الفصل الثالث عشر.
شيطعونة. انثي بقلب شيطان
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
اللهم صل وسلم على نبينا محمد 🌺.
كانت سلسلة من الذهب يتدلا منها مصحف صغير من الذهب مفرغ من الداخل ومزين من الخارج بالآية الكرسي.
لينا بهدوء رغم توترها :شكرا.
زين :طب البسيها.
لينا :خلاص بعدين علشان هنام دلواقتي.
اقترب زين منها وامسك بالسلسلة وهو يقول :لا انا عايز اشفها عليكي.
وقام بتلبيسها السلسلة.
سيطرت علي نفسها ونظرت اليه بهدوء وهي تبتسم قائلة :ايه شكلها حلو.
زين :اوي متقلعيهاش بقى.
ابتسمت لينا وقالت :لاء انا هقلعها دلواقتي وابقى البسها بكره علشان متقعش مني وانا نايمة.
زين :ماشي اللي انتي عايزاه تصبحي علي خير.
لينا :وانت من اهله
تركها وذهب ليجلس علي الاريكة وبيده اللاب توب الخاص به وبعد مرور بعض الوقت نظر الي ساعته فقد مرت ربع ساعة منذ صعودهما فكر في الذهاب الي النوم ولكنه فجأة وقف واقترب من لينا وقام بهزها وهو يقول بغضب :قومي .
لينا بنعاس :ايه عايز ايه.
سحبها من ذراعها واوقفها وهو يقول :وقفي اللي انتي بتعمليه ده حالا.
لينا بتعجب :انا عملت ايه.
زين :انتي عارفة يلا.
لينا بقوة :لاء مش عارفة قول اوقف ايه.
زين بغضب :السحر والشعوذة اللي انتي بتعمليه.
لينا :ايه الكلام ده انا معملتش حاجة انا كنت نايمة قدامك.
زين :واللي بيحصل تحت دلواقتي ده ايه.
لينا :وايه اللي بيحصل تحت.
لم يتحمل زين اكثر وضربها بالقلم وهو يقول بغضب :وقفيه حالا.
لينا وهي تضع يدها علي خدها :لاء مش هوقفه هي اللي عملت كده في نفسها.
زين بغضب وصوت عالي :الطريق اللي انتي ماشيه فيه كله غلط انتي غبية انتي هتودي نفسك في داهيه دول مش بيرحمه لو مصرفتهمش هيأذوكي.
لينا بغل :يأذوني بس انتقم وكمان انت مضايق ليه وعرفت ازاي اللي بيحصل تحت..اه نسيت انك كنت صبي لدجال لا وكمان امك كانت بتشتغل في السحر والشعوذة اكيد هتحس بيهم .
احمرت عينيه وهو ينظر اليها ارتعبت من نظرته وسبت نفسها ولسانها من هذة الكلمات رأته يرفع يده وينزلها علي خدها مرت عدة وهي تحاول ان تقاوم ولكنه كان كالأسد الجائع اللذي ينقض علي فريسته.
لينا بدموع :خلاص ابعد عني ابعد.
زين:اخرصي.
ولكنه فجأة وجد نفسه يضرب بقوة الي الحائط.
وقف وقام بقول بعض الآيات من القرآن الكريم.
لينا :بس اخرس.
قام بجلب حبل كان يضعه في خزانته واتجه اليها قبل ان تهرب وسحب يديها الاثنين وقام بربطها في السرير تحت صريخها اللذي كان مكتوم بسبب القماشه الذي وضعها في فمها.
نظر اليها ثم قال :لو مش هتبطلي اللي بتعمليه ده انا اللي هبطلهولك.
وامسك بالسلسلة وقام بتلبيسها واخرج هاتفه وشغل القرآن ووضعه علي التسريحة.
وقف ناظراً اليها بغضب ثم ذهب خارج الغرفة بعد ان سمع صوت صراخ .
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
(عٌسِيَ آنِ تٌکْرهّ شُئ وٌهّوٌ خِيَر لَکْمً) جلست بتعب بعد ان انهت مع والدت زوجها اعداد الطعام وتنظيف المطبخ.
شهد بتعب :اه يا ني يايدي بتوجعني جوي.
صخر :بعدين هتتعودي.
لم ترد عليه وذهبت لتغير ملابسها في الحمام.
سمع صخر صوت طرق علي باب غرفته فذهب لفتحه .
صخر :خير يا اما.
جملات :تعالي يا ولدي عايزاك.
ذهب صخر مع والدته خارج الغرفة.
صخر :نعم يا ست الكل توجمري.
جملات :ايه يا ولدي متجولي ايه اللي حصول خلاك تتچوز اكده.
صخر :البيه ليه چميل وحبيت اردهوله فاتزوچت خيته.
جملات :وهو كان عايزك انت ليه تتچوزها يا واد البيت شكلها عاملة عملة.
صخر :لاع يا امو صخر دي اعراض ومدام متعرفيش متتحدديش.
جملات :يابني باين علي اهلها انهم مش فرحنين البيت نفسها كانت عم بتبكي وتجولي متعرفيش.
