رواية احلام المراهقه الفصل الثاني عشر 12 بقلم هي هي جنتة
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الفصل الثاني عشر
احلام المراهقه
بقلم هي جنتة
رى ون:سلمي انا بحبك جدا وعايز اتجوزك
سلمي اول لما سمعت كلمة بحبك بقت متوتره وضربات قلبها بقت سريعه جدا ومش عارفه حاسه بأحاسيس متداخله مع بعضها البعض اه هي بتحس معاه بالامان وبتحس انه دايما في ضهرها لو حصلها حاجه دايما معاها وحاسه بصدق حبه ليها بس هو مش مسلم مينفعش تحس تجاهه باي حاجه بس قلبها مش ملكها
سلمي وهي بتدور وشها الناحيه التانيه : مينفعش يادكتور
رى ون :ايه اللي مينفعش ياسلمي انا بقول بحبك وانتي بتقوليلي مينفعش
سلمى: مينفعش عشان انا مسلمه وانت مش مسلم
رى ون:وفيها ايه مدام بنحب بعض
سلمي:في ديني لا يجوز زواج المسsلمه من غير دين الإسلام
سلمي:بس انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك ارجوك ياسلمي متبعديش عني
سلمي:اسفه يادكتور (وسابته ومشت
فضلت ماشيه في المشفي مش عارفه تروح فين والاخر رجليها قادتها لغرفة فريد
سلمي: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته عامل ايه النهارده يابشمهندس
فريد : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته الحمدلله انا كويس
بس بلاش باشمهندس دي ممكن تشيلي التكليف بما اننا من بلد واحده انا اقولك ياسلمي وانتي تقوليلي يابشمهندس عادي
سلمي ضحكت من قلبها لانها كان نفسها تضحك بجد وتشيل الحزن اللي معشش جواها: ههههههههههه ههههههههههه ههههههههههه
فريد :ضحكتك حلوه اوي
دخل رى وي وهي بتضحك : بتضحكي على ايه يادكتور خير؟
سلمي وهي بتبتسم لفريد وقالت بالمصري:بعد اذنك يافريد همر علي المرضى
فريد :ماشي ياسلمي بس متتاخريش عليا... وردو دا كان بالانجليزي لانه حس ان رى ون غيران منه
رى ون اتعصب وكان باين عليه جدا وبص عليه وعلي الاشعه : انت بقيت كويس ممكن تخرج بعد كام يوم
فريد : دكتور ممكن تمد في مدة اقامتي في المشفى اصلي بجد حبيت القاعده هنا
رى ون اتعصب اكتر والشرار طالع من عنيه وقرب من فريد ومال عليه : انت مش قاعد في فندق
وسابو ومشي دخل مكتبه لقي سلمي قاعده وفاتحه كتاب
وفضل رايح جاي في المكتب وعايز يتكلم واول لما فتح بوقه
فون سلمي رن
سلمي :الو ايوا انا د/سلمي ايه مالو ياجين خلاص دقايق وأكون عندكم
لمت حاجتها بسرعه واستأذنت من رى ون وقبل مايرد كانت مشيت
رى ون قعد على الكرسي وفرك وشه بايده بعصبيه بردو ياسلمي حتي وهو في السجن ومحكوم عليه بالسجن مدى الحياه مش عايزه تسيبيه
وصلت السجن عند ياجين لقاته منهار جدا وبيبكي بحرقه
سلمي : ياجين في ايه مالك
ياجين:سلمي من ساعة لما عطيتيني الكتب وانا بقرأ فيها وكل اما اقرأ ابكي مش عارف ليه سلمي انا عايز ابقي مسلم اعمل ايه قوليلي ارجوكي
سلمي بتبكي من الفرح :متأكد ياجين انك عايز تبقي مسلم
ياجين:لاول مره في حياتي ابقي متأكد من حاجه عايزها
سلمي:اولا انت تنطق الشهادتين قول ورايا
ونطق الشهادتين باللغه العربيه والإنجليزية والكورية
واول لما خلص سلمي نزلت سجدت على الارض
نزل ياجين وعمل زيها ورفعت راسها لقاته منهار بالبكاء وهو ساجد
سلمي: مبارك ربنا يثبتك علي دين الحق قوم بقي ياجين
ياجين :مش قادر نفسي افضل علي الحال دا طول عمري
سلمي :قوم عشان اعرفك ايه اللي بعد كدا
قام ياجين وهو قلبه في مكان تاني خالص
سلمي:بعد كدا انت دلوقتي بقيت مسلم اول حاجه لما ترجع سجنك تغتسل وتتوضأ وتصلي وانا هعرفك ازاي
وعرفتو اركان الاسلام واركان الايمان وعلمتو ازاي يصلي وازاي يتوضي
ورجعت وكلها طاقه وحيويه ونفسها تدعي كل اللي تعرفو
الي دين الله وكان نفسها اكتر واحد يسلم هو رى ون
