الفصل السادس عشر والأخير
شيطعونة انثي بقلب شيطان
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
اللهم صل وسلم وبارك على نبينا محمد.
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
كان يسير بسيارته وبجانبه الشيخ بلال يتحدث معه هو و حمزة اللذي يجلس خلفهم عن الحالة التي سيذهبوا اليها.
تذكر زين حديثه مع حمزة.
زين : لينا معملها سحر.
حمزة بصدمة : انت متأكد.
زين : ايوه طبعا متأكد .
حمزة : طب حاول تفكه.
زين : المشكلة مش في السحر المشكلة في الجنية اللي لبساها.
حمزة بزهول : جنية لبساها.
زين :مش لبساها دي معاها في كل حته يعني انا كل اما بشوف لينا بلاقي الجنية دي ملازملة وقفة وراها وساعات بتتجسد علي شكل النسر اللي بيبقى معاها.
حمزة :طب وانت متعرفش تصرف الجنية دي.
زين :دي قوية اوي بس انا اعرف مين اللي يقدر يصرفها.
حمزة :طب مستني ايه يلا بينا نجيبه.
زين :هجيبو لما ابطل السحر الأول.
رجع من تذكره ونظر الي الشيخ قائلا :انا بطلت السحر بس الجنية مش هقدر عليها.
الشيخ بلال :ان شاء الله هنصرفها.
زين :ان شاء الله.
اوقف زين السيارة عند وصوله الي القصر ونزل منها وخلفه حمزة والشيخ بلال.
ركضوا بسرعة الي الباب عندما وجدوا العائلة بأكملها بالخارج يحاولون فتحه .
زين :انتوا ايه اللي طلعكم كده.
طارق بخوف :احنا كنا بنفطروا ولجينا مرتك نزللنا من فوج وشكلها اجده زي العفريته ولجيناها بتحرك كل حاجة في البيت وبتكسر فيه حاولنا نهديها معرفناش وبعد حاولنا نهرب قبل ما تعمل فينا حاچة طلعنا كولنا بس امي ومرت عمك ومرت لساتهم جوه.
ورد بدموع :اعملوا حاچة انا سامعة صوت صراخهم.
نظر زين الي الشيخ بلال وقال :دي اكيد الجنية.
اومأ الشيخ وقال لزين :افتح الباب.
اقترب زين من الباب وظل يتلو ما تيسر من القرآن وظل يقول بصوت عال :افتح باسم الله افتح باسم الله.
وقام بدفع الباب بيده ففتح.
اندفع الجميع ليدخلوا ولكن الشيخ اوقفهم حين قال :استنوا اللي قلبه جامد بس هو اللي هيدخل.
نظر جميع النساء الي بعضن ورجعوا الي الخلف بخوف وتقدد كل من علي وامير ووليد مع الشيخ وبقى طارق مع النساء.
الشيخ : يلا بسم الله.ودخل الي القصر وخلفه الشباب ومعهم حمزة وعلي،وجدوا البيت مدمر كأن اعصار مر من هنا الأثاث جميعه منكسر وجميع الشبابيك مغلقه وسمعوا اصوات صراخ أتيه من الداخل.
ظل الشيخ يسير ولسانه لا يتوقف عن قرأة القرآن.
ظلوا يسيروا الي مصدر الصوت بهدوء حتي وجدوه يأتي من الحمام،فتحوا الباب ودخلوا وجدوا منظر الي يستطيع احد تحمله وجدوا كل من زهرة وسماح وفاطمة مربوطين علي أرض الحمام ولحم ظهورهم ظاهر وحولهم دماء كثيرة وامامهم لينا واقفة وممسكه بسطو ومبتسمة بانتصار و كلما سمعت صوت السطو يقطع في جلودهم كلما علة صوت ضحكاتها.
نظرت لينا الي الشيخ وقالت :مش هتعرف تصرفني.
اقترب الشيخ من الحمام وقال الدعاء (اللهم اني اعوذ بك من الخبث والخبائث) قبل الدخول تبعه زين وقال الدعاء ايضا فبهذة الطريقة هي لن تستطيع ان تأذيهم .
اقترب زين من لينا وقام بامساكها :تحت صراخها وتشنجها.
قام باخراجها من الحمام وقام الشباب باخراج زهرة وسماح وفاطمة من الحمام.
اقترب الشيخ من لينا ووضع يده علي جبينها وظل يقرأ القرآن.
ظلت الغرفة تهتز بالكامل واغلق الباب وفتح بقوة.
نظر زين اليهم وقال :طلعوا الستات بره البيت.
