رواية انسجني الفصل الثالث




رواية انسحني 

بقلم سيد عبد ربه

الفصل الثالث 






 الجنود خلف رخوم  ليقبضوا عليهم خاصة بعد كسره للأوامر وتهريب فروزين وبعد مطاردة كبيرة لحق جنويل برخوم وفروزين  والتقوا وجه لوجه.

_اه رخوم  الجنية الحلوة دى ضيعتك وجننتك خلاص، خالفت عادتنا و اوامر ابوك قدام كل الجن في القبيلة، لكن احسن علشان انت متستحقش  الالقاب دي كلها انا ال استحقهم عنك.

_خلاص ارجع وخدهم انا تركت العترك كلها ليكم انا زهقت وتعبت من الظلم والقتل والقسوة.

_اه هرجع بس بيكم الاول علشان الملك يديني لقب قائد.الجيش والفارس الاعظم.





_جنويل انا مش هرجع معاك او مع غيرك ارجع وبلاش تضطرني  اقتلكم.

_تقتلنا ههههههه  انت مش هتعرف حتى تدخل القبيلة الا متكتف  من ايديك ورجليك انت عارف طبعا مخالفة اوامر الملك عقوبتها ايه.

هنا بدأ القتال وقتل رخوم كل الجنود الذين مع جنويل وتعارك جنويل ورخوم حتى ضربه رخوم ضربة على رأسه افقدته الوعي ولم يقتله بل اشفق عليه فتركه واخذ فروزين ورحل.

ظلوا يركضون في الصحراء حتى وجدوا مغارة بين الجبال فدخلوا بها حتى يستريحوا .

اما جنويل عندما افاق عاد الى العترك وهومصاب اصابة خفيفة وعندما رأى الملك  جنويل وسمع ما حدث له امر بكتيبة كبيرة تخرج وتأتي برخوم حي او ميت  وخرج معهم بريدل شقيقه الاكبر.





اما رخوم فقد دخل المغارة ومكث فيها هو و فروزين حتى دخل عليهم الليل، نظرت له فروزين وقد بدا على عينها بوادر  الحب.

_انا متأسفة كل دة حصل بسببي انا.

_لا المفروض دة كان يحصل من زمان بس التردد كان بيأجل قراري دايما.

_طيب هنعمل ايه ونروح فين؟

_مش عارف اي مكان هنروحه  هيوصلوا لينا، ومفيش قبيلة هتقدر تحمينا منهم للاسف.

لم ينهي رخوم كلماته حتى سمع صوت يدخل عليهم المغارة، فطلب منها الصمت والاختباء بسرعة، لحظات حتى دخل جني عجوز يستند بيده على الجدران مع صوت بحيح له، لحظات وامسك به رخوم و وضع السيف على رقبته وبصوت قوي.

_انت مين وجاي عاوز ايه؟

بصوت ضعيف للغاية ورعشة يد وجسد من الوهن والخوف.

_انا داخل بيتي بابني انتوا ال مين معنديش حاجة تسرقوها او تنفعكم.

ينظر له رخوم جيدً و يتاكد انه مجرد شيخ كبير.

فيتركه ويجلس، بينما بنظر له الشيخ الكبير ويقول.

_شكلكم مش حرامية او لصوص اكيد قصة عشق.

يخرج الشيخ بعض الطعام. ويضعه امام رخوم وفروزين ويطلب منهم ان ياكلوا ، لكن خشوا من  الطعام لكن اطمئنوا عندما بدا ياكل منه. ثم نظر اليهم بعد ان فرغوا من الطعام.

_قصتكم ايه وهربانين من ايه؟

_وانت عرفت منين اننا هربانين من حاجة؟!

_يابني انا شعر رأسي ابيض من كتر السنين ال انا عشتها في الدنيا دي وعارف كل كبيرة وصغيرة.

_طيب يا... انت اسمك ايه صحيح؟

_انا اسمي اسماعيل

_اهلا عم اسماعيل طبعا انت مسلم؟





_ايوة يابني عاوز تحكي يمكن اساعدك ماشي، مش عاوز براحتك.

يصمت قليلا رخوم ثم ينظر لفروزين ويعاود النظر للشيخ اسماعيل.

_انا رخوم ابن ملك العترك وهربان من القبيلة وعاوز مكان او حد يحمينا.

حينها انتفض الشيخ اسماعيل من الخوف والرعب.

_انت بتقول ايه معقولة انت رخوم، بسمع عنك انك متعرفش الرحمة ابدا. متعرفش غير القتل.

_انا خلاص زهقت من كل دة وقررت اسيب القبيلة خالص واعيش في اي مكان.

