((رواية تضحية حب ))
بقلم اسلام محمد
الفصل الثامن
((بعد ما احمد راح لي ام سلمي انجي وهي اقتنعت بيه وقعدوايضحكوا ويهزروا لحد ما الباب خبط سلمي راحت تفتح ولما فتحت قالت))
سلمي : بابا
ابو سلمي : مفاجاة مش كدا
سلمي : يابابا
ابو سلمي : اوعي من قدامي وراح زاقق سلمي هي فين الهانم هي فين
ابو سلمي دخل اوضة الصالون : اهلا بالهانم
ام سلمي : في اي انت ازاي تدخل كدا
ابو سلمي : انا ادخل زي ما انا عايز
ام سلمي : لا طبعا لازم تعرف انت بتكلم ازاي وبعدين في اي اي الي حصل لي كل دا
ابو سلمي : اهلا اهلا
((كل دا واحمد قاعد ساكت كانه مش موجود ))
ابو سلمي : انت اي الي جابك هنا ياض انت
احمد : اصل
إم سلمي : احمد ضيف عندي ومينفعش انك تكلمه كدا
ابو سلمي : ضيف اي هو انا مش منبه عليك تبعد عن بنتي واضح انك الكلام مش نافع معاك انا هعرف ازاي اتصرف معاك
ام سلمي : ((ام سلمي هنا بدات تسلم الدنيا ))طب اقعد بس نتكلم
ابو سلمي : مفيش قاعد وانتي (( وبيوجه كلامه لي سلمي )) هو انا مش منبه عليكي متتكلميش مع الولد دا وامك دي مش قايلك متعرفهاش مش دي الي سابتنا وبعدت ام سلمي : انت الي خلتني ابعد كل همك الشغل وبس وعمرك ما فكرت في يوم فيا
ابو سلمي : وانا كنت بعمل كل دا ليه مش علشانك انتي وبنتك لكن انتي همك نفسك
ام سلمي : وانت كل همك الفلوس وبس حتي يوم ما جيت تجوز بنتك مفرقش معاك هي بتحب مين او هي عايزة مين وفكرت في الي هيدفع اكتر
ابو سلمي : انت اي الي مقعدك هنا قوم اطلع برة
ام سلمي : عندك احمد في بيتي وانت ملكش تقوله يطلع برة احمد مش هيمشي والي مش عجبه يطلع برة
ابو سلمي : بقا كدا ماشي انا ماشي وانا هعرف شغلي معاك وهعلمك انت مين
((ويوجه كلامه سلمي )) وانتي قدامي يلا
سلمي : يابابا
ام سلمي : سبب البنت قاعد معايا شوية
ابو سلمي : انسي انك ليكي بنت
ام سلمي : دي بنتي
ابو سلمي : لا مش بنتك ((ويوجه كلامه لسلمي )) يلا قدامي قولت
سلمي : يابابا سبني
ابو سلمي : يلا
(( خرج ابو سلمي وسلمي من الباب واحمد قاعد وام سلمي ومش عارف احمد يقول اي ))
احمد : انا اسف انا شكلي عملت لحضرتك مشاكل
ام سلمي : لا ابدا يا احمد هو الي طول عمره همجي ومش بيكبر ولا يحترم حد
احمد : طب حضرتك انا مش عارف اعمل اي
ام سلمي : والله يا احمد ولا انا علي العموم اديني رقمك وانا لو وصلت لحل هرن عليك يا احمد
احمد : خلاص ماشي اتفضلي واداها احمد الرقم
ام سلمي : ماشي يا احمد شكرا
احمد : العفو استاذن انا بقا
ام سلمي : لا طبعا انا قولت انك لازم تتغدي معايا
احمد : انا اسف خليها وقت تاني انا بجد نفسي اتقفلت علي الاخر
إم سلمي : خلاص ماشي يا احمد
احمد : استاذن انا
ام سلمي : اتفضل
((راحت ام سلمي فتحت الباب ))
احمد : سلام
ام سلمي : مع السلامة يا احمد
((احمد خرج وهو متاثر جدا وروح علي البيت ))
((نروح علي الفيلا بتاعت سلمي ))
ابو سلمي : ((مسك سلمي وزقها )) ادخلي ياهانم
((سلمي دخلت وطلعت جريت علي اوضتها))
((ابو سلمي طلع وراها وفتح الباب ودخل ))
ابو سلمي : انا مش حظرتك متقابليش الواد دا تاني
سلمي : يابابا اصل
((ابو سلمي هنا ضربها بي القلم ))
