رواية عندما يعشق الدياب الفصل الخامس 5 بقلم حبيبه الشاهد

رواية عندما يعشق الدياب الفصل الخامس 5 بقلم حبيبه الشاهد

رواية عندما يعشق الدياب الفصل الخامس 5 بقلم حبيبه الشاهد 

 

الفصل الخامس 

عندما يعشق الدياب 

دخل الغرفة وجدها جالسه على الفراش أول أما دخل اتنفضت وقامت بسرعه

شاور دياب بيده: قربي 

هزة رأسها بخوف وهي ترجع للخلف بدموع: لا

قرب عليها بخطوات بطيئة: خلاص أقرب أنا 

لزقت في الحائط نظرة حولها بخوف دياب قرب عليها وحصرها مسكها من شعرها بحد 

دياب بهمس وصوت هدئ

: إيه اللي خرجك من البيت بدون علمي 

رفعت نظره إليه بدموع تتساقط من أعينها 

: والله أنا جتلك علشان أطمن عليكي لأن جـ.. رحك لسه ملمش وعايز راحه 

: اممم وأنتي بقي اللي علجتيني أصل الظاهر ان مفيش حد يعرف بالجـ. رح غيرك

أغلقت عينها بألم شدد على شعرها

: أنطقي

: اه اه أنا اللي علجتك معرفش أوي بس حاولة علشان مكنتش عارفه أقول لمين هنا أنا معرفش حد 

طرق شعرها ودفعها خبتط في الحائط 

: من هنا ورايح هتقومي بشغل البيت كله ولو شوفتك بتتكلمي بس مع فارس مش هيحصلك طيب يلا قومي غيري القرف دا وأنزلي ورايا علشان أعرفك شغلك 

هزة رأسها ببكاء وأخذت ملابس ودخلت المرحاض 

نزل دياب دخل المطبخ 

: كل اللي موجود هنا في اجازه ولو احتاجت حد فيكم هكلمه والمرتب زي ما هو 

الكل مشي نزلة شمس من على الدرج وجدته يخرج من المطبخ 

: ادخلي اعمليلي العشاء وطلعيهولي على فوق 

: حاضر 

طرقها وصعد الدرج دخلت شمس إلى المطبخ فضلت تكتشف المطبخ لغيط أما عرفت كل اماكن الحاجه فيه خلصت تحضير الطعام 

دخل الجد المطبخ استغرب من وجدها ولاكن أبتسم على تربية حفيده لها 

: بتعملي إيه هنا 

: بعمل العشاء لدياب أعمل لحضرتك حاجة معايا 

: لا مش عايز أمال فين سنيه 

ميلت وجهها في الأرض 

: خدت اجازة وأنا هقوم بكل حاجه هطلع الأكل لدياب وهنزل احضر لحضرتك الأكل 

: لا أنا عايز قهوه 

: حاضر 

خرج الجد وضعت شمس الطعام على صنيه وأخذته وصعدت إلى الأعلى فتحت الباب ودخلت كان قاعد على الأريكه يشاهد الـ Tv قربت عليه وضعت الصنيه على الطوله أمامه 

دياب بدا في تناول الطعام جات شمس تجلس

: هتعملي إيه

: هقعد 

: لا من هنا ورايح طول ما أنا باكل أنتي هتفضلي واقفه لغيط اما اخلص وتشيلي مكان ما كلت 





هزة راسها بنعم وفضلت واقفه تنتظر أنتهائه 

: الفطار بيبقي الساعه سابعه الصبح علشان شغلي يعني انتي هتصحي الساعه سته علشان تبدائي تحضري الفطار والساعه اتنين الغداء والعشاء الساعه سابعه عندك ورقه متعلقه تحت في المطبخ مكتوب فيها الأكل اللي احنا بنكله أنا خلصت أكل شيلي الصنيه

: حاضر 

حملة الصنيه وخرجت من الغرفة هبتط الدرج دخلت المطبخ غسلة الاطباق واحضرت القهوه للجد وبعض السندوتشات قربت على المكتب طرقت سمعت صوت الجد يأمرها بالدخول فتحت الباب ودخلت قربت على المكتب بتوتر 

: اتفضل القهوه بتاعت حضرتك أنا معرفش أنت بتشربها إيه فـ عملتها ساده 

: أنا بشربها ساده بس إيه دا 

: قولت اعملك حاجه خفيفه تكلها 

الجد لاحظ علمات الضـ.. رب اللي على كف اديها شاور على الكرسي

: أقعدي يا شمس 

جلسة شمس بتوتر 

: ضـ.. ربك 

هزة رأسها بلا وهي تخفي يدها: لا دا أنا اتخبط 

: أنا عارف انك عاوزه تسالي اسأله كتير وأنا هجوبك على كل حاجه أنتي عايزه تعرفيها... 

