رواية غلطة ولكن الفصل الخامس عشر 15 والاخير بقلم حبيبه ممدوح
#غلطة_ولگن
#بارت_15
#الأخير
_مفيش غضب كبير غير لما بيبتدى صغير بيتربى جوا
قرب منى وشاور على قلبى وقال
_بيتربى جواا هنا ولو كبر عن الحد المسموح بى هيسيطر عليك وهيتحكم فيك
وبعدين تعالة هنا هى فين ليلى اصلااا فين روحها؟
متنطق ساااكت لى
زاد عياطى وقولت
_ماتت..ليلى ماتت
قولت بسرعةة
_اييييييي
شاورت عليا وقولت
_ اوماللللل اى دااا
قربت علية وخبطت جامدد وقولت
_اى ال بيحصل دا ي بنى ادممم وليلى ازاااى ماتت انطقق
_بعد ما عرفت انها هتنزل العيل روحت وراها العيادة من غير ما تعرف ودخلت وقعدت وقولت للممرضة ال هناك انى جوزها ف سابتنى أقعد واستنيتها تخرج ولكن اتاخرت..وفجاة لقيت الممرضة جاية وقالتلى انها ماتت، مكنتش عارف أعمل اى ساعتها كل حاجة كانها وقفت حتى دماغى كنت قاعد ف الأرض وبعيط..بعيط وبس
الدكتورة كانت خايفة لان حاجة زى كدا ممكن تتسجن فيها ف هددتها وقولتها ان هوديها ف داهية و لحد ما اخدتها وجبتها هنا ومكنتش عارف أعمل اى شاور على الكنبة وقال
_الكنبة دى كُنت مقعدها هنا وانا قاعد قدامها وبعيط..مش عارف أعمل اى واقول ل اهلها اى وازاااى أصلا هعيش من غيرها..
لحد ما افتكرت الورق ال انا قطعته من الكتاب بتتاع جدك قبل ما اديهولك جريت علية وجبتة وبدأت اقرا فى وعرفت ان لو كان من جواك حاسس ان هتنجح ف رجوع الشخص يبقا هتنجح وكان بيتكلم عن اهم حاجة يكون عندك يقين..و وصلت للتعويذة ال فِ وبدأت اقراها واكررهاا مرة ورا التانية لحد ما كل حاجة كانت بتتكسر والبيت بيتهز وكل حاجة بتقع ومحستش بنفسى..
_وبالتالى تانى يوم دا كان ال انا بقيت فِ ليلى!
هز راسة ب اة
_اليوم ال جيت فى عندددد عبدالجواد ومكنتش مصدق!
_مكنتش مصدق انى شايفها قدامى تانى ومكنتش فااهم هل ليلى رجعت بجد ولا انا بيتهيألى، صحيت تانى يوم على خبط على الباب وكان عبد الجوادد وساعتها لما قالى ان ليلى تعبانة مصدقتش نفسى وجيت جررى واتاكدت بس مكنتش عارف استوعب ان روحك هى ال دخلت ف جسدها..
_وانا مالىىى اشمعنا انا..
_لما روحت مكنتش فاهم ولحد ما قريت الكتاب للاخر وفهمت ان فِ شرط من الشروط ان الجسد بس ال هيرجع وروح حد قريب منى هى ال هتدخل مكانة..وساعتها فهمت كل حاجة..
_والورق المقطوع من الكتاب؟
_معايا..
دخل الأوضة جابة وطلع رماة على التربيزة وقال
_لما كلمتنى علشان تاخد منى الكتاب قطعتهم واخدتهم..كُنت حاسس ان هحتاجهم.
_اتتمنى تكون احتاجتهم كويس..لا والله براڤو عليك..دمرت البنت ال حبتك ولحد ما ماتت وعلفكرا بسببك..ودمرتنى انا كمان والله ي اخى الإنسان مش عارف يقولك اى انا خلصت فيك كل الكلام..
قولت بصوت عالللى
_اناااا هرجعععع لطبعتىىى ازاااى دلوقتى.. هفضل طول عمرى ليلى؟
مسح وشة ب ايدو وقال
_ف الكتاب كان ف الشروط ان محدش يعرف بالتحويل ال حصل ولو حد عرف التعويذ بتبوظ تلقائيا
_والله؟
تلقائيا دى استناها قد اى ان شاءلله..
_مش عارف
_روح يشيخ منك لله بوظت حياتى وحياة البت الغلبانة ال نهيتها انا ندمان على كل لحظة صاحبتك فيها ومشوفتكش على حقيقتك..ربنا يسامحك يصحبى
سبتة ونزلت..
مكنتش عارف أعمل اى ولا اروح فين..اروح لعبدالجواد وابتهال اهو يشبعو من ال فاكرينة بنتهم ولا استنا لحد ما ارجع محمد..
لحد ما قررت اروحلهم..
