روايه طفله هزت كيان فرعون الفصل السابع عشر
البارت السابع عشر من الجزء الثاني
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم واتوب اليه عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
نور سمعت الباب بيخبط جريت وفتحت علي امل انه فرعون ووجدت أدهم قدامها
نور: تعالي ي أدهم
ادهم: ماما قالتلي اقعد شوية صغيرين وطلع بس انتي شكلك مش حلو زي امبارح ليه ي نور
نور: مفيش ي حبيبي انا تعبانه بس شوية
سمية : تعالي ي حبيبي هنا وسيب نور
نور؛ متقلقيش ي دادة سبيه
ادهم: هو عمو جوزك مش هنا
نور: لاء
أدهم: أمال فين
نور: في الشغل
ادهم: ماما قالتلي بردوا بابا في شغل هيقعد كتير ميجيش لحد ما أكل واكبر وابقي قوي
نور بدموع : طيب اجيبلك تاكل .
أدهم: تؤ
نور: طب روح العب وسبني شوية ممكن
أدهم وهو بينزل من علي رجليها: حاضر ي نور
شمس: خالد انا هنزل ارتاح شوية
سمية: كتر خيرك ي بنتي معلش الحمل تعبك واحنا مقعدينك هنا معانا
شمس: أهم حاجة بس نطمن علي فرعون ويرجع
نور : يارب يارب
عادل قاعد وحاطط ايده علي راسه
سمية: انت روحت شقة اللي علي النيل
عادل: بس هو مبيروحش فيها خالص
نور: بينا نروح هناك
خالد : متمسيش وانتي مش قادرة تمشي علي رجلك كدا
نور: انل هروح مع عادل يلا ي عادل وفعلا راحوا هنا وعادل طلب من نور تنزل وتطلع تفتح لحد ما يركن العربية لان المكان بيبقي زحمة
نور طلعت وفتحت ودخلت ودورت في الاوض كلها ولفت انتباها خيال حد قاعد علي كرسي بعجل في البلكونه
نور جريت عليه وفرعون حس بحركه بيلف لقي نور مرميه في حضنه
نور بعياط شديد ووجع: انا اسفه والله اسفه
فرعون بوجع من دراعه: نور اي اللي جابك هنا
نور وهي بتتأمل ملامحه: انت كويس صح ليه تعمل كدا انا انا كنت موجوعه وتعبانه بسبب عدم وجودك
فرعون بجمود : أنا تمام
نور: أي اللي في دراعك وفين جوري واي اللي حصل
عادل دخل : ليه ي صاحبي كدا
فرعون: كان لازم اتصرف
عادل: من غير علمي
فرعون: مكنتش ضامن رجوعي
نور: مرجعتش ليه لما خلصت البيت
فرعون : مليش مكان جواكي ليه ارجع
عادل : بينا نرجع البيت ونطمن سمية وخالد
فرعون: هفضل هنا يومين وأنتوا ارجعوا
نور: مش هسيبك ورجلي علي رجلك
عادل: انت تعبان بلاش عند ويلا نمشي وفعلا نزل معاهم وذهبوا للبيت
سمية ؛ كنت فين ي ابني
فرعون: انا بخير ي دادة
سمية: أي اللي في دراعك دا
فرعون: كانت طلقة وخلاص اتشالت
عادل: مش مسامحك علي اللي حصل وقلقنا عليك دا
فرعون: محتاج ارتاح شوية بعد اذنكوا
خالد : سلامتك ي جوز اختي يلا انا هنزل عشان اشوف شمس شكلها تعبان
عادل دخل فرعون وطلع
سمية : ادخلي ورا جوزك شوفيه
نور: حاضر ودخلت وراه
فرعون قاعد علي الكرسي نور نزلت وقعدت تحت رجله
فرعون لف وشه الجهة التانية
نور: للدرجة دي مش عاوز تبص في وشي
