رواية دحيحة الدفعة الفصل العاشر 10 بقلم يارا عبد السلام


 رواية دحيحة الدفعة الفصل العاشر 10 بقلم يارا عبد السلام 


#دحيحة_الدفعة_والمعاق

#العاشر


_مش تحاسبي يا عامية..

مريم:طب اقفلي دلوقتي يا فيروز علشان في واحد عسول هلعب في وشه البخت دلوقتي..

مريم قفلت مع فيروز وبصتله بغضب :مش تحاسب انت ولا انت مش شايفنى معديه..

عمر:هشوفك ازاي وانتى مش باينه من الطريق اصلا يا قطه انتى اللى زيك بيمشو جنب الحيط علشان احنا مندوسش عليهم وبعدين انتى ماشيه تحبيلي في التليفون وعوزانى اوسعلك..

_حبك بر*ص أما انت انسان وقح صحيح عارف لولا انى بنت ولوحدي كنت علمتك ازاي ترد على الجنس الآخر يا جا*هل ...

عمر:أنا مش هضيع وقتى مع عيله في سته ابتدائي أنا روحى يا شاطره هاتى مصاصه ولا بنبونى...

مريم:لا وكمان قليل الذوق ماشي وقربت منه بقوه وداست على رجله بالجز*مه بتاعتها وكان لسه هيجري وراها كانت اختفت من قدامه

عمر:ماشي يا عقلة الاصبع انتى لما اشوفك ...منك لله عكرتيلي مزاجى اكتر ماهو متعكر يا بعيده..


وركب عربيته ومشي ..

مريم وصلت البيت وقابلت امها وفيروز واخدوها بالحضن..

فيروز:بت يا مريم لسه اوزعه زي مانتى

مريم:اسم الله عالطول الفارع حاسبي اصلك بتلمسي السقف وانتى ماشيه

فيروز:لا ولسه لسانك طويل برضو ..

مريم:عيب عليكي أنا اكبر اه لكن بفضل لسه محتفظه برونقى ..

فيروز:اه ما هو واضح..

مريم:إنما اي الحلاوة دي احنا اتنجرنا اووي..وغمزتلها وراها راجل ولا اي..

فيروز بغيظ:مريم اتلمى...

مريم:اتلمينا يلا تعالى معايا ارص هدومى ونتكلم ..

_ماشي يا ام لسان قدامى...


على ومراد وابوه وأمه راحوا علشان يتقدموا لسلمى..

اللي مكنتش عوزا تخرج من الاوضه وبتفكر ازاي تطفش العريس..

ابوها استقبلهم وطبعا ابوها كان فرحان أن بنته جالها عريس زي دا بالنسبه ليهم لقطه وامها كان الضحكة ماليه وشها وكل شويه تقول في سرها "يا هناكى يا بت يا سلمى جوازه عسل يارب توافقى وافرح بيكي بقى"







جالها رسالة على الواتساب وكانت من على..

_اي مش عوزا تخرجى ولا اي..

استغربت وردت..

_اخرج فين!؟

_الشقه بتاعتكوا حلوة اووي وجوها هادى..

_انت!؟ العريس..

_ايوا ..


رمت الفون على السرير بفرحه وفضلت تتنطط..

امها دخلت:يلا يا سلمى

سلمى بلمعه في عينيها:ماما شكلى حلو

_زي القمر انتى عارفه العريس مين صح

_ايوا على لسه باعتلى وحضنت امها بفرحه انا بحبه اووي يا ماما..

_ربنا يسعدك يا بنتى أنا كنت حاسه من اول يوم شوفته فيه أنه من نصيبك يلا علشان منتأخرش عالناس..


سلمى خرجت مع امها وفي ايديها القهوه ام على اول ما شافتها 

_ما شاء الله زي القمر يا على الف مبروك يا حبيبي..

سلمى قدمت القهوه وقعدت جنب باباها بكسوف..

الاب:أنا بحكم خبرتى اقدر اقول ان العروسه موافقه..

