي ورايا ليه 
عز: لا عادي بيشوف الجو حلو اوي 
موده: يا بني سيبني في حالي شوية
عز: يا موده ده انا كنت مستني الفرح بفراغ الصبر عشان نكون مع بعض و نخرج و نسهر 
موده: اظن انت السبب في ده كله 
عز: و قولت أنا آسف 
موده :و انا مش عايزة اكلمك عشان انت مش وقعت عليا حاجة عشان تقول انا اسف و الموضوع يخلص انت كسرت قلبي و تدخل الاوضة عز داخل وراها 
عز: ممكن ثواني 
موده: ابعد عني 
عز: أنا بحبك اوي 
موده: لو سمحت ابعد
عز: أنا بعشقك كمان 
موده: يا بني ابعد
عز: لا مش عايز ابعد أنا بحبك مش هسيبك يا موده
موده: طيب ابعد و نتكلم بهدوء 
عز: متخافيش مش هعملك حاجة 
موده: قولتك اني واثقة فيك مع انك مش قد الثقة دي بس يلا متأكدة انك راجل عمرك ما تعمل كده 
عز: شوفتي بقي أنا بحبك ازاي 
موده: عايز اي يا عز 
عز: فرصة فرصة واحدة بس
موده: تمام يا عز 
عز: طيب اي بقي مش يلا بينا 
موده: ماشي يا عز هلبس و نخرج 
عز: حبيبتي اقسم بالله يلا يلا الجو لطيف اوي يلا بينا 
*****








و يمر كام يوم عز بيحاول بكل الطرق يخلي موده ترجع معه زي الاول الشباب و البنات بدوا يتغيروا كلهم و غرام و ايات لبسوا الخمار و يارا لبست النقاب الشباب بقول بيصوا كل الصلوات في الجامع ماهر و رحاب عايشين في سعادة مع أطفالهم و كل يوم بيقولوا للاطفالهم شي جديد في الدين و بقول يصلوا كل يوم مع بعض موده بقالها اسبوع مش بتكلم أهلها متعرفيش عنهم اي حاجة بيري مشغولة في اخر تجيهزات الفرح 
****
في دهب 
موده: ممكن بقي الموبايل 
عز: احنا راجعين بكرة 
موده: يا عز أنا بقالي اسبوع مش لكمت حد فيهم عايزة اطمن عليهم 
عز: مش بقولك اخبارهم و هم كويسين 
موده: الاخبار اللي هتعرف غير اللي انا هعرفها و عايزة انزل بقي فرح غيث و بيري الاسبوع الجاي
عز: ما راجعين بكرة
موده: تمام 
عز: طيب ما تجي قبل ما ننمشي نخرج شوية 
موده: تمام هنروح فين 
عز: اي مكان 
موده: نقعد علي البحر شوية 
عز: تمام يلا البسي 
موده: تمام 
*****
في القاهرة في فيلا يوسف
يوسف: ماما هو فارس هيوصل  امت 
بسملة: بكرة يا حبيبي هيكون هنا 
يوسف: خلاص بإذن الله هروح اجيبه أنا و الشباب 
بسملة: تمام يا حبيبي خلصت مذاكرة
يوسف: اه الحمدلله 
بسملة: الحمدلله يلا عشان تاكل 
يوسف: تمام يا ماما 
بسملة: بس مين غرام دي يا يوسف 
يوسف: بتسالي ليه 
بسملة: امبارح وانا بنضف اوضتك لقيت ورقة مكتوب عليها غرام القلب 
يوسف: احم عادي يا ماما ده اسم فليم جديد 
بسملة: فليم جديد و الله 
يوسف: الصراحة لا 
بسملة: ما مين سعيدة الحظ 
يوسف: بنت معايا في الفصل اللي شوفتها يوم كتب كتاب بيري و غيث 









