روايه حوريه الأسد الفصل السابع عشر
حوريه الاسد
البارت السابع عشر
الدكتور....هيا حالتها خطره ولو مفاقتش خلال 24ساعه هتدخل في غيبوبة
الجميع بصدمه ايه
احمد بدموع...طب انا عايز اشوفها
الدكتور.. ماينفعش عشان زي ما حضرتك شايف هيا هتتنقل العنايه المركزه
ذهب الدكتور وتركهم في حالة لايرثي لها عشق ونور وسلوي منهارين من البكاء وأسد لسه في صدمته مش مصدق انها ممكن تروح منه أما الشرقاوي فكان حاسس بندم والدموع مغرقه وشه ومحمد وحسام بيحاولو يهدوه
ذهبت عشق لتهداء احمد
عشق ...ما تخفش أن شاءالله هتبقي كويسه حور قويه وهترجعلنا
وهنا انهار احمد وحضنها
احمد بانهيار... مستحيل حور تسبني هيا عارفه انا بحبها قد ايه هيا حياتي كلها دا هيا الي كانت بتهون عليا تعبي بهزارها وكانت بتخلي الجو بهجه وكانت زي الملاك مش مصدق انو هي ممكن تروح مني ومش اشوفها تاني ثم أكمل بغضب هيا بس ترجع وانا اخدها من هنا وانسافر لان الي يجي علي اختي ويهينها كان جه عليا و انا مستحيل اسيب اختي تتهان وحتي لوكنت هاخدها من ابوها
وكل ده أمام اسد الي كان غيران علي أخته من احمد ولاكن مسك نفسه لأن مقدر الحالة الي هو فيها
ولاكن التفتوا جميعا علي صوت ارتطام شخص بالأرض ووجدو سلوي التي لم تتحمل كل مايحدث أمامها جري عليها الشرقاوي وادخلها غرفه بالمستشفى وجاء الطبيب وكشف عليها
الدكتور..هو شويه توتر والضغط علي عندها بس ابعدوها عن أي ضغط لانها مش هتستحمل
احمد..حاضر وشكرا يادكتور
الدكتور..العفو دا واجبي
وذهب الدكتور وتركهم وكان الجميع في صدمه وحزن
ثم وجدو الممرضة تركض لمكتب الطبيب وتقول بصوت عالي الحق يادكتور المريضه قلبها وقف الي في العنايه
ارتعب الجميع وحاول الشرقاوي التماسك ولاكنه لم يستطع وجلس علي اقرب كرسي ذهب الدكتور وأخذ يفعل لها صدمات كهربائيه ولاكنها كانت في عالم تاني وكأنها مستسلمه للموت أخذ الطبيب يفعل الازم حتي عاد النبض
خرج الدكتور وعلي وجهه اثار التعب
الدكتور .. الحمدلله النبض رجع بس لسه حالتها مش مستقره هيا دلوقتي محتاجه دعواتكم
واخيرا تكلم اسد
اسد بجمود...انا عايز اشوفها
الدكتور ...بس حضرتك ماينفعش عشان هيا حالتها لسه ما اتحسنتش
اسد بصوت جمهوري ..وانا قلت عايز اشوفها
الدكتور بخوف..طيب بس هما خمس دقايق بس
ذهب اسد ولم يعير اي اهتمام لكلام الدكتور
ولاكن قبل أن يدخل منعه احمد
احمد..انا مستحيل اسيبك تدخل ليها
اسد .. لو عايز اختك ترجعلك سبني ادخل
احمد..وانا ايه يخليني اضمن انو لما تدخل مش هيحصلها حاجه
اسد....لو حصلها حاجه ممكن تعمل فيا الي انت عايزو
تركه احمد
دخل اسد إليها وتحولت معالم وجهه الي الحزن
امسك اسد يديها وجلس على الكرسي بجانبها
اسد.. ارجوكي ياحور ارجعي عشان خاطر مامتك الي بتعاني عشانك ولا احمد الي منهار وهو شايفك اودامه كده ومش قادر يعملك حاجه ثم أكمل وهو يمسح دموعه التي تنزل لاول مره بعد موت والديه دا انا بغار منه عشان بيحبك الحب دا كله لولا أن هو اخوكي كنت زماني موته عارفه ليه عشان انا بحبك ايوا بحبك انا لما حسيت انك هتروحي مني حسيت احساس اول مره أحسه وكل مره بشوفك فيها ببقي عايز اخبيكي عشان محدش يشوفك غيري ارجعي عشان خاطر باباكي ومامتك وعشق ونور الي منهارين بره وعشاني انا كمان و أخذ يبكي ووضع رأسه علي يديها وهو يبكي بشده ويقول أنا سبب الي حصلك سامحيني ارجوكي وأخذ يبكي ثم فاق من حزنه علي يد موضوعه علي رأسه