فرعون: مش عاوز ابص في وشك من كتر الكره اللي جواكي ليا وتهمة اني اخد اعز ما تملكي
نور؛ لو فعلا حقيقي مش هسامحك
فرعون: ولو حقيقي انا مهما كان جوزك
نور: بس مش بالغصب
فرعون: انتهي الكلام في اي موضوع بينا حالا قرار حياتك في ايدك طلاق مستعد اطلق
فلوسك مستعد ادفعهم رغم انك متعرفيش بالقيمة بتاعتك ومهرك حوالي ٢ مليون جنيه ودا اول مرة تعرفيه
عاوزة اكتب ليكي الشقة دي كمان باسمك غير التانية انا مستعد
شوفي اي اللي يرضي نفسك وحقوقك هتوصلك
نور: دا انت بايع نور اوي
فرعون: وانا مشتريش حد بايعني وكرهني
نور: تمام ي فرعون نشوف الموضوع دا بعدين اهم حاجة صحتك
فرعون: بيكي ومن غيرك هتمشي
نور: تمام ي فرعون انا أطلقت مرة ورديتني لو عاوز تطلقني التانية من غير ما تردها موافقة وخرجت من الاوضة ودخلت اوضة تانيه
فرعون: صدقيني ي نور هعملك اللي يرضيكي مش اللي انا عاوزه
نور وهي بتبص علي صورته: انت هتعمل اللي يريحني بس انا مش عارفه عاوزة اي بس كنت هموت من الخوف عليك روحي رجعت لما لقيتك قدامي معرفش السبب اي بس قبل دا كله لازم اكشف علي نفسي واتأكد من كلامه وقضوا الليل كل واحد فيهم في اوضة
الصبح طلع ونور قررت تروح المستشفى وتكشف
نور : السلام عليكم
دكتورة: عليكم السلام
نور: لو سمحت ي دكتور انا بمارس ركوب الخيل وقعت من عليه جامد وساعتها كانت العادة الشهرية عليا وعاوزة اتأكد من ...
الدكتورة بمقاطعه: اتفضلي وبدأت تكشف
الدكتورة : اسمك اي
نور: اسمي نور
الدكتورة: قومي ي آنسه نور لسه بخيرك وابتسمت
نور بسعادة لا توصف: بجد
الدكتورة : بجد تاني مرة خالي بالك من نفسك وبلاش الرياضات العنيفة دي ليكي
نور: حاضر شكرا ليكي وخرجت زي ما تكون كانت في قفص واتحررت وبقت حرة
نور : ياااااه لازم اشوف حياتي اتجوز واحد يحبني واحبه لازم اطلع من سجن فرعون دا
ووصلت البيت ولقت سمية
سمية : وشك بيدل علي اخبار حلوة كنتي فين وجايا فرحانه كدا
نور: كنت بتمشي الصبح شوية وحسيت اني رجعت طفلة
سمية : ربنا يسعد قلبك
نور: بقولك ي دادة ابقي خالي بالك من فرعون
سمية : هتروحي فين
نور : خلاص بقي كانت لعبة وخلصت وهسيبه في حياته
سمية: نور انتي بتقولي اي
نور: مفيش بينا حياة كانت حدوته وخلصت ولازم ارجع نور القديمه
سمية : ي بنتي ما صدقنا فرعون حياته خلصت من الخطر تقومي تقولي هطلع من حياته هو مش مكتوب في حياته الفرح
فرعون من وراهم: سبيها براحتها ي دادة
نور لفت له ولحظة حست انها عاوزة تفضل ولكن تراجعت
فرعون: زي ما قولتلك حقوقك هترجع ليكي واللي تطلبيه مجاب
ولف بالكرسي ومشي
نور حبت تتكلم مع سمية
نور: دادة انا محتارة
سمية بجمود وزعل منها: صدقيني لو خرجت من حياة فرعون ولا انتي بنتي ولا اعرفك
نور بزعل: للدرجة دي ي دادة بتفضلي فرعون عني
