رواية شيطعونه (انثى بقلب شيطان ) الفصل الثالث



شيطعونة (انثى بقلب شيطان )

بقلم ايمان عكاشه 

الفصل الثالث 



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. 

اللهم صل وسلم وبارك على نبينا محمد. 


........... ♡♡♡♡♡♡♡............. 

نظرت اليه وهو ينطق جملته الأخيرة ماذا ابعد كل هذة السنين يأتي هو ليفسد خطتها ايريد ان يورهم وجهها الحقيقي ولكن هي لن تسمح ابدا بهذا ان يحدث نظرت اليه بقوة وطبعا الابتسامة المزيفة تزين وجهها وقالت : ايوه انا بتاعت الصبح وقبل ما تكمل ان آسفة علي اللي حصل الصبح بس انا كنت حابة اعمل سباق معاك. 

نظر اليها بشك وحذر فيبدو عليها انها ماكرة  وقال : بجد  بس انا حسيت انك عايزة تخبطيني. 

بدأ التوتر يتسلل اليها ولكنها تمالكت نفسها فلن يصدق احد انها ستفعل هذا وقالت له : لاء طبعا. 

تدخل الجد في الحوار وهي متعجب منهما وقال : هو ايه اللي حوصول الصبح. 

ردت عليه لينا سريعا وبهدوء : مفيش يا جدو وانا جاي بس كنت بكسر عليه اصلي كنت بتكلم في الفون بتاعي ومخدتش بالي بعدها هو نزل وفضل يزعق. 

نظر اليها زين وكاد الغضب ان يتسلل اليه وقال :هو ده اللي حصل بس.

نظرت اليه لينا وهي تقول بمرح : استني يا استاذ زين لسه هكمل وبعدين انا حبيت اسابقه لاني كنت مديقة بس مكنتش اقصد خالص اني اخبطه .

تعجب زين من تحولها فهي في الصباح لم تكن بهذة البراءة.


رد الجد عليها :اكيد يابتي ده سوق تفاهم مش اجديه يا زين.

نظر اليه زين ثم وجه نظره اليها وهو يتفحص ملامح وجهها وبخاصة عينيها فمن يجد لغة العيون سيعلم انها كاذبة ماهرة رد علي الجد بقوله :اكيد طبعا.

نظر اليهم وليد وقال وهو يشير الي الطعام :طب ايه يا چماعة الوكل هيبرد يلا.


ذهبوا جميعا الي طاولة الطعام في جو عائلي فهم دائما يعتبرون زين واحدا منهم من اللحظة التي جاء بها الي البيت وقضى معهم بضع سنوات طفولته التي كانت اجمل سنوات بالنسبة له.

كان جميع العائلة يتناولون الطعام في مرح وضحك وايضا بعض النظرات غير اللطيفة من الجدة.

بعد انتهاء الطعام والجلوس بعض الوقت يتناولون اطراف الحديث الذي لم تنتبه لها لينا فهي كانت  تدرس شخصية كل فرد بالبيت لكي تتعامل معها بطريقة مختلفة عن البقيه.




...............••••••••••..................كانت تجلس في بيتها المكون من طابق به غرفة واحدة ومطبخ وحمام يبدو من الوصف انه بيت عادي ولكنه في الحقيقة مرعب بموقعه وشكله تمسك بطبق به اشياء مقززه وتقوم بأعمال مخيفة




 وكانت تمسك بيدها اشياء غريبة فكانت جمجمة وعظام حيوانات وكانت تعمل اشياء غريبة لا تليق الا علي الدجالين.

وفي لحظة امسكت بشئ بيدها وظلت تقول كلام غريب  وكانت تذبح الدجاج وتأخذ دماءها وتضعها علي هذة الأشياء وتقول كلام ملعون كصاحبته.

امسكت بالهاتف وارسلت رسالة قصيرة جدا وهي : الأمر خولوص .

..................♡♡♡♡♡♡..................لن  تغفر لاي شخص وقف امامها فهي عزمت الأمر ولن ترجع عنه 

نظرت اليها بغضب وهي تقول :ازاي واقف كده من غير خدش عايزة اعرف انت مش المفروض خلتيه يعمل حدثة.





ردت عليه شيطعونة :انا حاولت بس الراجل ده مش طبيعي.

تعجبت من كلامها وردت عليه :ازاي يعني مش طبيعي.

شيطعونة :روحت عنده وحاولت اخليه يخبط بالعربية بس كان بيتجاهل الامر مخفش من طفلة ظهرت فجأة في نص الطريق وكمان من بنت ظهرت في الكرسي اللي وراه وكم

قاطعتها لينا قائلة :استني انتي عملتي كده ومخفش.

