رواية عشق الادهم الفصل الخامس عشر 15 والاخير بقلم رانيا شاهر


 

رواية عشق الادهم الفصل الخامس عشر 15 والاخير بقلم رانيا شاهر 

روايـة عشق الـأدهم

البـارت15("الـأخـير") (◠‿◕) 

رانيـ🦋ـا شـاهر


البـارت الـأخير🫣


_________________________

يسرا:- ريتا افتحي الباب شوفي مين بيخبط كدا

ريتا:- Ok madam

فتحت ريتا وهي مدبرة منزل يسرا

يسرا بفجع:- أ ادهم اهلاً يحبيبي أخبارك اي

كدا كل دا متجيش تشوفنا ولا تسأل على بنت عمتك

أدهم ببرود:- هي فين ناديهالي

نزلت بسرعةة سيڤين ورايحة تحضن أدهم 

أدهم فاجئها بقلم على وشها وقعت فالأرض

يسرا بغضب:- انت اتجننت ازاي تضرب بنتي وفـ بيتنا

أدهم بعيون كلها غصب:- انتي او بنتك لو فكرتوا تقربوا من مليكة ولا تأذوها انتوا عارفين كويس اللي هيحصل لكم

ومش هعمل وقتها حق القـرابه 

وآه مليكة دي بقت مراتي خلاص يعني خطتكم راحت بلاش وسابهم ومشي

سيڤين بعياط:- اتجوزها ي ماما خلاص كدا راح

يسرا:- خلاص بقا وانتي هتفرضي نفسك عليه خلاص انسيه






في بيت الكاشف:-

الكاشف:- اهلاً نورتونا اتفضلوا يجماعة

طلعت سما بهيئتها البسيطة وكانت خجوله جداً وقاعدة جنبها اختها أمولة💜

هيثم مش عارف يشيل عينه من عليها

سما اخدت بالها وكانت مكسوفه جداً 

حامد:- احنا يشرفنا نطلب إيد الآنسة سما لابني أدهم

ولسا هيكمل... 

هيثم قال وياريت ان شاءلله كتب الكتاب يكون فـ وقت قريب أنا بصراحة بحب سما وعاوزها حلالي فأقرب وقت

الأهل فرحوا جداً وسما بتعض على شفايفها من الخجل

حامد والد هيثم:- نقرا الفاتحة ان شاءلله 

احمد الكاشف والد سما:- على خيرة الله

وتعالت الزغاريط والبيت كله فرح جدا

 واتفقوا على كتب الكتاب بعد اسبوعين🌚 

حد أخد باله انهم نفس الاسبوعين اللي هتكون مليكة فيهم فـ بيت أدهم🙈


هيثم وأهله مروحين وفرحانين جداً وفجاة جه اتصال لـ هيثم

هيثم عينه دمعت  وبلهفة رد:  ألو مروان حبيبي ازيك

مروان بمرح:- حبيبي اللي اتشنكل فـ عش الزوجيه وهيدخله قريب

أدهم:- اي دا عرفت ازاي يولا دا انا كنت عملهالك مفاجأة

مروان بضحك:- حبايب قلبي اللي جنبك دول مش بيخبوا عني حاجه 

هيثم:- مش هتنزل بقا وحشتني

مروان لسا شويه يحبيبي ادعو لي

خلصت المكالمه ووصل هيثم وأهله البيت واول لما دخلوا لقوا مروان

مشاعر مختلطه على كل الأهل فرحة ودموع

هيثم حضن أخوه اوي وبيعيطوا الاتنين م الاشتياق

الأهل مش مصدقين

حامد :- كدا ي مروان تفاجئنا احنا كمان

مروان:- م انت عارفني ي حاج بحب المفاجآت

وقعدوا كل العيلة مع بعض يتكلموا ابنهم واحشهم ومش عارفين يشبعوا منه

تعالوا اعرفكم بـ مروان

دكتور أسنان عنده 27سنه اصغر من هيثم بسنه ونص

كان بيدرس فـ استراليا ونزل مصر علشن يستقر مع أهله






في ڤيلا الاباصيري

شرف نادر وبباه وأخته الصغيرة علشن يتقدموا ل وعد اخت صاحب عمره أدهم

نادر بخجل تسمح لي ي بابا اتكلم

أبو نادر:- اتكلم يحبيبي

أحمد الاباصيري:- اتكلم ي نادر انت زي ابني وانا بحب الشباب المكافح

نادر:- حضرتك عارف اني مهندس وصاحب ادهم ومعاه فالشركة

تعبت واشتغلت على نفسي وبابا مقصرش فـ تربيتي وتعب عليا خصوصا بعد م ماما الله يرحمها اتوفت

