رواية عروس برنس الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم اسماء حبيب
#Part.. 9
زينات... امااال فين عروستنا يا نبويه.
نبويه... زمانها جايه.
خرجت هند ومنظرها كان صادم للكل.....
هند لبسه العبايه السمره وشايله صانيه عليها قهوه.... السلام عليكم.
زينات ميلت علي نبويه... نبويه انتي مش قولتلها ولا ايى اننا جين لافراح!!
نبويه.... ا اصل نعزت اختها بقي معلش..
هند قعدت جمب صابر...
صابر ميل عليها بسخريه... شاطره.
هند بابتسامه... عارفه.
احمد... طيب انا كنت جاي طالب ايد هند و...
هند بسخريه... لا ايدي مش محتاجه قطع غيار.
صابر.... اسكوووتي.
هند... الله متزغدنيش كدااا.
زينات... الله مالك يا بت يا هند!
هند... ياريت والله بس ممعيش مال اصل جيبي مخروم يا مرات عمي.
احمد... صابر.
صابر... معلش.
احمد... ممكن اقعد معاها اتكلم بعد اذنك طبعاً.
صابر... اه تعالي يا هند.
هند... لا انا عجباني القعده هنا طراوه.
صابر... قووومي يا هند.
هند... ياارب صبرك طيب اما نشوف اخرتها.
صابر قعدهم في اوضه السفره...
هند شالت تفاحه بتاكل بلا مبالاه وهو قاعد في وشها....
احمد... هند.
هند وبتاكل فاخ.... ايوه.
احمد... علي فكره انتي هيا.
هند... هي مين.
احمد... الي قلبي اختارها.
هند... وانت هو.
احمد بفرحه.. هو اي.
هند... الي هعمله بلوك من علي جروب العيله.
احمد... مبهظرش انا كنت مستني بس انزل من الجيش علشان اخطبك.
هند... طيب وعايز اي.
احمد.... تخطبك.
هند.... ولو مش وافقت.
احمد... لااا بصي بقي لو مش كنتي ليا مش هتبقا لغيري انا ماااشيه بمدا لو مش هلعب هخرب الملعب.
هند... ابغي اقولك اتأثرت بس من حظه المنيل وقعت مع برميل تناحه.
احمد... انتي هتقولي لية منا عارف.
هند بسخريه... طيب لصحتك النفسية متفكريش كتير فيااا.
احمد... يا بنتي اتكلمي معايه عدل بدل ما انتي عايزه ضبط زوايه في لسانك.
هند... معلش لساني مترباش ملقاش حد يلمه ملكش فيه.
احمد.... بص احنا نتكلم من غير لف ولا دوران انتي بتحبني ولا لاؤ !!
هند بسرعه.... لأ
احمد.... لأ احنا نلف وندور احسن .
هند... اناااا بقي لو اتجوزتك هنكد عليك من الاخر وعلي بلاطه كده..
احمد برومنسيه...اديكى نص عمرى وتبطلى تنكدى علياا اتفقنه.
هند.... والنص التانى هتدية لميين ياااا أبو عين زايغه ليلتك سودة طبعاً هتوقع اي من واحد اسمه احمد.
احمد.... لي هو لاسم متسرب في السوق السوده!
هند... بقولك اي اما مليش في الجوازه دي ومش بحب جواز الصالونات.
احمد... مش بتحبي ازاي جواز الصالونات.
هند... الله ما هي وضحه مبحيش الصالونات.
احمد...يعني نقعد في المطبخ.!!
هند بصوت واطي.... يخرب بيت الي ربط الجموسه وسابك.
احمد... ما تردي.
هند... انتي عايز مني اي.
احمد... خطوبه.
هند... طيب وبعدين.
احمد... وابقي ابو مازن بقي.
هند بغيظ وبصوت واطي... ابووو شكلك.
احمد...بتقولي حاجه!
هند... بقوول اي الي رماااك علي المر.
احمد... اي الي رماكي علي المر!
هند... اه مهو اكيد عيل ابن حرام زقني عليه وطلع يجريييي.
احمد... واخره الحوااار دا معاكي اي!
هند... شوف انت بقيي.
احمد... يعني موافقه مهو السكوت علامه الرضا.
هند.... هو حد لعب عندك في الاعدادات ما تمسيلي علي العقل عندك كدا.
صابر دخل.... ها خلصتو.
هند بسرعه ... اه.
احمد... يعني اه.
طلعو وشربو لقهوه الي عملاها هند..
احمد بقرف.. اي دا القهوه ساده لي.
هند... معلش اخر الشهر ومجبناش التموين.
احمد.. من اولها ساده من غير سكر كدا.
هند... اشرررب.
بعد ما مشيو...
كانت هند بتخلع الفستان بحزن وامها قعده في الاوضه...
نبويه.. هااااا اي الحوار.
