رواية فرسان الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم رنا احمد

رواية فرسان الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم رنا احمد

 رواية فرسان الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم رنا احمد 


فرسان الصعيد 🤫🤫🤫.

رنا احمد عماد ✍️✍️✍️✍️.

بارت 3...


في قصر حامد ..


كان الجميع تعتلي عليهم الصد*مه مما يسمعون لتنظر شذا الي عمها بد*مع يتلألأ في عيناها خو*فا من القادم لينتفض رعد بغ*ضب جح*يمي.


/كلام ايه ده الي بتقوله ي ابوي ايه الجنان ده .


حامد بغ*ضب جح*يمي/ج*ن لما يلخبطك بتب*جح في ابوك ي واد وبتقل ادبك .


رعد بأ*سف وحد*ه /لعشت ولا كونت ي ابوي لو عملت كده بس ده مش كلام برضك انا ليمكن اوافق علي كده واصل .


حامد بحد*ه /ليه عاد بنقول حاجه حر*ام ولا حاجه تخالف شرع ربنا ده جواز علي سنه الله ورسوله.


اسد بضي*ق /بس الشرع برضك بيقول ي ابوي أن لازم يكون بينهم قبول والا يبقا الجوازه باطله .


حامد بحد*ه/خليك في حالك انت ي فيلسوف ي ابو أربعين لسان الموضوع انتهاء انا قولت الحديد ومش عايز اسمعه واصل والا قسما بالله الي هيعارض كلامي ليكون هو الجاني علي حاله .


شذا بدمو*ع وو*جع/ابوس يدك ي عمي بلاش كده .


حامد  بغ*ضب /هو ايه الي بلاش ي بت انتي مفيش قدامك غير ابن عمك لأن احنا معندناش بنات تتجوز بره العائله وانتي قولتي من الاول انا وأسد اخوات ودلوقتي رعد لا عايزه ايه عاد اجوزك حازم الصغير اعقلي ي بت وبلاش جنا*ن .


رعد بحد*ه /أبا عايز اتكلم مع حضرتك لوحدنا .


**********.

في المكتب .


حامد بحد*ه وغ*ضب /بتقول ايه .


رعد بجد*يه /ايوه ي ابوي انا بحب واحده تانيه وعايز اتجوزها .


حامد بغ*ضب /حبها وامشي معاها براحتك لكن لما تتجوز هتتجوز بت عمك .


رعد بحد*ه /ي ابوي دي بنت محترمه جوي وانا عايزها ابوس يدك ي ابوي .


حامد بخ*بث ومكر/وماله ي ولدي انا ميرضنيش برضك انك تتعذ*ب هي مين البت دي .


رعد بابتسامه/ربنا يخليك ليا ي ابوي هي اسمها حوريه في اخر سنه كليه هندسه وأبوها بيشتغل موظف في الشهر العقاري .


حامد بنظره خب*يثه/وماله ي ولدي اتحدد معاها وحدد معاهم ميعاد بكره بس قولي عاد عنوانهم بالتفصيل لازما اسال عليهم برضك .


رعد بابتسامه وسعاده /طبعا ي ابوي .


*****************.

في غرفه اسد ...


كان يجلس وهو يسرح في فاطمه تلك الفتاه التي خطفت تفكيره وسلبت عقله ليتذكر حديث ام احمد عنها .


فلاش باك...

في شقه ام احمد.


اسد بحزن شديد/ي عني هي يتيمه الاب والام.


ام احمد/ايوه ي ضنايا ابوها وامها كانوا زمان في حادثه ومع ذلك نفسها عزيزه جوي بتشتغل في الأرض من وهي وصغيره وبتنضف بيوت وكده  وبت ب 100راجل ي اسد .


باك .....


اسد بابتسامه شارده /وماله نتعرف عليها مش يمكن انا اصلا بحب البنات الخشنه والبت دي عفيه واللعب معاها هيبقا متعه.


***************.

في الجامعه الخاصه ب فله وحازم .





كان يقف حازم وهو ينظر إليها بطرف عيناه بغ*يظ شديد من وقفها مع تلك الفتاه س*يئه السمعه .