ابو سلمي : اصل اي هاتي التليفون ومفاتيح العربية واعملي حسابك ولا هتخرجي ولا هتروحي في حته غير لما توافقي علي العريس الي جاي مفهوم ؟
سلمي: ((بتعيط وهي منهارة ومش عارفة ترد ))
(( ابو سلمي هنا اخد مفاتيح العربية واخد التليفون وطلع برا الاوضة وسلمي عمالة تعيط ))
((نروح علي بيت احمد ))
(( ام احمد كانت في المطبخ بتعمل الاكل ونهي وبسملة قاعدين في الصالة بيذاكروا وهنا دخل احمد وفتح الباب بالمفتاح ))
نهي : اي دا احمد جاة
((احمد هنا ماردش عليها ودخل علي الاوضة ))
نهي : اي دا مالوا في اي
بسملة : عادي يمكن مضايق
((امي هنا طلعت من المطبخ ))
امي : مين الي جاه
بسملة : دا احمد يا ماما
امي : اومال هو فين
نهي : دخل الاوضة وبكلمه ما بيردش عليا
امي : طب خلاص معلش تلاقيه بس حصل حاجة خليته مضايق
بسملة : شوفتي انا قولتلها كدا
امي : قومي يا نهي خلي بالك من الاكل وانا هدخل اشوفه ماله
نهي : حاضر
((قامت نهي تشوف الاكل ودخلت امي تبص علي احمد ))
امي ((بتخبط علي الباب )) : احمد
احمد : ادخلي يا امي
امي : اي يا حبيبي اي الي مضايقك
احمد : لا مفيش حاجة
امي : مفيش حاجة ازاي وشك باين عليه انك مضايق وبعدين نهي بتكلمك ما بتردش عليها ودخلت
احمد : معلش مخدتش بالي
امي : انت قبلت ام سلمي
احمد : اها
امي : اي وعملت اي
احمد : معملتش حاجة
امي :. اي طلعت زي ابوها
احمد : لا بالعكس دا طلعت ست كويسة جدا جدا ومعجبة بيا كمان
امي : يا سلام ؟
احمد : اها والله
امي : مدام كدا اي الي مضايقك؟
احمد : ابوها دخل علينا واتخانق مع ام سلمي وخد سلمي ومشي
امي : اي دا يابني هو الراجل دا كل شوية يدخل عليكم كدا ودائما يفسد فرحتكم
احمد : اه والله يا امي
امي : طب هو عرف ازاي انك عندها
احمد : مش عارف يا امي تلاقيه بيراقبها
امي : يانهارد اسود بيراقب بنته ؟
احمد : مش بعيد يا امي دا يعمل اكتر من كدا
امي : طب ما تحاول ترن عليها تطمن عليها يابني
احمد : حاضر
(( مسك احمد التليفون ورن علي سلمي ولقاه مقفول رن تاني لاقاه مقفول رن تالت مرة بردوا لقاه مقفول وهنا احمد قال ))
احمد : تليفونه مقفول يا امي
امي : تلاقيه خد منها التليفون
احمد : انا خايف ليكون عمل فيها حاجة
امي : لا يابني مهما كانت بنته
احمد : مش عارف يا امي انا قلقان اوي
امي : لا ياحبيبي متقلقش إن شاء الله خير
احمد : باذن الله
امي : يلا بقا علشان تغدا معانا
احمد : مليش نفس يا امي
امي : لا ياحبيبي لازم تاكل يلا انا هطلع احضر الاكل عقبال ما تغير هدومك
احمد : حاضر يا امي
امي : يحضرلك الخير يابني
((امي طلعت تحضر الاكل وبعد ما حضرته قالت لي بسملة ))
امي : روحي نادي اخوكي قوليله الاكل جهز
بسملة : حاضر
((راحت بسملة وخبطت علي الباب ))
احمد : ادخل
بسملة : احمد
احمد : نعم يا بسملة
بسملة : ماما بتقولك الاكل جاهز
احمد : حاضر ياحبيبتي انا جي
((احمد راح هو وبسملة وامه ونهي قعده ياكلو وهو في وسط الاكل وقاعدين بيتكلموا ))
احمد : اي يا نهي ساكتة ومش بتكلمي معانا
بسملة : اصل زعلانة منك
احمد : لاء نهي متقدرش تزعل من اخوها حبيبها
نهي : لا زعلانة
احمد : كسفتيني طب اي الي مزعلك
نهي : سكتت ومش بترد
بسملة : اقولك انا
احمد : هههه قولي
