رواية اللي جاي احلي (كاملة جميع الفصول) بقلم منه ممدوح

رواية اللي جاي احلي (كاملة جميع الفصول) بقلم منه ممدوح

 رواية اللي جاي احلي (كاملة جميع الفصول) بقلم منه ممدوح 




لا يا بابا مستحيل أتجوز الشخص ده مستحيل 

الاب: مش بايدي يا بنتي ده كان أتفاق الصفقه أن لازم يكون فيه علاقة نسب بينا علشان الشغل و الشركه 

الأم: لا أنا بنتي مش هتتجوز واحد متعرفوش ولا عمراها شافته 

لارا: أيوه يا بابا حرام ده أنا بنتك الوحيده تعمل فيا كده ليه 

الأب: والله انتي حبيبتي و أغلي حاجه عندي  ومش عاوزك تتجوزي بالطريقه دي بس... الاتفاق لازم بنتي الكبيره تتجوز أبنه 

الأم بخبث: لا أنتي مش بنته الوحيده...

لارا: يعني أي...

الأم: يعني ليكي أخت أكبر منك بس مش بنتي و لا عيشه معانا 

الأب: تقصدي ساره 

الأم: أيوه مش كان أتفاق الصفقه تكون بنتك الكبيره مرات أبنه يبقي نجيب ساره مكانها..

الأب: تفتكري هتوافق..

الأم: و متوافقش ليه بنت الخدامه هيبقي ليها رأي 

الأب:.......

لارا: أنا مش فاهمه حاجه ومين ساره

الأم: ساره دي تبقي أختك من ابوكي و الخدامه اللي كانت بتشتغل عندنا 

لارا بخضه: أيه..

الأب: أنا كنت متجوز فاطمه و الدت ساره عرفي و طلقتها لما خلفت ساره و أمك أكتشفت الموضوع و طردتها و ساره فضلت عائشة هنا لحد 5 سنين و بعدين وديتها تعيش في الارياف مع الخدم اللي كانوا بيشتغلوا هنا زمان..

لارا: خلاص مش مهم التفاصيل المهم تجيبوها تتجوز بدالي و خلاص و بعدين فضلت تضحك ضحكت شر علي المستقبل اللي منتظر ساره 

ـــــــــــــــــــــــــــــ






في الارياف:تحيدا في منزل بسيط و قريه هادئه

صوت: ساره يا ساره كل ده بتعملي أي يا بنتي 

ساره: صباح الخير يا خالتي 

زهره: صباح النور يا قلب خالتك كنتي فين...

ساره: كنت بجيب أحلي هدية لاحلي خاله في الدنيا. غمضي عنيكي.. فتحي..كل سنه وانتي طيبه يا جميل 

زهرة: الله ورد جميل اوى يا ساره تسلم ايدك يا قلبي.. تعرفي يا ساره  أنتي شاطره في تنصيق الورد زي و الدتك الله يرحمها 

ساره بدموع الله يرحمها يارب

سيبك انتي بقا ده أنا عملالك جاتوه هتكلي صوابعك وراه 

زهرة: بجد

ساره: وانا من امتا بكدب عليك يا جميل 

في البيت: بيحتفلوا بعيد ميلاد زهره

و فجأة تقف سيارة فخمه أمام المنزل  

وينزل بهيبته.. 

انه: فريد المنصور 

زهره بصدمه: فريد بيه 

ساره: مين ده يا خالتي 

زهره: ده والدك يا ساره 

ساره: بدموع بعد كل السنين دي 

فريد:بذهول بعد أن رأي تلك الجميله التي تشبه والدتها 

( اجل أنها جميله بمعني الكلمه  فا ساره لديها عيون زرقاء مثل البحر و بشره بيضاء وصافيه مثل السحاب و شعر اسود طويل مثل الليل و شفتان مثل الورد )...

فريد: ساره حبيبتي تعالي في حض..

قبل ما يكمل ساره جرية حضنته جامد..وحشتيني اوي يا بابا..

فريد: وانتي كمان وحشتيني يا حبيبت بابا..

ساره: أنت ليه عمرك ما سالت عليا طول السنين دي كلها.

فريد:.....

ساره: بعدت عنه و قالت بصوت غاضب ايه اللي جابك بعد السنين دي كلها؟

زهره: أهدي يا ساره  و انت يا فريد بيه ايه سبب الزياره المفاجأة دي

فريد ببرود: جاي علشان أنا حددت فرح ساره

ساره بصدمه: نعم!

