رواية قدري الاسود الفصل الثاني 2 بقلم غاده رجب

رواية قدري الاسود الفصل الثاني 2 بقلم غاده رجب




رواية قدري الاسود الفصل الثاني 2 بقلم غاده رجب




 البارت 2 قدري الاسود

لسه هدخل من باب البيت لقيت صوت ماما وبابا عالي جدا لقيتهم بيتكلموا عني وقف اسمع بدون قصد

ماما: يعني بجد والنبي متقدم عريس لرحمه انت متاكد 

بابا: اه والله واحد قالي انه جايب عريس لرحمه بالليل وانه اكبر مهندس معماري ف البلد 

ماما: والمهندس دا بص لرحمه ع ايه طيب هو عارف سنها عارف انها عانس ولا هييجي يتفاجئ

بابا: عارف ياعيده عارف عنها كل حاجه 

ماما: أخيراً هنخلص منها ومن كلام الناس

_السلام عليكم 

ولسه هدخل اوضتي لقيت ماما 

وعليكم السلام ياختي جهزي نفسك اخيرا عقدتك هتتفك متقدملك عريس

_اه سمعت الكلام وانا داخله 

ماما: طيب يلا جهزي نفسك علشان جايين بالليل 

___

وبالفعل جه الليل ولقيت الكل بيجهز نفسه وبيجهزوا الحاجات انا مكنتش حاسه بحاجه ولا بفرحه ولا بزعل اللى هو عادي يعني مش فرحه البنات اللى ف سن العشرين ولا زعل البنات اللى وصلوا لسن اليأس

فوقت من شرودي ع صوت مي ورحاب اختي 

رحاب: انتي لسه مالبستيش العريس جه بره

رحمه بشعور اللامبالاة: بلبس اهو الا قوليلي يارحاب العريس كبير صح 











رحاب بتحاول تحبي زعلها: بصراحه هو كبير وجايب ابنه معاه ابنه قدك كدا بس قمور اوي 

مي وهي بتحاول تطمني: بس سنه مش باين عليه والله قمر يابت مز كدا دا حتي شبهه احمد 

_كنت حاسه اني هموت من التوتر اصلي اول مره اتحط ف الموقف دا اول مره يتقدملي عريس طلعت وانا عارفه انه كبير وانه متجوز كنت خايفه اوي دخلت وانا باصه ف الارض وشي مترفعش 

___

السلام عليكم ورحمة الله 

عمي: ايه القمر دا يابختك ياعم حاتم 

بابا: ربنا يخليك ياحج انت الخير والبركه

_كنت لسه مارفعتش وشي ليهم ماهي جوازه والخلاص علشان

 اريح ماما ولسه برفع راسي لقيت ف وشي كارثه لقيت نفس الشخص اللى كنت متخانقه معاه من يومين ابن الراجل اللى جاي يخطبني يانهار اسود بصتله بقرف

_انت ايه جايبك هنا؟! 

حاتم: انتي اللى مين 

_يعني انت ف بيتنا وكمان بتسال انا مين ياسبحان الله 

حاتم: ماتلمي لسانك شويه بقي

قطع كلامنا صوت عمي وهو بيقول اهدوا كدا انتوا تعرفوا بعض 

حاتم: لا ابدأ ياعمو انا معرفش الاشكال دي

_لا راجل ومالها الاشكال دي بقي 

عمي: اهدوا بس اهدا ياحازم دي رحمه اللى انت جاي تخطبها

رحمه بستغراب: ٠مين اللى يخطبني هو دا العريس

حاتم: نهار اسود يعني انا هتجوز دي

عمي: اه ياحاتم للاسف

حاتم: خلاص خلاص انا موافق 

وبالفعل عدا اليوم وكانوا قرأو الفاتحه وحددوا معاد للشبكه الاسبوع الجاي 

بس انا كنت ف حاله من الزهول ليه واحد ف سني وعنده كل الفلوس والمنصب دا ويفكر يتجوز واحده كبيره زيي يعني ليه ماخدتش عيله يتباهي بيها وسط الناس فضلت افكر لحد ماقطعت شرودي صوت مي 

مي بفرحه: تفتكري ربنا بيعوضنا بيهم يعني تفتكري احمد وحاتم دول العوض لفرق السن وكدا 

_والله منيش عارفه حاجه ولا حاسه بحاجه بس انا قلقانه اوي

مي: تدري ليش انتي قلقانه

_ليه ياذكي اخواتك

مي: لانك فقريه. 

_____

وبالفعل جات الخطوبه وحاتم كان بيزود ع كل حاجه يعنى زياده ف الشبكه والدهب زياده ف اللبس زياده ف اي حاجه كان شاريني بشكل مبالغ فيه

_حاتم انت ليه بتعمل معايا كل دا

حاتم بتنهيده: علشان اما نتجوز هقتلك وابيعك اعضاء واكسب فيكي

_بصتله بضحكه كدا لا والله بتكلم بجد

حاتم وهو بيبصلي بضحكه خفيفه: متمشيش معاكي اني بحب اشوفك مبسوطه وكدا 

_طيب ليه احنا هنتجوز خلاص شهر بس

حاتم:علشان عايزك معايا العمر كله فمستعجل 













___

وبالفعل عشت معاه شهر ف الخطوبه كان احلي شهر يعدي ع اي بنت والله كنت حاسه اني ملكه بجناحات وجه اهم يوم كنت مستنياه من 28سنه يوم مالبس الابيض وابقي عروسه زي البنات

مي: ايه القمر دا مشاء الله أخيراً شوفتك بالابيض 

_قلبي يامي والله عقبالك وافرح بيكي قريب  

مي بفرحه: انا مش قادره اصدق ان عشره عمري بتتجوز وهتبقي ليها حياه وبيت وهتبعد عني 

_اخرصي ياحيوانه مين دي اللي هتبعد عنك دا انا ماليش غيرك

مي مسحت دموعها وحضنتني جامد وعيطت ف حضني 

مي:اه صح نسيت اقولك اني عزمت احمد وهو جاي الفرح

_اممممم علشان كده محلويه وشكلك قمر 

___

عدا يوم فرحي ع خير كنت حلوه اوي وفرحانه اوي كنت حاسه اني خلاص ملكت الدنيا نعم انا لسه ماتعلقتش جامد ب حاتم بس حاولت احبه هو كان طاير بيا من الفرحه

حاتم:أخيراً بقي ليا اسره واستقر بقي مبروك عليا انتي 

_الله يبارك فيكي ياقلبي 

حاتم:طيب يلا اخلعي الفستان الكبير اوي دا واللبسي اي حاجه

وبالفعل خلعت ولبست لبس العروسه بقي اشيك لانجري ف الدولاب لكن فجأة جه حاتم يطلب مني اللى محدش يتوقعه انا جالي زهول والله معقول يطلب كدا....

#قدري_الاسود

#بقلم_غاده_رجب 

            الفصل الثالث من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×