أمير :حاضر يلا.
واكن قبل خروجهم اغلق الباب ولم يفتخ وفتحت لينا عينيها وكانت بيضاء تماما وخرج منها صوت مخيف بعد ان القت بالشيخ الي الخلف :مش هسيبهم لازم يتعذبوا.
نظر اليها الشيخ وقال :لاء هتسيبيهم وهتسيبي الجسم ده حالا.
لينا :لاء الجسم ده بقى ملكي كل الكره اللي هما خلقوا جواها بقى قوتي.
اقترب الشيخ من زين وقال بهمس في أذنه :الجنيه دي قوتها بتزيد بالمشاعر السلبية اللي جوه مراتك فلازم نقلل المشاعر دي علشان قوتها تضعف.
اقترب زين منها وقال :مشاعر الكره اللي جوه لينا مؤقته لان زي ما في ناس بتكرها في ناس بتحبها زي باباكي اللي كان بيعمل كل حاجة في الدنيا علشان بس يشوف ضحكتك ولاد عمتك اللي خايفين عليكي دلواقتي وبيدعوا انك ترجعلهم بالسلامة وجدك اللي كان كل يوم بيتقطع من جواه وكان هيطير من السعادة لما شافك ومرات عمك اللي صدقتك لما الكل كدبك و كانت واقفة معاكي دايما و اخيرا انا.. انا اول ما شفتك عرفت انك بتمري باللي انا مريت بيه وساعتها قولت اني عمري ما هسيبك تغرقي وزي مانا لقيت حد يساعدني انتي كمان لازم حد يساعدك.
وجدوا دموعها تهبط ولون عينيها رجع لطبيعته نظرت اليه وقالت بصوت واهن : ساعدني ارجوك.
حاول وليد ان يفتح الباب وجده فتح وخرج سريعا هو والجميع خلفه ماعدا زين والشيخ ولينا.
قالت هاتين الكلمتين ثم رجعت الي ما كانت عليه وظلت تقول بقوة : لاء متصدقوش ده كداب دول بيكرهوكي دول عايزين يأذوكي.
اقترب الشيخ وظل يقرأ القرآن بصوت جميل وعالي ثم قال : اطلعي منها لحسن احرقك اطلعي منها.
لينا بصوتها المخيف : لاء مش هطلع لاااا.
الشيخ بلال : بأمرك يا شيطعونة بالعهد اللي بينا وبينكم انك تخرجي منها من غير متأذيها.
لينا : لاء لاااااا خلاص همشي .
ظل يقرأ بعض من سور القرآن وكان جسدها ينتفض بين يديه وتطلع من داخلها اصوات عريبة وفجأة ارتمت علي الأرض مغمى عليها.
الشيخ بلال : فوقها.
اقترب منها زين ورفع رأسها ووضعه علي قدمه وظل يضربها بخفه لتفيق.
زين بهدوء : لينا فوقي لينا.
بعد دقيقتين استيبظت لينا وقالت : اه راسي بتوجعني.
الشيخ بلال : حمد الله علي سلامتك يا بنتي.
لينا بدموع : الحمد لله الحمد لله انا مش مصدقة اني بقيت كويسة انا مش مصدقة اصلا انكوا سامعيني انا كنت بتكلم وكنت بصرخ وكنت بحذركم بس محدش كان بيسمعني انا كنت مسجونة.
الشيخ بلال : انتي كنتي مسحورة وكنت ملبوسة بالجنية دي بس دلواقتي الحمد لله بس هنحتاج نعمل جلستين زي دي علشان نتأكد انها مش هترجع تاني ولازم يا بنتي تواظبي علي الاذكار ليل ونهار علشان دي اللي هتحصنك من كل شر ولازم تواظبي علي قرأة سور زين هيقولهالك.
تركهما وذهب بعد ان اخبر زين ان يأتي الي المسجد بعد ان يطمأن علي زوجته.
زين ببتسامه: حمد الله علي سلامتك.
لينا :الله يسلمك وشكرا علي كل اللي عملتهولي انت الوحيد اللي سمعتني بعد ماكان محدش قادر يسمعني شكرا بجد يازين.
زين بمرح :اهو شغلانة صبي دجال بتنفع في المواقف دي.
ضحكة لينا وتذكرت حينما ذهبت بدون ارادتها لترى من هو هذا الذين وعلمت انه ولد لساحرة تزوجت بدجال وبعد موت والدته اصبح هو الجسد اللذي يستدعي عليه الدجال الجن،ظل هكذا لسنوات حتي مات هذا الدجال وحينها قرر زين ان يبعد عن كل هذا ولكن الجن لم يتركوه وظل يراهم في كل مكان.
