رواية تضحية حب
الفصل الرابع عشر
بقلم اسلام محمد
)) بعد ما احمد رجع من الشغل ولقا إمه واخواته قاعدين دخل سلم عليهم وقال لي امه إن هو خلاص عايز يتجوز نادية وهنا طبعا امه وإخواته فرحه وهو طلب رقم نادية علشان يكلمها ويقولها وإمه قامت راحت لي ام نادية وقالتلها وهو بيكلم نادية في التلفون وقلبها إن هو بيحبها وعايز يتجاوزها وان إم احمد قاعدة مع ام نادية وهنا نادية ردت وقالت ))
نادية : انت بتكلم جد يا احمد احلف كدا
احمد : هههه والله اطلعي هتلاقي امي قاعدة مع امك وبتكلمها إن احنا نيجي نطلب ايدك
((نادية هنا بصت علي امها من عند الباب بتاع اوضتها ولقت ام احمد فعلا قاعدة وبتتكلم مع ام نادية بخصوص نادية واحمد ((
احمد : ها شوفتي اي ؟!
نادية : اي دا يا احمد دا فعلا بجد
احمد : اه والله يابنتي اومال هكدب عليكي
نادية : بس ازاي
احمد : هو اي الي ازاي نويت اكمل نص ديني هههه
نادية : ماشي
احمد : ماللك في اي
نادية : لا مفيش
احمد : في اي ؟!
نادية : اصل ازاي يعني حبتني وانت اصلا قبليها مكنتش قابل تتكلم معايا
احمد : لا انتي فاهمة غلط كل الحكاية آن كان عندي ضغط شغل بس مش اكتر
نادية : يعني انتي فعلا يا احمد بتحبني
احمد : طبعا بحبك والا مكنتش خليت امي تيجي تكلم امك
نادية : ماشي يا احمد
احمد : اي هتقولي ليهم موافقة ولا هترفضيني
نادية : معرفش
احمد : ليه ما متعرفيش اي هتقوليلهم سبوني شوية افكر
نادية : اكيد طبعا لازم افكر اشوف موافقة عليك ولا لا
احمد : هههههه طب والله انا غلطان
نادية : ليه
احمد : علشان ريحتك
نادية : ريحتني ازاي ؟
احمد. اصلا انا سمعت شوية كلام كدا بس بلاش اقوللك عليه
نادية : سمعت اي
احمد : لا لا بلاش
نادية : رد يا احمد سمعت اي
احمد : سمعت انك بتموتي فيا وبتحبيني وما هتصدقي اجي اتجوزك
نادية : اي دا دا مين الي قاللك الكلام دا
احمد : اي الكلام صح ولا غلط ؟ ههه
نادية : لا غلط
احمد : مش عارف
نادية : طب مين الي قاللك
احمد : سمعت
نادية : يبقا نهي صح ؟
احمد : هههههه يعني معنة كدا إن الكلام دا حصل
نادية : انت عايز اي يا احمد ؟!(( وهي مكسوفة ))
احمد : عايزك تكوني شريكة حياتي انا واثق إن انتي الي هتشليني في عنيكي وهتخلي باللك مني وعمرك في يوم ما هتزعليني
نادية : سكتت ((وهي مبسوطة ومكسوفة ))
احمد : سكتي ليه ؟
نادية : مش عارفة ارد اقول اي !
