رواية وجةفي الذاكرة الفصل الرابع عشر


 روايةوجة في الذاكرة 

الفصل الرابع عشر

 بقلم نرمين قدري


وفي الاخر يجبلي ابن زياد يشيل الجمل بما حمل لا و لا انا ابويا مات بسبب الفلوس دي وانا اتجوزت الزفت زياد بسب الورث والشركة وفي الاخر يجي الواد يقش لا انا لازم اخلص من اياد ده في اقرب وقت اياد لازم يموت يموت وعلي ايدي 


بقلم نرمين قدري


نرجع بقي لفريده هانم طبعا مش عاحبها تصرفات سليم معاها  فشخصيها  متمرده بطبعها.


فريده/ هو بيعمل معايا كده لية هو فاكرني عبده عنده ماشي ياسليم انا حخلي عيشتك خل لحد متقول حقي برقتي .. 

ياسلام عليكي يابت ياديدا لما تشغلي مخك بس إبداء ازاي عاوزة أشعلله انرفزو ههه هههههههههههه هههه ضحكات شريرة

ثم قالت بياس كل ماعرف اني كيدي عظيم ولسة ما ستغلتوش حموت من قهري لازم استغلوا

ولا كله كوم والعقربه أم اربعه وأربعين كوم دي لوحدها عاوزة تخطيط

انا احسن حاجة اقوم اغير والبس كده لبس يشععله و يغيظ الحرياية 


قامت فريدة اخدت شاور ولبست فستان مرسوم عليها لون احمر . وتركت شعرها منسدل علي كتفها فكانت غاية في الجمال 

نزلت فريده لتناول العشاء كان سليم قاعدة بجانب جيسيي واياد يلعب معهم في الارض 


ابتسمت فريده علي حنيت سليم فهو كان حنين جداا لابعد حد نزلت 


فريده/ انتم بتلعبو ايه متلعبوني معاكم 


رفع سليم راسة وأطلق صافرة اعجاب  / هو ينفع القمر ينزل في الأرض بردو ميصحش 

فريده/ سليم بتكشف بس بقي 

سليم/ حاضر ياقلب سليم 


نزلت غاده وعلي وجهها علامات الجمود  وقد سمعت كلامهم حتموت من الغيظ 

. يلا علشان العشا ثم لمحت جيسي بتلعب مع اياد

غاده/ جيسي جيسي تعالي هنا. بسرعة


جيسي / الدموع في عينيها yes MaM


غاده / قامت رفعت يدها و هوت علي وجه جيسي  


صعقت فريده وبصت لسليم 


غاده/  القلم ده يعلمك متطلعيش من قوطتك طول ما عندنا ضيوف و متلعبيش مع حد متعرفهوش


سحبت فريده  جيسي من يد غاده 


فريده/ انتي لا يمكن تكوني بني ادمه في حد يضرب طفل كده انتي اييه فين قلبك ده دا انتي يا شيخة امها مش مرات ابوها. 


كله ده سليم  وافق  ساكت بينظر لغاده بغضب شديد


سليم / ماريا ماااريا 

جرت ماريا بسرعة فهي تعلم صوته وهو غاضب 

ماريا / نعم سليم بيه 

سليم / خدي الاولاد علي فوق و هاتلهم ايس كريم و افتحلهم الكرتون. ونزللهم اللعب كلها يلعبو بيها و تقعدي  جنبهم مش تشبيهم لحد ما ينامو .

ا

اخدت ماريا الاولاد طلعت فوق


وفجاءة سليم انقض علي رقبة غاده


غاده سليم هموت بتخنق أه سليم سليم حموت

سليم/  ياريت ياشبخة تموتي وتريحينا من سم اللي عماله تبوخيه انا زهقت خلاص مش عارف اعمل معاكي اية ملكيش حل 

حسك عينك ايدك تتمد تاني علي عيل من العيال و حيات اللي خلقني اقطعها لك وانتي عارفاني كويس يا غاده مبيهمنيس  واعملها .. بطلي تتصرفي بغباء علشان رد فعلي مش حيعجبك رد فعلي عمرك مش حتتوقعي 

وده قرص ودن صغير ..لف أيدها عكي الاتجاه  بشده اوشك علي  كسرها.


