رواية لسنا مجانين الفصل العاشر


 لسنا مجانين 

البارت العاشر

إنة هُو اليوم يا سادة يوم اجتماع الأطباء معا  وكل دكتور يعرض حالت المريض المتخصص في علاجة   ويبدأ أعضاء الأجتماع التفكير في هذا الأمر وكيفية العلاج منة تحت شعار ( مشفى الأمراض النفسية ليست مشفى للمجانين )  دكتور أثنان ثلاثة عشرة وها قد جاء استعراض دكتور حازم 





دكتور حازم : انا عندى مريضة اسمها ( فريدة ) كانت بتحب واحد أسمة يحيى مات فى حدثت عربية مش هنا المشكلة المشكلة إن هى بتقول إنها بتشوفوا كل يوم ولما باجى اشوفها بتكلم مع مين مش بلاقى حد فى الأوضة غيرها حاولت افهمها إنة مات بس بتقول إنة عايش وبيجلها كل يوم  





دكتور أخر : طب متحاول تشوف إلى هى شايفاة ممكن يكون عايش أو يمكن تكون هلوسة أو يمكن تكون اثر الصدمة 

دكتور اخر كبير فى السن : مطلوب منك يا دكتور انك تحط كاميرات مراقبه في أوضتها علشان تعرف ازاى هى بتشوفة وعايز اعرف منك حد بيجى يزورها ولا لأ 





دكتور حازم : بس يا دكتور دة ضد مبدأنا إن احنا تراقب المريض ونراقب الى حوالية  

دكتور : لازم نغير شوية من المبادئ يا دكتور علشان نوصل للحقيقة ها قولتلى فى حد بيزرها ............






فكر حازم برهة ثم قال : أيوة يا دكتور صاحبتها بتزورها 

الدكتور : تمام هتراقب صحبتها لما تيجى 

حازم بأيماء : حاضر 

دكتور معتز : انا عندي مريضة اسمها ( سارة ) كانت متعلقة بوالدها اوى والدها كان مطلق مامتها علشان خانتة المهم فى يوم سارة طلبت من والدها إن مامتها تزورها وبالفعل امها جات بس قتلت بابها قدام عنيها وبعدين فتلت نفسها جالها إنهيار عصبى  من بعديها 





الدكتور بحزن : لأزم تفرب منها يا دكتور لازم تحسسها أن فى حد معاها قعد دايما اكلم معاها ثم ابتسم بخبث  خليها تعتبرك كصديق ومتخلهاش ابدا ابدا تكتم فى نفسها 

الدكتور معتز : تمام يا دكتور ..................

الدكتور نادر  : انا عندي مريضة اسمها ( ملك ) بتقدر تشوف كل حاجه ممكن تحصل بتقدر تقرأ افكار اى حد وتعرف الحجات قبل ميعادها فهمت منها إنها لعنة واللعنة هتتفك يوم ما حد يحبها 





الدكتور بخبث : تمام يا نادر مطلوب منك انك تقرب منها شوية وتخليها تعتبرك كصديق علشان تثق فيك وتقدر تحل اللعنة 

نادر : ماشى يا دكتور .........................

يمنى ببسمة : بسم الله ما شاء اللة مفيش حد عدل فى ام المستشفى دى بقولك اى يا بص 

الدكتور : بص ! انتى بتكلمى أكبر دكتور هنا وذو خبرة كبيرة وتقولية بص





الدكتور : بص ! انتى بتكلمى أكبر دكتور هنا وذو خبرة كبيرة وتقولية بص 

يمنى ببسمة : مش قصدى واللهى يا بص متباش قفوش ............ وهنا لم يتحمل الأطباء وأنفجروا ضاحكين

الدكتور : علشان كدة مكنتش عايز اخليكى تعرضى حالتك أخلصى 





يمنى : بصلاة على النبى كدا انا عندي مريض إسمة أدهم المهم أدهم دة كان بيحب واحدة إسمها كامليا قامت خزوقتة مع صاحبة الأنتيم الواد بأة جالوا صدمة يا عين أمة عايز يقتلهم قاعدة اقولوا يا بنى دى خلاص ماتت يقولى لألألالالالالالالالا لألألالالالالالالالا انا الى هموتها قرف امى اللة يعينة 

الدكتور ببسمة ؛ تصدقى بالللة انا خايف عالية منك المهم هتحولى تشيلى فكرة انتقام من دماغة وتخلية يعتبرك كصديقة 





يمنى ببسمة : ماشى يا بص مع انى هخاف على نفسى من الفتنة اصل الواد مز اوى 

الدكتور : غورى يا بت من وشى  امال فين دكتور سيف 

معتز ببسمة : بعيد عنك يا دكتور وشو بأة شبة الأسفلت 

الدكتور : طب والمريضة الى مسؤل عاليها 

معتز : متقلقش يا دكتور كدة كدة هو جى بكرة 

الدكتور : تمام كل واحد بأة يروح ينفذ الى قولتلة عالية ................ وبالفعل رحل جميع الأطباء 

الدكتور فى نفسة : واللة وكبرتوا 

------------؛----------



                 الفصل الحادى عشر من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×