احمد : متقوليش حاجة بس عايز اعرف انت فعلا بتحبيني ولا لا
نادية : اها
احمد : اها اي ؟
نادية : بحبك يا احمد
احمد : بجد يا نادية
نادية : اها يا احمد بحبك من اول يوم شوفتك فيه
احمد : وانا كمان بحبك ويارب يقدرني واسعدك
نادية : يارب يا احمد
ام نادية : يا نادية انتي يابت
نادية : اقفل يا احمد ماما بتنادي
احمد : حاضر باي
نادية : باي
((قفل احمد وهو واقف وحاسس إن هو مش فرحان يترا هو استعجل لما خد القرار دا يترا هو فعلا بيحبها ولا عمل كدا علشان ينسي سلمي حيران ومش عارف هيعمل اي وخائف ليظلم نادية معاه ))
((وهنا ام احمد جت ))
احمد : اي يا امي عملتي اي
امي : امها قالتلي ان هي موافقة وهتاخد راي ابوها وراي البنت بعد كدا هترد عليك
احمد : علي خير يا امي انا هدخل بقا انام علشان عندي شغل الصبح
امي : ماشي يا بني
احمد : تصبحوا علي خير
امي : وانت من اهله
اخواته : وانت من اهله
((دخل احمد نام وصحي الصبح نزل فتح الورشة واشتغل وبعدين خلص شغل وقفل الورشة وراح لي نبيلة مرات الاسطا ))
احمد : سلام عليكم
نبيلة : عليكم السلام اتفضل يا احمد
احمد : يزيد فضللك ((دخل احمد ))
نبيلة : عامل اي يا احمد
احمد : الحمد لله انتي عاملة اي
نبيلة : الحمد لله تمام
احمد : تستاهلي الحمد
نبيلة: اي كان ماللك بقا الايام الي فاتت دي كان شكللك متغير ومش احمد الي بيتعامل معانا تحسه واحد تاني
احمد : لا والله بس فعلا كان شوي ضغوطات في الشغل وفي البيت وانتي عارفة إن انا الي بصرف علي امي واخواتي فا طبيعي الواحد يجي عليه فترة كدا ويبقا مضغوط
نبيلة : ربنا معاك يارب ويقويك
احمد : يارب اتفضلي الفلوس ((ادها احمد الفلوس ))
نبيلة : تسلم يا احمد والله ما عارفين من غيرك كنا عملنا اي
احمد : متقوليش كدا دا المعلم الله يرحمه جمايله مغرفاني
نبيلة : تشكر يا احمد
احمد : استاذن انا يا احمد
نبيلة : طب اقعد اشرب حاجة
احمد : ربنا يخليكي مع السلامة
نبيلة : مع السلامة يا بني
((احمد نزل من عند نبيلة وراح علي البيت ودخل كان قاعد نادية وامها وإخواته وإمه ))
احمد : سلام عليكم
امي واخوتي : عليكم السلام
نادية : عليكم السلام ((ولما شفتني ابتسمت وكانت فرحانة ))
ام نادية : عليكم السلام يا بني
احمد : ازيكم عاملين اي
الجميع : بخير الحمد لله
احمد : تستاهله الحمد
احمد : كلته؟
امي : لا لسة
احمد : طب قومي حطي الاكل علشان انا ميت من الجوع
امي : يلا يابنات
إم نادية : احمد انا عايزاك شوية ممكن
احمد : طبعا انا تحت امرك
ام نادية : عايزين نبقا لوحدنا
احمد : تعالي في الاوضة جوا
ام نادية : ماشي
((دخل احمد وام نادية الاوضة ))
احمد : خير يا خلتي ام نادية
إم نادية : امك قالتلي انك طالب ايد نادية
احمد : اها انا مش هلاقي زيها
ام نادية : ازاي يابني انت بتضحك علي نفسك
احمد : ليه في اي
ام نادية : والبنت الي انت كنت بتحبها
احمد : عارفة ياخالني إم نادية انا امي طلبت مني اتجوز نادية من اول يوم انتوا جيتوا فيه هنا بس انا رفضت
إم نادية : رفضت واشمعنا انت الي طلبت دلوقتي