_بس هما مش هيسبوك  في اي مكان ، وغير كدة مفيش قبيلة تقدر تحميك منهم غير.

هنا صمت الشيخ اسماعيل.فبادر رخوم بسؤاله 

_غير ايه؟ اتكلم يا شيخ اسماعيل.

_غير تخرج من العالم دة خالص لعالم تاني.

رخوم ينظر له متعجبًا.

_عالم تاني ازاي نموت نفسنا يعني ؟!

يبتسم الشيخ اسماعيل ويشير بيده بالنفي.

_لا طبعا مش هتموتوا نفسكم، بس تتركوا عالم الجن  وتدخل عالم الانس، وبكدة صعب يوصلوا ليك وسط عالم الانس الكبير.

فكر رخوم قليلا وبدت عليهم الحيرة هو فروزين.

التي سارعت بسؤال الشيخ اسماعيل.





_ولو دخلنا عالم الانس  ما ممكن يوصلوا لينا لو سلطوا الشياطين ال معاهم تدور علينا لان ريحتنا معروفة.

عندها ابتسم الشيخ اسماعيل وقال

_عارف طبعا دي مش هتفوتني عندي مادة هديها ليكم تدهنوا بيها جسمكم مفيش جن ازرق او احمر يقدر يكشفكم الا باذن الله. بس المادة دي ليها وقت وتخلص.

رخوم شعر بانفراجة في امرهم.

_ هتخلص امته المادة دي و انت واثق منها دي؟

_بتخلص بعد سنة بالتمام والكمال الا لو انت مسحت جسمك بالمادة العاكسة ليها.

فروزين متعجبة.

_حيرتنا يا شيخ اسماعيل!  هو في مادة عاكسة ليها تلغي المادة دي؟!





يبتسم الشيخ اسماعيل ويخرج من جعبته صندوق صغير ثم يخرج اخر وبنظر لهم.

_دول المادتين وانا كل يوم بتحول لانسان ومحدش قدر يكشفني وبرجع بالليل هنا بعد ما ادهن جسمي بالمادة العاكسة.

انبهر رخوم بما قاله الشيخ وبسرعة سأله

_انت كل يوم بتتحول للانس ! طيب بتعمل ايه عندهم كل يوم؟!

_بشتغل واصلي معاهم واسمع دروس في المساجد واصلح بين الناس وبين المتزوجين وبعيش عادي.





فرك رخوم اذنيه وكأنه يريد الاستماع جيدًا.

كل دة طيب، طيب هتستفاد ايه من كل دة ؟!

_اولا حياة الانس افضل منا في الاكل والشرب والعيشة و عندي اصدقاء وجيران بحبهم وبيحبوني.

_طيب ازاي بتيجي بالليل هنا مش بيعرفوا  انت اختفيت ليه؟!

يضحك الشيخ ويربت على كتف رخوم.

_انا عندي شقة في حي شعبي وعندي محل ببيع فيه عطارة بعد ما بخلص شغلي برجع الشقة وادخل وافقل عليا الباب وفي نص الليل بعد ما الناس ما بتنام برجع جني تاني واجي




 انام هنا اصل مش واخد على النوم في السرير هههههههه. والصبح ارجع شقتى. وارجع الشيخ اسماعيل بردو بس الانسان مش الجني  وهكذا كل يوم.

ينظر رخوم الى فروزين فتشير برأسها بالموافقة.

فينظر رخوم الى الشيخ اسماعيل ويمسك يده.

_يا شيخ طيب لو رحلنا واتحولنا لعالم الانس  هنعيش فين وهنعمل ايه؟

_هتعيشوا معايا في شقتي وبيتي على انك ابني ودي مراتك وانا بالليل ارجع هنا وانتوا تبقوا في البيت عادي وتعيشوا عيشتكم الطبيعية. بس في حاجة لازم تعملوها الاول قبل ما تدخلوا عالم الانس.

ينظروا اليه متساءلين هذا الشيء.

_ايه هي الحاجة دي يا شيخ اسماعيل؟





_اول شيء تدخلوا الاسلام لانكم هتعيشوا معايا وانا معروف اني مسلم،و وجدكم في الاسلام حماية ليكم وخاصة بوجود القران الكريم معاكم على طول.

تاني شيء تتجوزوا  علشان تقدروا تعيشوا مع بعض في حلال الله وبركة الله.

ابتسم رخوم وفروزين على استحياء  ونظر رخوم اليه وقال.

_احنا موافقين طبعا على كل دة وجاهزين لاي شيء تامر بيه.

_طيب  على بركة الله بس نبتدي الشغل، اه نسيت... في حاجة نسيت احذركم منها.



                    الفصل  الرابع  من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×