سلمى:بابا!؟

الاب:ما كلنا عارفين أن على مديرك في الشغل مفيش حاجه تستخبى..

سلمى بكسوف بصت لعلى اللى بصلها بفرحه ..

مراد ربط على رجله:الف مبروك يا على..

ابو على:يعنى نقرأ الفاتحه ..

وبص لسلمى:نقرأ الفاتحه يا بنتى..

سلمى هزت راسها والكل بدأ يقرأوا الفاتحه(بذمتكوا في قراية فاتحه اسرع من كدا😂)






امها زغرطت وملت البيت زغاريط وعلى قرب من سلمى وقال:مبروك يا عروسه..

سلمى بخضه:فيروز!!متعرفش ..

عن اذنك يا على..

دخلت جري وكانت فيروز رنت عليها كتير علشان سمعت زغاريط عندهم...

سلمى رنت عليها وفيروز هبت فيها:دا اللى مش هوافق وهطفشه معناها اي الزغاريط دي..

سلمى بفرحه:على هوا العريس

فيروز بفرحه:اي دا بجد الف مبروك لولولوي لا أنا هجيب البت مريم وهنجيلك حالا..

سلمى:مستنياكوا..

فيروز قالت لمريم وراحوا ...

دخلت البيت عند سلمى اللي كان في نفس الشارع..

فيروز قربت منها وحضنتها وكذالك مريم ومخدتش بالها من اللى قاعد وعينه متصلطه عليها 

وراحت سلمت على ام على وابوه ولسه هتلف خدت بالها أن مراد قاعد بكل برود..

بصتله بابتسامه مهزوزه:ازيك يا استاذ مراد ..

مراد بصلها وهز رأسه ..

الام :اي دا انتو تعرفوا بعض..

مراد هز رأسه :امم فيروز معايا في التيم..

الام بصت لفيروز بتقييم وقربت من مراد وهمستله:مش ناوي افرح بيك انت كمان انت معاك بنات حلوة أهى ...

مراد تتنهد بيأس:ركزي في على الاول يا امى وسيبيني أنا الاخر ..

الام:طول عمرك كاسفني..

الاب:سيبيه على راحته يا ثريا..

_ماشي 


كانت عينيه متابعاها في كل حركاتها هى نفسها خدت بالها ولما بصتله لقته باصصلها فاتكسفت وبصت في الارض ..

وهوا حمحم وبص قدامه ...


كلهم مشيوا وفيروز ومريم وسلمى ودعوهم..

على قرب من سلمى:هشوفك بكرا

هزت راسها بكسوف..

وفيروز ومريم اتنهدوا:هييييح

مريم:شايفه الرومانسيه

_شايفه يا اختى اوعدنا يارب..

مراد يصلها فعدلت نفسها وسكتت ..

فيروز بتوتر:ازيك يا مراد باشا..

على وسلمى ومريم ضحكوا على شكلها ومراد ابتسم..






تانى يوم 

مريم:خدينى في طريقك للجامعه 

_تعالى يختى..

مريم:بنت خالتى حبيبتي 

سلمى نزلت والتلات بنات ركبوا المواصلات ونزلوا وفيروز دخلت محل شيكولاته وجابت علشان توزع على الموظفين هى مش عوزا توزع على الموظفين هى عوزا تلفت نظر شخص ما!!!


وصلوا الشركه وبدأت توزع على الموظفين اللي معظمهم فرح جدا لسلمى وعلى وقالوا إنهم لايقين على بعض وعلى انضملهم وبدأ يستقبل التهانى...

فيروز وقفت قدام واحد وقدمت الشيكولاته وخد..

ووقفها تاني:ممكن واحده كمان

فيروز ابتسمت :طبعا اتفضل..


خلصت وبعدين طلعت تشوف شغلها مع هولاكوا زي ما هى مسمياه..