فريده / وهي ينجذب سليم / خلاص بقي يا سليم حتموت في ايدك سبها بقي 


غاده بتأوه   انت بني ادم همجي وانا مش حسكتلك  


سليم  / مسكها تاني بقوة وأنا عاوزك متسكتيش عماله تلعبي في عداد عمرك وانا ليا طاقة  


فريده / خلاص بقي علشان خاطري ياسليم استهدي بالله

سليم سبها ووجه كلامة لفريده


رفع صياعه أمام وجهها وكلام ده كنان ليكي عبط مش عاوز انا عندي مشاكل تكفيني وزيادة اقعدي هادية وبلاش شغل جنان بتاعك بطلع علشان أما مش بعرف اتحكم في اعصابي 

فريده حصلنا الرعب يا عم البعبع 

سليم / فرييداا وبعضين  

فريده خلاص خلاص اهدي بقي ياستر يارب و انا شبه الديك الرومي كده 


نروح بعيد بعيد في بلاد بعيد 

مجهول / الو ايوة يا زينب عامله ايه

زينب/ انت لسه فاكر اني في حد تعرفه اسمة زينب طايب اسءل عايشين ميتين خلاص كده 

مجهول / حقك عليا غصب عني انتي عارف مشاغل الحياة 

زينب / طايب بلاش تسءل عليا اسءل علي الغلابانه اللي رمتها من زمان اخس عليك 


مجهول/ انا راجع يا زينب راجع 


زينب / ترجع ولا مترجعش خلاص مش فارقه


مجهول / انا سبتلها اللي يكفيها وزياده 

زينب / وده حيعوضها حرمانك  


نرجع للصراع تاني

سليم البيت ده لازم يمشي علي نظام محدش هنا يصدر قرار غيري مفهم اي حاجة تحصل لازم اعرفها 


فريده/ في سرها الحاكم بأمره سعادته   

سليم / سمعيني كده بتقولي ايه 

فريده / احم لا سلامتك انا بكح 

سليم بحسب يلا الكل علي السفر علشان العشا


جلس غاده وهي تترقب الجميع ن

وعقلها شغال 

غاده انا لازم أبين اني مستسلمه علشان أما اضرب ضربتي محدش يشك 


فريده/ سليم هو انا حفضل هنا كتير انا زهقت


سليم بتعجب نعم حضرتك زهقتي ازاي انتي مبقلكيش كام ساعة .. و حتفضلي هنا يا فريده هانم لان من الطبيعي الست مكانها عند جوزها والا ايه حضرتك 


فريده/ ومالة انا قلت حاجة

نارك يازوز ولا جنت هولاكو ده ربنا يستر بقي وافضل هادية

بداءو في الاكل بصمت تام 


قام سليم / فريده خلصي اكل  و حصليني علي فوق مستنيكي 


هزت فريده راسها بصمت دليل أنها موافقة

غادة بعد  أن تأكدت من صعود سليم 

غاده مسكتها من أيدها . اوعي تكوني فكراني خفت من الشويتين اللي سليم عملهم  او حرضي بالأمر الواقع و اقول ياعيني مغلوب علي أمرها معلش يا غاده استحمليها لا فوقي أنتي هنا أقل من للخدامين 


انا غاده هانم بنت العز و انتي حته بت باعة نفسها لاول واحد وحتي من غير جواز بلا ش اقولك اسمهم ايه 


زفت فريده أيدها 


لا بقولك ايه انتي متعرفيش صحيح انا ابان  كيوت وهادئة بس انا تربية زوزو  . واظن عارفه مين زوزو اللي شبشبها  لسة معلم عليكي .

.. ومش انا اللي بعت نفسي يا هانم ولا السنين لحست مخك و نستك انتي اتجوزتي زياد ازاي و ايه الشرط اللي حاطه ابوكي علشان حد يرضي يتجوزك  

انا   يا قطة كنت متجوزة زياد .. فوقي كده يا حلويات واتعدلي بدل ما اعدلك 


لو علي القاعدة  ضيف فحيكون حضرتك مش انا 

انا قاعدة في بيت جوزي مش اخو جوزي و انا كمان كان ليا حق في زياد وخلفت منه اياد واد عارفه يعني واد يعني يقش يا عنيا .فتلمي وعدي ايامك علي خير بدل ما عرق زوزو يطلع عليا واخليكي تلقي حلوين نفسك يابتاعة بلاد الخواجات .. إذا كنتي بتعرفي طرتني بالانجليزي .. انا بعرف ارطن بلغه زوزو ويكفيي شر دي لغة .. انا مش سهله ودا اخر انذار ليكي و متلوميش غيى. نفسك يا قطة ..