بسملة: اه عرفتها مش دي البنت اللي بقيت مختمرة دلوقتي 
يوسف: اه 
بسملة: طيب ركز في مذاكرتك 
يوسف: ما تجي تخطبلي يا ست الكل 
بسملة: ركز في مذاكرتك يا يوسف و لما تخلص ثانوي نشوف الخطوبة دي او لما تخلص كلية
يوسف: و هي هتفضل قاعدة 
بسملة: يا بني أما تخلص الاول و بعد كده نفكر 
يوسف: تمام 
بسملة: مش عايزك تكلمها تاني 
يوسف: مش بكلمها اساسا 
بسملة: برافو عليك لو بتحبها بجد حافظ عليها عشان تكون من نصيبك 
*****
في دهب عند موده و عز كانوا ماشين علي البحر عز يمسك أيدها 
موده: سيب ايدي 
عز: موده ده اخر يوم تعالي نتصور صورتين يفضلوا للذكري 
موده: تمام ،عز حضنها
موده: مش للدرجة 
عز: بس يا بت اضحكي و يتصوروا كتير و موده نسيت كل حاجة و بدأت تتصور معه و تضحك و يجروا علي البحر و يصوروا فديوهات و بعد جري كتير يقعدوا علي الشاطئ 
موده: اه مش قادرة  
عز: مش قادرة اي قومي هنجري تاني 
موده: لا رجلي وجعتني خلاص مش قادرة 
عز: بس اي رايك 
موده: تعرف أنا نفسي في أي 
عز: اي 
موده: هتعمل اللي هقول عليه حتي لو صعب 
عز: اه قولي بس 
موده: ننزل البحر 
عز: دلوقتي 
موده: اه 
عز: الجو برد 
موده: قولتلك صعب براحتك 
عز: يلا ننزل 
موده: بجد
عز: اه يلا و يمسك ايديها و ينزلوا 
موده: لا لا ساقعة اوي أنا هطلع
عز: و ربنا ما هتطلعي 
موده: هو أنا ينفع اخلع الخمار 
عز: اه متخافيش ده شاطئ خاص بالشالية بتاعنا فقط 
موده: طيب و تخلع الخمار اروح احطه برة و اجي 
عز: هاتي أنا هروح مش ضامنك الصراحة 
موده بضحك: تمام خده و يروح عز و هي تقعد تلعب في البحر 
عز: بتعرفي تعومي 
موده: لا أنا هقف كده بس 
عز: طيب تعالي أعلمك 
موده: انت مستغل الفرص 
عز بضحك: الصراحة اه 
موده: ابعد بقي
عز: طيب براحتك و يبعد
موده: تصدق الجو حلو اوي 
عز: اخد اسبوع كمان و نقعد براحتنا بقي بما اننا بقينا حلوين اهو








موده: لا طبعا هننزل فرح غيث و بيري 
عز: ماشي ماشي 
موده: أقعد ساكت بقي و رشت عليه مياة 
عز: قد الحركة دي 
موده بضحك: اه
عز: طيب تعالي و اقعدوا يلعبوا كتير في المياة بسعادة و فرح 
موده: يلا نطلع الجو بقي برد 
عز: تمام يلا و يطلعوا 
موده: انت اخدت عليا اوي 
عز: ما كنا حلوين
موده: ده لوقت معين يلا نرجع زي ما كنا 
عز: تمام بعد ما نصلي العشاء حلو كده 
موده: اه حلو 
*****
تاني يوم فيلا سليم 
سهام: موده و عز ربع ساعة و يكونوا هنا 
سليم: بجد
سهام: اه عز كلمني و قال كده 
رحاب: موده مكنتيش بترد عليا ليه 
سهام: ابن المجنونة كان ماخد منها الموبايل 
بيري: ليه أن شاء الله
سهام: مش عارفة المهم انهم جاين أنا حضرت أكل حلو خدوا و طالعوا في الجناح بتاعهم 
سليم: هم مش هياكلوا معنا 
نبيل: عرسان جاين من سفر يا بابا سيبهم لوحدهم شوية خليهم يفرحوا شوية كفاية بقي 
سليم: أنا بقيت العدو اللي في بيت صح
نبيل: يا بابا مش قصدي بس فيها أي لما يقعدوا ياكلوا فوق 
سليم: براحتك انت و عيالك يا نبيل أنا طالع اوضتي و يطلع 
كاظم: رايح فين يا بابا 
سليم: طالع اوضتي طالما أنا بقيت عدو الفرحة للعيالكم 
كاظم: ماله بابا 
نبيل: ده كله عشان بقوله سيب موده و عز انهاردة يقعدوا فوق براحتهم 
كاظم: طيب ده من حقهم راجعين من سفر يقعدوا براحتهم 
نبيل: هو زعلان بقي 
كاظم: شوية و هيكون كويس أنا هطلع اشوفه 
نبيل: تمام 
****








قدام الفيلا 
يوسف: اخويا حبيبتي منور 
فارس: بنورك 
بسملة: ابني حبيبي 
فارس: امي
بسملة: عامل اي 
فارس: كويس الحمدلله و انتي 
بسملة: بخير يا حبيبي
فارس: تعبتكم معانا ست شباب 
مروان: ولا تعب ولا حاجة حمدلله علي السلامة 
فارس: الله يسلمك 
جاد: نورت مصر 
فارس: منورة بأهلها 
يوسف: عيال دي مش عربية عز 
جاد: اه بفرحة موده جات موده جات و يجروا عند العربية 
فارس باستغراب: مين موده 
بسملة بابتسامة: الميس بتاعتهم اللي غيرتهم بقوا ناس تانية 
عز يقف قدام الفيلا و ينزلوا 
يوسف: و انا اقول الدنيا منورة ليه 
موده: عاملين اي يا شباب 
مروان: الحمدلله 
جاد: و الله البيت كان وحش من غيرك 
عز: مفيش غير موده ولا اي 
يوسف: سوري يا استاذ عز بس اخدتها منا اسبوع بقالنا اسبوع بدون رخمة من موده في صعب 
موده: بس يا حيوان
بسملة: حمدالله علي السلامة يا عروسة عاملة اي 
موده تروح تحضنها: الله يسلمك يا طنط الحمدلله 
بسملة بهمس: ربيتي الواد ده 
موده: اه عيب عليكي و ليه 
بسملة: أيوة جدعة اعرفك صح ابني فارس 
عز: اهلا يا فارس نورت 
فارس: بنورك 
يوسف: ده اخو جاد عز و دي مراته موده و بنت عمتهم 
فارس: اه تشرفت بيكم 
عز: الشرف لينا 
*****
في المساء في جناح عز و موده البنات متجمعين 
رحاب: قافلة موبايلك اسبوع ليه 
 موده :عز كان ماخد الموبايل مني مش بيخلني أقعد عليه عشان مش اكلم حد فيكم 
بيري: نفذتي خطتنا ولا لا 
موده: كله تمام متخافيش بس اي الجمال ده يا يارا مبارك يا حبيبتي 