صخر :طب اسمعي مني بقى البيت دي خلاص بقت مرات ابنك يعني اي كلمة عليها تمسني ان كانت عملت حاچة اجده ولا اجده فدا جبل ما تتچوزني لكن دلواقتي لاع الوضع اختلف ومش هتقدر تعمل اي حاچة.
جملات :وانت مالك بكل ده بس.
صخر :مش انتي اللي كنت عمالة تزني عليا عشان اتچوز اديني اها اتچوزت.
جملات :تتچوز ونعملك ليلة ولا الف ليلة مش اجده يا ولدي.
صخر :خلاص يا اما بقى اهو اللي حصل حصل.
جملات :ماشي يا ولدي ماشي اللي حصل حصل انا هروح انام وربنا يصلحنا الحال يلا تصبح علي خير.
صخر :وانتي من اهله.
انهى حديثه ودخل الي غرفته وجدها نائمة علي السرير بتعب بادي علي ملامحها قام بتغيير ملابسه واستلقا بجانبها.
مرت دقائق حتي استيقظ علي صوت بكاء.
صخر : ايه اللي حوصول .
وجد شهد تبكي وهي نائمة وتتحدث قائلا :لاء متسبنيش لاء انا خايفة.
اقترب منها ببطء وهو يقول :شهد جومي انتي بتحلمي جومي.
ظل يلمسها في كتفها لتفيق حتي استيقظت فجأة وقامت باحتضانة وهو تبكي.
شهد والدموع تملئ وجهها :انا اسفة يا بابا مش هعمل كده تاني بس متقتلنيش مش هعمل كده تاني مش هحب خالص انا هكره الرجاله كلهم بس متقتلنيش.
صخر بهدوء وحنان وهو يربت علي ظهرها :اهدي يا شهد اومال محدش هيجدر يجربلك اهدي.
امسكت في ملابس بقوة وهو تقول :احلف قول والله.
ابتسم وهو يقول :والله.
تركته ورجعت الي الخلف وهي تمسح وجهها ثم نظرت اليه وهي تقول :انا اسفة كنت بحلم حلم وحش اوي.
صخر : استعيذي بالله من الشيطان وكمان انا چوزك يعني مفيش اسف.
ابتسمت بهدوء وقالت :انا مشكرتكش علي اللي عملته معايا بجد شكرا ليك.
صخر :انتي مرتي وده طبيعي بس زي مانا مسمحتش ولا هسمح لاي حاچة انها تخدش بس احترامك انت كمان لازمن تحترميني ومتبصيش لاي واحد غيري بس لانك مش قد غضبي .
شهد والدموع بدأت بالنزول من عينيها :علي فكره انا مش وحشة اوي كده انا مش هنكر اني كنت بتكلمه وكنت بقابله بس انا حباته...والله حبته وافتكرته راجل افتكرته انه مش
هيسمح اني اكون لغيره انا غلطانة وجدا كمان ودلواقتي بتعاقب بتعاقب بوجع قلبي انا قلبي بيوجعني اوي حاسه انه اتكسر....اننا انا اسفه اني بقولك كده بس انت الوحيد اللي
هقدر اتكلم معاه....انا عايزاك تعرف اني عمري مهبص لاي حد غيرك انا دوقت طعم الحرام ولساني اتلسع واوي كمان فمش هقربله تاني وعايزاك تعرف اني هصونك في غيابك قبل وجودك بس عايز منك طلب واحد.
صخر:طلب ايه.
شهد :عايزاك تثق فيا وانا عمري مهخون ثقتك دي ابدا.
صخر :انا لو مكنتش بثق فيكي مكنتش اتچوزتك انا عارف انك بت طيبة من جواتك وانك مش وحشه وان الواد ده هو اللي ضحك عليكي.
شهد :يعني انت مش شايفني قليلة الأدب ومتربتش.
صخر بضحك :لاع مش شايفك اجده انا شايفك واحدة غلطت وندمانة وبتحاول تصلح غلطها ده.
شهد :طب ممكن تساعدني افتح صفحة جديدة انا عايزة اتغير واقرب من ربنا.
صخر :من عنيا انتي توجمري.
ارتمة في حضنة مباسمة وهي تقول :شكرا جدا.
صخر :طب يلا بجى نجوم نصلي ركعتين القيام.
شهد مبتسمة :يلا.
مًهّمًآ آذِنِبًتٌ آعٌلَمً آنِ آلَلَهّ غُفُوٌر رحًيَمً
مًهّمًآ آغُرقُتٌکْ آلَذِنِوٌبً تٌذِکْر قُوٌلَ آلَلَهّ تٌعٌآلَﮯ (قل يا عبادى اللذين اسرفوا علي انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله يغفر الذنوب جميعا انه هو الغفور الرحيم).
آلَمًعٌصّيَآتٌ لَذِةّ وٌلَکْنِ لَذِةّ آلَطِآعٌآتٌ آجّمًلَ وٌأريَحً،لَذِةّ آلَقُربً آلَيَ آلَلَهّ لَيَسِ آلَکْلَ يَتٌذِوٌقُهّآ بًلَ مًنِ يَسِتٌحًقُهّآ.
لَيَسِتٌ صّعٌبًهّ بًلَ مًتٌآحًهّ وٌلَکْنِ لَمًنِ آردٍ وٌمًنِ عٌمًلَ لَيَأخِذِهّآ.
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