رواية الخادمه الفصل الرابع 4 بقلم سناء صلاح

رواية الخادمه الفصل الرابع 4 بقلم سناء صلاح

 رواية الخادمه الفصل الرابع 4 بقلم سناء صلاح 


#الخادمة_4

دكتوره سهيله ممكن بكره اطلع مشوار الصبح ، مشوار أيه ده ان شاء الله انتي مش بتقولي أنك ملكيش أهل وجايه من الشارع كفايه أننا عرفت بكده وسكت وسيبتك في بيتي ، انا مقلتش مليش أهل قلت ان اهلي ماتوا أنا ليا خاله عايشه في مصر كانت مريضه عاوزه اروح ازورها انا هعمل شغلي من بالليل ، روحي واعرفي ان دي اخر واول مره هتخرجي فيها برا البيت ده ، حاضر يا هانم امرك، طلعت اميره من البيت حاضنه كتبها وراحت الكلية أختارت جامعه غير اللي كانت تدرس فيها علشان محدش يعرفها ، فضلت تدور علي دفعة سنه اولي وصلت للمدرج كانت متوتره وقلقانه جدا وبتبص حواليها وكأنها تايهه، أسمي منال وانتي ، انا اميره ، واضح ان ده اول يوم تحضري فيه يا اميره اصلي اليوم الغريب ونظرات القلق دي مرت عليا من قبل ، هزت اميره رأسها وقالت ايوه ده اول يوم ليا وحاسه اني تايهه ، تعالي ماتخافيش مفيش كتير فاتك احنا لسه في البداية ممكن تصوري كل المحضرات الي فاتتك وتذاكريها، سكتت اميرة انا في ظروف بتمنعني أني اروح للكليه كل يوم ، مش هسألك أيه الظروف دي لكن ياحبيبتي دلوقت في دراسه اون لاين لو انتي مش حابه





 تحضري بتسمعي من خلال الانترنت كل المحاضرات وبشرح افضل كمان، ازاي ، ازاي ايه فين موبايلك وانا هفهك، انا الحقيقه معنديش موبايل والموبايل الي كان عندي زمان مانت نسخته قديمه انا معرفش شئ في الانترنت ثم اني معنديش موبايل ، همست منال في نفسها واضح ان البنت دي ظروفها صعبه ، بصي لو قدرتي تحضري يومين في الاسبوع ده يبقي كويس جدا وان شاء متشليش هم حاجه ولا الموبايل يلا اقعدي الدكتور هيبدأ المحاضرة، بدأ الدكتور المحاضرة وشرح محتويات الجهاز العصبي وايه الامراض اللي ممكن تصيبه، اميره كانت مركزه تركيز شديد الا انها حست نفسها تايه كتبت كل كلمه قالها الدكتور انتهت المحاضرة وطلع الجميع ، منال مين الاموره دي ، هشام ملكش دعوي بيها اميرة بصتلهم في صمت، هشام وقف قدامها وقالها هشام زميلك بس الدفعه الرابعه ومعظم أصدقائي من الدفعه الاولي، سابتهم اميره ومشيت، منال حريت وراها وقالتلها ياريت هشام ميكنش ضايقك هو شخص لطيف جدا بس بيحب يهزر ، ايوه زي مقالتلك كده انا لطيف بس ساعات بستظرف ، ضحكت اميره ابتسامه خفيفة وقالت عن اذنكم انا لازم اروح دلوقت، قاطعها هشام وهتسيبي فردة جزمه من اللي انت لابساها زي ساندريلا وانا هلاقيها وبعدين هدور عليكي في كل مكان، بطل رخامه يا هشام البنت اول يوم ليها، اهلا اهلا بيكي في مجمع اطباء