اسد بفرحه ودموع في آن واحد...انتي فوقتي بجد انا مش مصدق طب انتي بخير في حاجه بتوجعك
حور ..اهدي انا بخير مفيش حاجه
اسد ...انا هنادي للدكتور واطمن الكل وأخبرهم انك فوقتي
ذهب اسد لاخبارهم والفرحة مش سيعاهم
اسد .. بفرحه دكتور حور فاقت تعالي شوفها بسرعه
ذهب الدكتور ليطمئن عليها والجميع خلفه
الدكتور..لا دا احنا بقينا عال العال اوي
حور .. شكرا ليك يا دكتور
الدكتور بهزار ..لا بقولك ايه انتي تشوفيلي واحده قمر زيك كده عشان اروح اخطبها
اسد ..نعم ياروح امك انت بتعاكسها اودامي
الدكتور بخوف...هو انا أقدر انا قلتلها تشوفيلي واحده شبها لأنها اكيد مخطوبه لانو مستحيل حد في الجمال ده وميتخطبش أو يتخطف خطف بسبب جمالها
اسد..لا دا انت مش هتجبها لبر انت عارف يادكتور لو ماتظبطش هعمل فيك ايه
الدكتور بخوف..ابوس ايدك انا عندي عيال ومتجوز اصلا انا بس كنت عايز اخفف عنها وبعدين انا عندي تلاتين سنه يعني اكبر منها بكتير والا اخوها القمر ده قصدو علي احمد
انت باين عليك عندك 25 سنه بص انا عندي اخت اخر سنه كليه ايه رايك تتجوزها
عشق بغضب ...نعم يعنيا انت عايز تاخد الواد مني لا انت متعرفش انو مخطوب ولا ايه
الدكتور ...هيا ايه العيله كلها الي بتغير علي بعضها دي
ثم جلست عشق علي أحدي قدميها وطلعت علبه قطيفه يوجد بها خاتم
عشق ...تقبل تتجوزني يا احمد الشرقاوي
احمد..من الصدمه مبقاش مصدق والكل بيضحك عليهم ومنهم سلوي الي فاقت وعرفت انو حور باقت كويسه وراحت ليها
احمد..ايه ده هو النظام اتغير ولا ايه هو العريس الي بيتقدم ولا العروسه
عشق ..ياعم اخلص رجلي وجعاني
احمد..بغض النظر عن الموقف بس انا بحبك وموافق اتجوزك
عشق بصدمه..انت بتحبني
احمد..ياااااه من اول مره شوفتك في الجامعه وكان في حاجه بتشدني ليكي بس مكنتش فاهم ايه هيا وكنت بخاف عليكي لو حصلك حاجه او حد دايقك بكلمه كنت بعلمه الادب
عشق ..وانا كمان حبيتك من اول مره شوفتك بغض النظر عن الموقف الي كنا فيه ساعتها
وأخرج أحمد خاتم من جيبه وقال
احمد ..انا كنت جايبه عشان اتقدملك بس انتي سابقتيني
ولبس احمد الخاتم لعشق وكذالك عشق لبست الخاتم لاحمد
حور ...لا لا مش مصدقه
احمد ..مش مصدقة ايه
حور ...بقي عشق وأحمد الي عاملين زي القط والفار اتخطبو لا اكيد في حاجه غلط
احمد..بقا انا عامل زي القط والفار ياحور ماشي أن ماوريتك بس اما تقومي بالسلامه لانو مفيش حته سليمه ومتشلفطه لوحدك
حور ..بقا كده يا احمد ومين دي الي متشلفطه دا انا قمر يا خويا انت ماتعرفيش انو القمر بيجيلي وانا نايمه ويقولي تعالي اقعدي مكاني عشان انتي شبهي
احمد ..واللهي
عشق ..بس ياض سيب صاحبتي في حالها
احمد..ياض علي فكره انا خطيبك
عشق ..تصدق كنت ناسيه
عشق ..خليكي معايا انتي ياحور عارفه عما تكون صحبتك اخوكي يبقي خطيبها بيعملوا ايه
حور وهيا تمثل الدور...الو يا حبيبتي الواد اخويا جه دخل يأكل خلص اكل شال الطبق علفكرا تربيتي دخل يغير لو مكلمكيش كمان خمس دقايق يبقي بيخونك
عشق ..ايوا كده يا حبيبتي زي مقولتي كده كل حاجه تقولهالي بالتفصيل
الجميع بصدمه..يلاهوي ياعيني عليك يا احمد دانت هيحصل فيك العجب