ماريا بد*لع ود*لال وخ*بث /حلو ي فله صح تحبي اجبلك واحد زيه .


فله بصد*مه /واه عاد انا البس فستان زي ده كان الحاج حامد يق*طعني .


ماريا بز*هق /يوووه بقا متفكك من الجه*ل ده بقا مش انتي عايزه تبقي زي .


فله بانبهار شديد بها /يريت نفسي جوي ي ماريا .


ماريا بنظره خب*يثه/خلاص يبقا سبيلي نفسك وانا هظبطك سلام بقا علشان اقبل حبيبي .


حازم بغ*ضب شديد/هو انا مش قولتلك قبل سابق متتكلميش مع البت دي واصل ولا تقفي معاها .


فله بض*يق وز*هق /وانا قولتلك قبل كده أنها صحبتي وانا بحبها وهفضل معاها .


حازم بغ*ضب /ي عني ايه عاد هتكسر*ي كلامي .


فله بحد*ه /ايوه هكسر*ه ي حازم احنا طلاب زي بعض لكن في القصر انا خدا*متك ي سي حازم وبعدين نفسي افهم انت مش عجباك ماريا في ايه ده شباب الجامعه كلهم ملومين عليها كيف النحل .


حازم بسخرية/عارفه ليه ملومين عليها زي النحل لأنها عامله زي الفاكهه بالظبط لما تبقا ملهاش سعر الكل يتلم عليها ويحدفها من ايد ل ايد علشان ر*خيصه سلام ي فله .


ليسرع حازم بغ*يظ شديد من ذلك الغبي*ه المبهوره بذلك العالم المخيف .


***************.

في فيلا سليم ....

كان يجلس سليم وهو يدون بعض الملفات الهامه ليقترب منه فرج بابتسامه هادئه .


/ايه ي سليم بقالك كتير قاعده كده اطلع ريح نفسك شويه .


سليم بجديه /ليه عملت كده ي ابوي ليه روحت للفرحه وقولتللها .


فرج بابتسامه /علشان مش عايزك تتضيع نفسك ي ولدي وتبقا حد تاني غير سليم ولدي الي انا اعرفه انا خابر زين أن فرحه هي الوحيده الي بتعرف ترجعك عن الي في راسك .


سليم بار*تباك شديد/ده مش صوح ي ابوي فرحه مبقتش ليها تأثير عليا زي زمان .


فرج بابتسامه/مش صحيح ي ولدي انا عمري مهنسا نظراتها واحنا ماشين من الفيلا زمان عينها كانت بتقول انها مدبوحه لفراقك ي ولدي .


ليشرد سليم بو*جع و*كسره فيما حدث بالماضي ..

فلاش باك.

في قصر حامد ..


كان يجلس حامد وهو ينظر إليهم نظره متكبر*ه ليتحدث بغر*ور .


/خير ي فرج جايب ابنك وجاي ليه فيه حاجه.


سليم بابتسامه/انا يشرفني ي كبير اني اطلب منك ايد فرحه بتك علي سنه الله ورسوله واوعدك اني هشيلها جوه عنيا ولو طلبت لبن العصفور هجبهولها .


حامد بغ*ضب جح*يمي/منين ي مع*فن ده انت بتشتغل عندي بالاجره انتوا نسيتوا نفسكم ولا ايه جرا ايه ي فرج متعقل ابنك .


سليم بو*جع وكس*ره/ليه كده ي كبير أن شاء الله اكون قد المسؤوليه .


فرحه بو*جع ومر*اره /بس انا مش موافقه ي سليم .


سليم بصد*مه /انتي بتقويلي ايه ي فرحه.


حامد وهو يدفعه تحت قدميها بغيظ /اسمها ستك فرحه يالا واسمع لو شوفتك انت وابوك في البلد هنه والله ل و*لع فيكم بجا*ز وسخ قوم فز جبر يلمك.






فرحه وهي تحدث ذاتها بو*جع/سمحني ي سليم سمحني ي حبيبي غصبن عني .


باك ..


سليم وهو يسير للخارج بغ*ضب ور*غبه شديد في الانتقا*م كلما تذكر ماحدث .


