الفصل الخامس
شيطعونة (انثى بقلب شيطان )
بقلم ايمان عكاشه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
اللهم صل وسلم وبارك على نبينا محمد.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
رجعت الي الخلف بخوف ولكنها حقا كادت ان تفقد وعيها من الرعب عندما وجدت ان الجثه استيقظت وتقترب اليها وهي تقول :انتي اللي قتلتيني انتي اللي عملتي كده اعترفي اعترفي.
ظلت تصرخ وهي تزحف مبتعدة عن الجثه وتغمض عينيها بقوة وهي تقول :هعترف هعترف انا اللي جتلتك انا اللي جتلت حلا انا اللي جتلتها
عندما فتحت عينيها وجدت امامها الحاج جابر ولينا.
مرت اكثر من عشر دقائق وهما ينظران اليها بصدمة وهي تزحف علي الأرض وتغمض عينيها وكأنها خائفة من شئ يطاردها وزادت صدمتهما وهما يسمعان منها هذا الكلام.
نظر اليها الجد بصدمة وهو يقول :ايه اللي انتي بتجوليه ده.
نظرت اليه الحاجة سماح بصدمةودموع :ايوه هعترف بس ابعدها عني انا اللي جتلت حلا بعد ما خلفت باسبوعين كنت خلاص عايزة اخلص منها ومن ولدها فحطيتلها سم في الواكل بتاعها .
لم يستطيع الحاج جابر ان يتحمل هذة الصدمة واحس بألم حاد في قلبه ولكنه تحامل علي نفسه واقترب من الحاجة سماح وحاول خنقها قائلا : انا هجتلك انت مينفعش تعيشي يا شيطانة هجتلك.
كان كل هذا يحدث امام لينا التي كانت مصدومة من الذي يحدث ومازاد عليها رؤية جدها يضع يده علي قلبه وهو يرجع الي الخلف بعد ان دفعته الحاجة سماح بعيدا عنها.
لينا بصدمة :جدو.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
اللهيمهل العبد فرص ليتوب ولكن ان لم يستغلها فاليحذر من العقاب.
كان يستشيط غضبا وهو يمسكها من شعرها ويسحبها خلفه.
نظرت اليه والدموع في عينيها شهد بدموع :سيب شعري يا أمير وانا هجولك علي كل حاچة.
نظر اليه نظرة اسكتتها وقال :كلمة كمان وهدفنك اهنه .
دخل الي الدوار وافزع امه وزوجة عمه برميه لأخته علي الأرض.
دخلت خلفه ريم وفيروز وحورية وهن يحاولن تهدئته.
امل بصدمة :عملت لاختك كده ليه يا بني.
نظر اليها أمير والغضب يعتريه وقال :وانا لسه عملت حاچة ده انا هجتلها.
نزلت فاطمة علي صوته وقالت وهي تحاول استجماع نفسهاوبصوت هادئ :ايه ياولدي اللي حوصول.
وقفت شهد وذهبت سريعا الي امها تحتضنها وتبكي بشدة.
نظر اليها امير قائلا : انتي تترحمي علي روح الفاچرة دي.
صدمت فاطمة من حديثه ونظرت اليها وقالت : انتي عملتي ايه يا بت انتي.
شهد ببكاء : معملتش حاچة والله معملتش حاچة.
امير : امال الواد الحيوان اللي بتكلميه ده ايه.
شهد : مش انا والله انا مظلومة دي ريم ريم هي اللي بتكلمه وبتخرج معاه كَمان.
انصدمت ريم من حديثها ونظرت اليهم وقالت :
لكن قبل ان تتحدث بأي شئ سمعوا جميعاً صوت لينا وهي تصرخ باسم جدها.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
كان يسير بسيارته بعد ان انهى عمله وذهب ليأخذ هاجر ليوصلها الي الدوار بعد ان انهت درسها .
نظر اليها وقال :مش شايفة ان في حاجة غريبة بتحصل في الدوار.
ردت هاجر اليه بهدوء :اه في.
زين :بتتوقعي ايه.
هاجر :بتوقع انه جن.
زين :او عمل.
هاجر :معتقدش انه عمل.
زين :انا شاكك في لينا.
هاجر :قبل ما تيجي لينا كانت في حاجات غريبة بتحصل .
نظر اليها بهدوء وقال :غريبة ازاي.
هاجر :زي مثلا النور يقفل لواحده او الباب او مثلا اماكن الحاجات تتغير وحاجات زي كده وكنت بلاحظ ده كتير في البيت ومع الكل.
حرك رأسه بتفهم والتزم الصمت حتى وصل الي الدوار وقال :انزلي انتي وانا رايح مشوار كده.
هاجر :حاضر بس خلي بالك من نفسك مدام رايحله.
وتركته ونزلت.
ذهب زين بسيارته مبتعدا عن الدوار.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
ذهب الجميع باتجاه الصوت وحينها وجدوا الجد علي الارض ولينا بجانبه تحاول افاقته والجدة تنظر اليهما بصدمة .
