رواية شهرزاد وقعت في حب معاق الفصل الخامس 5 والاخير بقلم شهد محمد
"الجزء الخامس والاخير من شهرزاد وقعت في حب معاق"
_كلمني على مامت رونزي!
بص ليا شويه وبعدين بص في الفراغ وقال:
_مش قصة حب زاي الحواديت اوي يعني بس كانت كويسه يكفي إنها جابتلي اغلى حاجه في الدنيا "رونزي" كانت جوازه صالونات حبينا بعض بعد الجواز مكنتش لسه ابتديت اتعرف في شغلي يدوبك كنت موظف عادي لحد ما كبرت في مجالي وعملت شركات لنفسي كانت ماسكه إيدي من نقطة الصفر يعني لحد ما ..
سكت شويه بعدين قال:
_لحد ما كنا مسافرين نغير جو عملنا حادثه ضيعتها وضيعت نفسي
قالها واتنهد كان باين على ملامحو الإحساس ب الذنب بصيت ليه وبلا إدراك لقيتني بمسك إيديه وبقولو:
_مفيش الكلام ده ولا ضيعتها ولا ضيعت نفسك ولا حاجه ده مقدر ومكتوب كل ده مكتوب إنه هيحصل من قبل ما نيجي الدنيا اصلآ مش ذنبك عٌمر الموت ما كان ذنب حد محدش بيموت ناقص عُمر يا يوسف!
ابتسم ليا وقال:
_ونعمه بالله
بص في ساعته بعدين بصلي وقال:
_الوقت اتأخر يلا على النوم
_حاضر يلا تصبح على خير
_وانتي من اهل الخير
صحيت تاني يوم الصبح ونا كلي امل وحماس ل حياتي الجديده حياتي اللي بقا فيها شخص انا غاليه عليه واهمه شخص معتبرني بنته!
حضرت الفطار ل رونزي وسألت عليه لاكن عرفت انه راح الشغل بدري فضلت انا مع رونزي وحكتلها حدوته جديده
عدا كذا يوم وهو على طول في الشغل مفيش وقت اتكلم معاه مفيش وقت اشوفو اصلآ!
وانهارده بعد ما فطرت انا ورونزي لبست دريس لافندر دانتيل وخدت قصه جديده وبدأت احكياهالها
_وراحت ل أرض الجنايات مع بيتر مان وعاشت مع الأطفال التايهين في الشجره بتاعتهم و..
طبعآ رونزي نامت في نص الحكايه كالعاده قفلت نور اوضتها وخرجت سمعت صوتو في الصالون جريت اشوفه
_مش معقول نبقا مع بعض في نفس البيت ونشوفك ب الصدفه يا استاذ يوسف
_انا اسف بس انهارده اخر يوم في إنشغالي عنكم بعدين هنسافر تركيا نقضي الاجازه هناك عشان تعملي اللي معملتهوش المرا اللي فاتت
_اللي هو اي؟
_مش نفسك تدوقي اكل الشيف الي اسمه بوارك ده ونفسك تروحي المكان اللي أتصور فيه مسلسل حب للايجار وتاكلي المحار اللي كان في مسلسل الحب لا يفهم الكلام
ضحكت وانا بقولو:
_انت ازاي عرفت كل الحاجات دي؟
_من الفيسبوك بتاعك
_يظهر ان فاضحه نفسي اوي
_اوي اوي يعني
ضحكنا انا وهو سوا وفضلنا باصين لبعض شويه بعدين قالي:
_شويه وهيكون عندي ضيف مهم وانهارده محدش جيه من الخدم ممكن تعملي لينا القهوه لما يجي؟
_ااه طبعآ اكيد
قطع كلامي صوت رونزي وهي بتنادي عليا روحت ليها جبتلها مياه وفضلت قاعده بكمل ليها الحدوته لحد ما نامت
شويه وسمعت صوتو وهو بيقول:
_القهوه يا روز
فهمت إن الضيف جيه دخلت المطبخ جهزت فنجانين قهوه وروحت أقدمها ليهم
لاكن الصدمه إن الضيف كان ياسمين!
القهوه كانت هتقع مني خدت بالي منها وحطتها على التربيزه خد بالو مني استغرب اتصدم
نظرته مش عارفه احددها ولا احدد معناها قطع شرودي صوته وهو بيقول:
_روز !!