ملك أختي بعتبرها بنتي ومليش غير بابا وهي فالدنيا

عارف انه حضرتك ممكن تستغرب لي بقدم نفسي وحضرتك عارفني بس حبيت اوضح لحضرتك كل حاجه ودا حقك

انا عندي شقتي مستقلة بيا و

أدهم قاطعه بضحكه:- طب يبني عرفنا انت جاي لي الاول بعدين احكي لنا قصة كفاحك

نادر بغيظ:- اسكت انتا هيجيلك يوم وتتزنق زنقتي دي

نادرذ:- عمي بصراحة أنا يشرفني أطلب ايد بنتك وعد

وهكون اسعد انسان لو بقت مراتي

أحمد رد وقال له أنا موافق لاني مش هلاقي فأخلاقك ويسلم أبوك اللي رباك

بس لازم اخد رأيها

نادر:-طبعاً ي عمو دا حقك

أحمد"- أدهم روح هات أختك من اوضتها

أدهم جاب وعد وماسك ايديها

البنت كانت قمر 

بشرة قمحاوية وعيون بني كحيلة 

طولها متوسط وقوامها ممشوق وقمر

لابسه حجاب زايد جمالها الهادي

نزلت سلمت عليهم وقعدت جنب أبوها

أحمد مسك ايديها وقال لها بصي يحبيبتي نادر طبعا انتي عرفاه صاحب اخوكي من زمان. 

