رواية تضحية حب الفصل الثاني عشر


رواية تضحية حب 

الفصل الثاني عشر

بقلم اسلام محمد 


((احمد خلص الشغل وجيه ولقي امه قاعدة هي واخواته سلم عليهم ودخل الاوضة وهنا دخلت امه وراه ))

امي : اي يا احمد عامل اي 

احمد : الحمد لله يا امي انتي عاملة اي 

امي : الحمد لله 

احمد : في حاجة يا امي 

امي : اها يا احمد فيه 

احمد : في اي طيب 

امي : مش مبسوطة 

احمد : ليه كذا بس ياست الكل 

امي : بسببك يا احمد 

احمد : بسبب انا ليه طيب 

امي :  فكرت في الي قولتللك عليه 

احمد :  اي هو يا امي الي قولتي عليه 

امي : في نادية يا احمد 

احمد : اها يا امي فكرت 

امي : طب قولي اي رايك 

احمد : صلي علي النبي يا امي 

امي : عليه الصلاة والسلام قول بقا يا احمد 

احمد : يرضيكي إن اظلم حد معايا 

امي : لا ميرضنيش 

احمد : بس يا امي انا قلبي مشغول بي حد تاني 

امي : تاني يا احمد مش قولت هتنساها 

احمد : هو اني انسي دا من يوم وليلة يا امي هو انتي نسيتي ابويا 

امي : لا طبعا منستهوش بس ابوك حاجة ودي حاجة 

احمد : لا يا امي هو كله نفس الحاجة صدقيني اول لما انسي هاجي اقوللك انا عايز دي 

امي : ماشي يا بني لما نشوف 

احمد : والله يا امي اول لما انسي هاجي اقوللك انا عايز دي 

امي : ماشي يا احمد 

احمد : ماشي يا امي 

امي: تصبح علي خير 

احمد : وانتي من اهله ياست الكل ((وراح بايس علي دماغ إنه وايدها))

((احمد راح  نام وامه طلعت وصحي الصبح بردوا لقي نادية وامه قاعدين))

احمد : صباح الخير يا امي 

امي : صباح النور يا احمد 

احمد : اهلا اهلا ازيك  عاملة اي يا نادية 

نادية : الحمد لله يا احمد انت عامل اي 

احمد : الحمد لله 

امي : اي ياحبيبي احضرللك الفطار 

احمد : ماشي يا امي اومال اخواتي فين ؟

امي : نايمين جواء لسة مصحيوش

احمد : ماشي يا امي 

امي : هقوم انا احضرللك الفطار 

احمد : اذيك يا نادية عاملة اي 

نادية : الحمد لله انت عامل اي 

احمد : الحمد لله وخلتي ام نادية وعم ابو نادية عاملين اي ؟

نادية : بخير الحمد لله 

احمد : طب الحمد لله 

نادية : كنت عايز اساللك سوال ؟!

احمد : اسالي ! 

نادية : هو انا سمعت ان كنت جايب تقدير حلو في الكلية ليه مشتغلتش بي شهدتك 

احمد : وسمعتي من مين بقا 

نادية : من اخواتك كان بيتكلموا قدامي 

احمد : ماشي انا فعلا جايب الاربع سنين امتياز والمفروض اقدم في النيابة 

نادية : طب حلو اومال مقدمتش ليه 

احمد : هههه لا مش بالسهولة دي 

نادية : اومال اي 

احمد : لازم فلوس ووسطة 

نادية : طب مشفتش واسطة ليه 

احمد : صعب علشان بيطلبه مبلغ كبير جدا 

نادية : ومفيش حل تاني 

احمد : لا مفيش 

نادية : لا إن شاء الله هيكون فيه بس انت سبها علي الله 

احمد : علي الله 

امي : يلا يا احمد علشان تاكل 

احمد : حاضر 

((امي حطت الاكل وقعدت ))

احمد : يلا يا امي يلا يا نادية 

نادية : لا ربنا يخليك لسة واكلة

احمد : اي دا في هو انتي مش عايزة تاكلي معايا ولا اي 

نادية : لا والله ابدا 

احمد : طب يلا 

امي : قومي يا نادية كلي مع احمد 

نادية : حاضر 

احمد : وانتي يلا يا امي 

امي : حاضر 

((قعدنا كلنا وخلصنا ودخلت لبست وطلعت ))

احمد : انا نازل يا امي عايزة حاجة قبل ما انزل  

امي : لا ياحبيبي تسلم 

احمد : وانتي يانادية عايزة حاجة 

نادية : شكرا يا احمد 

احمد : طب عند اذنكم 

((نزل احمد وراح الورشة وقعد اشتغل بس فات وقت والاسطا ناده علي احمد ))

الاسطا : يا احمد 

احمد  : نعم يسطا 

الاسطا : تعالي يا احمد وصلني البيت علشان مش قادر 

احمد : ماللك يسطا في اي 

الاسطا : تعبان ودايخ ومش قادر اسند نفسي 

احمد : طب اوديك المستشفي 

الاسطا : لا وصلني بس البيت 

احمد : حاضر خلي بالكم من الورشة يا رجالة 

الرجالة : حاضر

((احمد سند الاسطا لحد غايت البيت وخبط علي البيت وفتحت مرات الاسطا كان اسمها نبيلة ))

نبيلة : اي دا ماللك في اي ماله يا احمد 

احمد : لا بس هو تعبان شوية 

نبيلة : طب تعالي تعالي 

((دخل احمد ونيم الاسطا علي السرير ))

نبيلة : طب نوديه لي الدكتور ؟

احمد : قلتله مرديش 

الاسطا : لا انا هنام بس شوية 

احمد : طب عند اذنكم انا 

الاسطا : خد يا احمد المفتاح وخلص شغل واقفل 

احمد : حاضر يسطا ......عن اذنكم 

نبيلة : اتفضل 

((احمد خرج وراح الورشك والرجالة سالته ماله وهو قالهم تعبان ودايخ واحمد فضل مكمل شغل واخر اليوم خلص شغل وقفل الورشة وراح لي الاسطا علشان يديلوا المفتاح راح وخبط علي الباب وفتح الباب نورة بنته )) ((نورة كان عمرها ١٦سنة كانت من سن بسملة اخته )) 

احمد : سلام عليكم

نورة : عليكم السلام 

احمد : ازيك يا نورة عاملة اي 

نورة : الحمد لله يا عم احمد 

احمد : بابا صاحي 

نورة : اها صاحي 

نبيلة : مين يا نورة 

نورة : دا احمد يا ماما 

نبيلة : اهلا اهلا اتفضل يا احمد 

احمد : هو الاسطا صاحي 

نبيلة : اها صاحي اتفضل 

احمد ((دخل )): سلام عليكم ازيك يسطا عامل اي دلوقتي 

الاسطا ((كان نايم علي السرير )) : الحمد لله 

احمد : تستاهل الحمد احنا قفلنا الورشة ودا حساب اليوم 

الاسطا : ماشي يا احمد كتر خيرك 

احمد : علي اي بس يسطا 

الاسطا : احمد 

احمد : نعم يسطا 

الاسطا : عايزك تسمحني ومتزعلش مني علي الي عملته معاك 

احمد : اسمحك علي اي يسطا دا انت ابويا في حد يزعل من ابوه ربنا يديك الصحة يارب وترجع تنور الورشة تاني 

الاسطا : يارب 

احمد : استاذن انا بقا 

الاسطا : اتفضل يا احمد 

((احمد مشي وروح البيت وكانت ناديك وان نادية موجدين قعد اتكلم معاهم شوية بعد كدا دخل نام فات اسبوع واحمد كان بيصحي من النوم  يتكلم مع نادية وبليل بتكلم مع نادية لحد ما بقول قريبين جدا من بعض  والاسطا كان تعبان ومكنش بينزل الورشة واحمد كان يروح باخد المفتاح وينزل يفتح الورشة وبعد ما بيخلص كان بيروح يدي الفلوس لي الاسطا والمفتاح وكل يوم كان حالته بتدهور لحد ما احمد راح في يوم وكان المفاجاة إن لقاء الاسطا مات طبعا احمد كان واقف معاهم في العزاء وفي الدفنة وهو الي الي دفع فلوس كل حاجة والورشة فضلت اسبوع كانت مقفولة بعد العزاء الي كان تلت ايام واحمد صحي من النوم كانت نادية وام نادية ونهي وبسملة قاعدين بيفطروا ))

احمد : اي دا انا حماتي بتحبني 

((الكل ضحك ))