يارا: الله يبارك فيكي عقبالك 
موده: اللهم امين يارب طمنوني عليكم يا بنات 
رحاب: هتكون خالتو 
موده: بجد مبارك يا حبيبتي ربنا يكملك علي خير و يارب 
بيري: فرح الاسبوع الجاي أنا خايف 
زهراء: اهرب 
بيري: بت أنا خائفة بجد 
رحاب: ليه يا حبيبتي 
بيري: متوترة اوي 
رحاب: لا اهدي كده متفكريش في أي حاجة غير انك تكوني مبسوطة 
بيري: مش قادرة 
رحاب: توتر طبيعي عادي 
زهراء: بيري توتر اهدي كده 
موده: باذن الله هيكون اجمل يوم 
بيري: باذن الله اخبارك انتي و عز 
موده: عادي مفيش حاجة مش خرجنا غير اخر يوم  كان يوم حلو اوي غير كده انا كنت قاعدة في الشالية مش بخرج و يعتبر كنت قاعدة معظم الوقت في اوضتنا
زهراء: انتوا اقعدتوا في اوضة واحدة 
موده: اه عادي 
رحاب: جدعة يا بت يا موده و الله فخورة بيكي بس مش نشد اوي علي الواد براحة كده عشان الدنيا تمشي 
موده: حاضر أنا بس عايزه يعرف قيمتي 
زهراء: باذن الله يا حبيبتي هو بيحبك اوي علي فكرة 
موده: المشكلة اني  عارفة 
بيري: خلاص كفاية لعب كده 
زهراء: لا طبعا كملي يا موده سيبك من البت دي 
موده: حاضر 
يارا: مش هتكلمي عمو بقي 
موده: مش قادرة حقيقي مش قادرة انسا بابا عامل اي في سبوني براحتي 
*****
بعد مرور ساعات في جناح عز و موده 
عز: موده 
موده: نعم
عز: أنا جعان
موده: حاضر و تروح المطبخ و هو يروح وراها
عز: ما تجي نطلب من برة احسن 
موده: لا هعمل اكل في البيت تاكل اي 
عز: اي حاجة من ايديك سكر
موده: هعملك أكلة تاكل صوباعك وراها 
عز: تمام منتظرك برة و يخرج و تضحك موده و بعد مدة تخرج موده بصنية عليها الاكل و تروح عند عز 
موده: يلا الاكل جاهز 
عز: يا سيدي يا سيدي و يروح عندها 
عز بصدمة: اي ده 
موده: اندومي
عز: لا ما أنا عارفه انتي قولتلي هتعملي اكله تاكل صوباعك وراها هي فين 










موده: اندومي يا عز أكلة حلوة
عز: انتي بتهزر صح 
موده: لا طبعا هناكل اندومي مس قادرة اطبخ أنا 
عز: ما قولتك اطلب من برة
موده: و ماله الاندومي بتاعي اه ماله 
عز: يا حبيبتي أنا جعان مش بحب الاندومي ده 
موده: بس أنا بحبه  
عز: خلاص تأكلي انتي بقي 
موده: مش هتاكل 
عز: لا مش عايز شكرا بالهنا انتي و يخرج البلكونة 
موده تضحك و تروح وراه 
موده: عز 
عز: نعم 
موده: تعال ادخل عشان تاكل 
عز: مش بحبه يا موده و الله روحي انتي و انا هروح اعمل سندوتش جنبة 
موده: لا تعال في اكل في التلاجة كتير أنا بس حبيت ارخم عليك 
عز: و الله و يقرب منها 
موده: لو ضربت هصوت 
عز: و الله 
موده: خليك عاقل يا عز الضرب مش جدعنة 
عز: انا عملتك حاجة يا بنتي 
موده: ما بتقرب ليه 
عز: عشان اعمل كده و يمسكها من هدومها 
موده: الله الله 
عز: يعني أنا قاعد جعان و الهانم بتلعب 
موده: بهزر و سيبني يا عز عشان و ربنا هضربك
عز: عاملة زي الكتكوت اقسم بالله
موده: طيب ابعد شكلي بقي وحش 
عز: لا يا قلبي ده انتي قمر 
موده: طيب سيبني و ابعد بقي 
عز: يلا حطي الاكل عشان جعان 
موده: المطبخ قدامك أنا هاكل اندومي و تقعد و تاكل
عز: يارب الصبر عشان مش اموتها و باس راسها  و يمشي هي تقعد تضحك
تبع .....
#مريم_شعبان
#معلمة_من_الصعيد

                الفصل التاسع والثلاثون من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×