البارت الثاني والثالث
رواية عذاب الحب
بقلم لمياء يوسف
تافاف بضيق ونظر لها وقال
مينفش الكلام ده ف الصعيد
طب يحبيبي برحتك بس متنساش تقولهم هناك ان احنا هنعمل الخطوبه الشهر الجاي
كانت تتكلام باغراء وهي تسبل جفينها
انشاء الله ياحببتي انا همشي بقا عشان الحقي اجهز الشنط
طب ياحبيبي مع السلامه
كانت تنظر اليه بنظره غامضه
باي
باي.
------------------------------------
بعد يومين
كان الجميع مجتمع في قصر عبد الحميد الدالي يسلمون على بعضهم فهم يرونا بعضهم كل حين واخر
وكانت عشق تجلس بجانب ولديها الي ان ناد عليه جدها وهو مبتسم فذهبت اليه كي تجلس بجانبه وامد لها يديه لكي تقبله فستقبلتها بروح محبه
تعالي ياعشق اقعدي جنبي
استجبت عشق لجدها وذهبت اليه
عامله اي يا عشق
الحمد لله يا جدوه
اجبته ببتسمه حلوه كعينها العسلي
سليمان نادي ابنك
حاضر يا ابنك قالها بنبره حذره يشعر بان ولده مخباي شي عليه ذهب لكي ينادي ولده من الحديقه
خااااالد تعاال كلم الحج
ايوووه جاي اهوو
اغلق الهاتف وذهب الي ولده و اتجهو معنا الي جده الي ان وصل اليه وراي ابنت عمه فبتسم لها يحيها وهي كذلك ابتسمت له بخجل
تعاال يا خالد
نعم ياحج قالولي انك عايزني
نظر له جده ثم قال بكل هدوء
ايوه عايزك انت خطوبتك علي بنت عمك عشق الخميس الجاي مع كتب الكتاب
تعالت الشهقاات ونظرات الذهول والصدمه واول من تكلم بصدمه خالد
بس يا حج مينفعش انا هخطب الشهر الجاي
قال عبد الحميد بصوت قوي صارم نفي
لاء انت هتجوز من بنت عمك جح اول بلحم طوره
كانت عشق مصدومه تنظر بصدمه الي جدها الي ان قالت بغباء
بس انا مش طور
نظر اليه بصارمه صمتت عشق على الفور ومن تكلم هذه المره سلمان وفريد ولد عشق
سليمان :بس ياحج انت مقلتش قبل كده ليه
فريد :ايوه ياحج انا لسه مخدتش راي بنتي
قام الحج عبد الحميد من مكانه يمسك بعصاه وهو يستعد للخروج وانهاء هذا الحور
خلاص انا جولت الخطوبه وكتب الكتاب يوم الخميس يبقي خلاص
ذهب والجميع ينظر الي بعضهم بذهول الي ان....
نكمل ف البارت الجاي بقا
------------*********----------***********
البارت التالت
يوم الخميس )يوم. الزفاف (
كانت عشق تجلس بين حشد من النساء تبتسم بحزن وشرود وهي تتذكر عندم طلب خالد من جده انه يريد ان يتكلم معها قبل الزفاف على انفراض
فلاش بااك
عشق انتي عارفه ان ده كله مش بايدي وان انا كنت هخطب بنت عميل عندي ف الشغل )نڤين(
نظره اليه بصدمه ثم ذهول و بنبره لا تحمل اي شي قالت
عارفه بس جدوه حكم مش بايدي حاجه
بصي يا عشق احنا هنتجوز بس هنطلق بعد 6شهور لان الجوازه دي مش نجاحه خالص
قلبها يتمذف مع كل كلمه ينطق بها لكن لا تظهر شي على وجهها ثم قالت
اكيد بس انا لسه متخرجه وعايزه اشتغل ممكن اققدم شغل ف اي شركه لان انا مش هقعد ال6شهور ف البيت عشان نبقي متفقيقين
كانت تنطق بالكلام لانها تريد حقيقي العمل فهي تكرها الجلوس بدون عمل
نظر لها وقال بكل بساطه
ماشي تعالي اشتغلي عندي ف الشركه وبكده تبقي تحت عيني انتي بنت عمي بردوه
اوكي موافقه كده نبقي متفقين
انتهي الفلاش باك
--------------------------------------
ازيك يا ورد عامله اي
هتف به مصطفى لورد اخت خالد الوسطه فهي تحب ابن عمها )مصطفى(وهو يحبها لحنهم ليس معترفين لبعضهم كانت ورد تنظر الي مصطفي بعيون تلمع الي ان هتفت
الحمد لله تمام وانت
كويس... والجامعه بتاعتك عامله اي
كويس الحمد لله. انا همشي بقا عشان عشق اكيد مستنيني
أوكي
باي
باي
ذهبت ورد وهي مبتسمه وجهها محمر وعينها تلمع وتسير وهي سرحنها
-----------------------------------------------
مبروك يا خالد عقبال الذريه الصالحه
هتف بها الحج عبد الحميد عندم انتهي عقد الزواج وذهب المآذون و وصوت الاعياره الناريه والزغريط يعم من حولهم
رد خالد بنبره عااديه لا تحمل اي شي
الله يبارك فيك يا حج
لسه بردوه ناوي تسافر النهارده المدينه
مش هينفع اقعد اكتر من كده ياحج
زي متحب يابني
طب انت هروح اشوف عشق جهزت ولا لاء
طيب يابني