رواية بنت أكابر كامله جميع الفصول بقلم مريم محمد


رواية بنت أكابر كامله جميع الفصول بقلم مريم محمد



رواية بنت أكابر الفصل الاول 





 آسيا بدموع:إيه اللي انت بتقوله ده يا مراد!!... انت مستوعب انت بتقول إيه.. عايز تسيبني يوم الفرح؟؟!!

والناس اللي برا دول اقولهم إيه؟؟

مراد ببرود:قوليلهم اي حاجة

اتصرفي يا اسيا! 

اسيا بحزن:يعني إيه اقولهم اي حاجة... انت حطتني في موقف صعب اوي..بالله عليك قول ان انت بتهزر وإنك مش هتعمل فيا كدة

مراد:كل ما اتقبلتي الموضوع بسرعة

كل ما حليتي المشكلة

عن إذنك بقى عشان أنا رايح اشوف مستقبلي... ومسك خاتم الخطوبة

ورماه على الأرض بسخرية 


اسيا بصراخ:وانا هعمل إيه يا مراد

هقول إيه للناس اللي تحت دي؟!

مراد:قولي اللي يعجبك! 

وخرج مراد من الفيلا

تاركاً اسيا في صدمة ولم تستطيع استيعابها

دخلت والدة اسيا نورا ووجدتها تجلس على الأرض وتبكي بشدة

نورا:مالك يا اسيا إيه اللي حصل؟!.

اسيا بإنهيار:مراد مشي يا ماما. مراد سابني ومشى

نورا بصدمة:مشي ازاي.. والفرح والمعازيم اللي تحت دول!!

اسيا بدموع:هو انا استاهل اللي هو عمله فيا ده يا ماما؟!

نورا:ده اكيد اتجنن في عقله

اسيا:ماما انا عايزة اخرج اشم هوا

عشان حاسة ان انا هيجرالي حاجة

حاسة ان قلبي هيقف من كتر الصدمة

دخل والد اسيا وسمع كل شئ

مهران:إحنا هنقول إيه للناس اللي تحت دي... ردي عليا هنقول إيه

وسمعتي ومكانتي كل ده هيروح مجرد ما الناس تبدأ تشك.. ويقعدوا يقولوا إيه اللي خلى العريس يعمل كدة

اسيا بصراخ:الناس... الناس.. الناس

كل حاجة لازم يبقى فيها الناس

إحنا بنعمل قيمة للناس وكأنهم من باقي أهلنا... حرام عليكم انا تعبت أوي مش ده مراد اللي كان من اختياركم عشان الناس برضو؟!!

اتجوزي مراد عشان هو من عيلة معروفة.. اتجوزي مراد عشان هيعشك نفس عيشتك... عمركم ما سألتوني انا عايزة إيه؟؟!!

عمري ما قولت رأيي في أي حاجة تخص حياتي.. بس لأ انا خلاص مبقاش عندي طاقة اكمل في الغلط

اللي انا فيه ده... لازم اقول رأيي اللي عمري ما قولته

نورا:إيه اللي بتقوليه ده يا اسيا؟!.

اسيا بنفاذ صبر:مش انتوا خايفين من كلام الناس... انا هنزل واقول للناس الحقيقة واه صحيح لو عايزين تتـ"بروا مني اتبروا عادي

مبقاش تفرق معايا حاجة خلاص

24 سنة بسمع كلامكم وعمري ما قولت لأ على حاجة

مجتش بقى على النهاردة لازم اخرج عن القانون ده.. ومش هعرف اخرج منه إلا إذا خرجت من الفيلا دي

نورا بدموع:اهدي يا اسيا انتي اكيد تحت تأثير الصدمة وده كلام مش صح

اسيا بدموع:إيه يا مهران بيه مش عايز تقول حاجة انت كمان؟! 

 رفع مهران يده وصـ"فع اسيا بقوة

مهران بعصبية:إن حصلت حاجة من اللي قولتيها دلوقتي انتي لا بنتي ولا اعرفك ومايشرفنيش أن بنتي تكون بالتفكير ده 