احمد : ازيك يا نادية اديك يا خلتي إن نادية 

نادية : الحمد لله 

إم نادية : الحمد لله يايني انت عامل اي

احمد : الحمد لله 

بسملة : ومفيش اذيك يا بسملة 

احمد : اذيك يازفتة 

بسملة : الحمد لله ياقلب الزفتة 

احمد : ههه عاملة اي يا دكتور نهي  

نهي : الحمد لله يا احمد 

((نسيت اقولكم نهي قدمت في كلية طب جامعة القاهرة ودخلت قسم بطنة )) 

امي :  تعالي كل يا احمد 

احمد : لا مليش نفس انا نازل

امي : رايح فين كدا 

احمد : هنزل اعدي علي مرات    الاسطا الله يرحمه علشان اكلمها فا إن تفتح الورشة 

امي : اها والله يابني فعلا يعيني هيصرفوا منين 

احمد : هنزل يا امي اشوف يارب بس توافق ومتكنش عايزة تبعها...

امي : يارب 

احمد : يلا عن اذنكم 

((نزل احمد وراح لي نبيلة مرات المعلم خبط وفتحتله ))

احمد : سلام عليكم 

نبيلة : عليكم السلام 

احمد : ازيكم عاملين اي 

نبيلة : الحمد لله انت عامل اي 

احمد : الحمد لله انا كنت جي اطمن عليكم وكنت عايزك في كلمتين 

نبيلة : طب تعالي ادخل يا احمد اتفضل

احمد : يزيد فضللك 

((دخل احمد وقعد ))

نبيلة : تشرب اي 

احمد : لا ولا حاجة انا بس كنت عايزة في موضوع 

نبيلة : خير يا احمد 

احمد : هو انتي ناوية تعملي اي في الورشة 

نبيلة : مش عارفة والله يا احمد 

احمد : ما انتي بردوا مينفعش تسببها مقفولة كل دا وبردوا علي الاقل الي طلع منها انتوا اولا بيه 

نبيلة : عندك حق والله 

احمد : خلاص حضرتك ممكن تديني المفتاح وانا اكلم الصنايعية ونفتح الورشة 

نبيلة : انا مش عايز اتعبك 

احمد : تعب اي دا كفاية خير الاسطا الله يرحمه عليا

نبيلة : الله يرحمه 

احمد : قولتي اي ؟

نبيلة : خلاص يا احمد كلم الصنايعية وخد المفتاح اهو 

احمد : خلاص من بكرة باذن الله هفتح الورشة 

نبيلة : باذن الله 

احمد ::عن اذنك بقا يا احمد 

نبيلة : طب اشرب حاجة 

احمد : ربنا يخليكي سلام عليكم 

نبيلة : عليكم السلام 

((احمد راح كلم الصنايعية واتفق إن هما ينزلوا من بكرة واحمد راح قعد شوية علي القهوة بعد كدا طلع ))

امي : لي عملت اي ؟! 

احمد : اتفقت معاها إن اشغل الورشة 

امي : طب الحمد لله 

احمد : ليكم عندي مفاجاة 

امي : خير 

احمد : اي رايكم اخركم 

بسملة : موافقة 

نهي : وانا كمان موافقة

امي : لا مش قادرة اخرج 

احمد : لا لازم تخرجي وخلتي ام نادية ونادية يخرجوا معانا 

ام نادية : لا خد نادية وانا مش هقدر 

امي : خلاص اخرج انت ونهي ونادية وبسملة وانا هقعد اناوخلتك إن نادية هنا

احمد : خلاص ماشي 

(( دخلوا كلهم لبسوا ونادية راحت لبست واتجمعوا وخرجوا  واحمد كان كل يوم بتطور علاقته بي نادية وقعده يتكلمه كتير اليوم دا لحد ما خلصه واحمد راح وصل نادية وروح البيت ودخل نام وتاني يوم صحي فتح الورشة وخلص شغل وراح إدا الفلوس لي صاحب الورشة وروح علي البيت وهو قاعد يتكلم مع نادية وامها وامه وإخواته رن عليه تلفون ))

احمد : عند اذنكم بس هرد

خلتي إم نادية : اتفضل 

((احمد طلع البلكونة ورد ))

احمد : الو سلام عليكم 

مجهول : عليكم السلام 

احمد : مين 

مجهول : انا فاعل خير 

احمد : اهلا وسهلا وعايز اي يا فاعل خير 

مجهول : فرح سلمي هي وماجد بكرة ياريت تبقا تيجي 

احمد : انت مين الو الو 

((لاكن هنا السكة اتقفلت ))

                           الفصل الثالث عشر من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×