سمية بحدة: لما رمي عليكي الطلاق كف ايدي نزل علي وشه ودا مش سهل لفرعون فأقل حاجة اقولها ليكي انك مش هتكوني زي بنتي ولا كإني اعرفك
نور: انا محتارة
سمية : محتارة ليه عشان في الأول زلك شوية وبعدين بقي بيتعامل كويس وبعدين ساب ليكي حرية كل حاجة
مراته الاول مشفتش ربع اللي بقي مديكي حريتك فيه كفاية انه مخدش حلاله بالغصب
نور اتفجات من كلامها: بتقولي اي انتي كنتي تعرفي
سمية: عرفت لما لقت حملك اتأخر ولما نزلتي البسين رفض يبقي جمبك ويغير هدومك وانا اللي غيرت ليكي ساعتها عرفت انه ملمسكيش ودي حاجة غريبة عن فرعون لان اي بنت بتقعد تحت ايده مبيسبهاش غير لما يطبع بصمته عليها
نور دخلت لفرعون ووقفت قدامه: ازاي انا لسه كدا وانا اول يوم جيت فيه القصر صحيت من غير هدوم ولقيت دم علي الملاية
فرعون: كنتي بتترعشي لما قلعتي الهدوم وساعتها جالي رد فعل اني اسيبك لأنك مكنتيش بإرادتك مسكت سكينة وعورت دراعي وبدأت أوقع دم علي الملاية
نور: انا كشفت الصبح ولقيتني لسه انسه
فرعون؛ كويس كلامي طلع صح
نور: ليه معرفتنيش كنت حاولت اشيل شوية كره
فرعون: مش هيفرق كلامك حالا عاوزة تعيشي حياتك وانا موافق علي طلباتك
نور: وانت ؟ هتسيب مشاعرك كدا
فرعون: مشاعري هدوس عليها حصلت قبل كدا بس اول مرة كان إدمان لكن المرة دي لسه علي الحدود
نور: يعني انت بتحبني
فرعون: مش بإيدي لكن ندمت عليها
نور بحزن: يعني اي
فرعون: كنت متخيل لما افضي حياتي من الخطر هقدر اعيش زي اي انسان طبيعي يشوف حياته وسبت الشغل ومعايا فلوس تكفيني كتير وكنت عاوز اكون بيت وأخلف واحس بشعور الأسرة لكن كنت جاهل عن دا كله بسبب كرهك ليا
نور: مش سهل انسي دا بسهولة
فرعون: وانا معملتش حاجة اندم عليها معاكي
نور: المشكلة طول الفترة اللي فاتت كنت بكرهك لكن كنت بخاف عليك لاني اعتبرتك صديق ليا لكن مش حبيب
فرعون: حتي بعد ما الحقيقة بانت
نور: بانت متأخر بعد ما الأفكار ملكتني وسيطرت عليا ولقوا الباب بيخبط وادهم دخل
نور بابتسامه: اللي وحشني
أدهم: انا جريت تحت عشان ماما عاوزة تذاكر ليا
نور: وانت مش عاوز تذاكر
أدهم: لاء عمو جوزك رجع ي نور
نور بحب: ايوا الحمد لله رجع هات بوسه من خدك
ادهم: الراجل محدش من البنات تبوسه عشان آدم قال كدا ليا
نور: طب اهو وباسته
أدهم: انا هبوس عمو عز
فرعون: كان في ناس بتقول ي عز ليا وبقيت تاني فرعون
نور لحظت الكلام ليها ابتسمت
نور ؛ تعالي نخرج ونلعب
ادهم: لاء هلعب هنا ومع عمو
نور: بس عمو مش بيلعب مع حد
ادهم: عمو بلييز
فرعون: نلعب اي
نور لحظت حبه للأطفال: هنلعب واحنا قاعدين
أدهم: لاء انا هستخبي وأنتوا تدوروا عليا
فرعون: بس انا رجلي وجعاني ي أدهم ومش هعرف اقوم
أدهم: ينهر ابيض صوت ماما طلع وعماله تنادي انا هطلع سلام وخرج
ملك : هو انت كل شوية تنزل تهرب مني لنور انا هقفل الباب بالمفتاح .
