رواية كانت وصيتي الفصل الخامس 5 بقلم شهد هاشم
مراد. وحشتيني
حور. مراد
ادهم .انت مين وبتعمل اي هنا
مراد .انت اللي مين اصلا
ادهم .جوزها
مراد وهو مش مصدق وبيبص لحور .ده ازاي
حور.اذيك يا مراد تقدر تقول كده هيبقي طليقي
ادهم بزعيق .حور
حور. ايه عاوز ايه مش انت اتجوزت عليا خلاص ؛ ورقة طلاقي توصلني يا ادهم عن إذنك .
مشيت وسبته ومراد وداني عند شقة خديجه لأنها تبقي أخته
مراد بالنسبالي كان اخ حنين اوي كان دايما معايا في كل تصرفاتي هو يعتبر أكبر مني بشهرين واخويا في الرضاعه
فرحته وهو بيسلم علي خديجه ومامته بعد ما جيه من السفر كانت ضحكته حلوه اوي
مراد .مين بقي اللي جيه وانا لسه بكلمك ده
حور.ياه يا مراد دي حكايه صعبه اوي
مراد .لما تبقي احسن احكيلي
حور . اه طبعا
مراد .طيب انتي حاليا كنتي عايشه هنا وانا جيت وطبعا هتتكسفي تقعدي معايا فلو كده انا هقعد برا في فندق لحد ما أسافر وابقي اجي اسلم عليكوا
حور .لا طبعا ازاي تقول كده ده بيتك انت لازم تقعد فيه
مراد .مفيش حل غير كده يا حور
حور. انا هروح شقة بابا أقعد فيها
مراد .طيب وابقي طمنيني عليكي
...
نزلت من شقة خديجه لانو مهما كان بيته برده ولازم يرتاح وانا رحت شقة بابا وماما وطبعا بما انو إحنا جيران ادهم فعرف انو انا جيت
ادهم .انا ده كله سايبك براحتك ومزعقتلكيش قدامه
حور. يا استاذ انت اكيد عرفت من طنط والدتك انو اخويا في الرضاعه اصلا وبعدين مش هسمح لنفسي أكلم حد غريب يعني
ادهم .طيب يا حور اطلعي معايا يلا
حور. مش هطلع
ادهم بزعيق .بقولك يلا يا حور
حور.وانا قولت لا
ادهم .طلاق مش هطلق يا حور
حور. إنت انسان اناني اوي وانا مش هقبل علي نفسي ابقي معاك تاني
ادهم .طلقتها علي فكره
حور. نعم
ادهم. زي ما سمعتي كده
حور. ولو انا مالي براحتك تطلقها متطلقهاش ده يرجعلك انت
ادهم .مش هينفع كده كفايه الفتره اللي بعدنا عن بعض فيها
حور. اعمل حسابك بقي انها هتبقي فتره كبيره كمان
ادهم بهدوء . يلا يا حور
حور.انا حامل
ادهم. اه اطلعي بقي زيها تكوني بتكدبي عليا
حور. زيها اي مش فاهمه
ادهم .كانت بتكدب علينا كلنا وكانت متفقه مع الدكتور اللي روحنا ليه حتي لو تلاحظي إنها كانت مصممه عليه يا حور
حور. انت ظلمتني كتير يا ادهم وانا كنت ساكته وبستحمل
ادهم .بس بقي ظلمتك اي انا اصلا اتجوزتها رحمه ليا وليكي
حور. يعني اي يعني
ادهم .يعني خلاص براحتك يا حور عاوزه تطلقي ماشي .
مشي وسابني وانا مش فاهمه يعني اي رحمه ليا وليه ؛ سابني أنا وأفكاري صوت أفكاري يعتبر اعلي من اي حاجه
...
صحيت الصبح وقولت اسلم علي والدة ادهم مهما كانت برده هيا كانت مربياني
والدة ادهم .وحشتيني اوي يا بنتي اسفه لو كنت اتعصبت عليكي في مره بس شعور ان كان هيبقي عندي حفيد ده كان شعور حلو اوي
حور. انا مش زعلانه يا طنط وبالمناسبة انا حامل وعاوزاكي تيجي معايا علشان اعمل التحليل ده علشان تتاكدوا
والدة ادهم .انتي تربيتي يا بت يعني مستحيل تخدعينا
حور. بس كان عادي انكم تصدقوا اللي كانت بتقولوا عليا
والدة ادهم. انا اسفه يا حبيبتي بس بكره تبقي ام وهتحسي شعور انك بتخافي علي حفيدك برده
حور. خلاص يا طنط يلا نروح نعمل التحاليل
والدة ادهم. طالما رجعتي قولتي طنط تاني تبقي لسه زعلانه
حور. لا مش زعلانه يا ماما
والده ادهم حضنتها ودخلت لبست وراحوا عملوا التحاليل واستنينا يومين وروحنا جيبنا النتيجه وطلعت حامل زي ما قولت بس واحنا جايين حصل *********
~ متخافيش انا جمبك
/صدقيني لو هموت علشان انتي ***** هعمل كده
ياتري اي اللي حصل ؛ اكيد هيبقي اوضح البارت اللي جاي
#رواية كانت وصيتي
بقلمي شهد هاشم
لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا