رواية احببته رغم جبروته الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم محمد

 

رواية احببته رغم جبروته الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم محمد




رواية احببته رغم جبروته الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم محمد

البارت 14

فهد بحزن:معقولة كنت غبي لدرجة ان انا سبتها تمشي بالسهولة دي.. لا وكمان صدقت الكلـ"بة اللي خربت حياتي بس والله ما هسيبها هي والكلـ"ب التاني وهعلمهم ازاي يعملوا كدة

سيا:متحاولش تدور على رهف يا فهد عشان مش هتعرف مكانها إلا إذا كانت هي اللي حابة إنك تعرف مكانها... صدقني رهف مش هتقدر تسمع منك اي حاجة في الوقت ده

عشان لسة قلبها مكسـ"ور من اللي انت عملته فيها...رهف محتاجة وقت تكون بعيدة فيه عشان تهدي اعصابها ويمكن تحاول تنسى اللي فات

فهد بقلق:هي عاملة إيه يا سيا

نفسي اسمع صوتها اسمعه مرة واحدة بس عشان خاطري والنبي

سيا:هي كويسة يا فهد... بس بالنسبة لأنك تسمع صوتها دي انا مقدرش اساعدك فيها

حاول تتغير يا فهد عشان اقدر اساعدك مش عايزة اشوفك بتروح البا"ر ولا حتى بتزعق ولا اي حاجة من اللي انت بتعملها دي... وإلا صدقني مش هساعدك خالص!

فهد بصدق:اوعدك يا سيا أن انا هتغير وهحاسب كل واحد وجعها والمها وأول واحد هيتحاسب هو انا عشان أنا أكتر حد جر"حها

كنت المفروض اكون سندها وضهرها

واكون الإيد اللي تطبطب عليها مش تأذ'يها وتو"جعها

انا حاسس بندم عمري ما حسيت بيه قبل كدة يا سيا... حاسس ان انا عملت حاجة عمرها ما هتسامحني عليها حتى لو عملت إيه!

سيا:رهف مش وحشة كدة يا فهد

رهف إنسانة واكيد هتسامح لما تحس انك ندمان بجد واتغيرت عشانها وعشان حبك ليها

فهد:انا لازم امشي دلوقتي

سيا:ماشي يا فهد

بقلم مريم محمد 

خرج فهد من القصر واتجه إلى المخزن.. فتح المخزن وهو بيفتكر لخطة ما رهف قعدت تحكيله على اللي عمها كان بيعمله فيها هي ومامتها

فهد بصوت جحيمي:أهلا بالغاليين

والله مشرفين المكان بقالي كتير

مسمعتش صوتكم

عم رهف بتعب:سيبنا في حالنا بقى ابوس إيدك... إحنا حرمنا ومش هنعمل كدة تاني

فهد بسخرية:اعمل ايه بكلامك ده 

كلامك ده هيرجع ضر"بك وفسو"تك على مراتي ولا ظلمك وحقد"ك على اخوك.. دايماً مكنتش بتسيب فرصة تعذبها فيها... كانت غايتك الضر"ب ومكنش بيهمك حد.. ما أبوها مات بقى وانت تعمل اللي انت عايزه

ومحدش هيقف في وشك ويقولك إيه اللي بتعمله ده

حسام بكر'ه:انت مش خلاص اتجوزتها عايز إيه تاني؟!

فهد قرب من حسام ونزل ضر"ب فيه

لحد ما وقع على الأرض ومكنش قادر يتحرك خالص

طبعاً مفيش حد من الحراس يقدر يبعد فهد... عشان عارفين هيعمل إيه

فهد بغضب:والله العظيم لأوريكم الم"ر يا كلا"ب زي ما كنتوا بتعملوا معاها وزيادة كمان


عند ميرنا ورامز

ميرنا ببكاء وحر'قة:طلقني يا رامز

طلقني عشان خاطرها... مش عارفة بيحبها على إيه... دي حتى سابته ومشيت وماخافتش منه

انا اللي كنت بعمله حساب على طول يعمل فيا كدة والله لأحرق قلبه عليها وهندمه على اللي عمله فيا ده

وأكملت قائلة بجنون:هحرق قلبه عليها.... هحرق قلبه عليها...وهخسره أغلى مايملك

وراحت ماسكة رامز من قميصه

بقوة:انت هتساعدني مش كدة!

هتساعدني انتقم منهم هما الأتنين

رامز بتوتر:طب انا مالي أبعدي إيدك عن هدومي!

ميرنا بصراخ:يعني هتساعدني ولا لأ

انت لازم تساعدني لازم تساعدني وإلا هقت'لك يا رامز هقت'لك يا رامز

رامز بخوف:طب اهدي طيب

انتي بتتكلمي كدة ليه

اهدي عشان مايحصلكيش حاجة! 