الشرقاوي بحزن..حور يابنتي سامحيني انا بس كنت عايز مصلحتك
حور بزعل..وهو انت كنت بالطريقة الي عاملتني بيها قدامهم كنت عايز بيها مصلحتي
الشرقاوى..سامحيني انا بس كنت شايف انك مدلعه وانك بتاخدي قرارات غلط
حور بحزن...يعني انت مش عارف تربيت يابابا وكمان قلبت مني اودام الكل
الشرقاوي... سامحيني يابنتي
حور ..سامحتك يابابا لانو مفيش بنت بتفضل زعلانه من ابوها
الشرقاوي..وانتي يا سلوي مش ها تسمحيني
لفت سلوي وجهها الناحيه التانيه
الشرقاوي...حقك عليا ياحبيبتي سامحيني وبأسعار من خدها
الجميع بصوت واحد مش اودامنا ياحج
الشرقاوي ...لكن ياض منك ليه هنشوفكو قريب هتبقو عاملين ازاي
أما سلوي فكانت مكسوفه اوي
وراحت عند حور
سلوي بدموع...حقك عليا يابنتي ياريتني كنت أنا بدالك
حور..بعد الشر عليكي ياماما وبعدين انا كويسه اودامك اهو
حور بضحك..لا انا عايزه ماما العصبيه
سلوي ..بقي انا عصبية يا بنت الجزمه
حور ..اهم حاجه كل مره تشتكي نفسك انتي
سلوي..انا مش هرد عليكي
اسد...حور انا بحبك وطالب ايدك تقبلي تتجوزيني ويعتذر علي الوقف الي حطيتك فيه ويارب تقبلي اعتذاري
حور ...انا موافقه بس هاخد حقي منك بردو هخليك تقول حقي برقبتك ياحور
اسد ..وانا موفق اهم حاجه تبقي مراتي
حور ..ايه ياعم انت هتسوق فيها ولا ايه هو احنا اتخطبنا عشان ابقي مراتك
اسد ..لا مالخطوبه هتبقي بعد اسبوع هتكوني انتي بقيتي كويسه احمد وعشق وأسر ونور كلنا هتبقي خطوبتنا في نفس اليوم ايه رايك ياحج
الشرقاوي..انا موافق
محمد...وانا موافق
حور ونور وعشق واحنا كمان موافقين
تقدم اسد ناحيه عشق
اسد ..لسه برضو زعلانه مني
عشق ..اه
اسد ..حقك عليا مش هاتسامحي اخوكي
احمد..اخوها الزاي
حكالهم اسد كل حاجه حصلت
عشق..طيب الزاي
دخل شخص عليهم وقالهم هقلك انا الزاي
اسد..انت مين
حلمي ..معقول مش عارف عمك
عشق ..عمك
حلمي ..ايه يابت اخويا انتي كمان مش عارفاني
عشق ...وانت تعرفني منين
حلمي ..انا الي خطفتك من امك وابوكي وانتي صغيره بس صعبتي عليا ومرضيتش اقتلك وواديتك لتنين يربوكي بس ملكيش حظ ماتو هما كمان
عشق..حرام عليك في حد يعمل كده في اخوه
حلمي ..اه انا هو الي كان واخد كل حاجه كان واخد الحب والاحترام وبابا اداه الأملاك ومرضاش يديني حاجه
اسد..وانت سالت نفسك ليه مارضاش يديك حاجه
حلمي..انا عارف اني كنت متهور ساعتها وكنت بسهر بره وارجع علي وش الصبح بس ده مايمنعشي انو يفضل اخويا عليا وكمان هوا اخد حبيبتي مني
اسد ..تقصد ايه بكلامك ده
حلمي ..اقصد انو انا كنت بحب امك بس هيا اختارت ابوك وحبتو هو ومحبتنيش
اسد..عشان هيا راحت الي يقدرها ويستاهل مش واحد زيك
بتسهر وتخرج مع بنات ومش شايل اي مسؤلية
حلمي بجنون ...هههههه تصدق انت نسخه من ابوك كان زيك عامل لنفسه هيبه وكان قدام الكل بغرور وكبرياء وعصبية بس كان معاكو حاجه تانيه كان بيبقي حنين معاكو وبيجبلكو الي نفسكو فيه بس انا بكره عشان اخد مني كل حاجه وانا الي دبرت الحادثه ليكو بس ربنا كتبلك عمر جديد وماردش انك تموت بسموتك هيكون علي ايدي
وأخرج مسدس وصوله ناحيه اسد ولاكن اسد كان واقف بثبات وماتحركش
وفجاءه في صوت رصاصه طلعت
حور ..اسااااااااااد
روايه حوريه الأسد الفصل الثامن عشر من هنا