احمد : علشان متعودتش اظلم حد الاول كانت هي في قلبي لاكن دلوقتي كل حاجة انتهت وهي دلوقتي اتجوزت يعني خلاص مبقاش ينفع تكون في بالي ولا في قلبي
إم نادية : ماشي يا احمد بس انا عايزك تعرف حاجة انا معنديش غير نادية هي الي طلعت بيها من الدنيا فا عايزك لو حصل نصيب تشيلها في عينك هي غلبانة وطيبة ومش حملة كسرة قلب
احمد : وانا اوعدك عمري ما هكسر قلبها ووالله لو كنت حاسس واحد في المية إن هظلمها مكنتش طلب ايديها
ام نادية : ماشي يا احمد وانا مصدقاك ومن يوم ما دخلنا هنا وانا بعزك كانك ابني بالظبط
احمد : لا بلاش ابنك دي
ام نادية : ليه
احمد : ابنك يعني انا ونادية اخوات وهذا لا يجوز هههههه
ام نادية : ماشي يابني ههههه
احمد : بردوا ههه
ام نادية : هكلمك ابو نادية واقول لي امك
احمد : ماشي اتفقنا
امي : يلا الاكل جهز
احمد : ايوا جي
((طلع احمد وام نادية وهنا ام احمد قالت ))
امي : اي كل دا
احمد : كنت بتكلم مع حماتي شوية
امي : ايوا ياعم الله يسهلوا
((وهنا ضحكوا كلهم وقعده كله بعد كدا تتكلموا شوية واحمد قام نام ونادية وام نادية قامه روحه وتاني يوم احمد صحي وراح الشغل وخلص شغل وراح حاسب نبيلة مرات الاسطا وروح علي البيت ووجود امه قاعدة لي واحدها ))
احمد : سلام عليكم
امي : عليكم السلام
احمد : عاملة اي ياست الكل
امي : الحمد لله ياحبيبي
احمد : اومال بسملة ونهي فين
امي : عند ام نادية قاعدين هناك شوية
احمد : خلاص ماشي انا ندخل انام
امي : ماشي بس كنت عايز اقوللك علي حاجة
احمد : خير يا امي
امي : ام نادية كلمتني النهاردة
احمد : خير وقالتللك اي
امي : قالت إن هي كلمة ابو نادية وقال اننا نروح نقبلهم يوم الخميس الجي
احمد : خلاص علي خيرة هو النهاردة التلات يعني بعد بكرة نروح نقبلهم
امي : ربنا يتمم علي خير واشوف عياللك قبل ما اموت
احمد : ربنا يطول في عمرك ياست الكل بابن الله هتشيلي عيال عيال عياللك
امي : يارب ياحبيبي
احمد : تصبحي علي خير ياست الكل
امي : وانت من اهل الخير يابني
((دخل احمد نام وصحي راح الشغل ورجع قعد شوية مع امه وإخواته وتاني يوم صحي وراح الشغل وخلص الشغل ورجع البيت ))
احمد : سلام عليكم
امي : عليكم السلام
بسملة : يعني كان لازم تروح الشغل البوم الي انت رايح تتقدم فيه لي نادية
امي : طب والله البت دي عندها حق
احمد : معلش والله غظب عني انتي عارفة صعب اسيب الورشة
نهي : طب يلا يلا ادخل يلا البس علشان اتاخرنا
احمد : حاضر حاضر
((دخل احمد لبس وكان عشرة علي العشرة وطلع ))
بسملة : لا لا اي الحلاوة دي انت قمر يخربيتك
احمد : هههههه اي دا يعني انفع
بسملة : دا انت تنفع وتنفع وتنفع
نهي : لا البت عندها حق قمر
امي : بس بس هتحسدوا الواد يخربيتكم الله واكبر الله واكبر
((ضحكنا كلنا ومشينا روحنا عند بيت نادية وخبظنا علي الباب وفتحت ام نادية ))
ام نادية : اهلا اهلا اتفضلوا
امي : يزيد فضللك
((دخله كلهم وقعدوا ))
ام نادية : ابو نادية ثواني وجي
امي : علي راحته
ام نادية : تعالي يا نهي انتي وبسملة اقعدوا جواء مع نادية
((دخلوا نهي وبسملة مع نادية وطلع ابو نادية ))
ابو نادية : سلام عليكم
((احمد وامه قامه وقفه))
احمد : عليكم السلام ياعم ابو نادية