ميرنا ببكاء:إذا مكنش ليا يبقى مستحيل يكون لغيري... واللي هيقرب منه هقت"له

وانت كمان يا رامز عايزاك تعرفلي مكان الزفتة دي عشان نلحق

نقت" لها

بسرعة قبل ما هو يوصلها

رامز:حاضر يا ميرنا

انا نازل اجبلك حاجة من الصيدلية

عشان تهدي شوية

ميرنا:طب بسرعة متتأخرش

رامز:حاضر

بقلم مريم محمد 

نزل رامز وكان لسة هيركب العربية

في بودي جاردات خدوه ودخلوه في عربية ومشيوا بسرعة


عند رهف في أمريكا

رهف بوجع:مش قادرة يا ماما انا في نص الشهر السابع ومش قادرة

والله

مامت رهف بحنان:معلش يا روحي استحملي شوية

رهف بدموع:مش قادرة يا ماما مش قااااادرة

وراحت صر"خت جامد

مامت رهف:الحقني يا هيثم بسرعة

الحقني اختك شكلها هتولد


هيثم طلع يجري بسرعة واخدوا رهف على مستشفى الدكتورة فريدة

بعد شوية

اول ما وصلوا على المستشفى كانت دكتورة فريدة مجهزة غرفة العمليات

داخل غرفة العمليات

دكتورة فريدة بحنان:حاولي تهدي

يا رهف....خدي نفس طويل وخرجيه بهدوء

فعلت رهف مثلما قالت لها الدكتورة فريدة


في الخارج كانت تقف مامت رهف وهيثم وياسر وسيا اللي سافرت












عشان تطمن على رهف

سيا:كدة برضو يا ياسر ابقى آخر من يعلم أن رهف هتولد النهاردة!

ياسر:صدقيني هي اللي طلبت أن محدش يعرف حاجة... عشان فهد ميعرفش يا سيا!

سيا:بنت ولا ولد؟!

ياسر بغيظ:وده وقته انتي كمان؟!

سيا:عايزة اعرف والنبي

ياسر:توام

سيا بفرحة:توأم؟!... الله أكبر

بسم الله ماشاء الله


بعد مرور بعض الوقت داخل غرفة العمليات

تخرج الدكتورة ومعاها طفلين

البنت على إيد والولد على إيد

مامت رهف بفرحة:بسم الله ماشاء الله... ربنا يبارك فيهم يارب

زي القمر يا حبايبي طالعين لمامتهم

الجميع بفرحة:رهف عاملة إيه يا دكتورة؟! 

دكتورة فريدة بفرحة:بصراحة بقى هي تعبت جامد بس الحمدلله بقت بخير وتقدروا تتطمنوا عليها

اخد ياسر البنت وأذن لها في ودنها

وسيا كانت واقفة مبسوطة اوي

وهيثم اخد الولد وأذن له في ودنه


دخلوا عند رهف اللي كانت مبسوطة اوي

رهف بتعب:عايزة اشوف الولاد يا ماما

اقتربت مامت رهف وحطت الولاد جمبها

رهف بسعادة:تعبوني أوي بس زي القمر

سيا بضحك:زي ابوهم بقى؟!

ولما لاحظت اللي قالته بصت في الأرض

ياسر:انا آسف يا جماعة علي اللي قالته سيا هي بتحب تهزر كتير

رهف:لأ عادي مفيش حاجة

هيثم:هتسميهم إيه بقى يا رهف؟!

رهف بتفكير:البنت حور... والولد أدهم على اسم جدو الله يرحمه 

سيا:أسماء جميلة جداً

اكتفت رهف بإبتسامة ولم تتحدث كثيراً


في المساء

ذهب تميم إلى المستشفى

تميم بإبتسامة:حمدالله على سلامتك يا رهف

رهف:الله يسلمك يا استاذ تميم

تميم:يلا بقى عشان الشركة مستنياكي ومستنية روحك الحلوة

رهف: قريب ان شاء الله


بعد مرور ثلاث شهور 


في صباح يوم جديد

 رهف وهي تقبل أطفالها بحب:سلام بقى يا حبايب ماما.. انا خارجة عشان الشغل

مامت رهف:وبعدين انتي هتسبيهم لوحدهم.. ما هما معاهم جدتهم اهو

رهف بإبتسامة:ربنا يخليكي ليا يا قلبي مش عارفة من غيرك كنت هتصرف ازاي!

مامت رهف:متقوليش كدة يا هبلة

وبعدين لو مربيتش عيالك هربي عيال مين!

رهف:ربنا يديكي الصحة يا ست الكل وتربي عيالهم

هيثم بضحك:ما تخلصوا بقى يا جماعة في فقرة الحب الممنوع دي

انا واحد عندي شغل وهترفد لو اتأخرت!

رهف:خلاص يا عم

بقلم مريم محمد 

بعد شوية

وصلت رهف الشركة

واتجهت إلى مكتبها مع مباركات الجميع لها


في المساء

تميم:مش عارف هينفع ولا لأ

بس انا هعمل صفقة بليل في مكان شيك يليق بالعميل وكنت محتاجك معايا يا رهف بما إنك السكرتيرة الخاصة

رهف:لأ عادي مفيش حاجة تمام










خرجت رهف وروحت البيت ولبست فستان مصنوع من الجلد باللون الكحلي مع وجود حزام به وارتداء حذاء ذات كعب عالي وبعض من الإكسسوارات التي لا تخرج صوت

كان شكلها حلو أوي

بعد شوية

وصل تميم أمام المنزل التي تقيم به رهف

نزلت رهف وهي متشيكة على الأخر

تميم مكنش مصدق اللي شايفه

تميم بتوهان:قمر

رهف:بتقول حاجة يا استاذ تميم

تميم:لأ بقول إننا اتأخرنا والعميل وصل قبلنا

رهف ركبت ورا

بعد شوية

وصلوا على مطعم راقي مشهور

صعدوا الدرج ووصلوا إلى قاعة الإجتماع

اول ما تميم فتح الباب

ودخلت رهف معاه

وشافت العميل رجليها ثبتت في الأرض

رهف بصدمة:فهدددددد؟؟!!


ياترى رهف هتتصرف ازاي إيه؟!

وفهد هيعمل إيه لما يشوفها!!!


#احببته_رغم_جبروته

#بقلمي_مريم_محمد

#يتبع

 

        الفصل الخامس عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا










تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×