فرحي ليه؟ ومين قال اني عايزه أتجوز دلوقت..

فريد بمقاطعه: زهره سيبيني أنا و ساره لوحدنا شويه 

زهره: حاضر

فريد بكذب: ساره لو موافقتيش علي الجواز عمرك ما هتشوفي أمك تاني

ساره بصدمه: إيه ماما عائشه 

فريد بكذب: أيوه 

ساره: وانا أصدقق أزاي 

فريد: ده كفايه..





ساره: دي سلسلة ماما كانت بتلبسها علي طول و في كل الصور اللي ليها معايا كانت لبساها طب أزاي و خالتي بتقول أنها ماتت.. 

فريد: لا مش ماتت هي مختفيه بس أوعدك أجيبهالك بعد ما توافقي علي الجواز.

ساره ببكاء و دموع من عينيها الجميلتين...أنت أزاي كده حرام عليك أنا مش بنتك بتعاملني كده ليه طول حياتي مسالتش عليا وعمرك محسستني أني بنتك وانت بابا و لا جيت زورتني حتي في المناسبات ليه.........و تبكي بحرقه ووجع 

فريد بحزن: اللي عندي قلته..و الفرح الاسبوع اللي جاي هاجي أخدك جهزي نفسك.. 

و مشي وركب سيارته و أمر السواق يمشي..

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في مكان أخر......(قصر الدمنهوري)


اللي عندي قلته...يا عدي هتتجوزها يعني هتتجوزها...بس يا بابا..

خلاص..أنتهي النقاش..أمرك يا بابا 

مشي عدي و هو متعصب دخل غرفه مظلمه و غير ملابسه لملابس راضيه

(عباره عن فلنه حمالات سودا و بنطلون أسود رياضي بس كان قمر اوي بشعره الاسود الناعم و عيونه الخضراء الجميله و بشرته السمرا) و فضل يتدرب و يطلع غضبه في الملاكمة..


* أنا, جيت نورت البيت 😂

الأب شريف الدمنهوري: أنت ياد يا حسام عمرك مهتتغير..

حسام: واتغير ليه يا كينج  ده أنا أحلي حاجه في القصر الفخم ده 😂

اللهم زيدني تواضع يعني 😂 

( الواد حسام امور برضو زي عدي بس عيونه بني وبيحب الضحك عكس عدي خالص)


يا سعاد: نعم يا شريف بيه...

نادي علي عدي علشان العشاء.

حاضر يا بيه..

حسام: روحي أنتي يا داده أنا هروحلوا...حاضر يا حسام بيه 

حسام بينده وهو بيطبل علي الباب عدي يا دودي تعالي علشان نتعشي..

عدي: دا أنت جيت في وقتك تعالي.وشده من ياقة القميص و نزل فيه ضرب عدي: أنا مش قولتلك تنده عليا بهدوا و متقوليش يا دودي دي تاني..

حسام: معلش والله مش هقول كده تاني خلاص يا برنس 😂

عدي: 😂 😂 والله أنت مسخره..

حسام: وانت رخم اوي تضرب علي طول طب أستاذني الاول أحترم أني ضابط ولو لمره..

عدي بنبرة حاده: بتقول أيه..

حسام: بقول تعالي نتعشاء..





(الواد حسام ده بيرجع لورا علي طول 😂😂😂)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

علي مائدة العشاء...

حسام: أحم أحم بقولك أيه يا كينج...

شريف: أيه؟

أنا عندي مهمه بره مصر الاسبوع الجاي انشاءالله..

شريف: كده مهتحضرش فرح عدي..

حسام بأستغراب: فرح عدي علي مين؟

شريف: علي بنت فريد المنصور..

حسام: فريد المنصور صاحب سلسلةشركات المنصور جروب 

شريف:  أيوه..

حسام: ده كان معرض للافلاس في الشهرين اللي فاتوا...

عدي: ما علشان كده اتدبست في الجوازه دي... 

حسام: 😂... طب أنت شوفت البنت 

عدي: لا 

حسام: ما يمكن تعجبك؟

عدي: .............

شريف: كفايه نقاش في الموضوع.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عند ساره 

توقفت عن البكاء و تواضات وادت فريضتها و نامت..بدون أن تتحدث مع خالتها زهره...

زهره: ظلت تفكر في كلام فريد و نامت من كثرة التفكير..