ابو نادية : اذيك يا احمد الله واكبر دا انت بقيت راجل اهو دا انا كنت سايبك عيل صغير كنت يدوب في ستة ابتدائي او في اعدادي ههه
احمد : ههه الايام بتجري بقا بسرعة
ابو نادية : فعلا عندك حق اذيك يا ام احمد عاملة اي
امي : الحمد لله يا ابو نادية
((قعدوا يتكلموا ويفتكروا ايام زمان شوية وهنا ام احمد قالت ))
امي : بص يا ابو نادية احنا طبعا جايين انهاردة علشان تطلب نادية لي احمد ابني واحنا لو لفينا الدنيا مش هتلاقي زي نادية
ابو نادية : وانا مش هلاقي لي بنتي زي احمد كفاية إن هو ابن الناس الطيبين
امي : عيشت يا ابو نادية
(( وقعدوا واتفقوا علي كل حاجة وفي الجهة الاخري اوضة نادية من ساعت ما دخلت بسملة ونهي وكانه بيتكلموا واول ا بسملة دخلت الاوضة هي ونهي بسملة قالت ))
بسملة : لا لا اوعا اي القمر دا العروسة قمر والعريس قمرين
نهي : الف مبروك ياحبيبتي
نادية : الله يبارك فيكي
نهي : اي خدمة اهو الواد جيه اتقدملك وقع في المصيدة زي ما خططنا ونفذنا ههههه
نادية : ههههه طبعا هو انا ليا غيركم
بسملة : دا لو عرف الي اخنا عملناه عليه هناكل ضرب هههه
نادية : هههه لا باذن الله م هيعرف
ام نادية : تعالي قدمي الشربات
نادية : حاضر قولولي شكلي حلو
بسملة : قمر دا انا لو ولد كنت اتجوزك من بدري
نادية : هههه
((طلعت نادية وطلعت الشربات وقدمت لي احمد وكانت عليها في عنيه وكانت الفرحة تعلق في السماء وقعدت نادية وكمله كلام ))
احمد : اي يا عمي قولت اي
ابو نادية : خلاص شوف انت جاهز امتا ونعمل الخطوبة
احمد : لا انا كلمت خلتي ام نادية وفهمتها إن مش عايز خطوبة وانا بالنسبالي الخطوبة دي مضيعت وقت وملهاش لازمة
ام نادية : عنده حق والفلوس الي هيضعوها في الخطوبة هما اولا بيها
ابو نادية : علي خيرت الله
احمد : خلاص اشهر الجي كتب الكتاب والفرح
ابو نادية : هههه في اي يابني ماللك مستعجل كدا ليه هههه
احمد : خير البر عاجله هههه
ابو نادية : خلاص علي خيرت التي نقراء الفاتحة
((قعدوا وقراءوه الفاتحة والزغريط والفرحة كانت في البيت وبعد ذالك قام نهي وبسملة وام احمد واحمد وروحوا البيت وكانوا فرحانين جدا وفعلا فإت الايام واحمد كان بينزل كل يومين ينزل هو ونادية وامه وان نادية ويشتروا العبش وجاب الراجل يوضب الشق الي قدامهم علشان يتجوز وكانه بيتكلم هو ونادية كل يوم فوق التلات ساعات لحد ما فات الشهر وفعلا عمله الحنة واحمد كان فرحان جدا وقعد اليوم دا يرقص وكان فرحان علي الاخر لحد ما خلص الحنة ودخل علشان ينام علشان يريح جسمه لي تاني يوم وقعد يتكلن في اليوم دا مع نادية شوية لحد ما قفل وخلاص هينام والتليفون رن عليه وهنا احمد رد ))
احمد : الو سلام عليكم مين
مجهول : ههههه لسة معرفتنش
احمد : انت تاني
مجهول : اها بس المرة دي انا جي علشان اقوللك مبروك
احمد : انت بتعرف كل دا منين ياعم انت مين
مجهول : ما قولتللك فاعل خير بس ياريت تكون بتحبها فعلا
احمد : لا اطمن بحبها وبموت فيها كمان
مجهول : يعني خلاص نسيت سلمي ايام زمان العشرة
احمد : اها نست قولي بقا انت مين
مجهول : فاعل خير هههه
((وقفل السكة ))