هند....الدنياا بتكرهني يا ماما لي كدا.
نبويه.... عندهاا حق اذا كاان اناا امك ومش طيقاكي بقي تعملي قهوه ساااده ليهم خلتيني في ربع هدومي.
هند..... احلي مساا عليكي ي حجه.
اما في البيت القديم....
كانت نور منهاره من العياط وهي بتاكل الفشار....
البرنس... افهم دلوق انتي بتبكييي لي هي قصه الكلب الي نهش الراجل اثرت فيكي قوي.
نور.... لا بس الفشار طلع دلع وانا قولت والله لعااامر حط ملح وهو سخن ياا عامر متنساش ومش سمع كلامي.
البرنس بشلل... اني قي اياه وانتي في اياه.
نور... مش تتزرزر عليااا بقولك اهو مش كفايه مستحمله قصصك المقرفه وبعدين مقولتليش برضو عن قصه حببتك.
البرنس سكت....
نور... اي زعلت!
البرنس ساكت...
نور... واي يعني ما كل الناس بتزعل احكي بقيى.
البرنس... من عشر سنين فاتم كنت بشتغل.
نور... ياااااا انهار ابيض وبعدين.
البرنس... تعرفي تخرسي.
نور.. خرست.
البرنس... وكان بيجري ورايع ناس عيزين يمسكوني.
نور قاطعته.... وعكشوك.
البرنس... تعرفي تخرسي ومتقاطعنيش.
نور... حاضر.
البرنس... وهي كانت بتروي الزرع وشافتني من بعيد واني كنت استخبيت منيهم وهنا همستلي اني اجبلها.
نور بغمزه... الله يسهلووو يا عااام.
البرنس مسك الفاظه بعصبيه وعامر بسرعه هدااه.... اسوووكتي.
نور... توووبه والله والله.
البرنس قام وخرج....
نور وبكلم عامر... هو اتقمص لي انا باخد ودي معاه بشكل ودي.
عامر.. اسكووتي وليا سعرانه.
نور... اسكت انت يا ابو فشار من غير ملح.
البرنس قعد جمب شجره وفتكر ماضيه كله الي اثر علي حياته...
نور من ورا الشجره... تمسك دمعه هاااربه.
البرنس قام وقف ومسح دمعته بسرعه... انتي عايزه اييه يا مهفوفه...
نور... اممم انا اسفه حسه اني رجعتك لمأساه هي حبيبتك خانتك ولا ايه!
البرنس... لاه ماتت ومات معاها قلبيى.
نور... ياااه البقاء لله وحده متزعلش ربنا يعوضك بوحده بنت حلال زيها.
البرنس.... هي عوضتني عن دنيا سوده كانت عنيها بضيع عني كل همومي طلتها تخلبني انسي نفسي وبموتها رجعت لكل همومي.
نور وبحاول تخرجه من المود.... ياااه يا بختها.. منك لله يا حموكشه الواطي كان رايح يخطب البت نوسه بدكر بت وفرختين وكانت مفكره الهب ولع في ريشه.
البرنس غصب عنه ضحك... هههههههه مهفوفه اني قولت اكده.
نور..... والله شكلك حلو وانت بتضحك بدل وش بوحه لما كان خارج من خناقه ولاد ابو اسماعيل الي مصدرهنا.
البرنس... غوووري من وشييييى.
نور... الله بضحك معاك.
البرنسى... دمك تقيل.
نور... ما انا عرفه اصل بعمله بالسمنه البلدي.
البرنس.... امممم طيب.
نور... بقولك.
البرنسى... ايه.
نور.... انت مشغل ناس يعني والعيشه بتهيالي ريقه معاك انت لي قاعد في البيت القديم ده!؟
البرنس... احسن ليكي متساليش تاني عن الموضوع ده.
نور... ليه؟
البرنس... هو اكده... اني ملاحظ انك بقيتي زينه معيزاش تمشي.
نور.... هو انا هبله ارفص النعمه وامشي دا انا باكل ببلاش هههه.
البرنس..... تعرفي انتي مجنونه يا هند.
نور... احم...في سر عايزه اقولهولك.
البرنس.... سر اي.
فجاه حاجه اترمت علي البيت وكان فيه دخان بنتشر...
نور.... بخضه اييي دا.
البرنس خد شملته ولفها علي وش نور وشالها وبيجري لان ضارب النار اشتغل وعرف ان فيه حاجه غلط..
عامر طلع من الباب الوراني وشغل العربيه وابرنس ركب قيها هو ونور.....
نور برعب.... هوووو في اي.
البرنس... ولااااا كلمه.
نور... همووووت ولا اي لاااا انا لسه صغيره.
البرنس... اسسسكوتي اطلع ياااا عامر بسرعه.
#Asmaa_Habib ✍️.
#عروس_برنس_الصعيد..