_انتي بتعملي اي هنا
يوسف بصلي وبص ليه وقالو:
_انتو تعرفو بعض!
من ارتباكي وعيني اللي خانتني ودمعت فهم إن ده ياسين اللي حكتله عليه
_اه الانسه روز كانت معرفه قديمه!
_امم طيب المدام روز تبقا مراتي
ياسين بص ليه وبصلي وقال:
_مراتك!!
_اه مراتي يا استاذ ياسين مستغرب ليه؟
_لاء لاء ولا حاجه نكمل كلامنا
_لاء كلامنا خلص
_ازاي ده ابتدا
_لاء خلص عرضك مرفوض
_بس يا استاذ يوسف ااا
_مبسش كلامي انتهى
_طيب عن اذنك
قالها وكان هيمشي وقف لما سمع صوت يوسف وهو بيقولو:
_استاذ ياسين مراتي اشرف من الشرف ومتستهالش التهمه اللي اتهمتها بيها هو اه اللي حصل ده حصل في الماضي بس قابل اللي جاي عايزك تسترجل كدا للأخر وتقابل الي جاي واه اقعد اشرب قهوتك انا متعود على إكرام ضيفي
ياسين بص ليه وبصلي وسابنا ومشي
هدوء تام في المكان مش عارفه منين بيودي على فين نظرة ياسين ليا كانت نظرة ندم؟
نغزة قلبي لما شفته معقوله اكون لسه بحبو؟
يوسف اللي ساب الشغل المهم بنسباله لما عرف إن ده الشخص اللي اذاني معقول يكون بيحبني؟
قالو مراتي ليه مقالش قريبتي ليه شبهني التشبيه ده معقوله يكون شايفني مراته؟
عايز يتجوزني؟
قطع كل الدوشه اللي في راسي دي صوته وهو بيقول:
_حقيقي انا اسف مكنتش اعرف ان هو لو كنت اعرف مكنتش دخلته بيتي والله
_متعتذرش محصلش حاجه ومكنش ليه لزوم تلغي شغلك عشاني
_لاء كان ليه لزوم يا روز
_طيب انت ناوي تعمل اي ؟
_كل خير
_ارجوك بلاش تأذيه عشاني مش عشانه بلاش تسبب ليه اي أذى ارجوك
_خايفه عليه؟
_اه لاء يعني اقصد هو ميهمنيش بس اا ..
_خلاص يا روز اللي حصل حصل ومتخافيش ياستي مش هعملو حاجه
قالها وسابني ومشي تقريبآ هو فهم غلط معرفش ليه اتضايق واتعصب!
دخلت نمت وقرارت إن تاني يوم الصبح افهمو وجهة نظري
بس لما صحيت الصبح مالقتوش لقيت مسدج منو على الواتساب بيقول فيها
"انا هغيب عن البيت فتره خلي بالك من رونزي سدي مكاني يا روز الفتره اللي هغيب فيها مش هوصيكي عليها"
رديت عليه طمنته اني هخلي بالي منها وسألته هو فين بس شافها ومردش
عدا كذا يوم الايام جرت الأسابيع وهو مختفي منعرفش عنه حاجه
نفسيتي كانت بايظه انه مش موجود انا اه يتيمة الام والأب بس انهارده عرفت معنى كلمة يتيمه لما بعد عني كنت عامله زاي المدمن ومدمر عشان مخدش جرعته وحشني اوي ياريت يرجع او على الاقل يطمني عليه
مكنتش بخلص من سؤال رونزي عليه من عياطها إنه واحشها
لحد ما قلبه حن وبعت مسدج انهارده انه راجع
حضرت الاكل وجهزت رونزي وجهزت انا كمان كنت عايزه يشوفني جميله رغم ان كان جوايا غضب كان نفسي ازعقله واتخانق معاه على غيابه ده لاكن اول ما شفته كل الغضب ده راح
دخل ب هيبته المعتاده رغم انه ماشي على كرسي بعجل لاكن ليه هيبه برغم انه عاجز بس شيك ووسيم والانظار عليه
سلم علينا وقعد معانا ناكل لاكن كلامنا كان بحدود يظهر إنه لسه زعلان من المره اللي فاتت كان نفسي اقولو انه وحشني وانه مهم في حياتي وانه ميغابش تاني
لاكن اليوم خلص وكل واحد راح ل اوضته عشان ينام
مجاليش نوم دخلت البلكونه اقعد فيها كنت سرحانه في حاجات كتير قطع سرحاني صوته وهو بيقول:
_لسه بتحبيه؟
بصيت ليه وقولت:
_هو مين؟
_ياسين!