من ساعد زين كان الحج جابر فقد اخذه بعد ان علم بقصة وقام بالاعتناء به وجلب له شيخ وبحمد الله استطاع علاجه ولكن هذا لا يعني انه نسي ما كان يقوم به مع الدجال ولا يعني انه لا يشعر بالجن او لا يعلم بإن كان اللذي امامه مسحر او ملبوس ام لا.
قام زين بحملها ونزل بها الي الأسفل وجد الجميع بانتظارهم امام الباب.
ركضت امل وجميع الفتيات عليهم وقالت :لينا انتي كويسة.
لينا ببتسامة :ايوه الحمد لله.
قام زين بانزالها وقالت :هي ماما فين انا عايزة اطمن عليها.
نظروا الي الاسفل بأسف.
نظرت لينا علي الأرض وجدت كل من سماح وفاطمة وزهرة أموات امامها ومغطن بقماش.
زهرة بدموع :لااااا ماما.
حورية بدموع :احنا سمعنا كل اللي هما عمله وده چزاتهم ده چزات اللي يغضب ربنا ده چزاتهم.
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤كنت خائفة من ان تغرق معي في ظلامي ولكنك كنت النور اللذي انتشلني من الظلام كنت الشمس اللذي اضاء سمائي كنت القمر اللذي اضاء ليلي وكنت الشموع التي اضاءت حياتي،
احبك يا نوري.
مرت السنين وقامت لينا بعمل الجلستين مع المواظبه علي قرأت القرآن وقول الأذكار.كانت جالسة تقرأ في المصحف بهدوء عادتها اللتي لن تتخلي عنها فكيف نجد الراحة ونتخلي عنها صدقت ثم تركته عندما سمعت صوت ابنتها تطرق عليها الباب.
لينا ببتسامة : اتفضلي يا انسة روز.
فتحت روز الباب وركضت الي والدتها وهي تقول بدموع : ماما سليم ضربني.
حملتها لينا وقالت : تعالي يا قلب ماما انا هخدلك حقك.
نزلت من الدرج وجدت ابنها الكبر يلعب مع فهد وشهاب.
لينا : سليم تعالى هنا.
ركض سليم لهاعلشان تغير.
فهد : حاضر يا ماما جاي اهو.
دخلوا جميعا الي الداخل ليتناولوا الطعام مع بعضهم جميع الأسرة موجودة
نظرت اليهم ببتسامة فقد عوضها الله عن آلامها ووجعها بهذة العائلة الجميلة والدافئة.
نظرت بجانبها وجدت زوجها وحبيبها وقرة عينها قامت بامساك يده وابتسمت له قائلة :ربنا يخليك ليا يا منقذي.
زين :ويخليكي ليا يا حبيبتي.
ثم قبل يدها.
نظرت اليه وقالت :صح عايزة اسألك سؤال هو ليه جدي حط شرط اني اتجوزك انت يعني كان الأولى اتجوز بابن عمي.
زين :مانا اللي اقنعته اصلي مكنتش هسيب القمر ده يضيع من ايدي لينا انتي فعلا سرحتيني من اول ما شفتك انتي فعلا خليتي قلبي يدق بعد ما وقف من موت امي لينا انا بحبك.
لينا :زين انا بموت فيك.
لم يستمع احد لهما لان كل واحد كان مع شريك حياته.
💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜
من ظننته سجن وكان حرية.
من ظننته نار وكان برد.
من ظننته وحش وكان امير.
احبك يا من لملمت كسر قلبي.
كانت تنظرت الي ابنها بعض قائلة بصراخ :اجعد و خلص واكل يا شهاب لحسان اضربك.
صخر :براحة علي الواد.
شهد :انا مش قادرة الواد ابنك ده متعبني واني خلاص هولد بسببه.
صخر ببتسامة :طب خلاص يا ستي سبيه انا هواكله استريحي انتي يا جلبي .
شهد : ماشي وكله بس براحة ومتبهدلش لبسه.
صخر :حاضر.
ابتسمت وهي تنظر اليه فهي عشقته بكل مافي الكلمة من معني عشقت حنانه وحكمته،عشقت هدوئه ورزانته، عشقت كل شئ به.
صخر وهو ينظر اليها ويبتسم :بتبصيلي اجده ليه عاجبك مش اجده.
شهد :ايوه طبعا عاجبني.
صخر :احبك واحب صراحتك يا جمر.
شهد :ماشي شكرا.
صخر بضيق :اجولك بحبك تجوليلي ماشي.