أدهم : لاء
آدم: يبقي تسمع الكلام وتخليك شاطر وتذاكر عشان تبقي مهندس شاطر زي ما انت عاوز
ملك : شوفت اخوك الكبير شاطر ازاي
آدم وهو بيقبل يديها: ربنا يخليكي لينا
نور واقفه محتارة بين عقلها وقلبها
عقلها: هو جابك لحياته بالاجبار
قلبها: بس الحال اتبدل
عقلها: بس هو مقلش الحقيقة ليكي
قلبها: كفاية انه حافظ عليكي حتي لو كانت متأخر
عقلها: بس المدة اللي فاتت دي كلها كنتي شايله منه
قلبها: بس علي حاجة هو معملهاش
عقلها: سبيه وشوفي حياتك
قلبها: بس هو انا اعرفه احسن من غيره
عقلها: انتي لسه في شبابك
قلبها: لو اتجوز هتجوز واحد مطلق او كبير محدش هيصدق ان لسه بنت وخصوصا محدش هيقدر ويفكر يتجوزني لانه كله عارف مين فرعون ومراته
عقلها: معاكي فلوس تعيشك ملكة
قلبها: مش كل الحياة فلوس
عقلها: أهم حاجة تندميه
قلبها: كفاية انه مندمكيش علي حاجة حلاله ومن حقه
نور: بااااس انتوا بتتخنقوا ليه
انا قررت خلاص قرار حياتي ولازم انفذه
فرعون: يااااه يا نور خايف انك تمشي وتسيبي فراغ في حياتي اتعودت علي طفولتك وكلامك وحركاتك وكل حاجة
يارب انا عارف اني كنت ماشي غلط انت بعت ليا نور عشان تنور طريقي متخليهاش تبعد عني يارب
آدم: ماما
أدهم بعياط: انا بحبك اوي ممكن تصحي والله هذاكر
آدم جري يطلب الإسعاف ونزل خبط وعادل فتح
آدم: ماما ماما تعبانه حد يلحقها عادل طلع ولقي ملك مرمية علي الارض
عادل اتصدم لان لقاها فعلا حب فرعون الاول لكن حاول يفوقها لانها كانت قاطعة النفس
ملك بدأت تفوق: عادل
عادل: ايوا عاملة اي
ملك : انت جيت هنا ازاي
عادل: احنا الجيران االي تحت
ملك: نور تبقي مراتك
عادل : نور مرات عز
ملك بدموع: عز ؟ هو كويس
عادل: أهم حاجة انك تكوني كويسة وخرج وخاف يحصل مشاكل بين نور وعز
نور دخلت ولقت فرعون قدامها
نور: انا مش عارفة افضل ولا لاء
فرعون: معقول القرار صعب اوي كدا
نور: صعب عشان تخيلت بقيت حياتي هبقي جمبك
فرعون: هتبقي جمب واحد مشلول
نور: هو احسن من غيره واللي نعرفه احسن من اللي منعرفوش
فرعون: والكره
نور: واحدة واحدة ومع المعاملة هيروح
فرعون: مش هجبرك علي حاجة
نور: وانا كذلك ومش هجبر نفسي علي حاجة
فرعون: يعني مش مجبورة علي إنك تكملي حياتك
نور: لسه مش متأكدة بس مرتاحة وانا هنا جمبك كفاية لقيت حد هيبدأ يحبني
فرعون بابتسامه: بحب فيكي قلبك الأبيض اللي بيسامح اي حد علي طول
روايه طفله هزت كيان فرعون الفصل الثامن عشر من هنا