دخلت بابتسامه:صباح الخير

مراد كان بيتنفس بصعوبه بيحاول يتمالك أعصابه وبصلها وقال بعصبية:انتى لى مش بتسمعى كلامى..

فيروز استغربت:أنا مش فاهمه قصدك اي..

مراد قام وراح ناحيتها بهدوء:أنا قولتلك اي قبل كدا ها ..

فيروز اتوترت من قربه:قصدك اي..

مراد بهمس جحيمي:أنا مش قولتلك متتكلميش مع حد ولا تضحكى مع حد..

فيروز بعدت عنه بعصبية:منا مش فاهمه لى وانت اصلا بتتحكم فيا بتاع اي كنت مين ..

مسك ايديها وشدها ناحيته وبص في عينيها بهدوء:اللى اقوله يتنفذ من غير نقاش..

_لا طالما مش عارفه اي السبب أنا عمري ما اعمل حاجه غصب عنى أنا مش عبيد عندك انت ماشترتنيش ولو عالشغل فهسيبه وهخليك متشفش وشي اللي بيضايقك ويخليك كاره الدنيا كدا بتتعامل مع الناس كلها طبيعى الا أنا أنا عملتلك اى وبتاع اي تتحكم فيا ما تنطق






مراد خرج عن شعوره وقال بعصبيه:علشان انتى ملكى انتى ملكى من زمان بتاعتى أنا، انتى اول واحده خدتها في حضنى وانتى برضو كنتي السبب في كل اللي حصلي دا ...

فيروز بدموع:انت انت كد*اب الكلام دا مش حقيقي انا عمري ما شوفتك أنا معرفكش..

مراد بهدوء:مش. فاكره الشخص اللي انقذك انتى وامك من ابوكى مش فاكره الشخص اللي خد طلقه في رجله عجزته باقى عمره علشان يحميكي مش فاكره الشخص اللي حضنتيه وقولتيله بعد الحضن دا كل الاوجاع هتخف بس للاسف الاوجاع دي كترت بدخولك على قلبي وحياتى مع انى عمري ما استسلمت لاي وجع ...

فيروز بصتله بصدمه وهزت راسها بلا:لا لا انت اكيد غلطان اكيد ...

وسابته وجريت على تحت وخرجت من الشركه كلها...


كانت ماشيه بتعيط ووقفت تاكس علشان تروح..

ركبت التاكسي وكان فيه شخص كتم نفسها واعطاها حقنه علشان تفقد الوعى...


مر اليوم كله ومراد مش مستوعب الكلام اللى قاله ومش عارف يوصف حالتها عامله ازاي دلوقتي...

قرر يروح يشوفها في بيتها لكنه تراجع وقال إنه هيستنى لبكرا...لكنه قال لعلى يسأل سلمى إذا كانت روحت ولا لسه لكنه عرف انها مش في البيت فخاف وقلق عليها وطلب من رجالته يدوروا عليها..


_افتحوا الباب ،افتحوا الباب..

كانت بتخبط على الباب وبتعيط ...

_انتو عاوزين مني اي افتحوا الباب..

فجأه الباب اتفتح وظهرت سما اللى كانت واقفه بخبث..

_اهلا بالحلوة

_سما انتى!!

سما بخبث:ايوا أنا يا حلوة أنا اللى خط*فتك وانا برضو اللى هدفنك حيه ومش هخلى حد يعرفلك طريق ..

فيروز بدموع:انتى لى بتعملى كدا أنا عملتلك اي

_مفيش خدتى منى حبيبي بس

_عمر!!صدقيني انا مليش اى علاقه بعمر من بعد اللى حصل

_واي خلاكى تروحى تشتغلى عندهم انتى هتصيعي عليا يا بت..

وشاورت لرجالتها:كتفوها..







تانى يوم..

في بيت فيروز 

خالتها ومريم كانو قلقانين عليها..

_حد يجيبلى بنتى 

كانت بتعيط بحرقه فيروز بقالها يومين دلوقتي مختفيه..

كانت مريم بتواسي فيها وسلمى ...