شيطعونة :اه واكتر.

لينا :طب انا عايزة اعرف كل حاجة عنه.

نظرت اليها شيطعونة وضحكت بخبث :كل حاجة وليها تمنها.

نظرت اليها لينا فترة من الزمن وبعدها تحدثت قائلة :وايه هو التمن.

شيطعونة :

..................♡♡♡♡♡♡..................

استيقظت بفزع من نومها آثر كابوس مرعب مدت يدها لتشرب ولكنها وجدت ان كوب الماء ليس  بجانبها

تفقدت الغرفة حتى وجدته عند الطاولة بالقرب من الأريكة انزلت رجليها ببطء وهمت لتذهب اليها ولكنها احست بيد قوية تقبض علي قدميها وتسحبها لتحت السرير  .




حاولت الصراخ ولكنه لم يجدي نفع حيث ان صوتها قد خاف قبلها وقرر عدم الخروج انهمرت عينيها في البكاء وهي تحول ان تخرج من تحت السرير ولكنها لم تستطيع بسبب هذة اليد التي لا تعلم من اين جاءت.




حاولت التغلب علي خوفها وتخطي صدمتها وزحفت بيدها لتخرج بعد ان تركت هذة اليد رجليها، واخيرا خرجت منه ولكن سعادتها لم تدوم بسبب سماعها صوت امرأة يأتي من




 الدولاب وينادي باسمها،كلما سمعت اسمها احست بكهرباء الخوف تسري في جسدها وفجأة فتح هذا الباب مع تكسر في كل شئ في الغرفة وظهور امرأة بشعة ومرعبة قائلة بصوت مخيف  :مش هتسيبك يا سماح.

وأخيرا خرج صوتها واطلقت صرخة تحمل كل معاني الخوف والرعب. 

.............. ♡♡♡♡♡♡♡............... 

استيقظ فزعا من صوت زوجته ونظر الي جانبه لم يجدها قام بسرعة وانار الضوء وجدها ملقا امام السرير، ذهب اليها سريعا وحاول افاقتها.

الحاج جابر :سماح يا سماح فوجي.

قاطعه صوت طرق علي الباب واصوات احفاده وابناءه يبدو ان الصوت قد وصل للجميع.




حملها ووضعها علي السرير ثم ذهب اليهم وفتح الباب.

بدأت ورد حديثها وهي تقول بخوف :هو ايه اللي حوصول واما بتصرخ ليه.رد عليها الجد بجهل :والله يا بتي مش عارف انا قومت لجيتها مرميه علي الارض.

دخلوا جميعا وذهبت ورد لتضع علي الجدة حجاب لتسمح لزين بالدخول.

نظر زين الي الجدة واعطاها حقنه من شنطته الخاصه بعمله وبعد ذلك نظر اليهم بهدوء وقال :مفيش حاجة تيته هتكون كويسه.




نظر امير اليه وقال :طب هي ليه اغمى عليها.

رد عليه زين : هبوط لازم تيته تهتم بأكلها شويه.

تدخلت ريم في الحوار وقالت :طب تيته هتفوق امتى.

زين :شويه كده متقلقيش.

بالفعل انتظروا بعض دقائق حتي فاقت الجدة.

نظروا اليها جميعا واقتربت لينا منها قائلة : عاملة ايه يا تيته 

ولكنها  كانت تنظر اليها برعب وخوف بادي علي وجهها ثم قالت :ابعدي عني انتي شيطانة ملعونة يابت المصراوية ابعدي عني.





تراجعت لينا الي الخلف وقالت وهي تبكي :تيته انتي بتقولي ايه انا معملتش حاجة.وتركت الغرفة وذهبت وهي تبكي.

نظر الجميع الي الجدة بعتاب وقال الجد :ايه اللي انتي عملتي ده انا مش جولتلك بلاش كلام السم ده.

تدخلت حورية :حرام اجده يا سيتي هي معملتش حاچة وكانت جلجانة جوي عليكي.

كان زين يراقب كلامهم وعتابهم للجدة ثم وقف فجأة وقال :حمد الله علي سلامتك يا تيته انا هستأذن.




تركهم زين وذهب الي غرفته ولكن في طريقه وجد غرفة لينا مفتوحة فغير اتجاهه اليها.

وقف امام الغرفة ساند علي بابها وينظر اليها وهي تنظر الي شرفة غرفتها ومعطياه ظهرها.

نظر اليها بعد الوقت ثم تحدث قائلا وابتسامة ماكرة تزين فمه :


                   

                الفصل الرابع من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×