بسملة : علشان انت لما دخلت ساعة ما جيت هي بتكلمك انت مردتش عليها
احمد : يا نهار والله ما خدت بالي يانهي حقك عليا معلش علشان كنت مضايق
نهي : لا عادي عادي
احمد : خلاص بقا متزعليش
نهي : ماشي ماشي
احمد : طب هاتي بقا بوسة
نهي : اديت بوسة لي آخوها
احمد : يااااه انا كدا شبعت هههههه
نهي : ههههه
بسملة : طب يلا قوم ههههه
امي : هههههه
((بعد ما خلصو اكل وقعدوا احمد دخل غير هدومه ))
احمد : انا نازل يا امي
امي : رايح فين
احمد : هنزل بقا اكلم الاسطا يشغلني معاه
امي : مش انت كنت رافض
احمد : لا ما هو جالي واعتذر ليا وقالي إن هما هددوه بقتل بنته ومراته
امي : مش قولتلك علشان تسمع كلام امك
احمد : حاضر يا امي
امي : روح يا بني ربنا يصلح حالك وينور ليك طريقك ويبعد عنك ولاد الحرام قادر ياكريم
احمد : يارب يا امي يارب
((احمد خد بعضة ونزل راح الورشة المعلم كان قاعد ))
احمد : السلام عليكم
الصنايعية : عليكم السلام يا احمد نورت ياباشا
احمد : دا نوركم يارجالة
الاسطا : اهلا اهلا يا احمد
احمد : اهلا بيك يسطا
الاسطا : خير يا احمد اي سبب الزيارة الحلوة دي
احمد : كنت عايز انزل شغل يسطا
الاسطا : تنور يا احمد مكانك لسة موجود
احمد : كتر خيرك يسطا
الاسطا : حقك عليا اوعا تكون لسة زعلان مني
احمد : لا يسطا خلاص المسامح كريم
الاسطا : عشت يا احمد ربنا يخليك
احمد : يارب بالاذن انا بقا يسطا
الاسطا : ما بدري يا احمد
احمد : الله يخليك
الاسطا : هتيجي بكرة باذن الله
احمد : باذن الله يسطا
((وهنا احمد مشي وروح البيت ))
امي : اي يا بني عملت اي
احمد : قابلته وقولتله هنزل بكرة
امي : ربنا معاك يابني ويقويك
احمد : يارب يا امي انا هدخل انام هتعوزي حاجة
امي : لا ياحبيبي تصبح علي خير
احمد : وانتي من اهله
((احمد دخل نام وصحي ونزل الشغل مع الاسطا واحمد كان قلبه كبير وبيقدر يسامح وفعلا سامح الاسطا وكان شي لم يكن وفات اسبوعين واحمد شغال وكل يوم يرن علي سلمي ويلاقي التليفون مقفول لحد ما خلاص قرر الي هو يروح لها الفيلا والي يحصل يحصل اي يعني هيحصل اي هيقنلني وفيها اي مش مهم المهم اطمن عليها لكن سريعا اليوم الي صحي وكان عايز يروح فيه لي سلمي الفيلا صحي من النوم علي صوت تليفون بيرن ))
احمد : الو سلام عليكم
ام سلمي : عليكم السلام يا احمد عامل اي
احمد : الحمد لله مين
ام سلمي : اي دا نسيت صوتي انا انجي
احمد : اها ازيك يا انجي عاملة اي
ام سلمي : الحمد لله يا احمد انت عامل اي
احمد : الحمد لله مفيش اخبار
ام سلمي : عن اي
احمد : عن سلمي انا بكلمها بقالي اسبوعين تليفونها مقفول وكنت ناوي اروحلها البيت النهاردة
إم سلمي. اها لاء في
احمد : طب طمنيني هي عاملة اي كويسة بتاكل هي تمام بتنام بتشرب طمنيني والنبي عليها
ام سلمي : اها هي كويسة
احمد : اومال قافلة التليفون ليه ام سلمي : ابوها خد منها التلفون ومنعها من الخروج
احمد : ياربي طب اي الحل دلوقتي
((وهنا ام سلمي ترد بكلمة مفاجاة بي النسبة لي احمد وقالت ))
ام سلمي : احمد انا لقيت الحل ليك انت وسلمي وعايزة اقابلك
طبعا لو الفصل عجبك متنساش تعلق علي الرواية وتعمل شير علشان الدعم قل جدا