مراد كان متعصب وخائف عليها حاسس ان هيحصلها حاجه ..

على:مفيش اخبار عن فيروز يا مراد أنا مش عارف بس اي خرجها لوحدها..

مراد بعصبية:على !!!

_انا آسف بس احنا لازم نبلغ الشرطه دا حتى التاكسى اللى ركبت فيه فص ملح وداب..

مراد:عمر فين..

على:لا يا مراد عمر عمره ما يعمل كدا

مراد بعصبية:عمر فين انطق..

على بتوتر:في البيت..

مراد سابه وخرج وطلع على البيت..

دخل لقى عمر قاعد مع أمه ...

مراد قرب منه بعصبية وشده من قفاه:تعالى يا حبيب ماما فين فيروز..

عمر بتوتر:ممعرفش ..

مراد:انتطق يا عمر 

_والله معرفش أنا بعدت عنها وبقالى فتره مجتش ناحيتها حتى اسألها..

_اسألها ازاي وهى مخطوفه...

عمر بتوتر وقلق:مخطوفه مخطوفه ازاي

_اسأل نفسك انت السبب في كل اللى حصل وانت اللى دخلتها اللعبه القذ*ره بتاعتك ...

عمر:ممكن تكون سما ..

مراد بغموض:انت تتصل بالبت دي دلوقتي وتعرفلى هى فين..بسررررعه انجززززز


رن عليها مردتش ..

عند سما ..

فيروز كانت قدامها مربوطه:حبيب القلب بيتصل ..

فيروز بدموع:حرام عليكي سبينى بقى..

سما:تؤ مش هسيبك الا لما تطلعى في الر*وح ...


عدى يومين كمان ..

ومراد خلالهم قدر يحدد مكان سما ..

ركب عربيته وطلع عالمكان بسرعه لكن لقاه فاضي...

سما كانت راكبة العربيه بتاعتها بعد ما نفذت خطتها وبعتت رساله لعمر وقالت"لو عاوز حبيبة القلب هتلاقيها في المقابر..







عمر اول ما شاف الرساله اتصل بمراد 

_اي

عمر بسرعه:فيروز في المقابر يا مراد الحقها بسرعه..

مراد لما سمع الجمله دي الدنيا لفت بيه وفضل يدعى انها تكون كويسه..

_انا السبب في كل اللي حصل أنا اللي معرفتش احميكي..


وصل المقابر بسرعه قياسيه وفضل ينادي عليها وفي الوقت دا حس بعجزه وقد اي هوا لا يصلح لشئ مش عارف يجري في كل مكان ويدور عليها قلبه وجعه اووي ...


كانت محبوسه جوا تابوت والرمل مغطيه وعماله تخبط بكل قوتها بتحاول متستسلمش رغم أن الرمل كان بيدخل عليها وعلى وشها إلا أنها مستسلمتش .

كان بيدور عليها زي المجنون..

_فيروووووززز فيرووووز ردييي عليااااا


بعد شويه كان ماشي بعد ما قلب الدنيا عليها لكن حس أن في حاجه بتتهز تحت الارض..

قرب بسرعه رغم عجزه وركع قدامها..

_فيروز انتى سامعانى...

مستناش رد وبدأ يحفر الاول بايديه على امل أنه يلاقيها لحد ما شاف التابوت وبعدين بدأ يحفر بكل قوته ويبعد الرمل علشان يعرف يفتح التابوت..

بعد فتره من المحاوله اخيرا فتحه وشافها وهى مغمضه عينيها كالجثه الهامده مد أيده وشالها وحطها قدامه وغمض عينيه بألم عالحاله اللى هي فيها ووصلتلها بسببه..

بدأ يعملها إنعاش مره واتنين لحد ما كحت بعد قبلة الحياة..

فيروز فتحت عينيها وبصتله بدموع وهوا على وضعه قربت منه وحضنته و...


#يارا_عبد_السلام

                 الفصل الحادي عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×