رواية غلطة ولكن الفصل الرابع عشر 14 بقلم حبيبه ممدوح


 رواية غلطة ولكن الفصل الرابع عشر 14 بقلم حبيبه ممدوح 

#غلطةة_ولگن

#بارت_14

بس المحبة هى البذرة الوحيدة ال تخلى الارض تطرح

قربت منى وخبطتنى ف كتفى جامد وقالت 

_بس انتَ أرضك بورر

_للدرجادى؟

_واكتر 

_ادينى فرصة.

_انتَ خلصت كل الفرص..وهى الحياة كدا لازم لما تجيلك الفرصة تتمسك فيها بس  انتَ غبـ.ـى، معلش ملحوقة

سابتنى ونزلت..كسرت كل حاجة حواليا لانى بغبائى ضيعتها منى للمرة المليون..

قعدت يوم كل مش بفكر ف حاجة غير ف انها لازم تنزل ال ف بطنها قبل ما تعملى فضيـ.ـحة.

ف اليوم دا انتَ كننت بتزن عليا كتير علشان نتقابل وانا كنت بتهرب الفترة ال كانت فيها معايا لحد ما لقيتك انتَ جيت وخبطت على الباب

جريت فتحت وافتكرت انها هى والابتسامة كانت مالية وشى ولما فتحت ملقتهاش.


_اى يعم فينك 

_اهو قاعد

_بقالك فترة بتتهرب وفين فين بترد على التليفون

كنت بتتكلم وانا سرحان لحد ما خبطت علىى التربيزة وقولت

_انتَ معايااا!

_ها..

_لا دا انتَ مش معايا خالص 

_لا معاك اهو كنت بتقول اى 

_بص انا جايلك ف المفيد 

_قول

طلعت الكتاب من الشنطة وقولت

_الكنز..

_كنز اى

_يبنى الكتاب ال جدى سبهولى قبل ما يموت وقالى علية انة الكنز..انا دلوقتي عاوز افهم ولأوول حبيت اقراة ف جتلك..





الكتااب كان شبه منقرض.ورقة مقطع شوية ومتبهدل من عوامل الزمن ال يشوفة يقول علية اثرى من ايام الفراعنة.بصتلة وقولت

_عاوز اى طيب 

_اى السخافة دى..مش انتَ بتحب القراية والالغاز ف جتلك تساعدنى 

_اة تمام هقوم اعمل شاى 

قومت وعملت الشاى وبدأنا نقرا ف الكتاب وجينا ل صفحة مكتوب فيهاب الفرنساوى "التعويذة"

عينى وقعت عليها وبدات اقراه وكان من مضمون الكلام ازاى ترجع روح لحد ميت..حاولت مبينش ليك خالص انى فهمت حاجة وقولت 

_انا تعبان مش قادر اكمل 

_طيب اسيبك انا 

كان رايح يشيل الكتاب ف قولت بسرعة 

قولت بخبث

_استنى يمحمد اصل فى كلام بالفرنساوى فيها وانتَ عارف انى بحب اللغة وعارفها ف سيبة هترجم الصفحات دى وتعالى ف اى وقت نراجعة تانى يمكن نفهم حاجة

_على رأيك اهو خلية عندك ووقت ما تخلص قولى 

حطة على التربيزة وقال

_سلام يعم

انتَ مشيت من هنا وانا بدأت اقرا ف الكتاب لانى بحب الالغاز والحاجات ال زى كدا قعدت طول الليل اقراة في لحد ما فهمت كل تفصيلة فيه 

عدا اسبوع بالظبط وانا كل يوم بمشى ورا ليلى ولحد ما فيوم لقيتها نازلة من عند دكتور واكتشفت بعدها انها قررت تنزل العيل.. 


_كمل ساامعك 

_انا عارف انك شايفنى اح..قر حد ف الدنيا دلوقتى بس فعلاً لو العيل كان فضل كان هيحصل مشاااكل 

خبطت على التربيزة جامد وقولت

_مشاااكل اىى يبنى ادم..انتَ عارف انك غلطتتت تقوم تصلح غلطتك بغلطة اكبررررر انتَ بتفهم زينا!

انا مشفق عليك والله..انتَ مريض

عيونى نزلت دموع وقولت

_حقك تقول ال عاوزة بس انا فعلاً بحبها

_متبجحش يبجح وتقول بحبها هو ال بحب حد بيأذية..

_انا علشان بحبها عملت كدا

_تفتكر ال بيحب حد بيبقا عاوز يعملة اى..

سكت ومعرفتش ارد فككمل محمد وقال

_الأمان يبنى ادم وانتَ عمرك ما حسستها معاك ولو لمرة ب الأمان كُل مرة كنت بتكلمها او كنت بتثبتلها انك مش حد تأمن علي نفسها معاك كل مرة كنت بتبين انك حد واطـ.ـى مش عاوز اى حاجة غير انك ترضى نفسك وهى تولع ويوم ما استنجدت بيككك وقالتك انها شايلة حتة منك يجاااحد تقولها لازم تموتـ.ـية وبعد كل دااا ي اخى تقول بتحبها!

اومال لو بتكرهاا كُنت عملت فيها اىىىىى 

_سبنى اشرحلك..

_مش عاوز افهم حاجة.. 

_واكتر مفيش غضب كبير غير لما بيبتدى صغير بيتربى جوا 

قرب منى وشاور على قلبى وقال

_بيتربى جواا هنا ولو كبر عن الحد المسموح بى هيسيطر عليك وهيتحكم فيك

وبعدين تعالة هنا هى فين ليلى اصلااا فين روحها؟

متنطق ساااكت لى

زاد عياطى وقولت

_ماتت..ليلى ماتت

#يتبعععع

 دمتم فِ سلام♥"

#ابنةة_ممدوح♥

                 الفصل الخامس عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×