_لاء هو انا محبتوش من الاول عشان اكون لسه بحبو
_امال كنتي خايفه عليه مني ليه؟
_الحكايه ومافيها إني مش بحب ارد الاذى ب أذى وكمان انا مش ناكرة الجميل كفايه إن اهلو وقفو جنبي وانه اتجوزني غصب عنه
_يعني مش بتحبيه؟
_والله أبدآ
_طيب روحي نامي بكرا مسافرين
_فين؟
_تركيا
ابتسمت وقولت ليه:
_طيب تصبح على خير
دخلت اوضتي نمت وانا بفكر في الأسأله بتاعته بفكر كان فين الفتره دي مختفي فين بيعمل اي لحد ما النوم غلبني ونمت
صحيت تاني يوم حضرت الشنط وجهزت رونزي وكل حاجه هنحتاجها واتجهنا للعربيه اللي هتوصلنا للمطار
كانت رونزي جنب السواق ويوسف كان جنبي فضلنا طول الطريق ساكتين وشويه و بص ليا وقال:
_تقبلي تكوني زاي ما قولت ل ياسين يا روز؟
بصيت ليه بذهول وانا بقولو:
_وانت قولت اي ل ياسين؟
_انتي عارفه انا قولت اي ومش هقولها تاني
_عايزه اسمعها منك
_يعني سمعتيها
_ااه
_طيب قولتلو اي؟
_قولتلو دي مراتي وحبيبتي وام رونزي وكل حاجه ليا
ضحك وقالي:
_تتجوزيني
_ده يوم المنى
_حتى وانا عاجز؟
_حتى وانت عاجز
العربيه وقفت قدام المطار وفجأه وبلا مقدمات لقيته قام وقف وفتح باب العربيه ونزل فتحلي الباب وقال:
_وصلنا يا حرم يوسف هيكون شهر عسل سعيد انا متأكد
لحظة إدراك انه واقف على رجليه!
انا كنت في ذهول مصدومه ومبسوطه متفجأه منبهره
محستش بنفسي غير وانا بنزل من العربيه واترميت في حضنه وبعيط من الفرحه شالني لف بيا وشال رونزي حضنا احنا الاتنين
كان مجهز إجراءات كتب الكتاب في قاعه قريبه من المطار كتبنا الكتاب وسافرنا على تركيا نقضي احلى شهر عسل في الدنيا
كنت فاكره انه كان بميثل طول الفتره اللي فاتت دي بس اتضح إن ألفتره اللي كان غايب فيها كان بيعمل فيها العمليه
وبعد مرور سنه بقا معانا رونزا بنتنا الجديده
وكدا تكون توته توته وخلصت الحدوته
_امم طب وشهرزاد بقا بتحبه؟
قالها وهو باصص في عينيا وماسك إيدي
_اكيد شهزاد بتموت فيه قصتها مميزه كانت مالهاش ولا اهل ولا صحاب ولا عيله وراحت ل بيت الراجل الكريم ده وهو ادها كل دول وعارف الأهم من كل دول اي؟
_اي؟
_ كان كريم أوي معاها لدرجة انه ادها قلبه
قرب مني وباس راسي وقال:
_انا قلبي وعقلي وروحي متغلاش عليكي يا روز انتي كل حاجه واغلى حاجه المهم احكيلي الحدوته من اول وجديد
_لاء بقا انت مبتزهقش كل يوم احكيلك حكايتنا اللي انت عارفها وعشتها اصلآ انت غلبت رونزي ورونزا
_طب تيجي انا احكيلك حدوته
_بتعرف؟
_ياخبر ده انا احسن واحد فيكي يا جمهويه يحكي حواديت
النهايه..
ملحوظه يوسف وهو بيحكيلي الحدوته جبنا مالك وسليم وعيلتنا بدأت تكبر وشهرزاد وقعت في حب أعظم رجال الكون
تمت
#شهد_محمد
#شهرزاد_وقعت_في_حب_معاق