خرجت شمس بعد فتره وهي في قمت صدمتها من اللي سمعته طلعت على طول دخلت الغرفه ثم إلى المرحاض دخلت وأغلقت الباب خلفها قربت على الحوض وقفت أمام المرايا تنظر لأنعكسه بصدمه فتحت في البكاء صوتها بقي يعالى تدرجين 


دخل دياب من البرنده عند سماع صوت الباب يغلق وجدها في المرحاض قرب على الكومودينه مسك كوب المياه وارتشف منه وضع الكوب وهو يسمع صوت صادر من المرحاض قرب عليه سمع صوت بكاءها طرق على الباب بقلق 

: شمس.. شمس أنتي كويسه 

لم يستمع إلى ردها طرق بقلق أكتر 

: لو مفتحتيش الباب أنا هفتح.. تمام انتي اللي عايزه كده 

فتح الباب دخل وجده واقفه أمام المرايا 

قرب عليها وضع يده على كتفها 

: أنتي كويسه 






هزة رأسها بلا وهي تبكي 

: مش كويسه مش كويسه خالص أنت اتجوزتني ليه أنا عايزه أعرف أنت ليه أتجوزتني 

: مكنش ينفعي أسيبك يوم فرك قدام الناس من غير عريس 

: علشان أخوك سبني يوم فرحي وأنت تقوم تعمل فيها قدامي الراجل الشهم وتتجوزني وتجبني خد"امه عندك صح مش كده

: متعليش صوتك واتكلمي عدل احسنلك هو مش ابوكي بس ارتاح لما سابك 

بتلف وجهها بتمسك زجاجة البرفان بتحدفها اتكـ.. سرت صرخت فيه بأنهيار

: أنت بتعمل فيا كده ليه حرام عليك 

مسكها من درعها وهزها بعـ.. نف 

: علشان أبوكي مـ.. وت أمي عرفتي ليه بعمل كده 

هزة رأسها بنفي ورجعت تبكي 

: لا لا.. بابا ميعملش كده أكيد كان غظب عنه مش بيده 

: لا بايده مـ.. وتها بيده وهي في اوضة العمليات أما هو دكتور فاشل أشتغل ليه 

: أنا مرعيه احساسك وحرمانك من مامتك بس مش بيده دا نصبها هي اللي كانت جياله المستشفى تعبانه أنا معايا كل مذكرات بابا كلها وعرفه كل حاجه أنا مش ببرر لبابا بس دا نصبها بس أنا ذنبي إيه

: ذنبك أنك بنته 

: أنت لما تتجوزني وتشغلني عندك خد"امه وتعملني وحش هترجع مامتك لا مش هترجعه وهو مـ.. ات كنت عايز تحرق قلبه على بنته لما يشوفها متمرمطه  

: أبوكي حرمني من أمي من وأنا عندي تامن سنين أنا استنيتك تكبري علشان اخليكي تحسي بالحرمان زي ما أنا حسيت بيه

: وحسيت بالحرمان لما هو مـ.. ات سبني وأنا عندي تالت سنين كبرت وأنا وحيده أنا وماما أما أنت كان معاك اخوك وجدك وابوك

بتزقه بعيد عنها بتخرج تجلس على الفراش تكتم بكاءها في الوساده 

دياب بيرجع شعرها للخلف بديق بيخرج نظر إليها بتأنيب ضمير فهي محقه قرب عليها جلس بجانبها 

شمس بتتعدل لما بتحس بيه وبتحضنه جامد دياب بيرفع ايده بتوتر بيطبطب عليها بحنان بيميل بوجهه دفن وجهه في عنقها يستنشق رائحتها

                      الفصل السادس من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×