بقت تحاول تبعد ري ون وفريد بيقرب منها ويضايق في رى ون وهي متعرفش بس هو بالنسبه لها صديق
فريد :سلمي انا هخرج بعد بكرا ايه رايك ترجعي مصر معايا
سلمي:مصر نفسي بس بعثتي لسه فيها شهرين
فريد:ايه مامتك مش وحشتك
سلمى:وحشتني جدا بس مش عارفه
فريد فكري كدا ولو قررتي ننزل سوا وانا هحجزلك معايا
تاني يوم في المشفي قابلت رى ون عند فريد وفريد طبعا مبيصدق يلاقي فرصه يضايق رى ون كان بيهزر ويضحك مع سلمي وسلمي بتحاول متتجاوبش معاه عشان عارفه ان رى ون بيغير فمش عايزه تزود الموضوع اكتر من كدا
بس غصب عنها كانت بتضحك لان فريد معروف بخفة دمه
واول لما خرجو ودخلو مكتبهم مسك رى ون ايد سلمي وضغط عليها بغيظ وسلمي بتحاول تبعد عنه وبتتألم من مسكته
سلمي:ايدى سيب ايدي رى ون اعقل حرام كدا مينفعش كده
رى ون: والله وايه اللي ينفع معاكي انك تهزري مع فريد
سلمى:انا مهزرتش هو اللي كان بيضحكني
رى ون:بجد والله وانتي مصدقتي
سلمي بتسيبت ايدها منه وزقتو للحيطه :اول واخر مره تمسكني كدا مش هيحصلك كويس سامع
ري ون:انا بحبك وبغير عليكي منه سلمي وافقي نتجوز
سلمي:قلت مينفعش انت كافeر مينفعش اتجوزك
رى ون: خلاص انا هسلم عشانك انتي
سلمي: مينفعش تسلم عشاني عند اول مشكله ما بينا ممكن تسيب الاسلام لازم اسلامك يكون عن محبه لله مش ليا اسفه يادكتور بعد اذنك
سابت المشفي واول لما وصلت صلت استخاره انها تمشي ولا تفضل والصبح قررت قرار يمكن تندم عليه ويمكن يكون في صالحها
راحت السsجن عند ياجين
ياجين:سلمي خير انت مالك اول مره تيجي بدري كدا وشكلك مش مطمني
سلمي تنهدت تنهيده طويله :انا ...قررت انزل مصر وبكت بكت بكل مافيها
ياجين:هتزلي وتسيبيني طب وانا هعمل ايه من غيرك وري ون هتسيبيه
واول لما سمعت اسم رى ون بصت لياجين وقالت:انت عارف بموضوع رى ون
ياجين:طبعا عارف انه بيعشقك وبيغير عليكي وكان بيغير عليكي مني وكان دايما بيهددني اني ابعد عنك وعارف انتي كمان بتحبيه
سلمى:بس مينفعش الحب دا حرام هو مش مسلم
ياجين:مايمكن يسلم ادعيله ان ربنا يهدي قلبه
سلمي:هو قالي انه عايز يسلم بس عشاني وانا عمري مأ وافق على كدا عايزاه يسلم لله مش ليا
طيارتي بكرا الصبح وانا حبيت اسلم عليك قبل مامشي ودا رقمي ورقم البيت عندنا ابقي اتصل عليا
ياجين:بحزن شديد علي بعد سلمي ..استودعك الله ياسلمي خلي بالك من نفسك
راحت المشفي وبلغت د/تيان انها هترجع مصر وحاول كتير يرجعها عن قرارها بس مفيش فايده دخلت مكتبها ولمت كل اوراقها واخدتهم ومشيت وللاسف مشافتش ري ون كان نفسها تشوفه لاخر مره
ياجين اتصل علي رى ون عشان يروحله السجن وراح ري ون وهو اصلا مش طايقه
ري ون :في ايه عايزني ليه
ياجين اول لما سمعه بيتكلم ضربو بالبوكس
ري ون :انت جايبني عشان تضربني
ياجين:البوكس دا عشان سلمي اللي ضيعتها من ايدك
ري ون :انا ضيعتها مش انت اللي بعدتها عني وخليتها تحبك
ياجين:تحبني انا سلمي عمرها ماحبتني بالعكس سلمي كانت بتكرهني
رى ون:بتكرهك لو بتكرهك كانت اتخلت عنك وسابتك لما دخلت السكن
ياجين وهو بيضحك:سلمي هي اللي دخلتني السكن هي اللي سلمتني هي اللي كانت بتمثل عليا عشان تجيب حق مى راي
ري ون:ايه سلمي هي اللي سلمتك للشرطه يعني مكانتش بتحبك
ياجين:لو بتحبني هتسلمني
رى ون:امال كانت بتجيلك السجن كل يوم ليه
ياجين:كانت بتعرفني عن الإسلام والحمد لله بقيت مسلم
ري ون:انت اسلمت
ياجين:ايوا انا اسلمت ودا اجمل حاجه حصلتلي في حياتي
خد الكتب دى اقراها وانت هتتمني انك تكون مسلم
بس دلوقتي سلمي هتسافر مصر بعد ساعين
رى ون:ايه سلمي هتسافر ؟ ليه وهتسيبني
ياجين :الحق روح امنعها من السفر
رى ون طلع يجري عشان يلحق سلمي
ياتري هيلحقها ولا لا
اترككم في رعاية الله وحفظه
احلام المراهقه
بقلم هي جنتة