سبتها فريده تاكل في نفسها وطلعت

فريده/ وكسبت اول جوله البت فكراني لقمة سهلة بس يلا بركاتك يا زوزو تربيتك صح . 

ربنا يستر علي الجاي منشوف سليم هو كمان  استعانه بالله 

دخلت فريده الاوضة ملقتش سليم فيها

فريده / الحمد لله وشكله طلعني من دماغة اللحق اغير وانام .. ياخسارة وقفتي قدام المرايا بالساعات ده حتي مختش باله يلا علي الله و بدأ ت تخلع الفستان و لسة حتنزلو من علي رجليها .وذا باب الحمام يتفتح ويطلع سليم بالفوطة

سليم / اللعب ايه يا ديدا الجمدان ده وذهب واخدها في حضنه 

برقت فريدا يعنيها 

فريده / سليم لو سمحت عيب كده 

سليم/ بت انتي هبله ولا شكلك كده احنا متجوزين ياختي متجوزين يعني خلاص مافيش كسوف ولا تحبي افكرك من يومين كانتي عاملة ازاي ولبسه ازاي 


احمر وجه فريده / بس بقي اتلم 

سليم و مسك فريده من أيدها ياقلب سليم وعقل سليم وروح سليم من جوا .. 

فريده/ بس انا زعلانه منك قوي علشان انت خدعتني .غير اهاناتك ليا 

انا رخصت نفسي ياسليم . انا كل اللي عملته اني حبيت 

سليم وقد تملكته الغيرة كل ما يتذكر أنها كانت في احضان اخوه .

سليم بعصبية / مسمهوش زفت حب قلنا اسمة انبهار أيوه رخصتي نفسك .

انتي فهمتي الحب غلط . عمر الحب مكان زي مفهمتي الحب هو أن الشخص اللي معاكي يخاف عليكي اكتر من نفسك حب لا يكون مشروط .

بصي يافريدة , احنا مش حنعيدو تاني انتي غلطتي و انتهي الأمر . كل اللي عاوزة منك امحي كل السنين دي من ذاكرتك .. انا اول واحد المسك . واظن عارفه ليه .

انسي في يوم انك عرفتي حد اسمة زياد .

اخر حاجة زياد ليه في رقبتي هي عياله انا ححط عياله في عنيا و اوعده اني ححافظ عليهم لحد موصلهم لبر الامان  هو حيفضل ابوهم ولازم ذكراه تبقي حيا بالنسبة لهم 


ويكون في معلومك بكرة حتنزل نسجل اياد. بأسم زياد

علشان ده حق زيا واياد  


لكن انتي متزعليش مني مش حابب اسمع منك اسم زياد تاني .انا غصب عني بغير بموت . انا عاوزك ليا لوحدي اادنا وبس

فريده/ انت حتغر من واحد ميت 

سليم / وبغير من ابنك نفسة انا بغير من اي حاجة مذكرة ايدك بتلمسها


سليم انت كدا حتخنقني وانا مش واخده علي كده ويكون في علمك انا حنزل الشغل تاني انا مش بتاعت حبسة

سليم / فريده انتي بتحلمي مافيش شغل 

فريده / سليم لو سمحت متحسسنيش اني في سجن وانت السجان الغير حلوة ومطلوبه بس لما بتزيد بتقلب لحبل بيتلف علي رقبتي .

متخلنيش تزهق 

سليم سيلي موضوع الشغل ده حفكر فيه .. تعالي بقي احسن احنا فايتنا كلام كتير جدا . مقلنا هوش 

فريده/ سليم وبعضب 

قرب منها سليم لا بعضين ولا قبلين تعالي بس 

واخدها في عناق طويل نسبي بي اليوم الطويل 

وهي تجاوبت معاه بكل كياها في أيضا تحبه حتي النخاع 

.

وفجاءة فاقو من عالم الأحلام علي صوت ماريا تصرخ أن 


اياد بيعرف ااحقوني أياد بيغرق في حمام السباحه. .


                   الفصل الخامس عشر من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×