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

في الصباح 

يستيقظ أبطالنا 

ساره: صباح الخير يا زوزو (زهره)

صباح النور يا ساره..عامله ايه دلوقتي يا حبيبتي.

ساره:الحمد لله بخير و بعدين مش حتت موضوع زي ده ياثر فيا 

يا زوزو😂😂...     (بتحاول تداري حزنها مش قادره تقول لخالتها حقيقة إمها اللي فريد قلهالها)  

........

عدي: صحي توضا وادي فريضته و ذهب الي الشركه؟....(نسيت😂لانه مدير شركات الدمنهوري جروب اكبر شركات مقاولات في الشرق الاوسط)

يدخل الي الشركه بهيبته المعتاده ووسامته و يهرول الجميع لحضوره...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تمر الايام وياتي يوم الزفاف..

أنه ليس مجرد زفاف إنه علاقة نسب

بين عائلات الدمنهوري و المنصور...

فريد: كل حاجه جهزت....؟

فاتن مرات فريد: أيوه يا حبيبي كل حاجه تمام.

لارا بخبث: أنا جهزت كل حاجه للعروسه يا بابا وجيبتلها لبس من أغلي المركات و ميكب و حاجات غاليه علشان تبقي مناسبه لمقامنا...

فريد: أروح أنا أجيبها بسرعه علشان التحضيرات..راح فريد وجاب ساره علي الفيلا ودخلها الاوضه اللي هتلبس فيها......(بعد قليل)

لارا: أنا لبست يا بابا أروح أشوف العروسه..(في نفسها أكيد هتبقي بشعه أوي)............(أناـ البت دي أكيد هتتصدم جامد 😂😂)





لارا: بتفتح وتدخل و تنصدم من تلك الجميله التي تقف أمامها أنها أشبه بملاك هبط علي الارض في فستان زفافها الجميل و بعض الميكب الخفيف فقط..

لارا بخبث: أهلا أنا لارا أختك..

ساره ببرود:أهلا....

لارا: بغضب الجربوعه دي فاكره نفسها مين علشان تكلمني كده.😡

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

( عند المازون)...بارك الله لكما وبارك عليكم وجمع بينكم في خير...


(في القصر)


شريف:  تبارك الرحمن.. أيه  الجمال  ده يا بنتي... 

ساره: شكرا يا عمي.

شريف:يا سعاد يا سعاد.. 

سعاد: نعم  يا شريف بيه. 

شريف: خدي ساره علي جناح عدي لحد ما يوصل.. 

سعاد: حاضر يا بيه... 

شريف بابتسامة: متقلقيش يا ساره يا حبيبتي شويه وعدي جاي هيودع المعازيم و يرجع بسرعه. 

ساره بنفس الابتسامة:حاضر يا عمي.....بعد أذنك.

وأوصلتها سعديه الي الجناح ده جناحك أنتي و عدي بيه يا هانم..ساره بإبتسامة أسمي ساره بس يا داده....سعاد:ربنا يكرم أصلك يا بنتي...

ساره:دخلت أنذهلت من جمال الجناح و دخلت الحمام غيرت هدومها...شويه سمعت خطوات نحو الباب.....جريت و دخلت في الدولاب 😂 😂

عدي: أنتي يا بنت المنصور بلاش حركات العيال دي واطلعي..

ساره:بخوف تفتح ثقب صغير بباب الدولاب و تبص عليه بتلاقي ظهره بتقفل بسرعه قبل ما يشوفها..

عدي: بصوت غاضب أوعي تكوني مفكره أني عايز اشوفك أنا مش عايز أعرفك أصلا دا أنا أتجوزتك تخليص حق.....مشي وهو غاضب ورزع الباب جامد ودخل اوضته..

ساره بفرحه 😂 والله أحسن أنو مشي ريح..ده أنا اللي مش عايزه اعرفك 😁😁😁 ونامت براحه..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

(في الصباح)

ساره: تصحي بدري زي عادتها و تلبس لبس رياضه و تجري حوالين القصر بفرحه وراحه...

عدي: يصحي علي ميعاده يلبس و ينزل الشركه...

ساره: الله أيه الورد الجميل ده و تبدا تنسق الورد علي زوقها و تشتريه و هي راجعه فرحانه بالورد.....أوب عربيه تخبطها.............؟


اللي جاي أحلي  

                       الفصل الثاني من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×