فتحت الباب ودخلت نمت علطول من تعب طول الليل..محدش اخد بالة منى لحد ما دخلت ابتهال ولقتنى ف الأوضة
شهقت وقالت
_انتِ لسا نايمة دا كلة يبت..
حمدت ربنا انهم ماخدوش بالهم انى نزلت اصلا امبارح..
_سبينى شوية تعبانة هنام وهصحى
_تمام بشوقك..
نمت ومحستش ب الدنيا..
وصحيت على أمل اصحى محمدد..قومت بالراحة وغمضت عينى ووقفت قدام المراية..بس لقيتنى لسا ليلى بردو
لقيت ابتهال داخلة بتصرخ وتقول
_الحقى يليلى خطيبك مات..
حاولت استوعب الكلام فقولت
_خطيبى مين
_يونس يليلى..
رجعت لورا من الصدمة..مكنتش عارف أعمل أى لبست ونزلت جرى معاها علشان اشوفة للمرة الاخيرة..مكنتش اتخيل ان هيجى يوم واشوف صاحب عمرى ميت قدامى..رمى نفسة من البلكونة..متصورتش فيوم ان اشوفة كدا حتى وانا نازل مش طايقة متمنتش انة يموت، يونس كان اكتر من اخويا بس عمايلة هى ال وصلتة لكدا وهو كان سبب ف مـ.ـوت ليلى وكل ساقى سيقى بما اسقى..
خلص اليوم وروحت معاهم وانا مش شايف قدامى..معرفتش اعيط مكنش فى دموع بتنزل منى بس كان جوايا فِ صريخ..
اتقلبت على السرير محستش بنفسى نمت..
قومت فتحت عينى وبصيت يمين وشمال..دى مش اوضة ليلى..دى اوضتىىىىى..
اوضةةة محمدد قومت بسرعة بصيت ف المراية وانا بحط ايدى ع وشى علشان اتاكد انى محمد وانى رجعت فعلاً..مكنتش مصدق وكأنى ال فِ دا كان حلم طلعت جرى على ماما حضنتها وبوستها..وكأن لازم اثبت لنفسى ان مكنتش ف حلم..لبست بسرعة ونزلت خبطت على يونس..ال مكنش بيرد لحد ما حد من الجيران طلع وقال
_هو انتَ متعرفش يبنى..
_فِ اى
_الدكتور يونس مات..
وكأنى كنت مستنى حد يأكدلى ان ال انا كنت فِ دا حقيقة..نزلت وانا بفكر أهل ليلى عاملين اى دلوقتى..طلعت بس كان فِ ستات وناس بتعيط
ساعتها فهمت ان عرفو ان ليلى ماتت..عرفو متأخّر اوى.. ميعرفهوش انها ميتة من زمان وروحى بس ال كانت ف جسدها..
نزلت وأنا مش عارف اتبسط ان رجعت محمد ولا ازعل علشان ليلى ال ماتت وعبد الجواد وابتهال ال مقهورين على بنتهم الوحيدة..ولا ازعل على صاحب عمرى ال راح..
روحت قعدت ف مكان برتاح فِ ولقيت حد بيقعد قدامى.
_مريم..!
_عرفت ان البنت ال اتبلت عليك توفت..وفهمت ساعتها انك كنت مظلوم اسفة ان مصدقتكش..
اتنهدت وقولت
_زمان حد قالى جملة وعلطول حاططها ف بالى
_قالك اى
_ قالى متقفش قدام البشر، اختلافاتهم لازم تحبها ولازم تحبهم زي ما هما بـ عيوبهم قبل مميزاتهم
لو عرفت تعمل كدا اعرف انك كسبتهم ولازم نعدى ونفوت الفرصة ال ممكن تدخل منها الزعل ربنا خلقنا بنى ادمين علشان بنسمع بعض بنحس ببعض بنحضن بعض بنحط عُيونناا ف عُيون بعض ربنا خلقنا كدا علشان نحب بعض...ونبقا سند لبعض
فـ نبدأ صفحة جديدة؟
ابتسمت وقالت
_نبدأ صفحة جديدة
"مفيش اعظم من شخص حنون عليك حتى في أخطائك، شخص ناضج فاهم الدنيا وعارف ازاي تتخلصوا سوا من كل شيء سيئ بأقل خسائر وتساعدوا بعض تكونوا اشخاص افضل.. شخص عايزك اكتر ما عايز يطلع صح"
#تمت
"يارب تكون النهاية رضت جميع الأطراف ويارب تكونو اتبسطو بالرواية بجد وببقا مبسوطة بجد وانا بقرأ كلامكم، شكراً والله يجماعة على كل كلمة بتتقال انا بقرأ كلمة كلمة وبتبسط بجد بمشاركتم معاياااا هرجع بحاجة جديدة قريب هحاول قبل الإمتحانات بس دعواتكم😂♥، دمتم فِ سلام♥"
#ابنةة_ممدوح ♥
تمت