ذهبوا اليه واتصل امير بالاسعاف ونقلوا الجد الي المستشفى.
وصل هذا الخبر الي وليد وزين وذهبوا سريعا اليهم.
عدة ساعات علي دخول الجد العناية المركزة وكانت هذة الساعات الأصعب علي العائلة.
الجميع ينظر الي لينا والجدة يريدون ان يعلموا ماذا حدث ولكنهما التزما الصمت.
سكت الجميع وظلوا يدعوا الي الجد ولكن زين لم يعجبه هذا الصمت وكان يريد ان يعلم ماذا حدث لذا ذهب الي لينا وقام بسحبها من يدها من بين الجميع.
اقترب وليد منه بغضب وقال :انت بتعمل ايه سيب يدها.
نظر اليه زين بغضب اكبر وقال :انا مش هسبها الا لما تقولي اليه اللي حصل لجدي.
حاولت لينا سحب يديها ولكنه لم يسمح لها نظر اليها بغضب ثم
تحدثت قائلة :سيب ايدي وانا هقول اللي حصل.
ترك يدها ونظر الجميع اليها ولكن قبل ان تتحدث وقعت الحاجة سماح علي الارض فاقدة الوعي.
ورد بصدمة :اما.
بعد مرور بعض الوقت والذي فيه تم نقل الجدة في غرفة بسبب اغماءها.
وكان الجميع يقف امام غرفة الحاج جابر ،نظرت لينا الي ريم التي كانت واقفة بجانبها وقالت لها :انا هروح ارد علي ماما علشان اتصلت عليا كتير وهاجي ماشي.
ريم :ماشي يا قلبي
ذهبت الي حديقة المشفى واخرجت هاتفها وظلت تتحدث الي امها وتطمئنها وبالطبع لم تخبرها باللذي حدث مع الجد وبعد ان انهت مكالمتها اغلقت الهاتف واستدارت لترجع ولكنها وجدت زين امامها.
لينا بتعجب :زين انت بتعمل ايه هنا.
نظر اليها زين بغضب وظل يقترب منها قائلا :بتعملي كل ده ليه.
كانت ترجع الي الخلف وهي تتحدث معه قائلة :بعمل ايه انا معملتش حاجة.
زين بصوت عالي :كدابة.
لينا بغضب :احترم نفسك.
وتركته وذهبت ولكنه اوقفها بيده فقد امسك بيدها وألقى بها الي الحائط وقام بمحاصرتها بيده ثم نظر الي عينيها بغضب عارم وقال :انتي اللي عملتي كده في جدو زي ما حاولتي
تجنني تيته انتب الشيطانة اللي دخلت علي البيت علشان تخربيه بس يكون في علمك انا مش هسيبك.
استجمعت قوتها وقامت بابعاده الي الخلف وقالت :انت مجنون انا معملتش حاجة.
زين :عملتي لانك شيطانة بس يكون في علمك انا مش هسمحلك تأذي عيلتي.
لينا :دي عيلتي مش عيلتك متنساش نفسك انت مجرد صديق لوليد بس.
زين :مش هعيد كلامي مرتين.
تركها وذهب وهي في حالة غضب وظلت تسبه وتملكها مشاعر الغِل والحقد علي هذة العائلة التي تكرهها وستكرهها طوال حياتها ولن تسمح لاي شخص بايقاف انتقامها.
شعرت بشيطاعونة بجانبها نظرت اليها وقالت :عايزاكي تأذيه بكلالطريق اللي تحبيها.
شيطعونة :امرك.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
احذر ان تحب بشدة الشخص الخطأ فينقلب الامر بكره واسود الكره كره الحبيب.
نظر اليها وجدها تبكي بهدوء بعيدا عن الجميع،كان مصدوما من اللذي حدث لما تفعل هذا هي تعلم حبه لها نعم تعلم انه يحبها منذ الطفولة ولكنها سحقت حبه ولم تهتم لأمر قلبه وهو سيسحق قلبها ببطء ويستمتع بعذابها
رفعت رأسها عندما احست بوجود شخص امامها ولكنها صدمت لانها وجدته فهي تعمل مقدار الألم اللذي في قلبه فهي لن تخفى عليها عين حبيبها ولكن كيف يصدق هذا عليها كيف يصدق انها تفعل شئ بهذا القبح كيف يفعل هذا كيف .
بدأ حديثه قائلا: ريم انتي عملتي اجده.
نعم كما توقعت لقد صدق هذا الامر صدق انها تفعلها نعم فاذا سألها هذا يعني انه صدق فهي تعرفه حق المعرفة وتعرف تفكيره.
مسحت دموعها ونظرت اليه وقالت : لاء.
التفتا علي صوت الممرضة تخبرهم باستيقاظ الجد وطلبه برؤية لينا.