وهو جاي النهاردا مع أهله يتقدم لك رايكـ اي؟ 

وعد بخجل:- اللي حضرتك وأدهم توافقوا بيه

أحمد:- شوف البنت ازاي قال يعني مكسوفه 

وعد خدودها احمرت وبتفركـ فايديها

أدهم بحنان:- المهم راحتك يحبيبتي

رأيك اي ومتخفيش ولا تتكسفي من اي حاجه 

وعد بصوت بيرتعش من الخجل:- موافقةة


الدادة فاطمه بدات تزغرط وكلهم فرحوا

*ربنا يفرح قلبي وياكمـ😍🤍*






صباح يوم جـديد على أبطالنا خلاص كتير منهم هيدخل عش الزوحية ويستقر

وفي منهم اللي حـبه هيبدأ يشوف الدنيا

النهاردا كتب كتاب ادهم ومليكة

وعد ونادر

سما وهيثم

الأهل كلهم فرحانين 

الأباصيري هيجوز ابنه وبنته ف نفس اليوم

وعلشان الفرحة تكمل ادهم اتفق انه يعمل فرحه مع اخته ف نفس القاعه

ومليكة حبت تشارك صحبتها فرحتها واتفقوا ان سما فرحها كمان يكون معاهم ف نفس المكان

طل الليل بقمـره ونجومه الحـلوين

الفرحة مالية قلب الزينه والزين

الكل قام يرقصslow 

هيثم قرب من سما وقال لها

أنا مش مصدق انك فـ حضني وبقيتي مراتي ازاي دا

سما بخجل وهي بتتعلق فـ رقبته

دا علشن كنت بدعي بيكـ وانا مش عارفه ان ربنا هيجملكـ ليا

هيثم باسها عل جبينها وقال لها وهمس ف ودنها وقال لها بحبكـ

وعد حضننته اوي:-  وقالت له مباركـ عليا انت يا حبيبي النادر

شالها نادر ولف بيها والكل بيصفق وفرحان لهم اوي

نسيبهم شويه ونروح نشوف قصص العشق اللي بتتولد

أمل اخت سما طالعه تشوف مامتها علشن المعازيم بيسألوا عنها

لقت واحد بتسأله باب الخروج فين

لو سمحت أطلع من هنا ازاي

مروان لسا هيرد وعيونه جت ف عيونها

سرح أوي ومش قادر يرد

أمل بشقاوة:- انت ي استاذ بسأل حضرتك 

مروان انتبه وقال لها من هنا 

وواقف متسمر مكانه 






جت سمرر من وراه بتقول له اللي آخد عقلك😉

مروان:- ها لا ولا حاجه يلا ندخل للعريس

سمر بفرحة:- علفكرة دي أمل أحت مرات أخوك

والبنت متتخيرش عن اختها اظب واخلاق وجمال

مروان ببلعب ف شعره وسارح ف عنيها:- فعلاً ي ماما جميلة اوي

سمر:- فرحت اوي وقالت له طيب ربنا يرزقها بابن الحلال البنت قمر ومتتسابش وطبعا مش هتتساب فـ فرح زي دا

مروان بسرعه رد:- متتسابش 

لا ماما انا عايز اتقدم لها

سمر بفرحة اكبر:- ايوا كدا اعترف ربنا يفرحني بيكم يحبيبي ومش هنلاقي احلي ولا احسن من كدا نسب😍

*رزقني الله وياكمـ الازواج الصالحين المصلحين*


نروح لـ وعد ونادر

وعد كانت لابسة فستان أبيض suc وفوق منه حاجة شبه الإدناءابيض وواسع والطرحة علي شكلhatونازله شبكه على عيونها

نادر قرب لها وباس ايديها وجبينها

وعد مكسوفه اوي ونزلت عيونها للارض

نادر رفع لها راسها وقال لها أنا من اول لما شوفتك وانا حبيت الاستقرار 

مكنتش عارف ان ربنا هيستجيب لي وتكوني ليا

وعد بدموع من الفرحه:- انت كنت بتدعو بيا

نادر حضنها اوي وقرب منها وقال لها:- انتي كنتي وعدي قدام ربنا ي وعد

وعدي اجاهد نفسي وأعافر علشن اوصل لك واكون استحقك

وعد حضنته اوي وقالت له بحبك اوي ي نادر

نادر بأعلي صوت فالقاعة:- والله بحبكـ ي وعد

بحبها أوي ي ادهم

الاباصيري بيضحك على شكله والكل صفق لهم 

حبيت اوي علاقتهم🥺💜


نكمـل ي قمـرات البـارت الـاخير حبيت أقسمـه علشن متملـوش منـِّي:-

🤍🍂🤍🍂🤍🍂🤍🍂

أصحاب أدهم واسلام كلهم موجودين وفرحانين أوي

شهد أخت أدهم ولؤي واسلام مبسوطين اوي لاخواتهم 

في واحد هناك عينه منزلتش من على شهد

كريم راح سلم على اسلام وباركـ له

اسلام بفرح:- عقبالكـ يحبيبي 







كريم:- مهو بصراحة انا عاوز أعمل كدا بقا وافرحك بيا

اسلام بمكر:- أوبااا صديقي وقع ولا إي

كريم:- شكلي كدا ي سُلم

اسلام:- ها ومين سعيدة الحظ

كريم بتوتر:- بصراحه انا حابب اتقدم لأختك شهد

اسلام:- انت بتتكلم بجد

تتقدم لأختي شهد

كريم:- آه ولا شكلي عكيت ولا اي

بس والله م اعرفها غير صدفة ولكن قدر الله اني ارتاح لها

اسلام بضحك عل توتر صحبه:- ربنا يكتب لك الخير يحبيبي ويسعدكم أنا عن نفسي موافق

كريم فرح وحضن اسلام اوي وقال له: وانا والله هحافظ عليها واحاول اسعدها

يـارب رجلاً صادق الوعد فـينا طالب الحلال إلينا آميين 🤍") 

نيجي لأبطالنا اللي محليين الـروايةة ومشوقينا ليها


مليكةة كانت ملكةة فعلاً 

لابسة فستان ابيض واسع 

وطرحةة مزيناها 

استرس مزين الفستان من الوسط

وميكب هادي اووي عيونها الزرقا الساحرة اللي سحرت ادهم من اول نظرة

قرب لها أدهم وتاه فـيها مش عارف يكون قاسي مش قادر يكمل فـ خطته

مخلاص بقت ملكه وملكها وداب فـ سحر عنيها ورقتها الناعمه

قربها ليه أوي 

مليكة نفسها بيطلع وينزل كثير اوي خايفة وخجلانه مش عارفه تعمل اي

أدهم انتبه لخجلها وحب يستفزها كعادته وقرب من خدها وطبع قبلة عليه وهمس لها

يخربيت نعومتك لما تبقا مكسوف

مليكة فاتحة عيونها مش مستوعبه اللي بيحصل

أدهم بص لها وابتسم ومسك ايديها وحطها علي قلبه وقال لها انتي خليتي دا ينبض بعد م. كان حالف م يدق لأي بنت 