/لا ي ابوي انا مش هنسا وانتقامي من حامد عمره مهينتهي .


ليقف فجاه وهو ينظر لاطفال الذين يتسلقون شجره التفاح بضحك ليتذكر ماذا كان يفعله بالماضي من أجل معشوقته .


فلاش باك...


ليلا في أحدا الاراضي الزراعيه كان يتسلق سليم شجره التفاح لتلك التي تتضحك بالاسفل باستمتاع .


سليم بابتسامه/تفتكري لو حد شافني وانا بسرق كده هيعمل فيا ايه.


فرحه بضحك/هههه ولا اعرفك .


سليم وهو يعطيها التفاح /واطيه خودي ي فرحه قلبي .


فرحه بعشق /انت الي فرحه قلبي والله ي سليم بحبك جوي .


سليم بعشق /وانا بعشقك ي فرواله قلبي.


باك ..


سليم بتنهيده عاليه/وحشتني اوي ي فرحتي .


***************.

في قصر حامد .

في غرفه شذا ....


كانت تجلس شذا بد*موع وو*جع.


فرحه بغي*ظ شديد/جرا ايه ي بت عاد ماخلاص ايه هنجوزك عزر*ائيل ولا ايه.


شذا بدمو*ع و*الم /رعد بيحب واحده تانيه ي فرحه انا سمعته كتير بيتحدد معاها كده هبقا بالنسبه ل رعد السبب في أنه يفترق عن حبيبته .


فرحه بخ*بث /واه طب مانتي كمان حبيبته.


شذا بار*تباك ملحوظ /قصدك ايه عاد .


فرحه بابتسامه/جرا ايه ي بت ده احنا دفني*نوا سؤاء وانا خابره من زمان انك بتحبي رعد ولا فاكرني مش عارفه حاجه واصل ده انا اكتر واحده تحس بالحب .


شذا بدمو*ع وقهر*ه/بس هو مبيحبنيش ي فرحه وبيحب واحده تانيه ده مش قه*ر ليا ي فرحه .


فرحه وهي تحتضنها بحنان /في ايدك انتي تنسيه التانيه دي واصل وتفضلي انتي وحدك في القلب هسيبك انا بقا علشان اتاخرت علي الدار ربنا يسعدك ي بت عمي .


***************.

في أحدا الاراضي الزراعيه...


كان يقف اسد وهو ينظر ل تلك المتمرده بابتسامه ساحره ليقترب منها بمرحه المعتاد .


/وانا الي كنت فاكرك عندك حته ارض بتبيعي منها الجرجير اتاريكي حر*اميه .


فاطمه بغ*يظ شديد/هو انت اولا أنا مش حر*اميه انا باخد الجرجير ويدفع تمنه ي حضره الظابط.


اسد بابتسامه/ايه ده وانتي عرفتي اني ظابط منين .


فاطمه بجديه /كنت عند خالتي ام احمد امنبارح وعرفت كل تفاصيلك .


اسد بغمز*ه وخ*بث/وعجبتك .


فاطمه باستغراب /هي ايه دي .


اسد بابتسامه ساحره وغمزه /تفاصيلي .


فاطمه بار*تباك شديد وهي تحمل الجرجير /انا همشي احسن شكلك فاضي ي حضره الظابط .


اسد بابتسامه ساحره/شكل الأسد ه*يقع علي ايدك .


**************.

في الشارع ...


كانت تقف فرحه وهي تتحدث مع رفيقتها لتنزل صوفيا من العربيه بغ*ضب .


/انتي ي متخ*لفه انتي بقالي ساعة بديكي كلاكس ايه طار*شه .


فرحه بحد/ه /ماتحترمي نفسك عاد انتي مش عارفه انتي بتتحدي مع مين ولا ايه ده انا فرحه القناوي بنت عمده الكفر.


صوفيا بحد*ه وغيظ /وانا مرات سليم الزناتي ي حلوه .


فرحه بصد*مه قا*تله /مرات مين  .يتتتتبع .


فرسان الصعيد 🤫🤫🤫.

رنا احمد عماد ✍️✍️✍️. 


                        الفصل الرابع من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×