خرج مهران من الغرفة وخرجت معه نورا لحتى تهدئه

أما اسيا فأخرجت ملابس جديدة

وبدلت ملابسها ونظرت إلى فستان الزفاف بقـ"هرة

بعد شوية

ارتدت اسيا ملابسها ونزلت بسرعة

ورأت الجميع ينظر إليها والي ملابسها

أسرعت إلى الخارج وهي ترتدي نظارتها حتى لا ترى نظراتهم الموجهة إليها

لم تركب سيارتها وأخذت تاكسي

وذهبت إلى البحر

كانت الساعة 10 مساءً

خلعت نظارتها وانهارت في البكاء بشدة...وبدأت تتحدث مع ذاتها

قائلة:محدش بيحبني دول حتى مش عايزين يساعدوني ويواسوني

في أصعب وقت محتاجة لوجودهم فيه... حتى ماما عملت زيهم

كلهم زي بعض... انا دايماً بتخذل من اقرب الناس ليا عمري ما جرحت حد فيهم.. وهما مش بيضيعوا فرصة واحدة ومش بيجرحوني فيها

للدرجادي انا حظي وحش اوي كدة

حتى اهلي مش لاقية معاهم الأمان

اللي الناس بتقول عليه

فارس: اقترب منها ومد يده يعطيها منديل حتى تمسح دموعها

أخذت اسيا المنديل دون النظر إليه

فارس:انتي كويسة؟!

نظرت إليه اسيا ولم ترد عليه.

فارس بتساؤل:هو انا قولت حاجة عيب؟؟

اسيا بتلقائية:شكراً على المنديل

بس انا معنديش حاجة اقولها

فارس:طب انتي هتفضلي قاعدة كدة؟!

اسيا:هو في ايه يا عم... هو في حد قالك ان انا ناقصة مشاكل!

فارس:انا اسف بس يعني انتي بنت وفي مكان ووقت زي ده.. مينفعش تقعدي كدة

اسيا:هو ده مكاني من النهاردة

فارس:ليه هو انتي مش عندك بيت؟؟

اسيا:لأ معنديش

فارس:بس لبسك بيقول إنك بنت ناس... ازاي معنديش بيت

اسيا:هو تحقيق ولا إيه؟!

فارس:طب لو هتقبلي تيجي معايا

انا عندي شقة اخويا فاضية بس هو مسافر دلوقتي

اسيا:لأ شكراً

فارس:يلا يا انسة عشان مينفعش تقعدي كدة في الشارع

اسيا:انت في حد باعتك ورايا؟!

فارس:لأ خالص... انا اصلاً معرفش انتي مين؟!.

اسيا:تمام.. بس انا هدفعلك حق سكني في الشقة تمام وإلا مش هاجي

فارس:تمام.... اتفضلي بقى

بعد شوية 

وصل فارس وآسيا

إلى عمارة كبيرة ذات تصميم حديث

وراقي

صعد كلا من فارس وآسيا في الأسانسير

وصلوا قدام شقتين

فارس:اتفضلي ادخلي هي دي الشقة اللي هتقعدي فيها

اسيا:تمام

دخلت اسيا إلى الشقة وأغلقت الباب خلفها

ووجدت كل ما تحتاج إليه في الشقة...ماعدا الملابس

آسيا:لازم انزل واشتري للبس من مكان كويس بس

بعد شوية

كانت اسيا تجلس أمام التليفزيون

وتشاهد احد الأفلام الأجنبية ومندمجة مع الأحداث

قاطع مشاهدتها دق علي باب الشقة

فتحت اسيا الباب وجدته فارس وكان يحمل حقائب بها ملابس لآسيا

فارس:اتفضلي دول عشانك

آسيا: إيه دول؟!. 










فارس:خوديهم وبعدين نبقى نتكلم

تصبحي على خير

اسيا:وانت من اهل الخير

ذهب فارس إلى شقته

دخلت اسيا ووجدت أن الحقائب مليئة بالملابس التي كانت بحاجة إليها

ذهبت وأخذت شاور وبدلت ملابسها إلى بيجامة قصيرة تصل إلى ركبتيها

ورفعت شعرها لأعلى مع نزول بعض خصلات الشعر الذي جعلها جميلة جداً

جلست تستكمل الفيلم التي كانت تتابعه

ووجدت من يفتح باب الشقة بالمفتاح

اسيا بصدمة:انت مين؟؟!!

جاسر:انتي اللي مين وبتعملي إيه هنا؟! 

جاسر بضحك:ثانية واحدة انتي البنت الجديدة صح...طب يلا بقى يا حلوة

آسيا:جديدة إيه وبتاع إيه؟!

اقترب جاسر من اسيا وهو ينظر إلى ملابسها بمكر:لأ بجد جامدة أوي

اسيا مستحملتش ومسكت كوباية الماية وكبتها في وش جاسر

جاسر بغصب:ده انتي ليلتك سودة


#بنت_أكابر

#بقلمي_مريم_محمد

#يتبع . 

            الفصل الثاني من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×