مليكة سارحه اول مرة تشوف ادهم كدا

مش مستوعبة اصلا انها وافقت عليه ولا انها بين ايديه

أدهم كمل:- أنا عارف انك كرهتيني ومستغربه كنت لي بعمل معاكي كدا






مليكة بدأت تفتكر اللي كان بيعمله وعيونها دمعت

أدهم قربها له أكتر وقال لها اياكـ مليكة أدهم الاباصيري تعيط طول م انا عايش

مليكة سرحت وتاهت اكتر 

مليكة ادهم الاباصيري

اسمي اتربط بإسمه وبدأ قلبها يدق أوي اوي

كل اللي عايزك تعرفيه اني عمري م هصدمك فيا

وان كل اللي عملته علشن تبقي ليا

معرفش امتا حبيتك بس المهم انك معايا

مليكة مش قادرة تنطق مصدومه ان في حد حاول علشانها

ان في حد حاول علشن يوصلها

ان في اصلا حد كويس كدا وبيحبها

أدهم حضنها اوي وقال لها ولسا هتبلمي اكتر لما يتقفل علينا باب بيتنا😉 وغمزلها

مليكة طلعت من حضنه وبصت له

انا آسفة اني مفهمتش محاولاتك بس كنت بخاف منك اوي

وكمان انا والله مش ف قلبي حد اللي كان ماثر اوي فيا الخيانه و... 

ادهم حط ايده عل شفايفها وقال لها اشششش

هي كلمه عايز اسمعها منك هتحييني 

بتحبيني؟! 

مليكة بخجل وقلبها بيدق اوي

أدهم مليكةة بسألك

مليكة اتجرات وحطت عينها فـ عينه وقالت له

بحبكـ يابن الأباصيري

قرب أدهم من شفايفها و... 🫣🙈

الكل بيصفر ويصفق ومبسوطين اوي بالعرسان


بعد ليلة طويلة من الاعترافات وبعد أيام طويله من الدعاء والصبر وحفظ القلب

بعد ليلة من الفرحة

العرسان القمر روحوا بيوتهم

ليلة اتولد فيها الود 

اتولدت فيها الراحة والسكينه

خيمت المودة والرحمة بيوتهم

سكنت الرأفة والمشاركة قلوبهم


مر 6سنين على ابطالنا وحياتهم اتولدت فيها كتاكيت حلوة😍 اتجمعوا عيلة الأباصيري وكان ادهم بيلعب مع مالكـ ابن اخوه اسلام

وجايةة عشق تجري عليه وتقوله له

بااابا:_ ياسين ضلبني (ضربني😹)  النونو عندها 4سنين مش عارفه تتكلم اوي🫣😙

ادهم اخدها فـ حضنه وقال لها اي يحبيب بابا ياسين ضربكـ لي

جه ياسين من وراها بيقول له ي خالو بتلعب مع ولاد وانا مش بحبها تلعب مع غيري

الكل ضحك علي ياسين ومنظرره😹🤍

ياسين ابن وعد وعنده 5سنين

ادهم خد عشق ف حضنه وقال له لا راجل يولا

بس لو لقيتك بتضرب البنت تاني هعلقك

جت وعد وبطنها قدامها😹 حامل تاني الارنبه دي

تعالي يحبيبي هجوزك عشق غصب عن خالك علشن خالك مش ناوي يجوزها

ادهم ااتعصب وقال لا

دي محدش هياخدها مني دي عشقي أنا

دي عشق الأدهم

الكل ضحك عل أدهم وحبه لبنته 

وبكدا تكون روايتنا خلصت

أتمني تعجـبكمـ💜💜💜💜


الكـاتبةة:-

رانيـ🦋ـا شـاهر

تمت

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×