شهد ببتسامة :اومال عايزني اجولك ايه.
صخر :جوليلي وانا كمان جوليلي بعشجك اي حاچة اجده مش ماشي.
شهد ببتسامة وهمس :بحبك .
ابتسم ونظر اليها وهو يحمد الله انه رزقه بهذة الزوجة ورزقه بابنه .
💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜
كلماتي مقامها صغير لتصف حبي فانتي حبيبتي وهذا كل شئ.
كانت تطعم ابنها وهي تبتسم .
ريم ببتسامه :يلا يا فهد عايزاك تخلص كل الأكل ده ماشي ولو خلصته هعملك حاجة حلوة ماشي.
فهد :حاضر يا ماما هخلصه كله.
اقترب أمير من اذنها وقال :طب انا لو خلصت الواكل ده هتعمليلي ايه.
انهى كلامه بغمزة.
ريم :والله احترم نفسك.
أمير :انا جولت حاچة انتي اللي تفكير اشمال.
ريم :ده انا برضو ماشي مش هرد عليك ومتكلمنيش تاني.
أمير :خلاص متزعليش.
ريم :لاء انا لسه زعلانة.
أمير :بحبك.
ريم لم تتحدث وظلت تطعم ولدها.
اقترب من اذنها وقال :لو مردتيش هجولها بصوت عالي وكمان مع هدية اخده علي خدودك الحلوين دول.
احمرت خجلا وقالت :بحبك يا قليل يا الأدب.
ابتسم وهو ينظر اليها ويتذكر يوم رجوع هذة الضحكة الي احضان قلبه.
أمير :ريم جوليلي اعمل ايه عشان اتسامحيني.
ريم :ترجع اختك لحضنك يا أمير وتحاول تفهم ان مش كل اللي غلط بقى شيطان خلاص ده رب العباد بيسامح ويغفر انتوا يا عبادي مش هتسامحوا.
أمير :الموضوت صعب جوي.
ريم :مفيش حاحة صعبة وانت اصلا محولتش علشان تحكم.
أمير :طب ساعديني.
ريم :حاضر هساعدك.
أمير ببتسامة :يعني خلاص اجده صاف يالبن.
ابتسمت قائلة :حليب يا قشطة بس توعدني انك هتعمل كده.
أمير :بوعدك.
امسك يدها وقبلها مبتسما.
💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜
هناك لغات كثيرة للحب ولكن انقاها هو صمت وانا قد استخدمت هذة اللغة للتعبير عن حبي لكي،احبك يا من ولد حبي لأجلك.
نظر اليها وجدها صامتة تنظر الي الأولاد وهم يأكلون ببتسامة وفجأة سرحت في ذكرياتها عندما سمعت كلمة بحبك من حبيبها.
كانت فيروز واقفة مع هاجر وهي تتحدث بدموع: انا مش عايزة مش عايزة اتجوز الراجل ده.
هاجر :فيروز متعلقيش نفس بحد مش بيحبك شوفي مستقبلك بقى.
فيروز بدموع :مش قادرة انا عيشت سنين بحبه في صمت عمري معبرتله عن حبي ليه بكلمة او حركة بس كنت بفتكره هيحس لوحده كنت بفتكره بيحبني مكنتش اعرف انه حب من طرف.
وجدت صوته من خلفها يقول :ومن قالك انه من طرف واحد.
التفتت خلفها وجدت وليد ينظر اليها ببتسامة ويقول :انا بحبك مش بعرف اقول كلام حلو.
ضحكت بصوت عالي وتركته وركضت.
فاقت علي لمسته نظرت اليه وقالت :بحبك وهفضل احبك طول حياتي .
وليد ببتسامه واسعة :ياااه ده انا كان نفسي اسمعها من زمان وانا كمان بموت فيكي تعرفي انك اول مرة تقوليها.
ضحكت وهي تكمل أكلها.
.
.
.
.
.
.
.
اي شخص يوجد بداخله الشر والخير والمطلوب منا ان نخرج الخير ونقتل الشر، شيطعونة هي هذا الشر الموجود بداخلنا يريد فقط بعض الشعور مثل الكره والحقد والغضب والغيرة لكي يخرج ويصيطر علينا فتجعلنا نقوم بأعمال تغضب الله وتلعننا وتدمر حياتنا وحياة من حولنا مثل السحر والقتل والفضيحة.
الافضل هو من كره عدو الله وغار علي دينه واهل بيته وفي غير ذلك لا تستخدم هذة الشعور حتي لا تصيطر عليك شيطعونة.
تمت بحمد الله ♥