 المستقبل انا هتخصص عن نفسي في التجميل لاني بحب كل شئ جميل ، عن اذنكم انا أتاخرت ، استني بس انتي رايحه فين ، ملتفتتش لكلام هشام وروحت بسرعه، قابلتها الداده بأبتسامه وقالتلها هاه عملتي أيه، الاول هتسمحيلي أشوف أبني لانه وحشني ، هسمحلك تشوفيه وتضميه بس ده قبل الدكتوره ما تيجي ء مسكت اميره ايد الداده وباستها وقالت ليها انا مش عاره هرد جميلك ده ازاي بانك تنجحي وتاخدي حقك من الحياة وأبنك، اتنهدت اميره بحزن وقالت حقي هو فين حقي وفين أبني مليش حق وكمان أبني خدوه بقيت بشوفه زي الحراميه، طلعت السلم ودخلت الاوضه بتاعته وشالته وحضنته قوة، بصلها بابتسامه وبوش برئ قالت انا هنجح علشان علشان اعرف أستردك ، الدادة اميره انزلي حالا دلوقت الدكتوره سهيله  ست جميلة ابني امانه بين ايديكي، متخافيش عليه طول مهو معايا، حطته اميره فوق السرير وهي خارجه من الاوضه قابلتها الدكتوره سهيله قالتلها بحده انتي بتعملي ايه هنا، انا نادتلها يادكتور علشان تنضف الاوضه وتهويها لاني تعبانه زي ما انتي عارفه ، اممم طيب يلا علي شغلك ، حاضر ياهانم ، سهيله بصت للولد وقالت للداده اكليه مويس محضنتهوش ولا باسته ، حست اميرة بوجع قلب





 حست ان سهيله قاسية ومش هتحن علي أبنها ولا هتعامله معامله كويسه لازم متسبهوش تحت أي ظروف، انهت اميرة شغلها وقعدت جنب الدادة وقالتلها انا لازم علي الاقل احضر يومين او تلاته علشان أقدر انجح في الطب، سكتت جميلة شويه وقالتلها الدكتورة سهيله مش هتسمحلك بده ، اميرة وانا مش عاوزه أبعد عن أبني يا داده، لو فكرت أسيب البيت ده بمثابة اني بتنازل ليهم عن ادم، مش عارفه اقلك ايه أكيد هتلاقي حل يخليكي تقدري تدرسي ومتبعديش عن أبنك ، اخدت اميره كتبها وفضلت تذاكر لحد الشمس مطلعت كل المحاضرات اللي فاتتها وبعد يومين الداده قالتلها أسمعي يابنتي الدكتوره سهيله بتخرج من الساعه تسعه مبترجعش غير اخر النهار انتي ممكن تروحي يوم ولا اتنين وترجعي من غير متحس بكده، تفتكري مش هتكتشف اللي بيحصل، انتي هتنظمي نفسك وشغلك في البيت بحيث انك متكونيش مقصره في حاجه، الدكتوره سهيله ايوه يا أنجي يا حبيبتي انتي فين دلوقت انا في الجامعه وانا حايه في الطريق، ركنت سهيله عربيتها ونزلت منها بعجرفتها لبست نضارتها ودخلت لمكتب العميد اللي رحب بيها كلمته بغرور وقالتله حضرتك تعرف باللي حصل وايه سبب زيارتي ، طبعا يا هانم ، وعارف كمان انجي اختي وكمان بنت الدكتور عصام اللي حضرتك عارفه كويس وكان أستاذ من اساتذتك ازاي يحصل معاها كده ، يادكتوره سهيله الموضوع بسيط ومحصلش أي شئ مجئ






 حضرتك شئ بقدر ما يسعدنا فهو كمان يزعجنا لاننا اكيد مش عاوزين الامور توصل لكده ، البنت دي لازم تترفد او تتحول لاي جامعه تانيه انهارده قبل بكره ، دكتوره سهيله الاعتداء محصلش من جانبها ولو البنت التانيه دي صعدت الموضوع للقضاء القضاء في صالحها ، قامت سهيله من مكانها يعني ايه توصل لحثاله زي دي انها تتهم اختي بسرقة ابحاثها واحنا نوقف كدي من غير مناخد موقف، ، للاسف اللجنه اللي تمت ثبتت كلام منال لان منال اعادت خطوات البحث شفهيا والدكتور اتحول للتحقيق بعد ما اقنعنا اللجنه انه خطأ الدكتور ولم يتم السرقة ، برضه انا مش هسكت علي كده ولبست سهيله نضارتها واخدت عربيتها ورجعت البيت وكان وشها كله غضب جه مصطفي قالتله انت ازاي متبرأش اختي من التهمة دي ازاي متاخدش قرار برفد البنت دي ، حبيبتي الموضوع بعيد عني وزي ما انتي عارفه القرار مش قراري ، لازم القرار يكون قرارك ويكون لك اليد العوليا بابا عينك بنفوذه في عين شمس يعني مكانك هناك معروفه فاهم ده ولا مش فاهم 

 

                      الفصل الخامس من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×